مهم ترین تفاوت پرایمر رنگ و سیلر چیست؟

آستر و سیلر دو تا از اصطلاحات رایجی هستند که در نقاشی ساختمان به کار گرفته می شوند. این دو اصطلاح در واقع دو ماده هستند که قبل از رنگ آمیزی روی دیوار اعمال می شوند تا رنگ نتیجه بهتری داشته باشد. افرادی که برای اولین بار می خواهند خانه خود را رنگ آمیزی کنند و در این زمینه مبتدی هستند، احتمالاً در انتخاب بین پرایمر رنگ و سیلر کمی سردرگم می شوند. ما در این مقاله به تفاوت پرایمر رنگ و سیلر پرداخته ایم و درمورد هر کدام از این دو توضیح داده ایم. با مطالعه این مقاله شما می توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

پرایمر چیست؟

پرایمر در واقع اولین لایه ای است که مستقیماً روی سطحی که قرار است رنگ شود اعمال می شود. کاربرد اصلی پرایمر ایجاد یک سطح مناسب از لحاظ چسبندگی بین رنگ و دیوار است. با این کار رنگ بهتر می تواند به دیوار بچسبد و جدا نشود.

خرید محصول

یک پرایمر می تواند از چسب های مختلفی تولید شده باشد که بسته به مدل آن درصد چسب نیز می تواند متفاوت باشد. یکی از تفاوت های پرایمر رنگ و سیلر این است که در ساخت پرایمر از بایندر استفاده می شود. بایندر ها خواصی دارند که باعث می شود ماده آغشته شده به آن، حالت چسبندگی داشته باشد؛ به همین دلیل است که وقتی روی سطحی پرایمر وجود داشته باشد، رنگ بسیار راحت تر به آن می چسبد.

به این نکته هم دقت داشته باشید که پرایمر ها مدل های مختلفی دارند و چسب به کار رفته در هر کدام از آن ها متفاوت است. باید بسته به سطح مورد نظر پرایمری را انتخاب کنید که چسب آن با سطح سازگاری داشته باشد.

مدل های مختلف پرایمر

تفاوت پرایمر رنگ و سیلر

  • مدل های مبتنی بر روغن

یک تفاوت پرایمر رنگ و سیلر این است که پرایمر رنگ مدل های مختلفی دارد. اولین مدل محبوب پرایمر مدل های روغنی هستند. مدل روغنی انتخاب اول و اصلی نقاشان است. پرایمر های روغنی همه کاره هستند و می توان به راحتی آن ها را با رنگ های لاتکس و دیگر رنگ ها نیز استفاده کرد.

پرایمر های روغنی برای سطوح مختلف از جمله سطوح چوبی، فلزی و… به کار گرفته می شوند. از پرایمر روغنی می توان هم در نمای داخلی و هم نمای خارجی ساختمان استفاده کرد.

  • مدل های مبتنی بر لاتکس

یک عامل تفاوت پرایمر رنگ و سیلر این است که پرایمر ها را می توان تقریباً برای هر سطحی به کار برد. پرایمر های مبتنی بر لاتکس نیز بیشتر برای دیوار خشک به کار گرفته می شوند. مدل های مبتنی بر لاتکس مانند دیگر پرایمر ها سطحی صاف و یکنواخت روی دیوار خشک اعمال می کنند. پرایمر های مبتنی بر لاتکس مقرون به صرفه هستند. استفاده از آن ها بسیار ساده است و از بروز اثراتی مانند پوسته پوسته شدن نیز جلوگیری می کنند.

  • پرایمر مبتنی بر شلاک

پرایمر مبتنی بر شلاک به طور کلی فقط برای سطوح چوبی مناسب است. این مدل، سطح چوبی را ضد آب و آماده رنگ آمیزی می کند. پرایمر مبتنی بر شلاک حتی لکه های بسیار بزرگ را نیز از سطح چوبی محو می کند؛ به همین دلیل به طور گسترده برای رنگ آمیزی سطوح چوبی از آن استفاده می شود.

کاربرد های پرایمر

تفاوت پرایمر رنگ و سیلر

  • در مورد تفاوت پرایمر رنگ و سیلر باید گفت که پرایمر برای محافظت از لایه رنگ به کار گرفته می شود. این وظیفه اصلی هر نوع پرایمری است.
  • برای ایجاد چسبندگی بیشتر از پرایمر استفاده می کنند؛ زیرا پرایمر تا حد زیادی به سطح حالت چسبندگی می دهد.
  • پرایمر علاوه بر چسبناک کردن سطح، آن را آب بندی می کند و از ورود رطوبت به آن جلوگیری می کند.
  • اگر پرایمر روی سطوح فلزی استفاده شود، می تواند تا حد زیادی فلز را ضد زنگ کند و از تشکیل زنگ زدگی روی فلز تا مدت طولانی ای جلوگیری کند.

سیلر چیست؟

سیلر چیست؟

برای درک تفاوت پرایمر رنگ و سیلر بهتر است که در مورد سیلر ها نیز بدانید. سیلر در واقع به نوعی جایگزین پرایمر است. سیلر نیز مانند پرایمر روی سطح پایه استفاده می شود. هدف اصلی در استفاده از سیلر از بین بردن تخلخل سطح و ایجاد چسبندگی بین سطح مورد نظر و لایه رنگ است. تقریباً اکثر سیلر ها عملکردی مشابه پرایمر ها دارند.

کاربرد های سیلر

مهم ترین وظایف سیلر شامل موارد زیر می شود:

  • یک عاملی که باعث ایجاد تفاوت پرایمر رنگ و سیلر می شود، این است که سیلر سطوح قدیمی و ضعیف که برای رنگ آمیزی مناسب نیستند مانند کاشی های بتنی کهنه و خرد شده را بهبود می دهد و امکان رنگ آمیزی روی آن ها را فراهم می کند.
  • سیلر نیز مانند پرایمر یک سطح عالی چسبنده ایجاد می کند که به کمک آن می توان رنگ را راحت تر روی سطح اعمال کرد.
  • سیلر می تواند هر گونه تخلخل سطحی را با ایجاد یک لایه ضد آب بپوشاند.
  • سیلر می تواند در از بین بردن لکه ها نیز به شما کمک کند.

تفاوت پرایمر رنگ و سیلر

تفاوت پرایمر رنگ و سیلر

پرایمر اولین لایه ای است که به طور مستقیم روی سطحی که قرار است رنگ آمیزی شود اعمال می شود. سیلر بر خلاف پرایمر هم می تواند جایگزین پرایمر شود و هم اینکه همراه با پرایمر استفاده شود. همین مورد باعث ایجاد تفاوت پرایمر رنگ و سیلر می شود.

پرایمر و سیلر هر دو می توانند سطحی مناسب را برای اعمال رنگ آماده کنند. هر دو ماده چسبندگی سطح را بهبود می دهند و همین باعث می شود که رنگ بهتر روی سطح اعمال شود؛ اما سیلر در پوشش سطح های قدیمی و کهنه بهتر عمل می کند و کمک می کند که رنگ بهتر روی آن ها اعمال شود.

تماس با ما

نتیجه گیری

آماده کردن سطح مورد نظر قبل از رنگ آمیزی یکی از مراحل بسیار مهم در نقاشی ساختمان است. برای آماده سازی دیوار امروزه مواد بسیار مختلفی وجود دارند. دو مورد از ماده های رایج برای آماده سازی سطح، پرایمر ها و سیلر ها هستند. این مواد عملکردی شبیه به هم دارند؛ اما تفاوت هایی بین این دو نیز وجود دارد که تشخیص آن برای افراد مبتدی ممکن است سخت باشد. ما در این مقاله، در مورد تفاوت پرایمر رنگ و سیلر توضیح دادیم تا شما بیشتر با این دو ماده آشنا شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید