بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت و انواع آن ها

امروزه رنگ های بسیار مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها یک سری ویژگی های خاص دارند. یکی از این رنگ ها که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارد، رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت است. این رنگ ها همان طور که از اسمشان پیداست نسبت به رنگ های عادی، مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند. برای اینکه بیشتر با این رنگ ها آشنا شوید، ما در این مقاله به بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت پرداخته ایم.

بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت

رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت همان طور که از اسمشان پیداست برای جلوگیری از خوردگی فولاد در برابر دما های بالا استفاده می شوند. رنگ های مقاوم به حرارت معمولا روی فولاد استفاده می شوند و می توانند بازه دمایی بین ۱۲۰ درجه سانتی گراد تا ۷۶۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند. این رنگ ها به نحوی طراحی و ساخته شده اند که دمای بالا تاثیر منفی روی کیفیت آن ها نگذارد. همچنین این رنگ ها به دلیل ساختار خود از فلز در برابر خوردگی نیز محافظت می کنند.

در بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت باید بگوییم که این رنگ ها بیشتر در صنایع هوافضا، تولیدات نظامی، پتروشیمی، لوله کشی ها، نسوز کردن وسایل مختلف، موتور های جت، دکل های دریایی و تجهیزات کارخانه ها و تاسیسات که در معرض دمای بالا قرار می گیرند استفاده می شوند.

بزرگ ترین استفاده کنندگان این رنگ ها معمولا تاسیساتی مانند نیروگاه ها، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها هستند. در بررسی رنگ های نسوز و مقاوم به حرارت خوب است بدانید که این تاسیسات شبکه های گسترده ای از لوله کشی ها و مخازن مختلف دارند. این لوله کشی ها و مخازن نیاز به محافظت در برابر حرارت و خوردگی دارند. به همین دلیل بهترین کار برای محفاظت از این قسمت ها استفاده از رنگ های صنعتی و مقاوم به حرارت است.

مدل های مختلف رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت

بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت

رنگ های نسوز و مقاوم به حرارت صنعتی مدل های بسیار مختلفی دارند. علاوه بر بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت برای آشنایی بیشتر بهتر است که با مدل های مختلف آن آشنا شوید. برخی از رایج ترین مدل های مورد استفاده شامل موارد زیر می شود:

  • رنگ اپوکسی

رنگ های اپوکسی صنعتی مقاوم به حرارت معمولا در میادین نفتی، ساحلی و تاسیسات پتروشیمی استفاده می شوند. دلیل استفاده از این مدل مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و سایش است. پوشش های مبتنی بر اپوکسی، پلیمر های آلی ای هستند که از طریق واکنش های شیمیایی بین رزین های اپوکسی، واکنش دهنده ها و سخت کننده ها ساخته می شوند.

در بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت خوب است بگوییم که مدل های اپوکسی آن قابلیت ترموست دارند. یعنی اینکه بعد از استفاده و پخت آن ها امکان اینکه بتوانند مانند مدل های وینیل یا پلاستیک ذوب شوند و اصلاح شوند را ندارند. گرمای بیش از حد پیوند های شیمیایی باعث می شود که ترموست دادن شکل پذیری و تغییر رنگ می شود. همچنین رنگ ها و رزین های اپوکسی در برابر تشعشعات خورشیدی آسیب پذیر هستند و هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید کیفیت و کارایی خود را از دست می دهند.

  • رنگ فنول اپوکسی  

رنگ فنول اپوکسی

این مدل از رزین های فنولیک و اپوکسی تولید می شود. این دو ماده می توانند در دمای اتاق نیز واکنش شیمیایی نشان دهند. البته برای تولید هر چه سریع تر این مدل آن را در دمای ۱۷۰ تا ۲۱۰ درجه سانتی گراد قرار می دهند تا فرآیند پخت آن سریع تر شود.

رنگ فنول اپوکسی به مقاومت بسیار خوب در برابر مواد شیمیایی، حلال و دمای بالا مشهور است. به همین دلیل از این مدل معمولا در مکان هایی استفاده می کنند که لازم است سطوح مقاومت شیمیایی بالایی داشته باشند. در ادامه بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت باید گفت که تنها مشکل این مدل رنگ انعطاف پذیری نسبتا پایین آن است.

بزرگ ترین مزیت این مدل چسبندگی بسیار بالای آن است. همچنین این مدل مقاومت بسیار خوبی در شرایط آب و هوایی مختلف دارد.

تماس با ما

  • رنگ اپوکسی نوولاک

این مدل به دلیل ساختار متفاوت خود مقاومت حرارتی بهتری نسبت به دیگر رنگ های صنعتی دارد. اپوکسی های نوولاک معمولا تا دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد می توانند حرارت را تحمل کنند. همچنین در بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت بهتر است بدانید که مدل نوولاک مقاومت بسیار بیشتری در برابر اسید های اکسید کننده و غیر اکسید کننده دارد. همچنین این مدل نسبت به حلال های آلیفاتیک نیز مقاوم است. این خواص باعث می شود که استفاده از این مدل در مخازنی که بیشتر در معرض تماس با اسید و دمای بالا هستند متداول باشد.

  • رنگ سیلیکونی

رنگ سیلیکونی

یکی دیگر از رنگ های صنعتی مقاوم به حرارت مدل سیلیکونی است که از پلیمر های خالص یا ترکیبی ساخته می شود. این مدل به دلیل ساختار خود مقاومت بسیار خوبی در برابر اکسیداسیون ها دارد. رنگ های سیلیکونی در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید مقاوم هستند. پوشش های سیلیکونی کاربرد بسیار زیادی دارند. متداول ترین شیوه استفاده از آن ها روی سطوح فولادی است که باید دمای بالایی را تحمل کنند. این رنگ بیشتر روی سطوحی مانند اگزوز ها استفاده می شود.

نتیجه گیری

استفاده از پوشش مناسب برای سطوح حساس در کارخانه ها و صنایع مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. برای محفاظت از سطوح مختلف در برابر حرارت و عوامل محیطی رنگ ها و پوشش های بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها یک سری ویژگی های مخصوص به خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با این رنگ ها ما در این مقاله به بررسی رنگ های صنعتی نسوز و مقاوم به حرارت پرداختیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید