معرفی مرحله به مرحله کاربرد آب بندی و ایزولاسیون

یکی از مسئله هایی که امروزه وجود دارد، این است که برای راهرو های بتنی و سایر سطوح بتنی خانه لازم است که آب بندی و ایزولاسیون انجام داد یا خیر. برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید و در مورد کاربرد آب بندی و ایزولاسیون بیشتر بدانید، ما در این مقاله در مورد آن توضیح داده ایم.

کاربرد ایزولاسیون و آب بندی

در واقع خود بتن در صورتی که آب بندی و ایزولاسیون هم نشود، عملکرد بسیار خوبی دارد؛ اما اگر از یک آب بند باکیفیت استفاده کنید، می توانید عمر بتن خانه خود را افزایش دهید. علاوه بر این مورد، استفاده از یک آب بند با کیفیت می تواند ظاهر بتن خانه شما را زیبا تر کند. این مورد هنگام نقاشی خانه و زمانی که روی بتن رنگ زده باشید؛ خود را بهتر نشان می دهد.

مدل های مختلف آب بندی و ایزولاسیون

کاربرد آب بندی و ایزولاسیون

قبل از اینکه توضیحات را شروع کنیم، خوب است بدانید که مدل های مختلفی از آب بندی داریم. برخی از مدل های آب بندی و ایزولاسیون شامل موارد زیر می شود:

  • آب بند های مبتنی بر رزین اکریلیک: برای آشنایی با کاربرد آب بندی و ایزولاسیون خوب است بدانید که یکی از مدل های آن، مدل های مبتنی بر رزین اکریلیک است. این مدل نسبت به هزینه ای که برای آن می کنید، عملکردی عالی دارد. این مدل گاهی اوقات ممکن است که با اپوکسی، پلی یورتان یا سیلیکون نیز ترکیب شود تا کیفیت و دوام بیشتری پیدا کند. بهترین مدل آن، اکریلیک خالص است که ماندگاری بسیار زیادی دارد و زیر نور خورشید زرد نمی شود.
  • اپوکسی یا پلی یورتان: برای آشنایی با کاربرد آب بندی و ایزولاسیون، باید بدانید که قیمت آب بند های اپوکسی و پلی یورتان به طور قابل توجهی از مدل های اکریلیک بیشتر است؛ اما این هزینه بیشتر لزوماً به معنای برتری مدل های اپوکسی نیست. این مدل ها لایه های ضخیمی ایجاد می کند که می تواند لغزنده نیز باشد. علاوه بر این، مانع از تنفس رطوبت بتن می شود که باعث می شود برای شما مشکل ساز باشد.
  • مدل های شیمیایی: برای آشنایی بیشتر با کاربرد آب بندی و ایزولاسیون، باید بدانید که این مدل ها می تواند از سیلیکون، سیلوکسان ها و سیلان ها ساخته شود. در واقع تفاوت این مدل، در نحوه اثرگذاری است. این مدل به داخل بتن نفوذ می کند و سدی شیمیایی در برابر آب، روغن و سایر آلاینده ها ایجاد می کند. این مدل انتخاب بسیار خوبی برای گاراژ ها و راهرو ها است.

آب بند ها و ایزولاسیون ها بر اساس میزان براقیت نیز دسته بندی می شود. شما می توانید از بین مدل های بدون براقیت، مات، ساتن، نیمه براق و براق یکی را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با کاربرد آب بندی و ایزولاسیون خوب است بدانید که برای بررسی میزان براقیت، آن ها را در مقیاس ۱ تا ۱۰۰ دسته بندی می کنند.

آب بند های مبتنی بر حلال می تواند براقیتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ که بالا ترین میزان براقیت است، ایجاد کند. آب بند های مبتنی بر آب نیز براقیتی بین ۵۰ تا ۸۰ دارد که پوشش مات یا نیمه براق ایجاد می کند. مدل های شیمیایی که به داخل بتن می رود نیز پوششی بدون برق ایجاد می کند.

نحوه استفاده از آب بند ها

نحوه استفاده از آب بند ها

  • آماده سازی

حال که با کاربرد آب بندی و ایزولاسیون آشنا شدید، خوب است در مورد نحوه استفاده از آن ها نیز بدانید. اولین مرحله آماده سازی است. آب بند ها یا همان سیلر ها موادی هستند که نباید با پوست و چشم های شما تماس داشته باشند؛ به همین دلیل قبل از استفاده حتماً از دستکش، لباس آستین بلند و عینک محافظ چشم استفاده کنید.

  • آماده سازی تجهیزات

بسته به مدل سیلری که استفاده می کنید، برای اعمال آن به وسایلی مانند غلطک، پیستوله یا قلم مو نیاز است. همیشه سعی کنید از روش توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید. به طور کلی سیلر هایی که مبتنی بر حلال است، بهتر است که با اسپری اعمال شود. سیلر های مبتنی بر آب نیز بهتر است که با غلطک اعمال شود.

  • اعمال کردن

بعد از آشنایی با کاربرد آب بندی و ایزولاسیون، باید در مورد روش اعمال کردن آن ها روی سطح مورد نظر بدانید. برای اعمال سیلر، از وسیله مورد نظر خود استفاده کنید. برای اعمال سیلر بهتر است که دو یا سه لایه نازک از آن را روی سطح مورد نظر بزنید. قبل از اعمال هر لایه اجازه دهید که لایه قبلی خشک شود. با این کار از ایجاد یک سطح ناهموار جلوگیری می شود.

  • خشک شدن

به طور کلی، سیلر برای خشک شدن به دو ساعت زمان نیاز دارد؛ اما بسته به شرایط آب و هوایی ممکن است که زمان مورد نیاز تغییر کند. برای مثال در آب و هوای مرطوب ممکن است که خشک شدن آن تا ۵ ساعت نیز طول بکشد.

محافظت از سطح آب بندی شده

محافظت از سطح آب بندی شده

  • شست و شو

حال که با کاربرد آب بندی و ایزولاسیون آشنا شده اید، خوب است که در مورد نحوه مراقبت از آن نیز بدانید. برای مراقبت از سطح آب بندی شده، خوب است که از واشر های فشار برای تمیز کردن کثیفی های سطح استفاده کنید. همیشه قبل از شست و شو، یک قسمت را با واتر جت تمیز کنید تا ببینید سطح چه واکنشی نشان می دهد. اگر مشکلی نبود، تمام سطح را تمیز کنید.

  • آب بندی مجدد

برای اینکه بدانید هر چند وقت یک بار باید آب بندی را انجام دهید، باید به این موضوع اشاره کنیم که موارد خیلی زیادی از جمله آب و هوا و نوع سطح مورد نظر می تواند در زمان آب بندی مجدد تأثیر بگذارد. همچنین کیفیت سیلر نیز بسیار مهم است که چقدر دوام می آورد؛ اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، سیلر باید هر ۱ تا ۳ سال یک بار عوض شود.

تماس با ما

جمع بندی

آب بندی و ایزولاسیون قسمت های مختلف خانه شما می تواند تأثیر بسیار مثبتی در نمای خانه شما داشته باشد. برای اینکه با کاربرد آب بندی و ایزولاسیون آشنا شوید، توضیح دادیم که با آب بندی می توانید عمر سطوح بتنی خانه را افزایش دهید و آن ها را زیبا تر نگه دارید. علاوه بر این مورد، برای آشنایی بیشتر شما در مورد نحوه استفاده از سیلر ها و نگهداری از آن ها نیز توضیح دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید