آموزش آسان ترین روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف

رزین اپوکسی یکی از ماده های پرکاربرد است و استفاده از آن مزایای بسیار زیادی دارد. البته اگر به اشتباه از آن استفاده کنید، مجبور خواهید شد که آن را پاک کنید. پاک کردن رزین سنگ از روی سطوح کار ساده ای نیست و بسیار دشوار خواهد بود؛ اما نگران نباشید. حذف کردن رزین اپوکسی کار غیر ممکنی نیست. ما در این مقاله، در مورد روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف توضیح داده ایم تا شما بتوانید به سادگی رزین ها را پاک کنید.

روش های پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف

  • پاک کردن اپوکسی از روی پوست

روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف

به طور کلی، قبل از استفاده از رزین ها و رنگ آمیزی بهتر است که از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنید؛ اما اگر یادتان رفت و مقداری رزین روی دستتان ریخت، بهتر است که برای حذف آن سریع تر اقدام کنید؛ زیرا پاک کردن رزین هنگامی که هنوز خشک نشده است راحت تر است. اگر رزین خشک شده است باید از روش های دیگری استفاده کنید.

یک روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف و پوست این است که یک دستمال کاغذی یا یک پارچۀ تمیز را به سرکه آغشته کنید و روی ناحیه ای که رزین روی آن ریخته است بمالید. این کار را به آرامی برای چند دقیقه انجام دهید تا رزین به اندازه ای مرطوب و نرم شود که بتوان آن را از روی پوست برداشت.

اگر از روش دستمال سرکه ای نتیجه نگرفتید، می توانید راه های دیگر را هم امتحان کنید. روش بعدی استفاده از پاک کنندۀ لاک ناخن بر پایه استون است. برای اینکه با روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف آشنا شوید باید بگوییم که برای پاک کردن رزین مقداری از لاک پاک کن را روی دستمال کاغذی یا پارچه بریزید و مانند دستمال سرکه ای روی ناحیه ای که رزین ریخته است بمالید. فقط دقت داشته باشید که این مواد قابل اشتعال هستند و باید در یک مکان مناسب با تهویۀ مناسب مورد استفاده قرار بگیرند.

اگر به دنبال روش های دیگر هستید، از مایع ظرفشویی که مخصوص پاک کردن چربی ها است نیز می توانید استفاده کنید. کافی است که مقداری مایع ظرفشویی روی پارچه بریزید و به کمک آن دست خود را زیر آب گرم بشویید. بعد از انجام این کار ها استفاده از لوسیون دست را فراموش نکنید.

  • نحوه پاک کردن اپوکسی از روی سطوح پلاستیکی و شیشه ای

روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف

روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف به خصوص سطوح پلاستیکی و شیشه ای می تواند بسیار متنوع باشد؛ زیرا رزین در هنگام استفاده معمولاً بهترین نتیجه را روی سطوح پلاستیکی و شیشه ای می دهد؛ اما اگر به اشتباهی روی آن ها ریخته شود، پاک کردن آن ها نیز دردسر خیلی زیادی خواهد داشت.

برای آشنایی با روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف مثل پلاستیک و شیشه باید مقداری الکل ایزوپروپیل (الکل مالشی) تهیه کنید. پس از تهیۀ الکل، دستمال کاغذی خود را به آن آغشته کنید و دستمال را آنقدر روی سطح مورد نظر بمالید تا رزین کاملاً شل شود. اگر نتیجه نگرفتید، باید به دنبال حلال های قوی تر مانند الکل دناتوره شده باشید. مانند الکل ایزوپروپیل، الکل دناتوره را نیز روی پارچه بریزید و با مالش پارچه روی سطح مورد نظر، رزین را پاک کنید. فقط دقت داشته باشید که در هنگام کار با حلال ها باید نکات ایمنی را رعایت کنید و بعد از اتمام کار نیز سطح را با یک دستمال تمیز مرطوب پاک کنید.

  • پاک کردن رزین از چوب یا بتن

پاک کردن رزین از چوب یا بتن

روش پاک کردن از روی سطوح مختلف مثل چوب و بتن کمی با دیگر روش ها فرق دارد؛ زیرا برای پاک کردن رزین از روی چوب نباید از الکل ها استفاده کنید. الکل ها به پوشش چوبی آسیب می زنند و رنگ آن را عوض می کنند. به جای آن می توانید از استون برای پاک کردن رزین استفاده کنید.

اگر به دنبال روش دیگری هستید، می توانید از تفنگ های حرارتی نیز استفاده کنید. برای این کار باید حدود ۹۰ درجه سانتی گراد به رزین گرما بدهید تا شل شود و سپس جدا شود.

  • پاک کردن رزین از روی سطح فلزی و سخت

روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف مثل سطوح فلزی می تواند بسیار ساده باشد؛ زیرا فلز به اندازه ای مقاوم است که بتواند در برابر پاک کننده های قدرتمند مقاومت کند. شما می توانید برای پاک کردن رزین از روی سطح فلزی از پاک کننده های شیمیایی قدرتمند استفاده کنید و به سرعت رزین را از بین ببرید. تنها نکته ای که برای پاک کردن باید به آن دقت کنید، رعایت نکات ایمنی است. حتماً در هنگام کار با مواد شیمیایی استفاده از دستکش، عینک ایمنی و ماسک را فراموش نکنید.

  • پاک کردن رزین از روی پارچه

پاک کردن رزین از روی پارچه

پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف مثل سطوح پارچه ای کمی چالش برانگیز است؛ زیرا برای پاک کردن رزین تنها راه پیش روی شما استفاده از حرارت است. برای پاک کردن رزین به شیوه حرارتی باید یک قابلمه تهیه کنید و در آن آب بریزید. آب را بگذارید که جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، لباس را هر چند ثانیه یکبار درون قابلمه فرو ببرید و در بیاورید. این کار را تا زمانی که رزین به طور کامل شل شود ادامه دهید تا بتوانید به راحتی رزین را از روی پارچه جدا کنید.

استفاده از حلال هایی مانند استون یا روش های خراش دادن می تواند باعث شود که پارچه آسیب ببیند و دچار تغییر رنگ شود.

تماس با ما

جمع بندی

رزین یکی از مواد پرکاربرد در حوزۀ نقاشی و تعمیرات است. گاهی اوقات این ماده به اشتباه روی سطوحی می ریزد که قصد نداریم آن ها را تعمیر یا رنگ آمیزی کنیم. در این شرایط بهترین راه پاک کردن رزین قبل از خشک شدن است؛ اما اگر رزین شما خشک شده است، می توانید از روش های موجود در این مقاله استفاده کنید. ما در این مقاله، در مورد روش پاک کردن رزین از روی سطوح مختلف توضیح دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید