رنگ نسوز و رنگ مقاوم به حرارت چیست | معرفی دو رنگ مقاوم

امروزه رنگ های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام از آن ها یک سری ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود را دارند. برای مثال برخی از آن ها ضد آب هستند و برخی دیگر نیز می توانند تا مدت زمان بسیار زیادی در برابر حرارت مقاومت کنند. اگر می خواهید بدانید رنگ نسوز و رنگ مقاوم به حرارت چیست در این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله در مورد رنگ های نسوز و نکات مرتبط با آن ها توضیح داده ایم.

رنگ نسوز و رنگ مقاوم به حرارت چیست ؟

رنگ نسوز و رنگ مقاوم به حرارت چیست

اول از همه باید بدانید که رنگ های مقاوم به حرارت و رنگ های نسوز با هم دیگر تفاوت دارند. بگذارید ابتدا درمورد رنگ های مقاوم در برابر حرارت توضیح دهیم. رنگ های مقاوم در برابر حرارت مانند یک مانع در برابر آتش عمل می کنند. این مدل رنگ ها هنگامی که ساختمان آتش می گیرد تا مدت زمانی جلوی گسترش آتش را می گیرند.

برای اینکه بدانید رنگ نسوز و رنگ مقاوم به حرارت چیست ، باید بگوییم که رنگ مقاوم به حرارت از یک لایه مخصوص استفاده می کند تا جلوی گسترش آتش را بگیرند. این دسته از رنگ ها روی فولاد، الوار و گچ استفاده می شوند و هنگامی که حرارت زیادی به آن ها می رسد، گازی از خود منتشر می کنند که باعث می شود آتش با سرعت کمتری به دیگر نقاط نفوذ کند. این لایه حدوداً بین نیم ساعت تا دو ساعت دوام می آورد و بعد از آن، آتش به لایه زیرین رنگ نفوذ می کند و می تواند به دیگر نقاط نیز سرایت کند.

برای اینکه بدانید رنگ نسوز و مقاوم به حرارت چیست ، باید بگوییم که رنگ های نسوز قابلیت اشتعال ندارند. این رنگ ها طوری طراحی شده اند که از حداقل مواد قابل احتراق در ترکیبات آن ها استفاده شده است. این رنگ مانند رنگ مقاوم به حرارت نمی تواند جلوی گسترش آتش را بگیرد؛ ولی از نفوذ به مکانی که رنگ نسوز در آن استفاده شده است جلوگیری می کند. به همین دلیل است که از این رنگ بیشتر در مکان هایی مانند خانه های مسکونی و راهرو های فرار اضطراری استفاده می شود تا زمانی که ساختمان نیاز به تخلیه دارد، جمعیت بتواند با ایمنی بیشتری فرار کند.

مدل های مختلف رنگ نسوز

رنگ نسوز و رنگ مقاوم به حرارت چیست

برای اینکه بدانید رنگ نسوز و مقاوم به حرارت چیست ، باید گفت که رنگ های نسوز مدل های مختلفی دارند. دو مدل از محبوب ترین و بهترین مدل های آن که ما قصد معرفی آن ها را داریم، رنگ های متورم شونده و رنگ های سیمانی هستند.

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم باید بگوییم که رنگ های سیمانی با ایجاد یک مانع ضخیم از گسرتش آتش به دیگر نقاط جلوگیری می کنند. رنگ های سیمانی از قدیمی ترین رنگ های نسوز هستند. این دسته از رنگ ها از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون مورد استفاده قرار گرفته اند. برای اینکه بدانید رنگ نسوز و مقاوم به حرارت چیست ، خوب است بگوییم که رنگ های نسوز سیمانی روی لایه های بتنی اعمال می شوند؛ زیرا لایه های بتنی خودشان تا حد زیادی جلوی گسترش آتش را می گیرند و زمانی که این لایه ها با رنگ سیمانی رنگ آمیزی می شوند، تقریباً جلوی گسترش آتش به طور کامل گرفته می شود.

با گذشت زمان و متراکم شدن لایه های بتنی، لایه های رنگ سیمانی نازک تر شدند. برای اینکه بدانید رنگ نسوز مقاوم به حرارت چیست ، باید بگوییم که رنگ های سیمانی بیشتر برای نقاطی مناسب هستند که رطوبت کمی در آن وجود دارد؛ زیرا رطوبت کیفیت رنگ های سیمانی را کاهش می دهد و از قابلیت نسوز بودن آن ها می کاهد.

از مزایای رنگ سیمانی نیز می توان به مقرون به صرفه بودن و سبک بودن آن اشاره کرد که امکان استفاده از آن در مکان های مختلف را فراهم می کند.

تماس با ما

یک مدل دیگر از رنگ های نسوز، رنگ های متورم شونده هستند. این مدل رنگ نسبت به رنگ های سیمانی جدید تر است و دوام بیشتری در برابر آتش دارد. برای اینکه بدانید رنگ نسوز و مقاوم به حرارت چیست ، خوب است بگوییم که رنگ های متورم شونده مانند رنگ های سیمانی با بتن ترکیب نمی شوند. این دسته از رنگ ها برای جلوگیری از گسترش آتش تا ۲۵ برابر ضخامت اولیه خود متورم می شوند.

متورم شدن باعث افزایش حجم و کاهش چگالی می شود که این خود باعث می شود فرآیند گسترش آتش بسیار کند تر شود. این رنگ مزایای بیشتری در مقایسه با مدل های سیمانی دارد. استفاده و اعمال رنگ متورم شونده آسان است؛ به همین دلیل نیازی نیست که برای اعمال آن از نیروی کار زیادی استفاده کنید. در ادامه پاسخ به پرسش رنگ نسوز و رنگ مقاوم به حرارت چیست ، خوب است بگوییم که رنگ های متورم شونده برای رنگ آمیزی محیط های مرطوب مقاومت بهتری دارند و کیفیت خود را از دست نمی دهند. علاوه بر این، رنگ های متورم شونده زیبایی بیشتری دارند. تنها مشکل این رنگ ها قیمت نسبتاً بالای آن ها است.

سؤالات متداول

سؤالات متداول

  • چه نوع رنگ نسوزی خریداری کنیم؟

رنگ های متورم شونده و رنگ های سیمانی دو مدل متداول رنگ مقاوم در برابر آتش هستند. شما باید بسته به نیاز خود یکی از این دو مدل را انتخاب کنید.

  • ماندگاری رنگ مقاوم در برابر آتش چقدر است؟

رنگ مقاوم در برابر آتش بسته به مدل می تواند چیزی بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در برابر آتش دوام بیاورد.

  • آیا می توان با افزودنی های مختلف رنگ های معمولی را ضد آتش کرد؟

بله. این کار ممکن است؛ اما پیدا کردن ماده ای که بتواند رنگ شما را ضد آتش کند و با آن سازگاری داشته باشد دشوار است. توصیه می کنیم که بیشتر از رنگ های نسوز آماده استفاده کنید.

جمع بندی

یکی از حوادث ناگواری که ممکن است برای هر خانه ای اتفاق بیفتد، حادثه آتش سوزی است. آتش به سرعت می تواند گسترش یابد و همه چیز را خاکستر کند؛ به همین دلیل بهترین راه برای مقابله با آتش سوزی پیشگیری و ایمن کردن خانه است. یکی از بهترین راه ها برای ایمن کردن خانه در برابر آتش استفاده از رنگ های نسوز و مقاوم در برابر حرارت است. ما در مقاله رنگ نسوز و رنگ مقاوم به حرارت چیست در باره این موضوع، توضیح دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید