رنگ آجری؛ کاربردها و انواع ست رنگ

رنگ آجری یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای معمارانی است که تمایل به زیبایی‌شناسی قدیمی یا روستایی دارند: در واقع نماهای داخلی و بیرونی رنگ آجری می‌توانند ساختمان یا دکوراسیون خانه را گرم‌تر و جذاب‌تر کنند. این رنگ به راحتی می‌تواند با انواع رنگ‌های گرم، سرد و خنثی ست شود. در این مقاله، ضمن بررسی رنگ آجری، به برخی از جذاب‌ترین ست رنگ‌های آجری اشاره می‌کنیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را بخوانید.

رنگ آجری

ممکن است متوجه یک رنگ غنی شده باشید که طی چند سال گذشته به طور پیوسته راه خود را در دکوراسیون داخلی باز کرده است. رنگ آجری به دلیل تطبیق‌پذیری زیبا و احساسات مثبتی که برمی‌انگیزد، در همه چیز، از جمله منسوجات کوچک خانگی و اقلام برجسته گرفته تا قطعات بزرگ و حتی رنگ کف، دیوار تا سقف، خودنمایی می‌کند. این رنگ هم حس آرامش نوستالژیک را می‌دهد و نیروبخش دنیای مدرن است.

نام این رنگ زیبا از خاک رس گرفته شده است. تاریخچه رنگ آجری به نقاشی‌های دوران غارنشینی برمی‌گردد. رنگ قرمز متمایز آن ناشی از محتوای بالای آهن موجود در خاک رس و نحوه واکنش این ماده معدنی با اکسیژن است.

رنگ آجری چه بر روی دیوارها یا کف خانه مورد استفاده قرار گیرد و چه در لباس‌ها و لایف استایل شخصی،  همواره به عنوان یک رنگ چشم نواز معرفی می‌شود.

از طرفی، تنالیته‌های گرم برای بسیاری از مردم با احساس شادی، خوش‌بینی و انرژی همراه است. در واقع رنگ‌هایی که به سمت طیف نارنجی متمایل می‌شوند، همواره حامل پیام شادی هستند. رنگ آجری نیز جزو همین دسته رنگ‌های شادی بخش است که در خود مقداری رنگ نارنجی و حتی قرمز دارد.

برخی حتی معتقدند که رنگ آجری مکمل خوبی برای افزایش اشتها در افراد لاغر اندام به حساب می‌آید؛ با این تفسیر شاید بتوان گفت که این رنگ برای آشپزخانه گزینه ایده‌آلی است. با این حال بیایید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رنگ، به موضوعات مرتبط با این رنگ بپردازیم. با مجله مینیاتور، همراه ما باشید.

جدول رنگ آجری

رنگ آجری روشن

بیشتر ما تمایل داریم که رنگ آجری را به عنوان یک رنگ نارنجی سوخته یا رنگ قهوه‌ای در نظر بگیریم. با این حال، این رنگ در واقع می‌تواند در سایه‌های روشن مانند هلویی و صورتی با ته رنگ خاکستری و خرمایی نیز قرار بگیرد.

رنگ آجری تیره

رنگ آجری تیره، سایه‌ای از رنگ‌‎های صورتی و قرمز است. این رنگ قابلیت بالایی برای استفاده در دکوراسیون داخلی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید از این رنگ در کنار رنگ‎هایی مانند قرمز، آبی، سرمه‌ای و زرد استفاده کنید.

رنگ آجری چه رنگیه

رنگ آجری ریشه خود را از خود سفال می‌گیرد که نوعی خاک رس پخته شده است. بیشتر افرادی که از رنگ‌های خاکستری و سفید خنثی خسته شده‌اند، به رنگ‌های آجری روی می‌آورند تا اثرات آرام‌بخش و طبیعی را به آن‌ها بدهد. رنگ‌های آجری سال‌هاست که مد بوده‌اند؛ زیرا فورا حال و هوا و حس هر فضایی را که در آن استفاده می‌شوند، بهتر می‌کنند.

رنگ آجری

آیا رنگ آجری همان رنگ پرتقالی سوخته است؟

پرتقالی سوخته نسبت به آجری روشن‌تر و نارنجی‌‎تر است و ویژگی‌های خاکی رنگ آجری را ندارد. با این حال در رنگ آجری تنالیته پرتقالی سوخته‌ وجود دارد که با اغلب رنگ‌ها در خانواده سفالی تلاقی پیدا می‎‌کند.

آیا رنگ آجری همان رنگ قهوه‌ای است یا قرمز؟

رنگ آجری هم قرمز و هم قهوه‌ای دارد. همانطور که می‌دانید، سایه‌های این رنگ می‌تواند از قرمز، صورتی تا قهوه‌ای متغیر باشد.

رنگ آجری جزو کدام خانواده رنگ است؟

اگر در مورد خانواده رنگ‌های گرم، سرد یا خنثی صحبت می‌کنیم، رنگ آجری جزو خانواده گرم است. با این حال، بسیاری از سایه‌های مایل به قرمز این رنگ می‌توانند در خانواده رنگ‌های خنثی قرار بگیرند.

خرید محصول

آموزش ساخت رنگ آجری

شما می‌توانید با ترکیب کردن قهوه‌ای روشن با قرمز، رنگ آجری مایل به قرمز درست کنید. برای درست کردن این رنگ از نوع روغنی یا اکریلیک، ابتدا رنگ قهوه‌ای روشن را به آرامی با رنگ قرمز (نسبتا روشن) ​​ترکیب کنید و بتدریج هم بزنید تا به رنگ دلخواه آجری برسید.

رنگ آجری دیوار

اگر مشتاقانه به دنبال رنگ‌های گرم‌تر هستید تا خانه خود را با برخی از برجسته‌ترین رنگ‌های سرد یا خنک مانند آبی روشن ست کنید، باید بگوییم که رنگ آجری را به درستی برای دیوار انتخاب کرده‌اید. در صورتی که به دنبال رنگی پر جنب و جوش هستید که حس خاکی را به خانه شما بیاورد و همچنان مدرن و شیک به نظر برسد، پیشنهاد می‌کنیم رنگ آجری را برای دیوار خانه خود استفاده کنید.

همچنین برای اتاق‌های بزرگ‌تر یا اتاق‌هایی که محیط بازتری دارند، توصیه می‌شود از سایه‌های روشن‌تر رنگ‌های آجری در دیوار خانه خود استفاده کنید تا گرمای مناسب یا همان حس طبیعی بودن فضا را تجربه کنید.

رنگ آجری

بهترین رنگ برای دیوار آجری

بهترین ست رنگ آجری دیوار شامل ست رنگ آجری و زرد، آجری و نارنجی تیره، آجری و سفید، آجری و آبی مایل به نیلی می‌شود. با این حال شما می‌توانید بسته به سلیقه یا محل زندگی خود، انواع ست رنگ آجری را نیز امتحان کنید.

رنگ‌هایی که به آجری میاد

رنگ آجری یک رنگ همه کاره است که به راحتی با پالت‌های گرم و سرد ست می‌شود. به طوری که اغلب طراحان دکوراسیون، انعطاف‌پذیری این رنگ را دوست دارند؛ زیرا این رنگ را به زیبایی برای سبک‌های مختلف از مینیمالیستی تا شلوغ کاربرد دارد.

با این وجود، رنگ‌هایی که به رنگ آجری ست می‌شود عبارتند از:

  • رنگ آجری و سفید
  • رنگ آجری و خردلی
  • رنگ آجری و سبز
  • رنگ آجری و آبی

از آنجایی که رنگ آجری مایل به قرمز است، پیشنهاد می‌کنیم از گلدان، وسایل و مبلمان جنس برنجی استفاده کنید. در ضمن استفاده از رنگ آجری یک گزینه عالی در تمام طول سال است؛ به ویژه در فصل پاییز که رنگ‌های مکمل قهوه‎ای، قرمز، بنفش، نارنجی و زرد در مرکز توجه عموم مردم قرار می‌گیرند.

رنگ آجری

رنگ آجری با چی ست کنیم

یکی از ویژگی‌های رنگ آجری، قابلیت ست شدن با اغلب رنگ‌های سرد، گرم و خنثی است. با این حال برخی از رنگ‌ها به طور خاص وقتی کنار رنگ آجری می‌نشیند، جلوه منحصر به فردی را در دکوراسیون داخلی نمایش می‌دهد. در ادامه به برخی از مکمل‌های رنگ آجری اشاره می‌کنیم.

  • رنگ آجری و مشکی
  • رنگ آجری و سفید
  • رنگ آجری و خاکستری
  • رنگ آجری و بژ
  • رنگ آجری و کرم
  • رنگ آجری و قهوه‌ای
  • رنگ آجری وزرد خردلی
  • رنگ آجری و آبی سرمه‌ای
  • رنگ آجری و سبز مریم گلی

ست کردن رنگ آجری با سفید نیز برای دکوراسیون داخلی گزینه مطلوبی است. نکته جالب اینجاست که رنگ سفید در کنار رنگ آجری، کمی به صورت رنگ آبی دیده می‌شود. همچنین رنگ آجری دارای ته رنگ خاکستری است. این بدان معنی است که این رنگ با رنگ‌های خاکستری به خوبی هماهنگ می‌شود.

سرمه‌ای و آجری اغلب در طرح‎هایی مانند فرش و کاغذ دیواری با هم ست می‌شوند. این ترکیب رنگ می‌تواند در موارد خاص مانند یک فرش یا مبلمان سنتی یا در موارد دیگر مانند نقاشی انتزاعی مدرن، کاربرد داشته باشد.

هنگام انتخاب رنگ‌های مکمل برای رنگ‌ آجری، بزرگ‌ترین نکته این است که حداقل دو رنگ را انتخاب کنید. اصولا یک رنگ روشن را با یک رنگ تیره ترکیب نمایید. در واقع سعی کنید از رنگ‌های متضاد در کنار رنگ آجری استفاده نمایید تا کنتراست محیط حفظ شود.

رنگ آجری

رنگ آجری و طوسی

ست خاکستری و رنگ آجری، فضای داخلی فوق‌العاده آرام و در عین حال شیک را ارائه می‌دهد. رنگ آجری به خوبی با سایه‌های روشن‌ و تیره رنگ خاکستری (مانند زغالی) ترکیب می‌شود.

رنگ آجری را به عنوان رنگ غالب در دیوار اتاق پذیرایی خود قرار دهید. برای داشتن فضایی متعادل، نرم و شیک، مبلمان را از نوع رنگ خاکستری انتخاب کنید.

رنگ آجری پذیرایی

رنگ آجری یک سایه عالی برای اتاق پذیرایی است، یک سایه تند که نه تنها جذاب است بلکه گرما، شور و نشاط را به این اتاق می‌آورد و به زیبایی با سایه‌های سرد نیز ترکیب می‌شود تا تعادلی مانند سبز مریم گلی و خاکستری ایجاد کند.

در ضمن از رنگ آجری به عنوان رنگ غالب، یا به عنوان رنگ برجسته برای معرفی رنگ‌های ظریف اتاق پذیرایی استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع رنگ آجری؛ کاربردها و انواع ست رنگ اشاره کردیم. رنگ آجری یکی از رنگ‌های طبیعی است که جزو خانواده رنگ‌های خاکی محسوب می‌شود. این رنگ قابلیت ست شدن با انواع رنگ‌ها را دارد که شما می‌توانید بنا بر سلیقه خود، هر کدام از انواع ست رنگ آجری را انتخاب کنید. برای خرید رنگ آجری ساختمانی، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه رنگ هایی با رنگ آجری مطابقت دارد؟

سفید، کرم، صورتی، قرمز، خردلی، سبز و آبی.

رنگ آجری همان قرمز است یا قهوه‌ای؟

این رنگ می‌تواند در تنالیته‌های سرد (مانند هلویی و صورتی با ته رنگ خاکستری و خرمایی) و گرم (یک نارنجی سوخته با رنگ قهوه‌ای) قرار بگیرد. با این حال رنگ آجری یک رنگ نارنجی مایل به قرمز گرم با ته رنگ‌های لطیف خاکی است. به رنگ گلدان آجری فکر کنید. رنگ آجری به خوبی با سایر رنگ‌های خاکی ست می‌شود.

آیا رنگ آجری رنگ مناسبی برای اتاق پذیرایی است؟

رنگ آجری یک رنگ عالی برای اتاق پذیرایی است؛ این رنگ دارای یک سایه تند و جذاب است که می‌تواند گرما، شور و نشاط را به این اتاق بیارد. همچنین رنگ آجری برای ایجاد تعادل، به زیبایی با سایه‌های سرد مانند سبز مریم گلی و خاکستری ست می‌گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید