چسب سریش چیست؟ کاربردها+ جدول

شاید شما هم این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گوید «چرا اینقدر سیریشی!». احتمالا ریشه زبانی چسب سریش متعلق به این ضرب‌المثل معروف باشد که کنایه از چسبیدن و کنه شدن به طرف مقابل علی‌رغم میل باطنی دارد. چسب سریش یا پودر سریش آنقدر چسبندگی بالایی دارد که در انواع سطوح چوبی، کاغذی، مقوایی، کارتنی و … استفاده می‌شود.

این چسب یک ماده استخراج شده از گیاه سریش است که قابلیت چسبندگی و دوام بالایی دارد. در این مقاله قصد داریم تا درباره چسب سریش صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب سریش

چسب سریش یا پودر سریش یک نوع چسب گیاهی، طبیعی و غلیظ است که به دلیل چسبندگی و دوام بالا، برای چسباندن تراکت‌های تبلیغاتی در خیابان مناسب به نظر می‌آید. همچنین باید اشاره کنیم که در بازار چسب ایران به چسب سریش، چسب چریشک یا چریش نیز می‌گویند.

جدول مشخصات چسب سریش
نام محصولماده اولیهمناطق قابل رشد برای گیاه سریشحلالمزایاسازگار با محیط زیستکاربرد
چسب سریشگیاه سریشجنوبآبچسبندگی و دوام بالابلهسطوح کاغذی، مقوایی، کارتنی، پارچه‌ای، چرمی و پلاستیکی

چسب سریش چیست

اگر یک نوع چسب را مشاهده کردید که علاوه بر غلظت بالا، مایع و چسبناک بود، بدانید که شما در حال دیدن چسب سریش هستید. این چسب یا پودر سریش برای چسباندن سطوح مختلف به جز فلز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب سریش شاید یکی از تنها چسب‌های موجود در بازار است که ریشه طبیعی دارد. این چسب از گیاه سریش یا علف چسب به دست می‎آید. 

صمغ موجود در گیاه سریش، چسبندگی بالایی دارد. به همین دلیل از آن برای ساخت یا تولید چسب سریش در بازار صنایع استفاده می‌شود.

چسب سریش

ریشه چسب سریش

همانطور که اشاره کردیم، چسب سریش یا پودر سریش دارای منشاء گیاهی و طبیعی است که چسبندگی فوق‌العاده بالایی دارد. این چسب که طی چند سال قابلیت مصرف پیدا می‎‌کند، دارای ظاهری توده‌ای به همراه برگ‌های دراز و البته باریک است.

زمان بارور شدن گیاه سریش، هر ساله در اوایل اردیبهشت اتفاق می‌افتد. برای اینکه تشخیص دهید که این گیاه طبیعی بارور شده است، به رنگ آن توجه کنید.

رنگ چسب علف همزمان با به ثمر نشستن، زرد، سبز، صورتی و سفید خواهد بود. شما به راحتی می‌توانید با جدا کردن صمغ این گیاه، چسب سریش را درست کنید. به طوری که در گذشته، برای ساخت چسب‌های محکم و با دوام، از صمغ گیاه سریش استفاده می‌کردند.

بسیاری از صنعتگران در قرون گذشته با جدا کردن صمغ گیاه سریش، آن را خشک می‌کردند تا در نهایت به شکل پودری دربیاید. ترکیب پودر به دست آمده با آب، چسب سریش را به وجود آورد. 

با این حال خوب است که بدانید: گیاه چسب سریش علاوه بر بذر، قابلیت رشد و تکثیر به وسیله ریشه خود یا قلمه زدن شاخ و برگ‌ها را دارد.

چسب سریش به انگلیسی

در زبان انگلیسی به چسب سریش یا پودر سریش، sirish glue گفته می‌شود.

حلال چسب سریش

چسب سریش یک چسب کاملا سازگار با محیط زیست است که ریشه در صمغ گیاه چسب علف دارد. برای اینکه بتوانید پودر سریش را مورد استفاده قرار دهید، باید از یک حلال استفاده کنید. 

اگرچه اغلب چسب‌های صنعتی موجود در بازار دارای حلال شیمیایی هستند اما چسب سریش با آب ترکیب می‌شود. غلظت بالای چسب سریش باعث می‌شود که استفاده از آب به عنوان حلال این نوع چسب، ضروری است. بنابراین چسب سریش دارای آب است که پس از طی کردن فرآیند خشک شدن، آب موجود در خود را تبخیر می‌کند.

کاربرد چسب سریش

چسب سریش که ترکیب پودر سریش و آب به دست می‎آید، به دلیل طبیعی بودن و فاقد مواد شیمیایی، یک چسب پرکاربرد در صنایع کاغذ، کارتن، مقوا، چوب، پارچه، چرم و … است.

اغلب مشتریان پودر سریش شامل نجاری‌ها، صنایع کاغذسازی، تولیدی‌های پارچه، چرم و مقواهای هنری است.همچنین بسیاری از آژانس‎های تبلیغاتی برای تبلیغات محیطی خود، از چسب سریش استفاده می‌کنند. زیرا این چسب بهترین گزینه برای چسباندن انواع اعلامیه‌ها و تراکت‎‌های تبلیغاتی در خیابان است.

همچنین برای صحافی کتاب، دفتر و جزوه‌های مختلف درسی، دانشگاهی و آموزشی، از چسب سریش استفاده می‌شود. در ضمن صنایع کفاشی و نساجی نیز از پودر سریش برای چسباندن محصولات خود استفاده می‌کنند. 

بنابراین صنایع مختلفی با ترکیب پودر سریش و آب با چسب سریش سروکار دارند. جالب‌ترین کاربرد چسب سریش می‌توان به پلاستیک اشاره کرد. به طوری کفاش‌ها برای چسباندن کفی یا لبه‌های کفش پلاستیکی، از چسب سریش بهره می‌گیرند.

همچنین عروسک‌های پلاستیکی در صنعت عروسک‌سازی نیز از چسب سریش کمک می‌گیرند. این چسب قابلیت خوبی برای مونتاژ قطعات عروسک به یکدیگر دارد. 

علاوه بر این، چسب سریش یا پودر سریش، قابلیت بالایی برای جلوگیری از پخش شدن گرد و خاک در محیط‌های با کف سیمان یا گچ دارد. زیرا ذرات گچ و سیمان تمایل زیادی به جدا شدن از بافت خود را دارند. با اعمال چسب سریش بر روی آن، نه تنها دانه‌بندی سطوح گچی و سیمانی به هم نمی‌ریزد بلکه نمای ظاهری آن نیز زیباتر می‌شود.

مزایای چسب سریش

مهم‌ترین مزایای چسب سریش عبارتند از:

  • فاقد بو
  • طبیعی و سازگار با محیط زیست
  • فاقد آلودگی زیست محیطی
  • نداشتن ضرر برای بدن انسان
  • چسبندگی بالا
  • دوام طولانی مدت
  • امکان استفاده در فضای سربسته و باز
  • مقاوم در برابر حرارت
  • امکان ساخت به صورت خانگی

نحوه درست کردن چسب سریش

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، چسب سریش از ترکیب پودر سریش و آب به دست می‌آید. پودر سریش حاصل صمغ موجود در گیاه سریش است که پس از به ثمر نشستن، امکان چیدن آن وجود دارد. 

برای درست کردن چسب سریش، ابتدا ریشه گیاه سریش را خشک کنید. بهترین زمان برای برداشتن ریشه گیاه سریش، اوایل فصل تابستان است. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از ابزار، دست یا وسایل مکانیکی پیشرفته، اقدام به برداشت ریشه این گیاه کنید.

وقتی ریشه این گیاه از خاک جدا شد، آن را به مدت یک شبانه روز در یک محل فاقد رطوبت نگهداری کنید. پس از آن می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های خشک کنی پیشرفته یا قرار دادن ریشه در جلوی نور و حرارت خورشید، خشک نمایید. 

وقتی ریشه خشک شد، زمان پودر کردن آن فرا می‌رسد. برای پودر کردن هم می‌توانید با استفاده از دستگاه مخصوص این کار را انجام دهید.

در آخر، پودر به دست آمده قابلیت استفاده برای ساخت چسب را دارد. امروزه بسیاری از کارخانه‌ها با اضافه کردن افزودنی‌های مجاز به پودر سریش، اقدام به تولید این محصول می‌کنند. با این حال شما می‌توانید بدون اضافه کردن مواد خاصی، پودر سریش را با آب ترکیب و چسب سریش را درست کنید.

چسب سریش

نحوه استفاده از چسب سریش

مراحل استفاده از چسب سریش عبارتند از:

  • ابتدا وسایل مورد نیاز مانند پودر سریش، آب، ظرف، قطعه چوب، کاردک، لیسه، قلم مو، غلطک رنگ و اسفنج را تهیه کنید.
  • سپس سطح مد نظر را از هرگونه چربی، زنگ زدگی، رنگ و آلودگی تمیز کنید.
  • پودر سریش را در یک ظرف بگذارید.
  • مقداری آب به آن اضافه کنید.
  • میزان آب مورد نظر بستگی به کاربرد چسب سریش دارد.
  • برای صنعت رنگ سازی نیاز به آب بیشتری است. این در حالی است که برای استفاده در کفاشی، عروسک‌سازی یا صحافی، میزان آب کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پیش از ترکیب کردن آب و پودر سریش، حتما به دستورالعمل سازنده سریش توجه کنید.
  • وقتی آب را درون ظرف پودر سریش اضافه کردید، آن را هم بزنید.
  • توجه داشته باشید که ترکیب کردن پودر سریش و آب به صورتی است که ابتدا آب درون ظرف قرار می‌گیرد و سپس، پودر سریش کم کم به آن اضافه می‎گردد.
  • غلظت چسب شما بستگی به کاربرد مورد نظر دارد. 
  • در آخر وقتی چسب آماده شد، شما می‌توانید با ابزارهایی مانند قلم مو یا غلطک رنگ، چسب سریش را بر روی سطح مورد نظر اعمال کنید.

اسپری چسب سریش

امروزه برخی از شرکت‌های صنعتی اقدام به تولید اسپری چسب سریش می‌کنند. این نوع چسب از نظر کیفیت، تفاوت چندانی با نوع دستی ندارد. بلکه نقطه قوت اسپری چسب سریش، سرعت اجرای بیشتر نسبت به نوع دستی است.

بیشترین مصرف اسپری چسب سریش برای چسباندن تراکت‌ها، کفاشی‌ها و عروسک‌سازی است. وجود اسپری چسب سریش، کثیف کاری کمتری نسبت به نوع دستی دارد.

برای خرید اسپری چسب سریش، کلیک کنید.

چسب سریش برای کاغذ دیواری

یکی از مصارف مهم چسب سریش می‌توان به چسباندن کاغذ دیواری اشاره کرد. امروزه برای چسباندن کاغذ به دیوار از طریق چسب سریش، به دو روش دستی و اسپری استفاده می‌کنند. اگرچه استفاده از اسپری چسب سریش برای کاغذ دیواری، سرعت کار را بالاتر می‌برد اما هزینه گران‌تری دارد.

چگونه چسب سریش را پاک کنیم

حلال پودر سریش یا چسب سریش، آب است. بنابراین به راحتی می‌توانید با مقداری آب، چسب سریش را از روی سطح مورد نظر پاک کنید.

تفاوت سریش و سریشم

در جدول زیر به تفاوت‌های چسب سریش و چسب سریشم می‌پردازیم:

جدول تفاوت چسب سریش و چسب سریشم
معیارچسب سریشچسب سریشم
ویژگییک نوع چسب گیاهی گرم استیک نوع چسب حیوانی گرم است
منشاءریشه در صمغ گیاه سریش داردریشه در ژلاتین پوست، استخوان، شاخ و سم حیوانات دارد
نوع متداولپودر صمغ گیاه سریشپوست خرگوش و ماهی
روش تهیهدستی و ماشینیدستی و ماشینی
کاربردچوب، پلاستیک، چرم، پارچه، کاغذ و مقواصنایع چوب، صحافی، رنگ‌سازی و مهمات

چسب سریش را از کجا تهیه کنیم

بهترین محل برای تهیه چسب سریش مراجعه به فروشگاه‌های رنگ و ابزار در مناطق مختلف یا به صورتی اینترنتی است. با این حال، چسب سریش به راحتی در مغازه‌های عطاری نیز پیدا می‌شود.

قیمت چسب سریش

چسب سریش به علت چسبندگی بالایی که دارد، گزینه مناسبی برای صنایع چوب و کاغذ سازی است. شاید شما هم وقتی در پیاده‌روی خیابان قدم می‌زنید، به اعلامیه‌ها یا تراکت‌های تبلیغاتی روی دیوار توجه کرده باشید. این کاغذها به وسیله سریش می‌توانند به دیوار بچسبند. برای استعلام قیمت چسب سریش، تماس بگیرید.

خرید چسب سریش

اگرچه بیشترین کاربرد چسب سریش در صنایع کاغذسازی و کارتن‌سازی است اما امروزه از این محصول می‌توان برای چسباندن سطوح پارچه‌ای، چرمی و پلاستیکی نیز استفاده کرد.

خرید چسب سریش کار بسیار ساده و آسانی است و شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مینیاتور، اقدام به خرید محصول با کیفیت چسب سریش کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع چسب سریش و کاربردهای آن پرداختیم. چسب سریش یا پودر سریش، از صمغ گیاه سریش بدست می‌آید. این چسب نه تنها چسبندگی و دوام بالایی دارد بلکه به راحتی برای سطوحی مانند کاغذ، چرم، پلاستیک، مقوا و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. برای خرید چسب سریش اقدام کنید. با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

حلال چسب سریش چیست؟

برای درست کردن چسب سریش ابتدا پودر سریش را به صورت کم کم در آب بریزد. بنابراین حلال چسب سریش، آب است.

آیا پودر سریش پس از ترکیب شدن با آب، سفت می‌شود؟

بله. پودر سریش به محض ترکیب شدن با آب، سفت می‌شود. بنابراین زمان زیادی برای استفاده از این چسب وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم چسب سریش را در مقدار کم تهیه و مصرف کنید.

چه نوع ظرفی برای مخلوط کردن پودر سریش و آب مناسب است؟

بهترین ظرف برای ترکیب کردن سریش در آب، ظرف پلاستیکی است. زیرا آب را به خود جذب نمی‌کند.

مهم‌ترین تفاوت چسب سریش و چسب سریشم چیست؟

چسب سریش منشاء گیاهی دارد. اما چسب سریشم از پوست، استخوان و … حیواناتی مانند ماهی و خرگوش ساخته می‌شود.

بهترین محل برای رشد گیاه سریش کجاست؟

مناطق جنوبی.

ممکن است شما دوست داشته باشید