نکاتی در رابطه با نحوه ی ترکیب رنگ ساختمان

خیلی از افراد به دنبال این هستند که رنگ‌های ساختمانی چگونه ساخته می‌شوند یا ترکیب رنگ‌ آن‌ها به چه صورت است. آگاهی از این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی رنگ‌های مختلف را درست کنید و مورد استفاده قرار دهید. برای ساخت رنگ ساختمانی، ابتدا باید بدانید که رنگ‌های اولیه و ثانویه چیست. به رنگ‌هایی مانند قرمز، آبی و زرد که بدون ترکیب رنگ وجود دارند، رنگ‌های اولیه گفته می‌شود. رنگ‌های ثانویه شامل نارنجی، بنفش و سبز نیز از ترکیب رنگ‌های اولیه به دست می‌آیند. در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه ترکیب رنگ ساختمان، اصول و برخی از انواع ترکیب‎های ساختمانی اشاره کنید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

اصول ترکیب رنگ در نقاشی

اصول ترکیب رنگ در نقاشی عبارتند از:

۱- رنگ‌های مکمل: رنگ‌هایی که در چرخه رنگ مخالف یکدیگر هستند، مانند قرمز و سبز یا آبی و نارنجی، هنگام ترکیب شدن با هم تضاد چشمگیری ایجاد می‌کنند.

۲- رنگ‌های مشابه: رنگ‎هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند، مانند آبی و سبز یا قرمز و نارنجی، هنگام ترکیب شدن با هم جلوه‌ای هماهنگ و آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند.

۳- رنگ‌های سه گانه: استفاده از سه رنگ که به طور مساوی روی چرخه رنگ قرار گرفته‌اند، مانند زرد، آبی و قرمز، یک طرح رنگی پررنگ و زنده ایجاد می‌کند.

۴- رنگ‎های خنثی: مشکی، سفید، خاکستری و بژ از جمله رنگ‌های خنثی هستند که می‌توانند با هر رنگ دیگری ترکیب شوند.

نحوه ی ترکیب رنگ ساختمان

ترکیب رنگ‌ها

۱- قرمز و سبز: قرمز رنگ اصلی و سبز رنگ ثانویه است که از ترکیب آبی و زرد ایجاد می‎شود. این ترکیب اغلب برای دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- زرد و بنفش: زرد رنگ اصلی است و بنفش به عنوان رنگ فرعی از ترکیب قرمز و آبی ساخته می‌شود. این ترکیب رنگ ظاهری روشن و شاد ایجاد می‎کند که اغلب برای بهار یا تابستان مناسب است.

۳- آبی و نارنجی: آبی رنگ اصلی است و نارنجی به عنوان رنگ ثانویه از ترکیب قرمز و زرد به وجود می‎آید. این ترکیب رنگ، ظاهری جسورانه و پرانرژی ایجاد می‎کند که اغلب برای بازاریابی و برندسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- قرمز و نارنجی: این ترکیب ظاهری گرم و سرزنده برای دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند.

۵- سبز و بنفش: هر دو رنگ سبز و بنفش به عنوان رنگ‎های ثانویه در نظر گرفته می‌شوند که از ترکیب رنگ های اصلی به دست می‎آیند. این ترکیب ظاهری آرام و متعادل برای دکوراسیون فراهم می‌کند.

خرید محصول

دانستنی‌ها برای نحوه ترکیب رنگ ساختمان

در ادامه ۳ نکته بسیار مهم در نحوه ی ترکیب رنگ ساختمان را برای شما شرح داده ایم:

۱شناختن سایه های مختلف

به طور کلی برای بررسی نحوه ترکیب رنگ ساختمان، لازم است با انواع مختلف پالت رنگی آشنا شوید. می‌توان گفت که ۱۲ رنگ در چرخه رنگ وجود دارد. لازم به ذکر است که ما ۳ رنگ اصلی در اختیار داریم. به عنوان مثال، رنگ قرمز، آبی و زرد را با نام رنگ های اصلی شناسایی می کنیم که از ترکیب رنگ‌های دیگر به وجود نمی‌آیند.

در ادامه رنگ های ثانویه را در دستور کار خود داریم: به عنوان مثال رنگ نارنجی، بنفش و سبز که از ترکیب رنگ‌های اصلی ساخته می شوند را با نام ثانویه شناسایی م‌کنیم. همچنین در ادامه رنگ‌های گروه سوم را نیز داریم که با ترکیب رنگ‌های گروه اول و دوم ساخته می‌شوند تا ۱۲ سایه را به طور کامل تکمیل کنند. البته باید در خرید رنگ توجه داشته باشید تا رنگ بی کیفیت تهیه نکنید؛ زیرا ترکیب رنگ‌های بی‌کیفیت با هم جالب نمی‌شود.

۲- ترکیب با رنگ‌های خنثی

یکی دیگر از نکاتی که در نحوه ترکیب رنگ ساختمان باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از رنگ‌های خنثی برای تیره یا روشن کردن رنگ مورد نظر است. شما در ابتدا باید یکی از رنگ‌های اصلی را انتخاب کنید.

  • جهت روشن سازی رنگ: در این شرایط لازم است رنگ خنثی سفید را به رنگ اصلی خود اضافه کنید تا شاهد روشن شدن آن باشید.
  • جهت تیره سازی رنگ: با افزودن رنگ‌های خنثی مانند مشکی و طوسی، می‌توانید شاهد رنگی با تن تیره‌تر باشید. با ترکیب رنگ‌های خنثی، شاهد تغییرات عظیم و بی نظیر در ساختار و ظاهر رنگ‌های مختلف خواهید بود.

نحوه ی ترکیب رنگ ساختمان

۳-  توجه به درجه رنگ‌ها

جهت بررسی نحوه ترکیب رنگ ساختمان، لازم است به طیف رنگ و احساساتی که هر رنگ دارد، توجه کنید. شاید شما رنگ های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی را که اغلب احساس سرزندگی و شادابی را به شما القا می‌کنند، برای ساختمان خود بپسندید؛ در حالی که دوست نزدیکتان تمایل به رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش و سبز داشته باشد.

هنگام بررسی نحوه ترکیب رنگ ساختمان لازم است به اندازه اتاق نیز توجه کنید. استفاده از رنگ‌های تیره در اتاق‌های کوچک موجب کوچک دیده شدن و خفگی محیط آنجا خواهد شد. علاوه بر این، استفاده از رنگ‌های روشن در خانه‌های بزرگ، احساس نا مطلوبی را نیز برایتان به ارمغان خواهد آورد. به همین دلیل است که باید به رابطه بین رنگ، دیزاین خانه و اندازه اتاق هم توجه کرد و رنگ‌های گرم را برای فضای بزرگ و رنگ‌های سرد را برای فضای کوچک در نظر گرفت.

نحوه ترکیب رنگ ساختمان برای دستیابی به رنگی جدید

همان طور که ذکر کردیم، رنگ‌های اصلی (قرمز، زرد و آبی) می‌توانند منبع بسیاری از رنگ‌های مختلف باشند. شما می‌توانید با استفاده از این ۳ رنگ اصلی، تعداد زیادی رنگ‌ها را بسازید و تنها با بررسی نحوه ترکیب رنگ ساختمان، به ترکیبی بی نظیر دست پیدا کنید و با استفاده از رنگ‌های سفید، خاکستری و مشکی آن را روشن و تیره تر نمایید.

همچنین می‌توانید با یادگیری نحوه ترکیب انواع رنگ ساختمان، از نمونه‌های باقی مانده استفاده کنید و رنگی زیبا، جدید و به روز بسازید. در ادامه به چند نکته مهم درباره ترکیب رنگ ساختمان اشاره می‌کنیم:

۱- شروع با ترکیب‌های کوچک: ابتدا لازم است هر رنگی که در خانه دارید را آماده کنید. سپس با ترکیب‌های کوچک کار خود را آغاز کنید تا نحوه ترکیب رنگ ساختمان، دستتان بیاید. هنگامی که به ترکیب دلخواه خود رسیدید، آن زمان است که می‌توانید آن را در مقادیر زیاد اجرا کنید تا رنگی بی نظیر داشته باشید.

۲- جلوگیری از ورود کودکان: هنگامی که ترکیب رنگ‌های مختلف را امتحان می‌کنید، مراقب کودکان اطرافتان باشید. درست است که بازی با رنگ می‎تواند بسیار سرگرم‎کننده باشد، اما این کار سلامتی آن‌ها را به خطر انداخته و علاوه بر آن موجب به هم ریختن ترکیبات شما نیز می‌شود. همچنین برخی از ابزار و و لوازم رنگ‌آمیزی ساختمان ممکن است برای کودکان خطرناک باشند.

۳- به خوبی ترکیب کنید: رنگی که مد نظر دارید را به خوبی ترکیب کنید تا هیچ اثری از رنگ‌های سابق باقی نماند. همچنین اگر نتوانستید رنگ مورد نظر خود را در مقدار زیاد ترکیب کنید، لازم است آن را بر روی یک کاغذ بکشید و از یک متخصص کاربلد جهت بررسی نحوه ترکیب رنگ ساختمان کمک بگیرید.

نحوه ترکیب رنگ ساختمان برای دستیابی به رنگی جدید

ترکیب رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای معمولا از ترکیب دو رنگ مکمل مانند قرمز و سبز، نارنجی و آبی یا زرد و بنفش درست می‌شود. ساختن پالت دقیق رنگ قهوه ای به نسبت ترکیب دو رنگ استفاده شده بستگی دارد. از طرف دیگر، قهوه ای را می توان با مخلوط کردن رنگ اصلی (قرمز، آبی یا زرد) با رنگ مکمل آن (سبز، نارنجی یا بنفش) ایجاد کرد.

ترکیب رنگ سرخابی

سرخابی رنگی است که می‌توان آن را با مخلوط کردن مقادیر مساوی رنگدانه‌های آبی و قرمز تهیه کرد. سرخابی اغلب به عنوان رنگ ارغوانی مایل به قرمز یا صورتی مایل به بنفش نیز توصیف می‌شود.

ترکیب رنگ صورتی

رنگ صورتی از ترکیب قرمز و سفید به دست می‌آید. مقدار قرمز و سفید استفاده شده، طیف صورتی روشن یا تیره را تعیین می‎کند.

ترکیب رنگ بنفش

رنگ بنفش از ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز درست می‌شود. به عنوان مثال، اگر در این ترکیب، آبی بیشتری استفاده شد، رنگ بنفش نهایی، تمایل بیشتری به آبی دارد. در حالی که مقدار بیشتر قرمز باعث ایجاد رنگ قرمز-بنفش بیشتر می‌گردد. علاوه بر این، با افزودن سفید یا مشکی به ترکیب آبی و قرمز، می‎توان پالت‌های رنگ تیره یا روشن بنفش را ایجاد کرد.

ترکیب رنگ سبز

سبز از ترکیب  مساوی رنگ‌های اصلی مانند زرد و آبی ایجاد می‌شود. در ضمن رنگ سبز یک رنگ ثانویه در چرخه رنگ است که با اضافه یا کم کردن رنگ‌های زرد و آبی، میزان تیرگی و روشنایی آن تغییر خواهد کرد. به طور مثال، با اضافه کردن رنگ آبی بیشتر، سبز به تیرگی سوق پیدا خواهد کرد. در صورتی که رنگ زرد بیشتری در ترکیب فوق مورد استفاده قرار گیرد، رنگ نهایی سبز روشن  خواهد شد.

به خوبی ترکیب کنید

ترکیب رنگ کرم

رنگ کرم از ترکیب مساوی رنگ گل ماش و سفید به دست می‌آید. افزودن مقدار کمی رنگ قهوه ای یا قرمز به این ترکیب می‌تواند تنالیته گرم تری ایجاد کند؛ در حالی که اضافه کردن کمی آبی یا سبز، این ترکیب رنگ را خنک تر نشان می‌دهد.

ترکیب رنگ طوسی

رنگ خاکستری با مخلوط کردن مشکی و سفید به نسبت های مختلف ایجاد می‌شود. هر چه مقدار سفید بیشتری اضافه شود، خاکستری به سمت پالت روشن تر خواهد رفت؛ در حالی که هر چه رنگ مشکی بیشتری اضافه شود، خاکستری به سمت تیرگی سوق پیدا می‌کند.

ترکیب رنگ سفید

رنگ سفید یک رنگدانه یا طول موج نور نیست، بلکه ترکیبی از تمام طول موج های مرئی نور به نسبت مساوی است. این بدان معنی است که سفید از نظر فنی یک رنگ نیست، بلکه عدم وجود هرگونه رنگ غالب است. از نظر رنگدانه ها، رنگ سفید اغلب با استفاده از دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی ایجاد می‎شود که تمام طول موج های نور را به صورت سفید به چشم ما منعکس می‎کند.

ترکیب رنگ نارنجی

رنگ نارنجی از ترکیب رنگدانه‌های قرمز و زرد با یکدیگر به دست می‌آید. با ترکیب این دو رنگ اصلی در قسمت‌های مساوی، یک رنگ ثانویه به نام نارنجی ساخته می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به نحوه نحوه ترکیب رنگ ساختمانی پرداختیم. برای ترکیب انواع رنگ‌های ساختمانی، باید بدانید که رنگ‌های اصلی چیست. رنگ‌های اصلی شامل آبی، زرد و قرمز است که با ترکیب کردن آن‌ها، رنگ‌های ثانویه به دست می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

رنگ‌های اصلی چیست؟

رنگ آبی، قرمز و زرد به عنوان رنگ‌های اصلی شناخته می‌شوند.

رنگ‌های ثانویه چه رنگ‌هایی هستند؟

رنگ‌هایی که از ترکیب رنگ‌های اولیه یا اصلی به دست می‌آیند را رنگ‌های ثانویه می‌گویند. به عنوان مثال، رنگ‌هایی مانند سبز، بنفش و نارنجی به عنوان رنگ‌های ثانویه شناخته می‌شوند.

ترکیب رنگ سبز  چیست؟

رنگ سبز از ترکیب رنگ‌های زرد و آبی ساخته می‌شود.

ترکیب رنگ نارنجی چیست؟

برای ساختن رنگ نارنجی، دو رنگ قرمز و زرد را ترکیب کنید.

ترکیب رنگ بنفش چیست؟

با ترکیب کردن رنگ‌های آبی تیره و قرمز، رنگ بنفش به دست می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید