آشنایی با نحوه رنگ آمیزی چوب

ممکن است شما فکر کنید که رنگ آمیزی چوب مثل پیاده روی یا دوچرخه سواری بسیار آسان است. رنگ آمیزی دیوار چوبی یک انبار قدیمی آسان است اما رنگ کاری همه ی چوب ها به این سادگی نیست.

برای رنگ آمیزی چوب دو راه وجود دارد: یک اینکه این کار را درست انجام دهید. دوم اینکه این کار را درهم و بر هم انجام دهید. شما می توانید با خرج کردن کمی حوصله و تکنیک هایی که در اینجا یاد می گیرید؛ هر چوبی را به صورت حرفه ای نقاشی کنید.

نحوه رنگ آمیزی چوب قدم به قدم

نحوه رنگ آمیزی چوب

برای این که با نحوه رنگ آمیزی چوب آشنا شوید؛ لازم است بدانید که رنگ آمیزی چوب مراحلی مثل آماده سازی چوب، رنگ آمیزی، آب بندی و محافظت از سطح دارد که در ادامه به معرفی کامل آن ها می پردازیم.

آماده سازی چوب

مراحل آماده سازی چوب دارای ۶ گام است که به معرفی آن ها می پردازیم:

  1. آماده سازی چوب و پاک کردن رنگ های قدیمی از روی چوب

اگر چوب شما از قبل رنگ دارد بهتر است تا رنگ های قبلی را با استفاده از یک چاقوی بتونه یا سنباده درشت از روی آن پاک کنید. البته مراقب باشید تا زیادی پیش نروید. بعد با یک سنباده نرم روی آن را صاف کنید.

خرید شاپان قهوه ای ۱ کیلویی مبین

  1. پر کردن سوراخ و حفره های روی چوب با بتونه

رنگ نمی تواند پستی و بلندی های ریز و سوراخ های روی چوب را بپوشاند و بعد از رنگ آمیزی اثرات آن بد خواهد شد. سعی کنید تا با استفاده از بتونه این حفره ها را بپوشانید.

  1. سنباده کشیدن سطح چوب

سنباده کشیدن سطح چوب

در این قسمت با استفاده از یک سنباده بسیار نرم به آرامی روی بتونه ها را سنباده بکشید و اثرات به جا مانده از بتونه را صاف کنید.

  1. پاک کردن هر گونه گرد و غبار و آلودگی از روی چوب با یک پارچه خیس یا چسبناک.
  2. کاور کردن قسمت هایی که نمی خواهید رنگ آمیزی شوند.

بخش هایی که نمی خواهید رنگی شوند را با استفاده از یک نوار چسب بپوشانید. اینکار باعث می شود تا طرح نهایی شما زیبا به نظر برسد.

خرید شاپان مشکی ۱ کیلویی مبین

  1. بتونه کاری

پس از اتمام تمامی مراحل بالا نیاز است تا بتونه کاری نهایی انجام شود. در این مرحله پرایمر یا بتونه که به صورت مایع غلیظ است با استفاده از قلموی رنگ بر روی چوب کشیده می شود. این کار به چوب ظاهری زیبا می دهد.

رنگ آمیزی

نحوه رنگ آمیزی چوب

خب، حالا پس از آماده سازی، نوبت به آشنایی با نحوه رنگ آمیزی چوب می رسد. کارهایی که باید در این مرحله انجام شوند به صورت گام به گام در پایین آورده شده است.

  1. انتخاب نوع رنگ: به صورت کلی دو نوع رنگ برای این کار مناسب است. رنگ های لاتکس یا همان پلاستیکی و رنگ روغنی. برای رنگ آمیزی چوب بیشتر از رنگ پلاستیکی استفاده می شود؛ اما شما می توانید از رنگ روغنی هم استفاده کنید. رنگ روغن دیرتر از رنگ لاتکس خشک می شود و اثرات کمتری از قلمو بر روی رنگ باقی می ماند.

اما ماده دیگری به نام حالت دهنده یا اکستندر نیز وجود دارد که سرعت خشک شدن رنگ لاتکس را کاهش می دهد. این کار باعث می شود تا رنگ زمان بیشتری برای صاف شدن داشته باشد و اثر قلمو کمتری روی آن بماند.

نحوه رنگ آمیزی چوب

  1. انتخاب نوعی براق کننده برای رنگ آمیزی: براق کننده ها همانطور که از اسمشان پیداست برای براق کردن سطح چوب به کار می روند؛ ۲ نوع دارند که به مات و نیمه براق دسته بندی می شوند. مات تا حدودی بازتاب نور دارد و نیمه براق و کاملا براق بیشترین بازتاب نور را دارند و بادوام ترین آن ها هستند.
  2. جدا از نوع رنگی که انتخاب می کنید؛ سعی کنید تا رنگ و قلمویی که انتخاب می کنید با کیفیت باشد: انواع برس های بی کیفیت فوم جذب رنگ کمتری دارند؛ به کار حباب می دهند و شما را خسته می کنند. بهتر است از قلموی رنگ مویی استفاده کنید.
  3. زدن قلمو به رنگ: حدود یک سوم قلم رنگ کاری را در رنگ فرو ببرید؛ سپس به بیرون آورید و به لبه های قوطی رنگ ضربه بزنید. سپس قلم را ۱۸۰ درجه بچرخانید و سمت دیگر را در رنگ فرو ببرید.
  4. با یک برس یا قلموی آماده شروع به رنگ آمیزی از بالا به پایین کنید: مثل مسواک زدن در حرکات رفت و برگشت کوتاه رنگ آمیزی کنید تا یک ناحیه کاملا رنگ شود.
  5. از یک قلموی تمیز برای تمیز کردن نوک رنگ ها استفاده کنید: این کار باعث می شود بعد از خشک شدن رنگ، جای ضربه ها صاف شود. البته زیاد ضربه نزنید.
  6. قبل از رنگ آمیزی دوباره به رنگ قبلی وقت دهید تا خشک شود.

خرید سیلر مخصوص چوب کیلو اشن

آب بندی و محافظت از سطح

آب بندی و محافظت از سطح

برای آشنایی با نحوه رنگ آمیزی چوب لازم است بدانید که در پایان نوبت به آب بندی و محافظت از سطح چوب می رسد که خودش شامل سه مرحله است. این مراحل عبارتند از:

خرید نیم پلی استر براق کیلو اشن

  1. انتخاب لایه محافظ یا پوشش شفاف: این کار چندان ضرورتی ندارد؛ اما شما می توانید یک لایه محافظ بین رنگ و هوا ایجاد کنید.
  2. سطح چوب رنگ شده را با سمباده نرم به آرامی از رنگ های باقی مانده پاک کنید.
  3. بسته به کاربرد، شما می توانید سه لایه سیلر یا پلی یورتان روی سطح رنگ اضافه کنید.

تماس با ما

جمع بندی

در پایان نکاتی هستند که شما باید در حین کار رعایت کنید تا رنگ کاری بهتری داشته باشید. قبل از شروع هر کاری سطح محیطی که در آن کار می کنید را بپوشانید تا رنگی نشوند. قبل از رنگ آمیزی چوب را حتما به خوبی تمیز کنید. سعی کنید تا سطح چوب را با استفاده از یک سنباده درشت از رنگ و جرم های قبلی پاک کنید.

گرد و غبار ها را پاک کرده و چوب را آماده کنید. البته می توانید بتونه را با استفاده از یک غلطک رنگ بر روی چوب بمالید که کاملا اختیاری است. اگر سطح چوب شما بزرگ است استفاده از غلطک رنگ به شما کمک بیشتری می کند؛ چرا که سطح رنگ آمیزی بزرگ تری دارد. اما در چوب های کوچک یا با عرض کم، قلمو رنگ گزینه مناسب تری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید