رنگ نارنجی و انواع کاربردها

نارنجی یک رنگ انرژی‌زا است که به الهام بخشیدن، افزایش بهره‌وری و خلاقیت در محیط‌های کاری کمک می‌کند. این رنگ در کوتاه‌ترین روزهای فصل زمستان، گرما را به محیط خانه شما می‌دهد؛ در حالی که وقتی خورشید غروب می‌کند، مانند یک موج بزرگ بر فراز آب‌های خلیج فارس می‌رقصد. بسیاری از طراحان داخلی معتقدند که نارنجی همان مشکی جدید است که قابلیت ست شدن با هر رنگی را دارد.

با این وجود، در این مقاله قصد داریم تا پیرامون عنوان «رنگ نارنجی و انواع کاربردها»، به موضوعاتی نظیر رنگ نارنجی، روش ساخت رنگ نارنجی، رنگ نارنجی نماد چیست؟ رنگ نارنجی از نظر روانشناسی، رنگ نارنجی روشن، رنگ نارنجی پاستیلی، رنگ نارنجی جیغ، تفاوت رنگ نارنجی و پرتقالی، رنگ نارنجی با چی ست میشه، رنگ نارنجی برای دیوار، ساخت رنگ نارنجی با اکریلیک، قیمت رنگ نارنجی، قیمت اسپری رنگ نارنجی، خرید رنگ نارنجی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ نارنجی

یکی از رنگ‌هایی که در تمام فصول سال به خوبی کار می‌کند، رنگ نارنجی است. رنگ نارنجی یک رنگ گرم و پر جنب و جوش است و می‌تواند به عنوان یک رنگ مدرن شناخته شود. این رنگ می‌تواند حالتی دنج را به فضای داخلی در سبک روستایی اضافه کند.  لازم به توضیح است که رنک نارنجی به عنوان گرم‌ترین رنگ در نقاشی ساختمان شناخته می‌شود.

علاوه بر این، رنگ نارنجی در فصل تابستان نه تنها شاداب و سرزنده است بلکه به عنوان یک عنصر شادی‌بخش در محیط عمل می‌کند.  این رنگ در کنار سایر رنگ‌ها به خوبی می‌نشیند و شما می‌توانید از رنگ‌ها مختلف برای ست کردن آن استفاده کنید.

جدول مشخصات رنگ نارنجی

راه‌های زیادی برای استفاده از رنگ نارنجی در طراحی داخلی وجود دارد، اما باید با دقت زیاد از آن استفاده کرد؛ زیرا استفاده بیش از حد یا نامناسب می‌تواند منجر به طرحی شود که چشم را خسته می‌کند. با این حال، در صورت درست انجام دادن کار، این رنگ می تواند زیبا باشد و شما را شگفت زده کند.

روش ساخت رنگ نارنجی

رنگ نارنجی از ترکیب دو رنگ اصلی شامل رنگ زرد و قرمز درست می‌شود. برای اینکه بتوانید رنگ نارنجی را به شکل صحیح بسازید، رنگ‌های قرمز و زرد را به مقدار کافی ترکیب کنید تا درنتیجه این ترکیب، رنگ نارنجی به وجود آید.

اگر قصد ساختن رنگ نارنجی را در خانه دارید، ابتدا کاور رنگ را پهن کنید. سپس قوطی رنگ قرمز و قوطی رنگ زرد را باز کرده  به مقدار کافی در سینی رنگ بگذارید. پس از آن به وسیله قطعه چوب یا دسته قلم مو، رنگ قرمز و زرد را با یکدیگر ترکیب کنید؛ تا جایی که حاصل این ترکیب به رنگ نارنجی دربیاید.

رنگ نارنجی نماد چیست؟

  • یک رنگ ماجراجو و مستقل است.
  • این رنگ برونگراست.
  • ریسک‌پذیر است.
  • شوق به زندگی دارد.
  • خلاق و با استعداد است.
  • شاد و اجتماعی است.
  • پر انرژی است.
  • شاداب‌کننده است.

رنگ نارنجی از نظر روانشناسی

وقتی رنگ نارنجی را از نظر روانشناسی بررسی می‌کنیم، متوجه شاد بودن این رنگ می‌شویم. رنگ نارنجی یک رنگ جوان و پرشور است که سعی دارد محیط و انسان‌های درون محیط را شاداب کند. افسردگی به دنیای رنگ نارنجی راهی ندارد و این رنگ می‌تواند به عنوان شاداب‌ترین رنگ در میان انواع رنگ‌ها باشد.

رنگ نارنجی قدرت جذب فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند پیش زمینه تحقق خواسته‌های انسانی باشد. یکی از نشانه‌های رنگ نارنجی در فصول سال، فصل پاییز است که نشان می‌دهد درختان برای زندگی دوباره خود را آماده می‌کنند. برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند پاییز فصل جدایی و تنهایی است، این فصل بر تعادل پس از گرمای تابستان تاکید می‌کند.

رنگ نارنجی روشن

رنگ نارنجی در انواع مختلفی عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها شامل رنگ نارنجی روشن می‌شود. اگر به دنبال ست کردن رنگ دکوراسیون خانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم رنگ نارنجی روشن را در کنار رنگ‌های سرد و رمزآلود مانند آبی یا سرمه‌ای قرار دهید. قرار گرفتن رنگ نارنجی در کنار رنگ‌های سرد و تیره، جلوه بصری شگفت‌انگیزی به نارنجی خواهد داد.

رنگ نارنجی

علاوه بر این، رنگ نارنجی روشن برای اتاق کودکان یا مهدهای کودک مناسب است. به کار بردن این رنگ در اتاق کودکان، حس شادی و نبوغ را در میان آن‌ها تقویت می‌کند. رنگ نارنجی می‌تواند در کنار رنگ آبی یا  سفید، جلوه مناسبی را برای اتاق کودکان به وجود آورد.

رنگ نارنجی پاستیلی

وقتی از رنگ نارنجی پاستیلی صحبت می‌کنیم، منظور همان رنگ نارنجی پاستلی است که وظیفه ایجاد بافت در سطوح مختلف را دارد. این رنگ وقتی بر روی سطوح مختلف به ویژه دیوار قرار می‌گیرد، بافت پیدا می‌کند و همین نکته باعث ایجات حس طبیعی در رنگ می‌شود. در واقع رنگ نارنجی وقتی به صورت پاستیلی بر روی دیوار قرار می‌گیرد، بافت بیشتری نسبت به نوع معمولی آن پیدا می‌کند.

استفاده از رنگ نارنجی پاستیلی برای دکوراسیون  داخلی به ویژه اتاق پذیرایی، گالری‌های نقاشی و سایر مراکز هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از رنگ نارنجی پاستیلی، حتما به رنگ مکمل یا رنگی که با آن ست شود، توجه لازم را داشته باشید. بهترین رنگ برای ست کردن با رنگ نارنجی پاستیلی، شامل رنگ سرمه‌ای و مشکی می‌شود.

رنگ نارنجی جیغ

جیغ بودن رنگ نارنجی به دلیل تابش نور بر روی آن است. وقتی که رنگ نارنجی جیغ زیر نور قرار بگیرد، نور باعث می‌شود که ما بتوانیم در کمترین زمان ممکن رنگ را ببینیم و همین امر زمینه را برای برق زدن چشم‌ها به وجود می‌آورد. در نگاه اول، برق زدن چشم‌ها ممکن است به معنای این باشد که شدت این رنگ خیلی زیاد است یا در اصطلاح علمی، نور این رنگ بیش از حد مجاز جلوه می‌کند.

با این حال رنگ نارنجی جیغ، یکی از رنگ‌های محبوب و مورد علاقه نوجوانان و جوانان است که معمولا با رنگ مشکی و آبی ست می‌شود. هر چه رنگ مکمل رنگ نارنجی جیغ، تیره‌تر باشد، فضای جوان‌تر و ریسک‌پذیرتری را برای اتاق به وجود می‌آورد. بنابراین اگر به دنبال یک رنگ جسور و بدون ترس هستید، رنگ نارنجی جیغ بهترین گزینه است.

رنگ نارنجی

تفاوت رنگ نارنجی و پرتقالی

اگر به موتیف رنگ نارنجی و پرتقالی نگاه کنید، متوجه تفاوت‌هایی در این دو رنگ خواهید شد. رنگ پرتقالی به موتیف زرد نزدیک‌تر است؛ در حالی که رنگ نارنجی، نه تنها نسبت به رنگ پرتقالی گرم‌‌تر بلکه دارای طیف تیره‌تری است. بنابراین رنگ نارنجی و پرتقالی از نظر طیف رنگ، مقداری متفاوت هستند و می‌توانند کاربردهای مختص به خود را داشته باشند.

رنگ نارنجی با چی ست میشه

اگر به دنبال ست کردن رنگ نارنجی با سایر انواع رنگ‌ها هستید، ادامه مطلب را دنبال کنید. رنگ نارنجی به دلیل گرم بودن موتیف و شادی که در درون خود دارد، همواره به دنبال هماهنگ شدن با رنگ‌هایی است که به تکمیل شدن آن کمک کنند. از جمله رنگ‌هایی که شما می‌توانید با رنگ نارنجی ست کنید، رنگ سفید و مشکی است.

رنگ نارنجی

علاوه بر این، رنگ‌های آبی، قهوه‌ای، قرمز، صورتی و ارغوانی نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای ست کردن با رنگ نارنجی باشند. با این وجود یکی از رنگ‌هایی که قابلیت بالایی برای ست شدن با رنگ نارنجی دارد، رنگ کرم است. این رنگ به دلیل خنثی بودن، می‌تواند در کنار گرمای رنگ نارنجی، تعادل و تناسب را برای محیط خانه به ارمغان بیاورد.

رنگ نارنجی برای دیوار

اگر به دنبال رنگ کردن دیوار خانه خود هستید، رنگ نارنجی یگ رنگ گرم و منحصربه‌فرد است که می‌تواند فضای تابستان و گرما را برای شما به ارمغان بیاورد. بهترین مکمل رنگ با رنگ نارنجی، رنگ سبز است. از طرفی، نارنجی را با رنگ‌های متضاد کنار هم قرار دهید. به عنوان مثال، اگر این رنگ را با رنگ سبز تزیین می‌کنید، افزودن تکه‌هایی از رنگ پرتقالی سوخته به این طرح، دیواری را ارائه می‌دهد که هرگز از آن خسته نخواهید شد.

علاوه بر این، اگر به دنبال ایده‌های رنگ‌آمیزی دیوار راهرو هستید، رنگ نارنجی انتخاب مناسبی است؛ زیرا استقبال گرم و شادی را برای مهمانان ایجاد می‌کند. با این حال وقتی صحبت از دکوراسیون به میان می‌آید، توجه به دیوار راهرو برای نشان دادن جسارت در خانه به وسیله رنگ مهم است. راهرو اولین قسمتی از خانه است که هر کسی وقتی وارد می‌شود، آن را می‌بیند؛ بنابراین مهم است که مطمئن شوید که بازتابی واقعی از شخصیت و سبک شما ارائه می‌دهد.

وقتی صحبت از دکوراسیون با رنگ های نارنجی می شود، مهم است که به گرمی رنگ فکر کنید زیرا این می تواند بر ظاهر و احساس فضا تأثیر بگذارد.

رنگ نارنجی تیره و زنگ زده، این توانایی را دارد که احساسی صمیمی را برانگیزند و آن‌ها را به انتخابی عالی برای ایده رنگ‌آمیزی اتاق پذیرایی تبدیل کند. برای افزایش گرمای نارنجی در اتاق پذیرایی، ست کردن آن با مواد طبیعی مانند چوب توصیه می‌شود.

نارنجی زمانی که به صورت مجزا استفاده می‌شود می تواند یک رنگ قدرتمند و غالب باشد، بنابراین اگر به فکر استفاده از آن برای ایده‌های رنگ‌آمیزی دیوار اتاق پذیرایی خود هستید، در نظر داشته باشید که این رنگ را با رنگ‌های ملایم‌تر مانند صورتی پاستلی ترکیب کنید.

هر دو رنگ نارنجی و صورتی بازیگوش و زیبا هستند؛ بنابراین در یک فضای اجتماعی مانند آشپزخانه، اتاق پذیرایی یا غذاخوری به طرز شگفت‌انگیزی کار می‌کنند. کنار هم قرار گرفتن نارنجی تند و صورتی کم رنگ با تن سرد به طور همزمان برای دیوار، یک نمای زیبای معاصر را به وجود می‌آورد.

ساخت رنگ نارنجی با رنگ اکریلیک

ساخت رنگ نارنجی با رنگ اکریلیک، کار چندان سختی نیست و شما به راحتی می‌‎توانید اقدام به درست کردن این نوع رنگ کنید. برای درست کردن رنگ نارنجی، نیاز به ۲ رنگ اصلی دارید که شامل رنگ زرد و رنگ قرمز می‌شود.  ابتدا ۲ رنگ زرد و قرمز را به مقدار مساوی با یکدیگر ترکیب کنید. توجه داشته باشید که مقدار ترکیب این ۲ رنگ باید به یک اندازه باشد.

برای ساختن رنگ نارنجی روشن‌، مقدار رنگ زرد را بیشتر از مقدار رنگ قرمز درنظر بگیرید. در کنار این دو رنگ، استفاده از رنگ سفید نیز به روشن‌‎تر شدن رنگ نارنجی کمک می‌کند. این در حالی است که برای درست کردن رنگ نارنجی جیغ، مقدار رنگ قرمز را بیشتر از رنگ زرد باشد.

نکات مهم در تزئین با رنگ نارنجی

  • تزیین کردن با رنگ نارنجی، روشی درخشان برای دمیدن شادابی در فضای داخلی است و محبوبیت زیادی در بین طراحان داخلی دارد. در دهه ۱۹۷۰، رنگ نارنجی هم برای مد پر زرق و برق و هم برای دکوراسیون داخلی بسیار محبوب بود. همچنین از رنگ نارنجی برای طرح‌های کف تا سقف، بافت‌های هندسی برجسته و طرح‌های گلدار استفاده می‌شد.
  • بسیاری از طراحان داخلی معتقدند که نارنجی همان مشکی جدید است که قابلیت ست شدن با هر رنگی را دارد. در واقع این رنگ قابلیت استفاده بر روی دیوار، آکسسوار، کابینت و بسیاری موارد دیگر را دارد و می‌تواند پیام‌آور نشاط و شادی باشد.
  • هنگام تزئین با نارنجی، کلید موفقیت این است که بدانید چه مقدار و چه زمانی از آن استفاده کنید؛ زیرا این رنگ در مقایسه با سایر رنگ‌ها، غالب است. برای کسانی که به دنیای رنگ علاقه دارند، استفاده از رنگ نارنجی برای دیوار داخلی می تواند یک طرح جسورانه در فصل پاییز و البته سایر فصل‌های سال باشد.
  • همچنین رنگ‌های نشاط‌آور و پر جنب و جوش برای آوردن شادی به فضاهای روزمره مانند آشپزخانه درخشان هستند. از طرف دیگر، سایه‌های غنی‌تر و عمیق‌تر مانند نارنجی مایل به قرمز و نارنجی زنگ‌زده برای ایجاد حسی دنج در اتاق پذیرایی و اتاق خواب عالی به نظر می‌رسند.

رنگ نارنجی

قیمت رنگ نارنجی

رنگ نارنجی در انواع رنگ روغنی، رنگ پلاستیک و رنگ اکریلیک تولید و عرضه می‌شود. برای اطلاع از قیمت هر کدام از محصولات اشاره شده، بر روی لینک سبز کلیک کنید.

قیمت اسپری رنگ نارنجی

یکی از رنگ‌های خاص مورد استفاده در کارهای هنری، رنگ اسپری به رنگ نارنجی است. این رنگ را می‌توانید برای کارهای گرافیتی خیابانی مورد استفاده قرار دهید. برای اطلاع از قیمت اسپری رنگ نارنجی، بر روی لینک سبز کلیک کنید.

خرید رنگ نارنجی

برای خرید رنگ نارنجی، بهتر است ابتدا به وب سایت مینیاتور سر بزنید. علاوه بر این شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن مینیاتور، اقدام به خرید این محصول نمایید. در ضمن همین حالا می‌توانید برای ثبت سفارش، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «رنگ نارنجی و انواع کاربردها» صحبت کنیم. رنگ نارنجی یکی از رنگ‌‍های گرم و خاص است که برای اتاق پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌‍‌گیرد. این رنگ در ۳ نوع روغنی، اکریلیک و پلاستیک تولید و عرضه می‌شود. برای اطلاع از چگونگی ست کردن رنگ نارنجی در دکوراسیون خانه، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان مجله مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

آیا رنگ نارنجی برای تزیین مناسب است؟

نارنجی رنگ خوبی برای تزئین است. این رنگ، سایه‌ای گرم و پر جنب و جوش دارد که برای دیوار پذیرایی، راهرو، آشپزخانه و اتاق خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ایجاد حس شادی در فضای داخلی، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ نارنجی استفاده کنید.

چه رنگ هایی با نارنجی ست می‌شوند؟

رنگ نارنجی به خوبی با طیف وسیعی از رنگ‌های خنثی و پاستلی و رنگ‌های تیره مانند مشکی و آبی ست می‌شود. همچنین رنگ نارنجی با رنگ سبز، خاکستری کم نگ، قهوه‌‍ ای و … ست می‌گردد.

طراحان داخلی چگونه از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند؟

طراحان سعی می‌کنند که ست رنگ‌های مختلف را در کنار رنگ نارنجی آزمایش کنند. بهترین ست رنگ‌های مورد استفاده در کنار رنگ نارنجی می‌توان به رنگ‌های آبی، سفید، صورتی، ارغوانی و مشکی اشاره کرد.

بهترین رنگ‌های مکمل رنگ نارنجی کدام است؟

رنگ صورتی و رنگ خاکستری.

رنگ نارنجی در کجای خانه کاربرد دارد؟

معمولا برای رنگ‌آمیزی دیوار خانه شامل دیوار پذیرایی، راهرو، آشپزخانه و به مقدار کمی اتاق خواب، از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید