چگونه رنگ روغنی را مات کنیم ؟ آموزش پنج ترفند کلیدی

اگرچه یک روکش براق صیقلی می ‌تواند جذاب باشد، اما بازتاب زیاد نور می‌ تواند باعث حواس ‌پرتی شود. رنگ مات می تواند جلوی بازتاب نور را بگیرد و نقاشی از همه زوایا یک دست به نظر برسد.

سؤال اکثر هنرجویان این است که چگونه رنگ روغنی را مات کنیم. در این مقاله، به پاسخ این سؤال کلیدی می پردازیم.

رنگ روغنی براق و مات

چگونه رنگ روغنی را مات کنیم

رنگ روغنی اساساً از دو عنصر تشکیل شده است: رنگدانه و حلال رنگ. رنگدانه اغلب به صورت پودر، گاهی اوقات از مواد آلی، مانند مواد گیاهی مشتق می شود؛ اما اخیراً جایگزین‌ های مصنوعی پیدا کرده است که قدرت رنگ‌ دهی و ماندگاری ای برابر با رنگدانه ‌های سنتی را عرضه می کنند. رنگدانه به حلال، نیاز دارد. در مورد رنگ روغنی، حلال آن هم روغنی است. در ادامه می خوانید که چگونه رنگ روغنی را مات کنیم.

رنگ روغنی طبیعتاً براق است. رنگ های کم رنگ، به ویژه سفید تیتانیوم، اغلب با روغن آفتابگردان ترکیب می شوند؛ زیرا با این ترکیب زرد نمی شوند. بیشتر رنگ های دیگر با روغن بذر کتان ترکیب می شوند. رنگ روغنی براق به ویژه برای کار های ظریف و نقاشی های سنتی مناسب است. نقاشی رنگ روغنی کاملاً براق است و برای بعضی کار ها این براقیت بسیار دلنشین است؛ اما هنرمند ممکن است با بخش های ماتی در نقاشی براق مواجه شود که یک دستی کارش را زیر سؤال ببرد. این یک دست نبودن ها به دلیل وجود بعضی از رنگدانه های روغنی است که کمی مات می شوند.

خرید رنگ روغنی مشکی مات کیلو نقشینهخرید رنگ روغنی سفید مات گالن سحر

هر چند که در برخی موارد، این یکنواخت نبودن ممکن است به دلیل غلیظ بودن رنگ روغنی باشد؛ اما این امر اغلب به دلیل ماهیت رنگدانه ها و نحوه ترکیب آن ها با رنگ روغنی ایجاد می شود. با این حال، هنگامی که سطح مورد نظر با لاک پوشانده شود، رنگ روغنی براقیت یکسانی پیدا خواهد کرد.

آموزش ترفند های مات کردن رنگ روغنی

آموزش ترفند های مات کردن رنگ روغنی

  • روش ۱: با کاغذ سنباده ریز یا یک پد اسکاچ بریت روی رنگ بکشید.

ساده ترین راه برای اینکه بگوییم چگونه رنگ روغنی را مات کنیم، سنباده زدن با دست است. کاغذ سنباده مرطوب یا خشک ۳۰۰ یا کمتر، بهترین انتخاب است.

گزینه دیگر استفاده از اسکاچ بریت است. باید مراقب باشید که رنگ در لبه ها و گوشه های بیرونی، بیش از حد پاک نشود. پیشنهاد ما سنباده مرطوب است؛ زیرا سطح یکنواخت تر می شود و کاغذ سنباده به راحتی از بین نمی رود.

  • روش ۲: از فاصله دور اسپری کنید.

استفاده از یک قوطی اسپری برای مات کردن رنگ روغنی راه خوبی است. اسپری کردن از فاصله ‌ای دور ظاهری مات را به کار شما می‌ دهد.

در این روش، رنگ قبل از رسیدن به سطح تا حدی خشک می شود؛ بنابراین یک روکش ناهموار ایجاد می شود که از شفافیت رنگ روغنی می کاهد.

راهی دیگر برای اینکه بدانیم چگونه رنگ روغنی را مات کنیم استفاده از حلال های لاک است. حلال ‌های لاک به سرعت تبخیر می ‌شوند. بسیاری از لاک های شفاف دارای سیلیس به عنوان مات کننده هستند. می توانید از آن ها استفاده کنید و هر قسمتی را که براق می ‌شود سنباده بزنید.

  • روش ۳: یک حلال را روی رنگ خشک شده بمالید.

روش آغشته کردن یک رنگ براق کاملاً خشک شده با حلال برای موقعیت هایی که قرار است یک نقاشی دوباره تکمیل شود بهترین انتخاب است. در این روش از گرد و غبار ناشی از سنباده اجتناب می شود. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که برای مثال، روی سطحی با رنگدانه سمی حاوی سرب یا کادمیوم رنگ آمیزی شود.

چگونه رنگ روغنی را مات کنیم؟ برای رنگ های امولسیونی مبتنی بر آب، می ‌توانید به سادگی با الکل دناتوره یا الکل مالشی برق ‌زدایی کنید. برای ماندگاری بیشتر رنگ های آلکیدی و سایر رنگ های مبتنی بر حلال، می توانید از زایلن یا لاک استفاده کنید. اگر سمی بودن مواد معطر مانند زایلن برای شما نگران کننده است، می توانید اندکی استون به الکل های معدنی اضافه کنید.

خرید رنگ روغنی سفید مات گالن ایرانخرید رنگ روغنی سفید مات کیلو هپالوکس

  • روش ۴: رنگدانه بیشتری را به ترکیب رنگتان اضافه کنید.

برای اینکه بدانیم چگونه رنگ روغنی را مات کنیم را با رنگدانه خشک شروع به نقاشی کنید. افزایش رنگدانه برای داشتن یک روکش مات روش خوبی است. در همین حال که رنگ را روی پس زمینه می‌ مالید با ابزار مناسب، رنگدانه را بردارید و مقدار کمی به رنگ اصلی خود اضافه کنید. با این کار یک رنگ نیمه براق درست می کنید. در ادامه، همین رنگ ساخته شده را بر روی کار بزنید تا ترکیب جذابی به دست بیاورید.

رنگدانه ‌های معدنی مانند اکسید کروم سبز و اکسید آهن قرمز رنگ‌ های مات خوبی ایجاد می ‌کنند. رنگدانه های معدنی از ذرات بزرگ تری تشکیل شده اند و مقدار بیشتری از آن را می‌ توان با رنگ‌ های دیگر ترکیب کرد. این روش برای درست کردن رنگ مات یک روش مقرون به صرفه است.

با این حال، در مورد مقدار رنگدانه باید آزمایش و خطا کنید تا مقدار مناسب را به دست آورید. اگر در ترکیب رنگ و چسب، رنگدانه زیاد باشد، رنگ به شدت دوام خود را از دست می دهد و راحت تر از بین می رود.

رنگدانه بیشتری را به ترکیب رنگتان اضافه کنید

  • روش ۵: از فیلر ها و پر کننده های رنگدانه استفاده کنید.

اگرچه افزودن رنگدانه اضافی ممکن است ساده ترین روش برای ساخت رنگ باشد؛ اما روش های دیگری برای اینکه چگونه رنگ روغنی را مات کنیم وجود دارد. افزودن پرکننده برای محصولات رنگی آماده به عنوان بهترین روش شناخته می شود. چند ماده ارزان قیمت مانند فیلر یا پرکننده می تواند درخشندگی و حتی بافت رنگ را تغییر دهد.

رنگ ‌های گچی بر روی کار، نمای خوبی دارند. رنگ ‌های گچی برای برق زدایی به رنگ اضافه می‌ شوند. چیزی که این رنگ ها را به شدت محبوب می کند این است که پس زمینه آن ها نیازی به سنباده زدن ندارد. از دیگر مواد گچی مانند گچ و خاک دیاتومه نیز برای مات کردن رنگ روغنی استفاده می شود.

 

تماس با ما

سخن پایانی

رنگ روغنی ابزار کار محبوب بسیاری از هنرمندان و نقاشان است؛ اما گاهی استفاده از رنگ مات برای بوم نقاشی یا مبلمان بسیار چشم نواز تر است. برای این کار، راه حل هایی وجود دارد که سعی کردیم با توضیحات کامل در این مقاله آن ها را برای شما گردآوری کنیم. برای اینکه بدانیم چگونه رنگ روغنی را مات کنیم اطلاعات جامعی لازم است که احتمالاً با خواندن این مطلب به دست آورده اید.

ممکن است شما دوست داشته باشید