روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی این رنگ را روشن، شاد و نشاط آور توصیف می‌کند. مانند بنفش، نارنجی هم رنگ بحث برانگیزی است. مردم تمایل دارند یا آن را دوست داشته باشند یا از آن متنفر باشند. در این مقاله به بررسی روانشناسی رنگ نارنجی می‌پردازیم. در مورد احساس مردم اغلب پیرامون این رنگ و همچنین روانشناسی رنگ نارنجی بحث می‌شود. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی به چه معناست؟ روانشناسی رنگ نارنجی درباره احساس این رنگ چه می‌گوید؟ چه حسی به شما دست می‌دهد؟ نارنجی می‌تواند رنگی بسیار قوی و پرانرژی باشد. همچنین مانند زرد و قرمز، می‌تواند بسیار جلب توجه کند. شاید به همین دلیل است که اغلب در تبلیغات استفاده می‌شود.

جدول روانشناسی رنگ نارنجی
فامنشانهنمادترکیبمزیتکاربرد
نارنجیروشنایی و شادیخوش‌بینی و جوانیقرمز و زردبازیگوش و قابل اعتماددکوراسیون، لباس و غیره

رنگ نارنجی چیست

رنگ نارنجی چه احساسی به شما می‌دهد؟ آیا رنگ نارنجی را با ویژگی‌ها یا موقعیت‌های خاصی مرتبط می‌دانید؟ مهم است که به یاد داشته باشید که نمادها و تداعی ‌ای رنگ نارنجی جهانی نیستند. تفاوت‌های فرهنگی اغلب در نحوه ارتباط افراد با رنگ‌ها نقش دارند.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، مردم ممکن است نارنجی را با لباس‌های زندان مرتبط کنند، در حالی که سایر کشورها، این رنگ را با سلطنت و معنویت مرتبط می‌دانند.

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی روشن

یک نارنجی روشن که با رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای ست می‌شود نیز ممکن است غم و اندوه، پوسیدگی و مرگ را به ذهن متبادر کند.

رنگ نارنجی تیره

روانشناسی رنگ نارنجی تاکید می‌کند که نحوه استفاده از این رنگ می‌تواند بر نماد آن تأثیر بگذارد. یک نارنجی تیره همراه با طلایی و قرمز تیره ممکن است غروب خورشید یا رنگ پر جنب و جوش برگ‌های پاییزی را به یاد آورد.

معنای رنگ نارنجی شخصی است

نحوه استفاده از رنگ نارنجی در محیط نقش مهمی برای احساس ما نسبت به آن دارد. اگر رنگ را با شب‌های دلپذیر پاییزی که با خانواده و دوستان سپری می‌کنید، مرتبط بدانید، احتمالا ارتباط مثبت قوی با رنگ خواهید داشت.

رنگ نارنجی پرانرژی است

روانشناسی رنگ نارنجی به ما می‌گوید که این رنگ اغلب به عنوان رنگی پرانرژی توصیف می‌شود. ممکن است احساسات، شور و هیجان را به ذهن متبادر کند. از آنجایی که نارنجی یک رنگ پر انرژی است، بسیاری از تیم‌های ورزشی از رنگ نارنجی در لباس، نشان و برند خود استفاده می‌کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که در مجله Frontiers in Psychology منتشر شد، نشان داد که نارنجی به عنوان رنگی هیجان‌انگیز دیده می‌شود که می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد و انجام کارهایی مانند مطالعه را دشوارتر کند.

رنگ نارنجی جلب توجه می‌کند

یک مطالعه نشان می‌دهد که رنگ نارنجی به عنوان رنگی بسیار محرک اما دوستانه در نظر گرفته می شود. این یک رنگی است که به خوبی جلب توجه می‌کند و از نظر بصری برجستگی زیادی دارد. به همین دلیل است که اغلب برای علائم راهنمایی و رانندگی و تبلیغات استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که رنگ‌های با طول موج بلندتر مانند نارنجی و قرمز تمایل به ایجاد سطوح بالاتری از برانگیختگی دارند.

رنگ نارنجی نشانه چیست

مردم همچنین معمولا رنگ نارنجی را روشن و شاد توصیف می‌کنند. نارنجی رنگ غروب‌های روشن و میوه‌هایی مانند پرتقال و نارنگی است؛ بنابراین بسیاری از مردم ممکن است این رنگ را با زیبایی غروب خورشید یا طعم با طراوت مرکبات مرتبط بدانند.

همچنین تحقیقات درباره روانشناسی رنگ نارنجی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان نسبت به این رنگ واکنش نشان می‌دهند. به طوری که این رنگ را به عنوان یک رنگ بازیگوش و دوستانه درک می‌کنند. خریداران همچنین تمایل دارند رنگ نارنجی را با محصولات ارزان‌تر مرتبط کنند.

رنگ نارنجی پاییزی است

نارنجی با پاییز، رنگ برگ‌ها و کدو تنبل در حال مرگ نیز مرتبط است. این رنگ همچنین به شدت با هالووین در ایالات متحده مرتبط است، بنابراین گاهی اوقات می‌تواند یک تداعی تیره یا حتی کارتونی داشته باشد.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد است. هر دو رنگ اغلب  با هیجان و انرژی همراه هستند، به همین دلیل است که نارنجی نیز اغلب به عنوان رنگی پرانرژی توصیف می‌شود.

بسته به فرد، رنگ نارنجی می‎تواند مفاهیم مثبت و منفی داشته باشد. نکته مثبت این است که مردم اغلب رنگ نارنجی را با خوش‌بینی، اعتماد به نفس، اشتیاق، گرمی و رضایت همراه می‎کنند. از آنجایی که این رنگ روشن و شاداب است، ممکن است به افراد کمک کند احساس برون گرایی یا حتی جسور بودن داشته باشند.

از جنبه منفی، ممکن است احساس سطحی‌نگری، تکبر یا غرور را به ذهن متبادر کند. همچنین اغلب در طبیعت فصل پاییز دیده می‌شود؛ بنابراین ممکن است با هوای سرد، مالیخولیا و حتی مرگ نیز همراه باشد.

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

وقتی فردی با رنگ های آرام بخش مانند آبی یا سبز احاطه می‎شود، احساس آرامش می‌کند. در حالی که اگر فردی با صداهای پر جنب و جوش مانند قرمز، قهوه ای یا نارنجی احاطه شود، احساس انرژی و اشتیاق در وجود او به وجود می‌آید.

رنگ نارنجی روشن، رنگ سرگرم کننده‌ای است که با جوانی، انرژی و شادی احساس می‌شود. این رنگ الهام بخش خلاقیت در دکوراسیون داخلی است و وقتی روی دیوار قرار می‌گیرد، روحیه افراد را بالا می‌برد. همچنین رنگ نارنجی- طلایی نیز حس تجمل و اعتبار را در دکوراسیون ایجاد می‌کند.

با این حال، استفاده بیش از حد رنگ نارنجی در دکوراسیون می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. روانشناسی رنگ نارنجی به ما می‌گوید که بهتر است از این رنگ به صورت کم استفاده کنید تا توجه به جایی که بیشترین اهمیت را دارد، سوق پیدا کند. پیشنهاد ما این است که طرح‌هایی به رنگ نارنجی بسازید که مخاطب شما را هیجان‌زده کند.

روانشناسی رنگ نارنجی در کودکان

مانند قرمز، رنگ نارنجی نیز رنگی پر جنب و جوش است که کودکان نمی‌توانند چشم از آن بردارند. رنگ نارنجی معمولا منجر به شادی و اشتیاق می‎شود و اغلب مورد علاقه کودکان با اعتماد به نفس و برون گرا است.

وقتی بچه‌ها در معرض رنگ نارنجی قرار می‌گیرند، این رنگ می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از پوست خود بیرون بیایند و اجتماعی‌تر شوند. دیدن اشیاء نارنجی رنگ در صبح زود می‌تواند به بچه‌ها کمک کند که بیدارتر شوند.

این رنگ یک گزینه مناسب برای استفاده در اتاق‌هایی است که سعی دارند خلاقیت و دوستی را به وجود آورند.

روانشناسی رنگ نارنجی در لباس

رنگ نارنجی اغلب با اعمال معنوی از جمله مراقبه و شفقت همراه است. در آسیای جنوب شرقی، راهبان بودایی لباس‌های نارنجی می‌پوشند که نماد سادگی و رها کردن مادی‌گرایی محسوب می‌شود. قدمت این سنت به هزاران سال قبل از زمان بودا می‌رسد.

لباس‌ها اغلب با استفاده از تکه‌های پارچه درست شده و سپس با استفاده از مواد گیاهی و ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زعفران، رنگ می‌شدند. امروزه اغلب از این لباس‌ها به عنوان روپوش زعفرانی یاد می‌شود.

نماد رنگ نارنجی

رنگ نارنجی برای افراد مختلف نماد مفاهمی مختلفی است. برخی ازنمادهای رایج عبارتند از:

  • خوش‌بینی
  • انرژی
  • مثبت بودن
  • توجه
  • گرما
  • لوکس
  • اعتبار
  • خلاقیت
  • ناامیدی
  • فریب
  • بی تابی
  • غرور
  • جوانی

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع روانشناسی رنگ نارنجی و نمادهای آن صحبت کردیم. رنگ نارنجی یک رنگ گرم و پرشور است که می‌تواند شادی و جوانی را برای یک محیط به ارمغان آورد. اگر چه استفاده از رنگ نارنجی نشاط آور است اما مراقب باشید که استفاده نابجا می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای چشم شما شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه رنگی مکمل نارنجی است؟

رنگ‌های مکمل رنگ‌‎هایی هستند که مستقیما در مقابل یکدیگر در چرخه رنگ قرار دارند. رنگ مکمل نارنجی، آبی است.

روانشناسی رنگ نارنجی در خواب چه تعبیری دارد؟

محتوای رویاها اغلب بازتاب زندگی در بیداری یا هوشیاری هستند. اگر رنگ نارنجی در خواب شما برجسته است، شاید نشانه چیزی در ذهن شما باشد. فکر کردن به اینکه رنگ چه احساسی در شما ایجاد می‌کند یا چه تصاویر یا خاطراتی را برمی‌انگیزد، ممکن است سرنخ‌هایی در مورد معنای آن به شما ارائه دهد.

چرا رنگ نارنجی با هالووین مرتبط است؟

هالووین یک مراسم مشهور آمریکایی در طول تعطیلات پاییزی است؛ زمانی از سال که رنگ نارنجی در طبیعت به صورت گسترده دیده می‌شود. این ارتباط طبیعی با چیزهایی مانند تغییر برگ‌ها، کدو تنبل و برداشت پاییزی توضیح می‌دهد که چرا رنگ نارنجی با هالووین مرتبط است.

ممکن است شما دوست داشته باشید