معرفی چسب ام دی اف و بهترین راه برای پاک کردن آن

برای چسباندن سطح ام دی اف، بهترین گزینه استفاده از چسب ام دی اف است که در انواع چسب تک جزئی و دو جزئی تقسیم‌بندی می‌شود. از طرفی، چسب ۱۲۳، چسب سیلیکونی و چسب چوب به عنوان چسب ام دی اف نیز شناخته می‌شوند که قابلیت استفاده برای چسباندن هر نوع سحطی به ام دی اف را دارند. در این مقاله به موضوع چسب ام دی اف و بهترین راه برای پاک کردن آن، اشاره می‌کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب ام دی اف چیست

چسب MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) نوعی چسب است که به طور خاص برای استفاده در محصولات ام دی اف طراحی شده است. ام دی اف از الیاف چوبی ساخته می‌شود که در ساخت مبلمان، کابینت و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این چسب شامل ترکیبی از رزین‌، چسب‌ و حلال‌ است که به‌طور خاص فرموله شده تا به خوبی به سطح صاف ام دی‌اف بچسبد. چسب MDF اغلب زمان گیرش طولانی‌تری نسبت به سایر انواع چسب چوب دارد؛ زیرا ام دی اف متخلخل تر از چوب جامد معمولی است و به زمان بیشتری برای جذب چسب نیاز دارد.

انواع مختلفی از چسب ام دی اف موجود است، از جمله چسب ۱۲۳، چسب PVA (پلی وینیل استات) و چسب رزین اپوکسی. چسب ۱۲۳ متداول‌ترین چسبی است که برای ام دی اف استفاده می‌شود؛ زیرا به راحتی اعمال شده و به سرعت خشک می‌گردد و دارای چسبندگی بالایی است.

جدول چسب ام دی اف

حلال چسب ام دی اف

حلال‌ چسب ام دی اف برای از بین بردن بقایای چسب و تمیز کردن چسب اضافی پس از کار با چسب ام دی اف استفاده می‌شود. نوع حلال مورد نیاز بستگی به نوع چسب استفاده شده دارد.

برای چسب PVA، آب ساده‌ترین و ایمن ترین حلال است. به سادگی یک پارچه یا اسفنج را با آب خیس کنید و چسب اضافی را قبل از خشک شدن پاک نمایید. همچنین می‌توان از استون نیز استفاده کرد، اما فقط باید در مکان‌‎هایی با تهویه مناسب استفاده شود، زیرا بخار آن می‌تواند برای شما مضر باشد.

علاوه بر این، برای حل کردن چسب ۱۲۳ و رزین اپوکسی، به حلال‌های خاصی نیاز دارید. برای این نوع چسب‌ها ممکن است یک حلال مانند متیل اتیل کتون یا استون لازم باشد.

توجه به این نکته ضروری است که حلال ها باید به مقدار کم مصرف شوند؛ زیرا مقدار زیاد آن می‌‎تواند به سطح ام دی اف آسیب برساند و چسب را از بین ببرد. همیشه قبل از استفاده از حلال با چسب MDF به دستورالعمل‌های ایمنی توجه کنید.

انواع چسب ام دی اف

چسب‌ ام دی اف در انواع چسب تک جزئی و دو جزئی تقسیم‌بندی می‌‎شود. چسب تک بخشی، یک نوع چسب مخصوص ام دی اف است که بدون داشتن هاردنر، تنها با اسپری کار می‌کند. در حالی که چسب دو جزئی شامل اسپری قوطی و هاردنر می‌‎شود.

مهم‌ترین تفاوت چسب تک جزئی و دو جزئی در میزان مقاومت چسب در برابر حرارت بالا است. درصد مقاومت چسب تک جزئی در برابر حرارت، بیشتر از چسب دو جزئی ام دی اف است. از طرفی، چسب دو جزئی نیاز به یک جزء اضافی یا هاردنر دارد تا مقاومت و چسبندگی آن را افزایش دهد. به همین دلیل قیمت بیشتری نسبت به چسب تک جزئی دارد.

تولید چسب ام دی اف

تولید چسب ام دی اف با اختلاط فرمالدئید، اوره و ملامین به نسبت مشخص آغاز می‌شود. سپس مخلوط تحت فشار حرارت داده می‌شود تا مایع غلیظی به نام رزین به وجود آید. سپس رزین به یک میکسر منتقل می‌شود که در آن عوامل سخت‌کننده، افزودنی‌ها و پرکننده‌ها (مانند اکسید آلومینیوم) بر اساس کاربرد خاص و کیفیت مورد نیاز اضافه می‌گردند. پس از مخلوط کردن کامل، اجازه دهید تا ماده به دست آمده خنک شود. سپس آن را در ظرف مناسب، بسته بندی کنید.

نحوه استفاده از چسب ام دی اف

برای استفاده از چسب ام دی اف، ابتدا سطح را تمیز کنید. چسب MDF معمولا با استفاده از اسپری قوطی بر روی سطح تخته‌ی ام دی اف پخش می‌شود. سپس ام دی اف با وزن و دمای معینی برای مدت زمان مشخصی فشار داده شده تا چسب سفت و سخت گردد. لازم به توضیح است که در هنگام اتصال، هر دو سطح را فشار دهید تا به خوبی به یکدیگر بچسبند.

بهترین چسب ام دی اف

اگر  به دنبال یک چسب با کیفیت برای چسباندن سطوح ام دی اف هستید، حتما باید ویژگی‎هایی مانند چسبندگی، غلظت و دوام بالا در کنار شفافیت و بدون رنگ بودن را داشته باشد. هر کدام از چسب‌های موجود در بازار چنین ویژگی‌هایی داشت، حتما برای ام دی اف مناسب است. با این حال، بهترین چسب ام دی اف، چسب ۱۲۳ است که تمام ویژگی‌های اشاره شده را دارد.

بهترین چسب برای چسباندن آینه به ام دی اف

برای چسباندن آینه به سطح ام دی اف، بهترین گزینه استفاده از چسب سیلیکونی است. این نوع چسب قابلیت بالایی برای ترمیم شکستگی آینه به ام دی اف دارد. بنابراین سعی کنید در هنگام اعمال چسب بر روی سطح مورد نظر، محل را با دست به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نگه دارید تا، قوام چسب افزایش پیداکند. در نظر داشته باشید که زمان خشک شدن نهایی چسب سیلیکونی، نزدیک به یک شبانه روز است.

چسب ام دی اف

بهترین چسب برای چسباندن ام دی اف

یکی از بهترین انواع چسب برای چسباندن ام دی اف در برخی موارد، چسب چوب است. چسب چوب، قابلیت بالایی برای اتصال دو سطح ام دی اف به یکدیگر دارد.

چسب چوب فاقد هاردنر است و نیازی به اسپری ندارد. بنابراین سرعت خشک شدن این نوع چسب ام دی اف نسبت به سایر چسب‌ها کمتر است.

چسب ام دی اف

نحوه کندن چسب ام دی اف

چند روش برای پاک کردن چسب ام دی اف وجود دارد:

۱- حرارت دهید و بتراشید: با استفاده از تفنگ حرارتی، چسب را نرم کرده و با چاقوی بتونه آن را بتراشید. این روش برای مناطق کوچکتر بهترین کار را دارد.

۲- حلال: یک حلال مانند استون یا الکل معدنی بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس، از یک سوهان یا برس سیمی برای جدا کردن چسب نرم شده استفاده کنید.

۳- سنباده زدن: اگر چسب فقط کمی بالاتر از سطح باشد، سنباده زدن ممکن است یک روش موثر باشد. از یک کاغذ سنباده متوسط ​​استفاده کنید و آنقدر سنباده بزنید تا چسب با سطح همسطح شود.

۴- رقیقکننده شیمیایی: از یک رقیق کننده شیمیایی استفاده کنید که به طور خاص برای از بین بردن چسب طراحی شده است. دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید و مطمئن شوید که از اقدامات احتیاطی مناسب استفاده کنید.

مهم نیست که کدام روش را انتخاب می کنید، حتما از وسایل محافظ استفاده کنید و در یک منطقه با تهویه مناسب کار کنید.

پاک کردن چسب یک دو سه از روی ام دی اف

برای پاک کردن چسب از روی ام دی اف، می‌توانید از روش‌هایی مانند الکل، روغن زیتون، استخوان ماهی و چسب گیر سفید استفاده کنید:

۱- استفاده از الکل: برای پاک کردن چسب از روی ام دی اف، می‌توانید از الکل استفاده کنید. کافی است الکل پزشکی را روی پارچه بریزید و به آرامی با ضربات نرم بر روی نقطه چسب خشک کنید. سپس با یک پارچه خشک و تمیز نواحی دیگر را پاک نمایید.

۲- استفاده از روغن زیتون: در راستای پاک کردن چسب از روی ام دی اف، ابتدا روغن زیتون را روی چسب بریزید و سپس با استفاده از پارچه پاک کنید.

۳- استفاده از استخوان ماهی: بهآرامی در حالی که پارچه را روی آن نگه میدارید، استخوان ماهی را بر روی نقطه چسب فشار داده وحرکت دهید. این کار باعث جدا شدن چسب از روی ام دی اف می‌شود.

۴- استفاده از چسب‌گیر سفید کف: برای پاک کردن چسب از روی ام دی اف، چسب‌گیر سفید کف را روی نقطه چسب بریزید و به آرامی با استفاده از انگشتان خود به سمت خارج نیرو بیاورید. این کار باعث جدا شدن چسب از روی ام دی اف می‌شود.

پاک کردن چسب ام دی اف کابینت

برای پاک کردن چسب کابینت ام دی اف می ‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از حرارت و خراش دادن، حلال، سنباده زدن و یا کاردک استفاده کنید. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که برداشتن چسب ممکن است به مواد ام دی اف یا روکش کابینت آسیب برساند، بنابراین  توصیه می‌کنیم که این کار را با احتیاط انجام دهید.

چسب ام دی اف ترکیه

وقتی درباره چسب ام دی اف ترکیه صحبت می‌کنیم منظور برند مطرح میتراپل است. برند میتراپل، تولیدکننده چسب ۱۲۳ است که گزینه مناسبی برای چسباندن سطح ام دی اف به حساب می‌آید.

 اگرچه این چسب مخصوص ام دی اف تولید می‌شود اما در سطوح دیگر نیز کاربرد دارد. به طور مثال، چسب ۱۲۳ میتراپل برای سطوح سنگی، بتنی، فلز، پلاستیکی و شیشه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله ویژگی‌های چسب میتراپل می‌توان به چسبندگی در کمترین زمان ممکن، دوام و یکپارچگی سطح مورد نظر به ویژه در بلند مدت اشاره کرد.

چسب ام دی اف

چسب ام دی اف آرازیم

برند آرازیم، یک برند ایرانی تولیدکننده چسب ۱۲۳ مخصوص ام دی اف است که امروزه در مصارف عمومی و حرفه‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب به صورت اسپری قوطی تولید می‌شود که به همراه خود، یک هاردنر دارد.

مهم‌ترین مزیت چسب ام دی اف آرازیم، قیمت آن است که نسبت به سایر برندها، صرفه اقتصادی دارد. قیمت این محصول در حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است.

چسب ام دی اف کابینت

یکی از کاربردهای مهم چسب ام دی اف، استفاده در کابینت است. با توجه به اینکه کابینت‌ها نقش مهمی در آشپزخانه ایفا می‌کنند، بنابراین وجود یک چسب مناسب برای چسباندن قطعات آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، بیشترین کاربرد چسب ام دی اف، مخصوص کابینت‌های ام دی اف است که می‌توان چسبندگی و دوام کابینت را در بلند مدت افزایش دهد.

بهترین چسب ام دی اف کابینت، چسب ۱۲۳ است؛ زیرا این چسب نه تنها گیرایی بیشتری دارد بلکه در کمترین زمان ممکن، زمینه را برای چسباندن قطعات ام دی اف، فراهم می‌کند.

قیمت چسب ام دی اف امپراطور

یکی از برندهای مطرح چسب ام دی اف، شرکت چسب امپراطور است که در زمینه تولید چسب ۱۲۳ فعالیت می‌کند. این چسب علاوه بر چسباندن سطوح ام دی اف، برای سطوح چوبی، لاستیکی، چرمی و پلاستیکی نیز مناسب است. قیمت چسب ام دی اف اطلس در ۷۰ هزار تومان در نظر گرفته می‎‌شود.

لازم به توضیح است که چسب ۱۲۳ امپراطور به صورت اسپری قوطی تولید می‌شود که وزنی در حدود ۳۹۵ گرم دارد.

چسب ام دی اف

قیمت چسب ام دی اف

قیمت چسب ام دی اف برای برندهای مختلف تولیدی در بازار متفاوت است. اما به طور معمول، قیمت چسب‌های ۱۲۳، بین ۴۷ تا ۱۴۰ هزار تومان است که برای هر کدام از برندها تفاوت دارد.

قیمت نوار چسب ام دی اف

بهترین نوع نوار چسب ام دی اف، مدل اتویی است که قیمت آن بین ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان است.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع چسب ام دی اف پرداختیم. اگر به دنبال چسباندن دو سطح ام دی اف به یکدیگر هستید، بهتر است از چسب ۱۲۳ یا چسب چوب و سیلیکونی استفاده کنید. بهترین چسب برای سطوح ام دی اف، چسب ۱۲۳ است که امروزه محبوبیت زیادی بین مردم دارد. برای اطلاع از نحوه خرید چسب ۱۲۳، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چسب ام دی اف چیست؟

چسب ام دی اف یک نوع چسب مخصوص سطوح چوبی و ام دی اف است که در انواع دو نوع تک بخشی (فاقد هاردنر) و دو بخشی (دارای هاردنر) تقسیم‌بندی می‌شود.

بهترین چسب برای ام دی اف کدام است؟

چسب ۱۲۳، چسب مناسبی برای سطوح ام دی اف است.

برای چسباندن آینه به ام دی اف، کدام چسب بهتر است؟

به طور قطع، چسب سیلیکونی به عنوان بهترین گزینه است.

بهترین برند تولیدکننده چسب ام دی اف کدام است؟

بهترین برند تولیدکننده چسب ام دی اف، برند میتراپل، امپراطور و آرازیم است.

کدام نوع چسب ۱۲۳، دوام و چسبندگی بالایی دارد؟

چسب ۱۲۳ مخصوص ام دی اف، به دو شکل تک جزئی و دو جزئی تقسیم بندی می‌شود که نوع دو جزئی یا چند بخشی به دلیل دارا بودن هاردنر (اسپری)، دوام بالاتری نسبت به نوع اول دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید