چگونه رنگ خانه را انتخاب کنیم؟

یکی از سخت‌ترین کارهای مهم در محیط خانه، انتخاب رنگ مناسب برای نوسازی و تغییر نمای خانه است؛ زیرا رنگ‌ها در مدل‌ها و جنس‌های بسیار مختلفی عرضه می‌شوند که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارند. به همین خاطر قطعا شما هم هنگام انتخاب رنگ مناسب کمی سردرگم خواهید شد. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «چگونه رنگ خانه را انتخاب کنیم»، به موضوعاتی مانند انتخاب رنگ، رنگ ‌خانه و بهترین رنگ نمای ساختمان بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

انتخاب رنگ

برای انتخاب رنگ خانه، قواعد و مقرراتی وجود دارد که باید به آن پایبند باشید. ابتدا سعی کنید به چرخه رنگ مسلط باشید و بدانید که چرخه رنگ درباره چه چیزهایی حرف می‌‍ زند.

جدول مشخصات رنگ‌ مناسب برای خانه

وقتی شما بدانید که چرخه رنگ به عنوان پایه اصلی رنگ‌آمیزی، می‌تواند پیشنهادات خوبی را به شما ارائه بدهد، بدون تردید توجه لازم را به آن خواهید داشت. از طرفی این موضوع در چرخه رنگ مهم است که شما بر دو طیف رنگ‎های سرد و گرم و تاثیر آن‌ها بر محیط مسلط باشید.

آگاهی از چرخه رنگ و تاثیرات آن بر محیط، باعث می‌شود که رنگ‌ها را به صورت آگاهانه انتخاب کنید. آگاهی از رنگ و عملکرد آن در کنار توجه به شخصیت‌های درون خانه، یکی دیگر از موضوعاتی است شما باید به آن توجه کنید. در ضمن انتخاب رنگ خانه، رابطه مستقیم با ست کردن انواع رنگ‌ها دارد. برای مثال، شما باید بدانید که رنگ آبی با چه رنگ‌هایی ست می‌شود. در صورتی که دیوار خانه آبی بود، از چه رنگی برای کف، مبلمان، آشپزخانه و اتاق خواب استفاده کنیم؟

چگونه رنگ خانه را انتخاب کنیم

از طرفی توجه به نور ورودی خانه یا همان نور طبیعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی نور ورودی شما از شرق به غرب وارد خانه شما می‌شود، این یعنی خانه شما نور کافی برای ورود پیدا کردن را دارد. بنابراین هر چقدر نور طبیعی خانه بیشتر باشد، استفاده از رنگ‌های گرم مناسب‌تر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب رنگ، مقاله «بهترین رنگ خانه برای سال ۱۴۰۲» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

رنگ ‌خانه

  • رنگ خانه را با مبلمان ست کنید

خوب است بدانید که رنگ‌های بسیار زیادی با نقش‌ها و طرح‌های فراوان در رنگ‌فروشی‌ها وجود دارد. به همین خاطر بهترین راه برای انتخاب و خرید رنگ مناسب فضای داخلی، این است که به رنگ وسایل داخل خانه خود به خصوص مبلمان توجه داشته باشید. سه رنگ را در ذهن داشته باشید که با رنگ وسایل داخل خانه شما مطابقت دارند.

بعد از این که سه رنگ را انتخاب کردید، یکی از آن‌ها را باید به عنوان رنگ دیوارها استفاده کنید. رنگ دوم را می‌توانید برای اتاق خواب و کنار مبلمان استفاده کنید. رنگ سوم را هم می‌توانید به عنوان رنگ فرعی در برخی از قسمت‌های خانه استفاده کنید تا دکوراسیون داخلی خانه زیبایی بیشتری به خود بگیرد.

خرید محصول

  • رنگ را با احساسات خود ست کنید

از احساسات خود برای انتخاب رنگ خانه استفاده کنید. بر اساس علم روانشناسی تاثیر رنگ ها بر احساسات ما زیاد است و می‌توانند بر اعصاب ما تاثیر مستقیم بگذارند. بهترین راه معمولا استفاده از پیشنهادهای آماده است. برای مثال می‌توانید در اتاق‌های غذا خوری، آشپزخانه و اتاق پذیرایی از رنگ‌های گرم مانند رنگ زرد و مرجانی استفاده کنید. برای اینکه بدانیم چگونه رنگ خانه را انتخاب کنیم باید گفت برای اتاق‌هایی که تردد زیادی در آن وجود ندارد مانند اتاق خواب‌ و …، می‌توانید از رنگ‌های سرد مانند سبز، بنفش یا آبی آسمانی استفاده کنید.

چگونه رنگ خانه را انتخاب کنیم

رنگ‌های دیگر نیز ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. برای مثال رنگ نارنجی نشان از مهمان نوازی شما دارد. یا رنگ قرمز می‌تواند شما را فردی پر انرژی نشان دهد و اشتها و فشار خون شما را بالا ببرد که به همین خاطر از قرمز معمولا در رستوران‌ها استفاده می‌شود.

برای اینکه بدانیم چگونه رنگ خانه را انتخاب کنیم باید گفت رنگ‌هایی مانند رنگ آبی و سبز نیز به عنوان رنگ‌های آرامش بخش شناخته می‌شوند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن روانشناسی رنگ‌ها، رنگ مناسب را برای فضای داخلی خانه خود انتخاب کنید.

بهترین رنگ نمای ساختمان

  • سبک خانه و محله خود را شناسایی کنید

هیچ وقت، هیچ اجباری نیست که طبق سنت‌ها پیش بروید و مانند بقیه عمل کنید؛ اما گاهی اوقات نیاز است که از روش‌های مرسوم جامعه استفاده کنیم؛ آن وقت است که متوجه خواهیم شد که رنگ‌های روشن برای خانه‌هایی که سبک کلاسیک دارند مناسب نیستند.

مناسب‌ترین راه برای انتخاب رنگ خانه شما این است که ببینید طراحی خانه و محله شما چگونه است تا بفهمید چه رنگ‌هایی می‌تواند برای آن مناسب‌تر باشد. برای مثال ببینید که آیا در محله‌ای با خانه‌های تاریخی زندگی می‌کنید یا اکثر خانه‌های محله شما طراحی دکوراسیون مدرن دارند یا خیر. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ خانه، مقاله «دیزاین خانه با رنگ» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

نکات مهم در انتخاب رنگ مناسب برای نمای ساختمان

  • از طراحی‌های دیگران الهام بگیرید

یک راه مناسب دیگر برای اینکه بدانیم چگونه رنگ مناسب خانه را انتخاب کنید، این است که از نمونه‌‌های موفق و زیبایی که در اطراف وجود دارد الهام بگیرید. در صورتی که تمایلی به این کار ندارید و دوست دارید که خودتان طراحی‌های لازم را انجام بدهید، باید به نکات مهمی دقت داشته باشید. برای مثال اگر از پنجره های وینیل استفاده می‌کنید، رنگ‌های استاندارد و متداول مانند رنگ‌های سفید، فیروزه‌ای، زرد حصیری یا خاکستری از مناسب‌ترین گزینه‌ها به حساب می‌آیند.

  • در بین مدل های ترند شده گرفتار نشوید

برای اینکه بدانید چگونه رنگ ساختمان را انتخاب کنید، یکی از نکات مهم این است که به هیچ عنوان نباید بین ترندهای روز گرفتار شوید. سعی کنید طبق خواسته و سلیقه خود جلو بروید. رنگی که فکر می‌کنید بیشترین زیبایی را به نمای خانه شما می‌دهد را انتخاب کنید. زیرا اکثر ترندها خیلی زود از مد خواهند افتاد. همچنین انواع رنگ‌های ساختمان را بشناسید تا بتوانید رنگ مناسب را برای منزل خود انتخاب کنید.

سبک خانه و محله خود را شناسایی کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «چگونه رنگ خانه را انتخاب کنیم؟» صحبت کنیم. انتخاب رنگ خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما باید نسبت به آن، توجه لازم را داشته باشید. از جمله نکات مهم در انتخاب رنگ می‌توان به داشتن آگاهی درباره شناخت چرخه رنگ از رنگ‌های سرد و گرم اشاره کرد. اگر شما بتوانید رنگ‌های سرد و گرم را به خوبی بشناسید، بدون تردید نیمی از مسیر انتخاب رنگ را رفته‌اید. در نهایت کافی است که رنگ‌های مناسب خود را با یکدیگر ست کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب بهترین رنگ خانه، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳ -۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

برای انتخاب رنگ خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

شناخت کافی از چرخه رنگ و رنگ‌ سرد و گرم، چگونگی ست کردن رنگ‌ها و توجه به سلیقه شخصی، از جمله موارد مهم در انتخاب رنگ‌ها به حساب می‌آید.

برای اتاق‌های غذا خوری، آشپزخانه و اتاق پذیرایی  چه رنگ‌هایی مناسب است؟

از رنگ‌های گرم مانند رنگ زرد و مرجانی استفاده کنید.

برای اتاق‌هایی که تردد زیادی در آن وجود ندارد، چه رنگ‌های کاربرد دارد؟

شما می‌توانید از رنگ‌های سرد مانند سبز، بنفش یا آبی آسمانی استفاده نمایید.

چه رنگ‌هایی برای خانه‌های با دیزاین کلاسیک مناسب نیست؟

رنگ‌های روشن برای دیزاین کلاسیک مناسب نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید