رنگ پلاستیک قابل شستشو؛ محصولی که در ایران وجود ندارد

در برخی از وب سایت‌های فروش رنگ در ایران، صحبت از رنگ پلاستیک قابل شستشو می‌شود. در حقیقت باید تاکید کنیم که رنگ پلاستیک تولید شده در ایران، به هیچ عنوان قابلیت شستشو ندارد و این گونه تبلیغات، چیزی جز فریب افکار عمومی نیست. اگر چه برخی از شرکت‌های بزرگ خارجی امکان تولید رنگ پلاستیک قابل شستشو را دارند اما این فناوری هنوز در ایران وجود ندارد. در این مقاله قصد داریم درباره رنگ پلاستیک غیر قابل شستشو، ویژگی‌ها و بهترین برندهای تولیدکننده در ایران صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ پلاستیک چیست

یکی از رنگ‌های مناسب برای ساختمان (به ویژه سقف)، رنگ پلاستیک پایه آب است که نسبت به سایر رنگ‌های ساختمانی، کیفیت و قیمت پایین‌ تری دارد. این رنگ در دو نوع نیم پلاستیک و تمام پلاستیک توسط برندهای مختلف تولیدکننده رنگ ساختمانی تولید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ پلاستیک، مقاله «نسبت رنگ پلاستیک به آب | آموزش رقیق کردن رنگ» را در وبلاگ مینیاتور مطالعه کنید.

ویژگی های رنگ های پلاستیکی

رنگ پلاستیک قابل شستشو

رنگ های پلاستیکی علاوه بر بافت صاف و مخملی، دارای ویژگی های بسیار زیاد دیگری هستند که آن ها را به انتخابی هوشمندانه تبدیل می کند. اگر بخواهیم برخی از مهم ترین ویژگی های رنگ های پلاستیکی را نام ببریم؛ می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از رنگ پلاستیک قابل شستشو بسیار ساده است و نیازی به تجربه و تخصص خاصی ندارد. رنگ های پلاستیکی به سرعت خشک می شوند.
  • رنگ های پلاستیکی معمولا بسیار سبک هستند. به همین خاطر است که جا به جایی آن ها بسیار ساده است.
  • رنگ پلاستیک، به عنوان یکی از بهترین رنگ‎ها برای استفاده در سقف ساختمان شناخته می‌شود.
  • رنگ پلاستیک در برابر دمای پایین و کثیفی مقاومت بسیار زیادی دارند.

  • این رنگ بعد از استفاده و هنگام خشک شدن نیز بوی بدی از خود منتشر نمی‌‎کند.

چرا از رنگ های پلاستیکی استفاده کنیم؟

به صرفه بودن

هزینه رنگ آمیزی داخلی خانه با رنگ پلاستیک بسیار کمتر از رنگ‌های دیگر است.

دوام بالا

این رنگ در کنار نرم بودن، مقاومت بسیار خوبی دارد و سریع خشک می‌شود. رنگ‌های پلاستیکی معمولا برای بازه زمانی طولانی مدت استفاده می‌‍شوند؛ زیرا در برابر آب مقاوم هستند.

رنگ پلاستیک قابل شستشو

مزایا و معایب رنگ های پلاستیکی

مزایا

  • یکی از مزایای بسیار خوب رنگ‌های پلاستیکی، سازگاری با محیط زیست و سمی نبودن آن است. با توجه به اینکه رنگ‎ پلاستیکی بر پایه آب تولید می‌شوند؛ از مشتقات نفتی و مواد شیمیایی در ترکیبات خود استفاده نمی‌کنند. به همین خاطر است که این رنگ ها معمولا سمی نیستند و برای انسان ضرری ندارند.
  • رنگ های پلاستیکی در مدل ‌ای بسیار مختلفی عرضه می‌شوند. به همین خاطر است که در بین آن‌ها می‌توان مدل‌های مقرون به صرفه را پیدا و با هزینه بسیار کمتری خانه را رنگ آمیزی کرد. رنگ‌های پلاستیکی برای هر نوع بودجه ای مناسب هستند..

معایب

  • رنگ پلاستیکی در مکان‌های مرطوب و نسبتا سرد به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.
  • درست است که رنگ پلاستیکی در مدل‌های مات و براق به فروش می رسد؛ اما خوب است بدانید که مدل براق آن درخشندگی رنگ های روغنی و اکریلیک را ندارد و یک سطح پایین تر از آن‌ها قرار می‌گیرد.
  • نسبت به رنگ‌های روغنی و اکریلیک، دوام پایینی دارد.
معایب

 

رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی

استفاده از رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است منجر به ترک خوردن، پوسته پوسته شدن رنگ روغنی گردد. در واقع رنگ روغنی نسبت به رنگ پلاستیک، زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد. همچنین دمای انبساط و انقباض این دو رنگ می‌تواند منجر به جدا شدن لایه رویی رنگ پلاستیک از لایه زیرین رنگ روغنی شود.

اگر نیاز به رنگ آمیزی روی رنگ روغنی دارید، بهتر است از پرایمری که به طور خاص برای این منظور طراحی شده است استفاده کرده و سپس با یک لایه رویی سازگار، رنگ کنید.

رنگ پلاستیک قابل شستشو

رنگ پلاستیک قابلیت شستشو ندارد و بنابراین تبلیغاتی که به این موضوع اشاره دارد، کذب محض است. اگرچه رنگ پلاستیک پایه آب است، اما بر خلاف رنگ روغنی و اکریلیک، قابلیت شستشو ندارد.

جدول معرفی رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک روی گچ

رنگ پلاستیک به راحتی بر  روی دیوارهای گچی اجرا می‌شود؛ اما مهم است که قبل از رنگ آمیزی، سطح دیوار گچی به درستی آماده گردد. مهم‌ترین مراحل آماده‌سازی سطح دیوار گچی پیش از اعمال رنگ پلاستیک عبارتند از:

۱- سطح را تمیز کنید: از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن کثیفی، گرد و غبار و … از سطح گچ استفاده کنید. اجازه دهید سطح کاملا خشک شود.

۲- هر شکاف یا سوراخی را پر کنید: در صورت وجود ترک، سوراخ یا عیوب روی سطح گچ، آن‌ها را با بتونه پر کنید. پس از اعمال بتونه، اجازه دهید خشک شود و سپس آن را با کاغذ سنباده نرم یا متوسط صاف نمایید.

۳- استفاده از پرایمر: برای بهبود چسبندگی رنگ و کاهش احتمال کنده یا پوسته پوسته شدن رنگ، یک پرایمر مخصوص سطوح گچی را اعمال کنید. قبل از ادامه، اجازه دهید پرایمر کاملا خشک شود.

۴- اعمال رنگ: رنگ را کاملا هم بزنید و آن را با قلم مو یا غلطک روی سطح گچ بزنید. یک لایه یکنواخت و نازک از این رنگ بزنید.

۵٫ تمیز کردن: پس از خشک شدن رنگ، ابزارهای خود را به درستی با آب و صابون تمیز کنید.

از پیروی این مراحل اطمینان حاصل ‌کنید که رنگ پلاستیک به خوبی به سطح گچ می‌چسبد و سطح صاف و بادوامی را ارائه می‌دهد.

رنگ پلاستیک قابل شستشو

رنگ پلاستیک با پیستوله برقی

رنگ پلاستیک را می‌توان با پیستوله برقی اعمال کرد که به عنوان رنگ پاش (تفنگ پیستوله) نیز شناخته می‌شود. در ادامه مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

۱٫-نوع رنگ مناسب را انتخاب کنید: مطمئن شوید رنگی که قصد استفاده از آن را دارید با پیستوله برقی سازگار باشد. انواع رنگ پلاستیک به راحتی با پیستوله برقی اعمال می‌گردد.

۲- سطح را آماده کنید: باید سطح را تمیز و آماده کنید تا رنگ به درستی به سطح دیوار بچسبد. در صورت لزوم می‌توانید سوراخ یا ترک دیوار را با بتونه پر کنید.

۳- رنگ را رقیق کنید (در صورت نیاز): ابتدا برای رسیدن به قوام مناسب قبل استفاده از پیستوله برقی،، رنگ را رقیق کنید. برای رقیق کردن رنگ پلاستیک از آب استفاده نمایید.

۴- پیستوله برقی را آماده کنید: تفنگ را به کمپرسور هوا وصل کنید و درون ظرف پیستوله، رنگ بریزید.

۵- پیستوله برقی را آزمایش کنید: پیستوله برقی را روی دیوار یا مقوای ضایعاتی تست کنید تا از ثابت بودن جریان رنگ اطمینان حاصل نمایید.

۶- رنگ آمیزی را آغاز کنید: پاشیدن رنگ را از بالای دیوار شروع کنید و تفنگ پیستوله برقی را در خطوط مستقیم حرکت دهید. تفنگ پیستوله برقی را در فاصله تقریبی ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر از دیوار نگه دارید و به حرکت خود را تکمیل کنید.

۷٫ تمیز کردن: پس از اتمام رنگ آمیزی با پیستوله برقی، آن را با آب یا حلال مناسب بشویید.

مزایا و معایب رنگ های پلاستیکی

بهترین رنگ پلاستیک قابل شستشو

در ابتدا باید تاکید کنیم که رنگ پلاستیک قابل شستشو وجود خارجی ندارد. پس بیایید به این سوال پاسخ بدهیم که بهترین رنگ پلاستیک چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برندهای رنگ پلاستیک، مقاله «معرفی بهترین برندهای تولید کننده رنگ پلاستیک ساختمانی» را در وبلاگ مینیاتور مطالعه کنید.

در ادامه برای رسیدن به پاسخ این پرسش و دیگر پرسش‌ها، به موضوع بهترین رنگ پلاستیک می‌پردازیم:

۱٫ رنگ هپالوکس: این یکی از محبوب‌ترین رنگ‎های پلاستیک موجود در بازار است که مقاومت خوبی از خود در برابر عوامل محیطی نشان می‌دهد. این رنگ به دو شکل نیم پلاستیک و تمام پلاستیک تولید می‌شود که به راحتی قابل استفاده است. در ضمن این رنگ به سرعت خشک می‌شود.

برای خرید رنگ پلاستیک هپالوکس، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

۲- رنگ سحر: این رنگ به دو شکل نیم پلاستیک و تمام پلاستیک تولید می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ پلاستیک سحر شامل دوام و کیفیت بالا، پوشش‌دهی و چسبندگی مناسب، حذف معایب دیوار شامل موج و …، سهولت اجرا می‎شود.

برای خرید رنگ پلاستیک سحر، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

رنگ پلاستیک قابل شستشو

رنگ پلاستیک قیمت

برای استعلام قیمت و نحوه خرید رنگ پلاستیک، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید. در صورت لزوم جهت ثبت سفارش، با شماره ۴۴۰۰۳۷۳-۰۲۱ تماس بگیرید.

 جمع بندی

در این مقاله در مورد رنگ پلاستیک قابل شستشو صحبت کردیم. برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید؛ ما در این مقاله در مورد تمامی نکاتی که در مورد رنگ های پلاستیکی وجود داشت توضیح دادیم تا شما بیشتر با این رنگ آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور مراحعه نمایید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

بهترین رنگ پلاستک کدام است؟

در حال حاضر دو برند مشهور هپالوکس و سحر به عنوان برترین تولیدکنندگان رنگ پلاستیک کشور به حساب می‌آیند.

رنگ پلاستیک قابل شستشو چیست؟

رنگ پلاستیکی که قابلیت شستشو داشته باشد، وجود خارجی ندارد.

فاصله تفنگ پیستوله برقی نسبت به دیوار چقدر است؟

تفنگ پیستوله برقی را در فاصله تقریبی ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر از دیوار نگه می‌دارند.

آیا می‌توان رنگ پلاستیک را بر روی رنگ روغنی اجرا کرد؟

خیر؛ به هیچ عنوان. زیرا باعث پوسته شدن سطح دیوار روغنی می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید