آشنایی با روش های سنباده زدن با انواع سنباده

یکی از کار هایی که هر نجار با آن رو به رو خواهد؛ سنباده زدن چوب می باشد. سنباده زدن احتمالا کاری سخت و خسته کننده است. اما باید این را بدانید که مرحله ای حیاتی برای رسیدن به نتیجه ای با کیفیت است. برای این که بیشتر با سنباده زنی و روش های سنباده زدن آشنا شوید؛ در این مقاله در مورد تمامی نکاتی که در این زمینه وجود دارد توضیح داده ایم.

نحوه سنباده زدن

روش های سنباده زدن

  1. انتخاب سنباده مناسب

اولین کاری که باید انجام دهید؛ این است که سنباده مناسب و مورد نیاز خود را برای شروع کار پیدا کنید. برای انتخاب سنباده، معیار هایی که در نظر گرفته می شوند شامل اندازه سنگ ریزه های کاغذ سنباده و جنس کاغذ سنباده است. انتخاب کاغذ سنباده مناسب کاری بسیار مهم است و باید به دقت انجام شود.

  1. کاغذ سنباده

کسانی که با سنباده آشنایی ندارند و تازه به این حوزه وارد شده اند؛ اکثر اوقات سنباده های ورقه ای را با سنباده پارچه ای اشتباه می گیرند؛ زیرا هر دوی آن ها از یک الگو برای تکان دادن صفحه سنباده و سنباده زدن استفاده می کنند. برای آموزش روش های سنباده زدن، خوب است بدانید تقریبا برای تمامی کار ها یک سنباده ورقه ای کافی است و نیازی به وسیله دیگری ندارید. علاوه بر این مورد، سنباده ورقه ای، بسیار مقرون به صرفه تر از سنباده پارچه ای است.

  1. سنباده مخصوص قسمت های منحنی

برای این که بیشتر با سنباده ها آشنا شوید؛ خوب است بدانید یک سری از سنباده ها برای سنباده زدن قسمت های منحنی به کار گرفته می شوند. این سنباده ها، به نام سنباده های دوکی شناخته می شوند. سنباده های دوکی علاوه بر این که برای قسمت های منحنی به کار گرفته می شوند؛ اثر خطوط سنباده را روی چوب کاهش می دهند.

روش های سنباده زدن

  1. سنباده کشیدن دستی

برای این که بیشتر با روش های سنباده زدن آشنا شوید؛ خوب است بدانید که یکی از روش های سنباده زنی به صورت دستی است. از روش دستی معمولا زمانی استفاده می شود که سنباده زنی اصلی را با استفاده از دستگاه زده باشید. سنباده زنی دستی بیشتر هنگامی استفاده می شود که شما بخواهید قسمت خاصی را با دقت و مراقبت بیشتر سنباده بزنید. همچنین در هنگام استفاده از سنباده های برقی، ممکن است که ردی از سنباده روی وسیله به جا بماند که به کمک سنباده دستی می توان این اثر را از بین برد.

خرید محصول

  1. تسمه سنباده

در سنباده های برقی یکی از قسمت های بسیار مهم، تسمه سنباده است. مانند کاغذ سنباده، تسمه های سنباده نیز دارای فرمول ساخت خاصی هستند که به آن ها اجازه می دهد در برابر گرمای بالا مقاوم باشند. تسمه سنباده، از نوار های بلند کاغذ سنباده تولید می شود. این تسمه ها به خاطر طراحی خاص خود در برابر دمای بالا مقاومت خیلی خوبی دارند.

  1. تمیز کردن سطح چوب

از هر نوع روش سنباده زدن که استفاده می کنید؛ اگر قصد رنگ آمیزی چوب را دارید؛ پس از اتمام کار سنباده زنی حتما باید وسیله مورد نظر را تمیز کنید. تمام خاک اره هایی که روی چوب نشسته است را تمیز کنید و وسیله را آماده کنید.

انواع کاغذ سنباده و روش های استفاده

انواع کاغذ سنباده و روش های استفاده

هر سنباده ای، از مواد مختلفی درست می شود که باعث می شود ویژگی های خاص خود را داشته باشد. برخی از مدل های رایج سنباده عبارتند از:

  • تولید شده با اکسید آلومینیم: در بین روش های سنباده زدن، گاهی اوقات از مدل های اکسید آلومینیم استفاده می شود. این سنباده از ذرات دست ساز ماده نام برده ساخته می شود. این مدل اکثر اوقات رنگی قهوه ای یا زرد دارد. یکی از ویژگی های کاغذ سنباده اکسید آلومینیم این است که مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین خاطر عمری طولانی تر از دیگر مدل ها دارد. اکثر کسانی که در حوزه نجاری کار می کنند یا به نحوی به سنباده نیاز دارند؛ از مدل های ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۸۰ و ۲۲۰ گریت کاغذ سنباده اکسید آلومینیم استفاده می کنند. البته ممکن است برای صاف کردن لایه های رویی جسم از کاغذ سنباده ۳۶۰ یا ۴۰۰ گریت نیز استفاده کنند.

تماس با ما

  • گارنت : در بین روش های سنباده زدن، گاهی اوقات از سنباده های گارنت استفاده می شود. این مدل کاغذ سنباده از گارنت تولید شده و رنگی قرمز یا قهوه ای دارد. این سنباده به خوبی می تواند سطوح را خراش دهد و صاف کند. تنها مشکلی که این مدل دارد؛ این است که به اندازه سنباده اکسید آلومینیم مقاوم نیست؛ زیرا به خوبی نمی تواند به کاغذ سنباده خود بچسبد. به همین خاطر است که ارزان تر از مدل اکسید آلومینیم است. از گارنت معمولا برای سنباده زدن چوب لخت استفاده می شود.
  • سیلیسیم کاربید: یکی از سنباده هایی که در روش های مختلف سنباده زدن از آن استفاده می شود؛ کاغذ سنباده مدل سیلیسیم کاربید است. رنگ آن خاکستری تیره، آبی یا مشکی است. اغلب اوقات این کاغذ سنباده را به نام های سنباده مرطوب یا پوست آب نیز می شناسند؛ زیرا در ساخت این سنباده از کاغذ یا پارچه ضد آب استفاده شده است. از این سنباده بیشتر برای سنباده زنی مرطوب لایه رویی استفاده می شود. برای استفاده از این مدل توصیه می شود مدل های ۳۲۰ یا ۴۰۰ را استفاده کنید.

تکنیک های استفاده از سنباده دستی

تکنیک های استفاده از سنباده دستی

  1. سنباده ثابت

برای سنباده زدن دستی بهتر است که از مدل های ثابت استفاده شود. شما می توانید برای سنباده زدن با مدل های ثابت، کاغذ را تا کنید و سنباده بزنید. هنگام سنباده زدن به قسمت های تزئینی دقت داشته باشید.

  1. سنباده زنی قسمت های پایانی

در بین روش های سنباده زدن، یکی از نکات مهم، سنباده زدن قسمت های پایانی است. برای سنباده زنی لایه های پایانی، خوب است که دو یا حتی سه لایه لاک صنعتی یا روغن را به چوب اعمال کنید. برای سنباده زدن لایه های پایانی، همچنین باید از سیلیسیم کاربید ۳۲۰ یا ۴۰۰ استفاده کنید. می توانید از الکل های معدنی یا آب نیز به عنوان روان کننده استفاده کنید. پس از اتمام کار می توانید برای صاف کردن سطح نهایی، از یک پد مصنوعی استفاده کنید.

 

جمع بندی

سنباده زنی، یکی از مراحل بسیار ضروری در کار های مختلف مانند نجاری، نقاشی خانه و خیلی از کار های دیگر است. برای این که بیشتر با این کار آشنا شوید روش های سنباده زدن را نام بردیم و در مورد مدل های مختلف سنباده توضیح دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید