نسبت رنگ پلاستیک به آب | آموزش رقیق کردن رنگ

یکی از مزایای رنگ پلاستیک، استفاده آسان از آن است. برای استفاده از این رنگ فقط نیاز است که میزان و نسبت رنگ پلاستیک به آب را بدانید و سپس رنگ را کمی رقیق کنید. درصد اختلاط رنگ و آب، بستگی به کیفیت رنگ دارد. هر چقدر غلظت رنگ پلاستیک بیشتر باشد، آب بیشتری برای اختلاط نیاز است. در صورتی که غلظت رنگ پایین‌تر از حد استاندارد باشد، می‌توانید آب را حذف کنید. در این مقاله قصد داریم تا به شما کمک کنیم تا پیش از رنگ‌‎آمیزی دیوار با رنگ پلاستیک، نسبت اختلاط آن با آب را بدانید. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را بخوانید.

رنگ پلاستیک چیست؟

رنگ پلاستیک به زبان ساده یک رنگ مناسب برای دیوار خانه است که با آب ترکیب می‌شود. به معنایی بهتر، برعکس رنگ روغنی که از تینر استفاده می‌شود، حلال این رنگ آب است؛ یعنی برای رقیق کردن رنگ پلاستیک، نیاز به مقداری آب دارید.

انواع رنگ پلاستیک

۲ نوع رنگ پلاستیک در بازار موجود است که شامل رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک می‌شود. رنگ نیم پلاستیک جزو پر مصرف‌ترین انواع رنگ‌های پلاستیک است که نه تنها پوشش دهی بالایی ارائه می‌دهد بلکه قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و برای مصارف خانگی مناسب است.

خرید محصول

رنگ تمام پلاستیک به اندازه نیم پلاستیک مصرف نمی‌شود؛ ولی با این حال پوشش‌دهی بالایی دارد. لازم به توضیح است که این رنگ در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارد.

لازم به ذکر است که رنگ پلاستیک در نوع مات تولید می‌‍‌شود. این رنگ برای پوشش‌دهی سطوح دارای عیب یا نقص ظاهری ایده‌آل است.

خرید رنگ نیم پلاستیک سفید گالن هپالوکس

مزایای رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک به سرعت خشک می‌شود و در نسبت با سایر انواع رنگ‌ها، دو ریز کمتری دارد. این رنگ نه تنها بو ندارد بلکه در کمترین زمان ممکن اجرا می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک رنگی هستید که زمان کمی از شما بگیرد و فاقد بوی آزاردهنده باشد، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ پلاستیک استفاده کنید.

جدول نسبت آب به رنگ پلاستیک
جدول نسبت آب به رنگ پلاستیک

معایب رنگ پلاستیک

ابتدا باید بدانید که رنگ پلاستیک، مقاومت چندانی در برابر نور خورشید ندارد؛ به طوری که پس از چند سال، امکان تغییر رنگ آن وجود دارد. همچنین امکان استفاده از رنگ پلاستیک برای سطوح فلزی نیست. یعنی اگر به دنبال رنگ کردن در، پنجره یا نرده فلزی آپارتمان خود هستید، بهتر است که دور رنگ پلاستیک را خط بزنید؛ زیرا این رنگ چسبندگی لازم برای نشستن بر روی این نوع سطوح را ندارد.

نسبت رنگ پلاستیک به آب

مهم‎ترین عیب رنگ پلاستیک، نداشتن مقاومت در برابر آب است. یعنی اگر قصد شستشوی دیوار رنگ‌آمیزی شده با رنگ پلاستیک را دارید، باید بدانید که نمی‌توانید این رنگ را با آب بشویید. در صورتی که این کار را انجام دهید، باید منتظر تبعات پاک شدن این رنگ باشید. بنابراین توصیه ما این است که از رنگ پلاستیک برای محیط‌های پر تردد استفاده نکنید.

خرید رنگ پلاستیک سفید گالن سحر

مقدار آب در رنگ پلاستیک

سوال اصلی بسیاری از کاربران این است که برای رقیق کردن رنگ پلاستیک، چه مقدار آب نیاز است. ابتدا باید این موضوع را بگوییم که میزان استفاده از آب در رنگ پلاستیک، بستگی به کیفیت رنگ دارد.

تجربه بسیاری از مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که رنگ پلاستیک برخی از برندهای تولیدکننده، غلظت چندانی ندارد. بنابراین وقتی با رنگی مواجه هستید که غلظت کافی ندارد و به اصطلاح عام، آبکی است، حتما باید میزان آب کمتری را استفاده کنید یا در مواردی، رنگ مورد نظر را بدون اختلاط با آب، استفاده نمایید.

ارزیابی کنید که آیا رنگ به رقیق شدن نیاز دارد یا خیر.

با این حال اگر رنگ پلاستیک شما غلظت کافی داشت (یعنی آبکی نبود)، شما باید اختلاط رنگ و آب را درحدود ۲۰ درصد وزن رنگ درنظر بگیرید. به معنایی بهتر، برای یک ظرف گالن ۴ کیلویی رنگ پلاستیک، شما به ۱ تا ۱٫۵ لیتر آب نیاز دارید. در ضمن دوباره بر این موضوع تاکید می‌کنیم که میزان اختلاط رنگ و آب، بستگی به کیفیت (غلظت) رنگ دارد.

یکی از بهترین برندهای رنگ پلاستیک در بازار که غلظت مناسبی دارد، رنگ هپالوکس است. این رنگ جزو رنگ‌های باکیفیت است که شما می‌توانید با پرداخت کمترین هزینه، آن را از فروشگاه رنگ، چسب و ابزار مینیاتور تهیه کنید. برای خرید این محصول با مراجعه به اپلیکیشن مینیاتور، از تخفیف‌های ارائه شده بهره ببرید.

خرید رنگ نیم پلاستیک سفید دبه هپالوکس

آب را با رنگ مخلوط کنید

با توجه به نسبت رنگ پلاستیک به آب، آب را به آرامی داخل رنگ بریزید و آرام با چوب رنگ هم بزنید. نکته حائز اهمیت این است که ترکیب رنگ را به آرامی مخلوط کنید. هنگام اضافه کردن آب مراقب باشید و سعی کنید کم کم آب را به رنگ اضافه نمایید.

رنگ را روی یک سطح مشابه آزمایش کنید.

پس از اینکه رنگ رقیق، مخلوط و ته نشین شد، آن را با قلم مو یا غلطک رنگ بر روی سطحی مشابه سطحی که قصد رنگ‌آمیزی آن را دارید، بزنید. اگر به اندازه کافی رقیق نیست، کمی آب اضافه کنید تا به غلظت مورد نظرتان برسد.

نکاتی برای رقیق کردن رنگ پلاستیک

  • هیچ گاه برای رقیق کردن رنگ پلاستیک بر پایه آب از محصولات نفتی استفاده نکنید. برای رقیق شدن رنگ پلاستیک بر پایه آب نیاز به مخلوط کردن آب با توجه به دانستن نسبت رنگ پلاستیک به آب دارید. هر محصولی که تحت نام الکل‌های معدنی یا تینر رنگ باشد، احتمالا یک حلال مبتنی بر نفت است.
  • اگر می‌ خواهید آثار قلم مو یا غلطک را از بین ببرید، به جای آب از یک افزودنی رنگ مانند فلوترول استفاده کنید. برای استفاده از غلطک و قلم مو، ۸ اونس (۲۲۶ گرم) فلوترول (از خشک شدن سریع رنگ جلوگیری می‌کند) اضافه کنید.
خرید رنگ نیم پلاستیک سفید دبه پارس بهار
  • افزودن آب به رنگ هرچند با توجه به در نظر گرفتن نسبت رنگ پلاستیک به آب باشد اما باز هم رنگ آن مقداری روشن می‌شود.
  • زمانی که متوجه چسبیدن رنگ یا بیرون آمدن رنگ از درب قوطی شدید، این یعنی آب موجود در رنگ تبخیر شده است. حتی یک شکاف به اندازه سوراخ کوچک هم بین درب و قوطی کافی است تا رنگ پلاستیک بر پایه آب به مرور زمان تبخیر شود. با تعویض درب پوسته ‌دار با یک درب پلاستیکی محکم‌‌تر یا با ریختن رنگ در قوطی رنگ قابل آب‌‌‌بندی، می ‌وانید تا حدودی از تبخیر رنگ جلوگیری کنید.

رنگ را روی یک سطح مشابه آزمایش کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره مقدار آب در رنگ پلاستیک صحبت کردیم. اگر شما هم با این سوال مواجه هستید که برای رقیق کردن رنگ پلاستیک، چه مقدار آب نیاز است؟ باید بگوییم که همه چیز بستگی به کیفیت رنگ دارد. اگر رنگ بی کیفیت و آبکی باشد، شما اجازه دارید که از آب برای رقیق کردن آن استفاده نکنید. همچنین در صورتی که نیاز به آب بود، ۲۰ درصد وزن رنگ را در اولویت قرار دهید. یعنی در یک گالن رنگ پلاستیک به وزن ۴ کیلوگرم، شما به ۱ تا ۱٫۵ لیتر آب نیاز دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

سوالات متداول

درصد آب مورد نیاز برای رقیق کردن رنگ پلاستیک چقدر است؟

۲۰ درصد وزن رنگ. یعنی برای ۱۰ کیلوگرم رنگ پلاستیک، شما به ۲ لیتر آب نیاز دارید.

بالا آمدن و چسبیدن رنگ پلاستیک به درب قوطی، به چه معناست؟

وقتی رنگ به لبه درب قوطی چسبیده باشد، این یعنی آب موجود در رنگ پلاستیک تبخیر شده است.

انواع رنگ پلاستیک چیست؟

رنگ نیم پلاستیک و رنگ تمام پلاستیک. در ضمن انواع رنگ‌های پلاستیک به صورت مات تولید می‌شود.

مهم‌ترین معایب رنگ پلاستیک چیست؟

عدم مقاومت در برابر آب، نور خورشید و چسبندگی پایین، از جمله معایب رنگ پلاستیک شناخته می‌شود.

فلوترول چیست؟

یک ماده افزودنی برای رنگ‌های مبتنی بر آب مانند رنگ پلاستیک است که از خشک شدن سریع رنگ جلوگیری می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید