رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟ رنگ پلاستیک یک رنگ کاربردی و مقرون به صرفه است که هم پوشش‌دهی مناسبی دارد و هم چالشی برای محیط زیست محسوب نمی‌شود. برای استفاده از رنگ پلاستیک، نکات و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که باید پیش از به دست گرفتن قلم مو یا غلطک رنگ، آن‌ها را بدانید. به طور مثال امکان اجرای رنگ پلاستیک بر روی رنگ روغنی یا بالعکس وجود دارد اما به شرط گوش دادن به نکات ضروری و مهم که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد، بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ پلاستیک چیست؟

قبل از نقاشی با رنگ پلاستیک بهتر است در مورد ترکیبات موجود در این محصول اطلاعات بیشتری داشته باشیم. همان طور که از نام این رنگ مشخص است حاوی نسبت بیشتری پلاستیک بوده به همین دلیل معمولاً به عنوان رنگ پلاستیک شناخته می شود. این محصول مثل رنگ اکریلیک بر پایه اکریلیک ساخته شده و استفاده از آن سطحی صاف و مات به دیوارها می بخشد.

به همان اندازه که مقدار پلاستیک در رنگ افزایش می یابد، می توانیم مقدار بیشتری صافی و پوشش ابریشمی را بعد از رنگ آمیزی داشته باشیم. احتمالا شنیده اید که می گویند: رنگ پلاستیک به راحتی تمیز می شود؛ به این معنی که در عرض چند دقیقه می توان کثیفی روی آن را با آب و به سادگی تمیز کرد و در نتیجه ظاهر دیوار را کاملاً تازه و نو نمود. به همین دلیل، رنگ‌ های پلاستیکی این ویژگی ذاتی را دارند که سال‌ های طولانی صاف، تمیز و بدون کوچکترین آسیبی باقی بمانند زیرا کثیفی ‌های روی آن را می ‌توان در کوتاه ترین زمان ممکن، به کمک یک پارچه نخی مرطوب از بین برد. رنگ های پلاستیکی به رنگ های قابل شست و شو نیز معروف هستند. آن ها نسبت به رنگ های معمولی مقاوم تر بوده و در تناژهای متنوعی ارائه می شوند.

رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک

در ادامه بررسی رنگ پلاستیک چیست، به فرآیند رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک می‌پردازیم. رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک می تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد که تعدادی از آن ها به شرح زیر است:

۱- تمیز کردن و نگهداری ساده : رنگ های پلاستیک پوششی غنی و مجللی را ارائه می کنند که نگهداری و تمیز کردن آن ساده است و در نتیجه برای سال های متوالی دیوارهای بی عیب و نقصی ایجاد می کنند.

۲- در دسترس بودن : امروزه برندهای بسیاری اقدام به تولید این محصول خاص و ویژه کرده اند و با توجه به تنوع رنگی موجود و بهترین مارک رنگ پلاستیک، می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن رنگ دلخواه خود را خریداری کنید.

۳- افزایش نور اتاق : رنگ پلاستیک روشن این قابلیت را دارد که یک اتاق با حداقل نور خورشید را روشن کند و این مزیت بزرگی برای منازل کم نور به شمار می آید.

۴- دوام بالا : رنگ ‌های پلاستیک عمدتاً از لاتکس اکریلیک خالص و میکروپیگمنت‌‌هایی با شفافیت بالا تشکیل شده‌ اند که مقدار کمی رنگدانه به آن ها اضافه می شود. به دلیل وجود این ترکیبات خاص اولیه، رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک بسیار عاقلانه است زیرا ماندگاری بالایی دارد.

خرید محصول

۵- غیر سمی و سازگار با محیط زیست : رنگ های پلاستیک بر پایه آب هستند و هیچ گونه مشتقات نفتی یا مواد شیمیایی که برای سلامتی یا محیط زیست خطرآفرین باشد، در آن ها وجود ندارد.

۶- خشک شدن سریع : رنگ های پلاستیک در مدت کوتاهی، نهایتا بین دو تا چهار ساعت خشک می شوند درحالی که خشک شدن رنگ های روغنی حداقل به ۲۴ ساعت زمان  احتیاج دارد، از این رو طرفداران بسیاری را مجذوب خود کرده است.رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک

۷- تنوع زیاد : رنگ های پلاستیک دامنه رنگی بسیار گسترده و متنوعی دارند و به دلیل مقرون به صرفه بودن هر فردی می تواند با توجه به بودجه و سلیقه خود یک یا چند مدل از آن ها را انتخاب کند.

۸- مقاوم در برابر نور خورشید : یکی از بارزترین ویژگی های رنگ پلاستیک مقاومت بالا در برابر نور خورشید است زیرا حتی زمانی که کاملاً در معرض خورشید باشد رنگ ترک نمی ‌خورد.

معایب رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک

در ادامه بررسی رنگ پلاستیک چیست، به معایب این رنگ می‌پردازیم. اگرچه رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک مزایای زیادی دارد اما در شرایط خاص ممکن است معایبی نیز داشته باشد، که به شرح زیر است:

  • در صورت استفاده از این رنگ در مناطق معتدل و مرطوب، سرعت خشک شدن آن کاهش می یابد. در این صورت ممکن است رنگ، لایه لایه شده و استفاده از آن، نتیجه دلخواه را ایجاد نکند.
  • اگرچه این رنگ ها در انواع مات و براق موجود هستند، اما درخشندگی رنگ های روغنی و اکریلیک را ندارند.
  • این رنگ به طور کلی ماندگاری نسبتاً بالایی دارد، اما همچنان نسبت به رنگ های اکریلیک و روغنی از دوام کمتری برخوردار است.

ویژگی‌های رنگ پلاستیک

پوشش پلاستیک بر پایه رزین وینیل استات با قابلیت خشک شدن سریع و سهولت اجرا است. این رنگ پس از تبخیر آب، سطحی یکپارچه و مستحکم ایجاد می کند. این رنگ به عنوان پوشش تزئینی داخلی ساختمان ها برای رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک کاربرد دارد. همچنین می توان آن را روی گچ، سیمان، چوب، آجر و سطوح دیگر اعمال کرد. رنگ پلاستیک یکی از گزینه های ایده آل برای پوشش دیوار های داخلی و نقاشی سقف است و از دوام بالا و پوشش عالی برخوردار است.

نحوه اعمال رنگ

در ادامه بررسی رنگ پلاستیک چیست، به تحوه اعمال این رنگ می‌پردازیم. رنگ را کاملا هم بزنید تا یکنواخت شود. از غلطک، قلم موی پلی استر یا اسپری بدون هوا با کیفیت بالا استفاده کنید. ابتدا سقف ها و سپس دیوار ها را رنگ کنید. برای سطوح بتونه، اجازه دهید رنگ بیشتر خشک شود و سپس لایه بعدی را اعمال کنید. برای خشک شدن هر لایه از این رنگ شما حدود ۲ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارید. برای پوشش بهتر رنگ های تیره یا روشن، ممکن است لازم باشد یک تا دو لایه رنگ استفاده شود. شرایط آب و هوایی و نحوه اجرا در نتیجه نهایی رنگ آمیزی ساختمان بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که رقیق کننده این رنگ آب تمیز است و شما می توانید لوازم مورد استفاده خود را نیز با آب تمیز کنید. بهترین دمای محیط برای اجرای این کار حداقل ۵- درجه سانتی گراد و حداکثر  ۴۵درجه سانتی گراد با رطوبت ۸۰ درصدی است.

درباره پوشش پلاستیکی

این پوشش قابل شست و شو نیست و بیشتر در مکان هایی که نیاز به تمیز کردن مکرر ندارند استفاده می شود؛ زیرا این پوشش به سادگی آب را جذب می کند. آشنایی با اصول کار با پوشش پلاستیکی و رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک بسیار مهم است. اگرچه استفاده از این نوع پوشش، ساده تر و راحت تر از رنگ روغنی است؛ اما نکاتی را نیز باید رعایت کنید.

پوشش رنگ پلاستیک

اگر به پیشنهاد کارشناسان فروشگاه اینترنتی رنگ مینیاتور اعتماد کنید، حتما رنگ پلاستیک با پوشش‌دهی مناسبی را خریداری خواهید کرد. پوشش رنگ پلاستیک بستگی به برند تولیدکننده و مواد اولیه مورد استفاده آن دارد. هر چقدر رنگ پلاستیک غلظت بیشتری داشته باشد، پوشش‌دهی آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برندهایی مانند هپالوکس، سحر و پارس بهار، جزو بهترین تولیدکنندگان رنگ پلاستیک در کشور هستند که شما می‌توانید انواع رنگ پلاستیک این شرکت‌ها را در فروشگاه اینترنتی رنگ مینیاتور خریداری نمایید.

برای پوشش بهتر رنگ پلاستیک چه باید کرد؟

گاهی افراد زیاد درباره این می‌پرسند که رنگ پلاستیک چیست و چگونه می‌توان پوشش‌دهی آن را بالاتر برد. معمولا رنگ پلاستیک پوشش‌دهی پایین‌تری نسبت به رنگ‌های روغنی و اکریلیک دارد. با این حال شما می‎توانید با اضافه کردن مقداری پودر لاجورد به رنگ پلاستیک، پوشش‌دهی آن را بالا ببرید. توجه داشته باشید که پس از اضافه کردن پودر لاجورد رقیق شده با آب را به رنگ پلاستیک، به خوبی هم بزنید تا پودر به صورت یکنواخت در رنگ ظاهر شود.

غلظت رنگ پلاستیک برای غلطک

عموما رنگ آمیزی با غلطک نیاز به این دارد که رنگ شما از غلظت کافی برخوردار باشد. منظور از غلظت کافی، یعنی بدانید که چه مقدار آب یا تینر به عنوان حلال رنگ، استفاده کنید. با توجه به پایه آب بودن رنگ پلاستیک، بنابراین شما باید برای رقیق کردن این رنگ، از آب استفاده نمایید. پیشنهاد ما این است که تا جایی که راه دارد و مشاهده می‌کنید، مقدار آب کمتری برای رنگ‌های پلاستیک استفاده کنید تا از غلظت آن کم نشود. به طور معمول به ازای هر یک کیلوگرم رنگ نیاز به ۴۰۰ گرم آب وجود دارد.

رنگ آمیزی پلاستیک

در ادامه بررسی رنگ پلاستیک چیست، به رنگ آمیزی پلاستیک می‌پردازیم. وقتی درباره رنگ آمیزی پلاستیک صحبت می‌کنیم، منظور رنگ کردن سطوح مختلف با رنگ پلاستیک است. رنگ پلاستیک یک رنگ پایه آب و سازگار با محیط زیست است که نسبت به سایر رنگ‌های صنعتی و ساختمانی، بوی آزاردهنده‌ای ندارد. بنابراین شما به راحتی می‌توانید با در دست داشتن ابزارهای مناسب، این رنگ را بر روی سطوح مناسب اجرا کنید.

ترفندهای رنگ پلاستیک

به یاد داشته باشید که از رنگ پلاستیک برای رنگ آمیزی اجسام فلزی یا چوبی استفاده نکنید. رنگ پلاستیک معمولاً برای دیوار ها، سقف ها و… استفاده می شود. هنگام استفاده از رنگ پلاستیک، از رنگی با کیفیت بالا استفاده کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. در این رنگ هر چه آب کمتر باشد، استفاده از آن دشوار تر است. با افزودن آب کافی می توانید کیفیت کار خود را افزایش دهید.

اگر رنگ شما روی هر چیز دیگری چکه کرد، حتماً آن را پاک کنید. رنگ پلاستیک زود خشک می شود و تمیز کردن آن در آینده دشوار تر خواهد بود. پس از رنگ آمیزی دست اول، حداقل ۳ ساعت صبر کنید تا سطح خشک شود. هنگام استفاده از رنگ پلاستیک، بر خلاف رنگ روغنی، توصیه می شود کلید ها و لوله گاز رنگ نشوند. یادتان باشد برای رنگ آمیزی سقف اتاق از رنگ روغنی استفاده نکنید.

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک روی گچ

رنگ پلاستیک چیست؟ این رنگ به راحتی بر روی دیوار گچی اجرا می‌شود. برای اجرای آن چند نکته وجود دارد که حتما باید در نظر بگیرید. نکته اول درباره نو بودن یا نبودن گچ دیوار است. اگر دیوار شما به تازگی گچ شده است، باید به مدت ۴ تا ۶ هفته صبر کنید تا گچ به طور کامل خشک شود و سپس اقدام به رنگ آمیزی کنید. در صورتی که به این دستورالعمل توجه نکنید، به احتمال زیاد، رنگ شما از روی دیوار جدا خواهد شد.

نکته دوم درباره اجرای پرایمر قبل از رنگ پلاستیک بر روی دیوار است. در واقع سوال اینجاست که آیا می‌توان رنگ پلاستیک را بر روی دیوار تاز گچ شده، بدون پرایمر اجرا کرد؟ در جواب باید گفت که مشکلی برای اجرای رنگ پلاستیک بدون پرایمر نیست و شما می‌توانید این رنگ را بدون پرایمر، اجرا کنید. فقط در نظر داشته باشید که اگر بعدها قصد داشتید که رنگ روغنی بر روی رنگ پلاستیک بزنید، حتما باید در ابتدا پرایمر روغنی را پیش از اجرای رنگ روغنی بر روی دیوار اجرا کنید.

نکته سوم درباره درصد آب و رنگ پلاستیک است. همانطور که می‌دانید، آب تنها حلال یا رقیق کننده رنگ پلاستیک است. بنابراین در صورتی که رنگ شما غلظت بالایی داشت، می‌توانید به میزان یک‌سوم از رنگ، آب به آن اضافه کنید. در ضمن اگر رنگ پلاستیک شما غلظت پایین داشت، نیازی به ترکیب کردن با آب نیست و می‌توانید مستقیم بر روی دیوار اجرا نمایید.

رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی

آیا می‌توان رنگ پلاستیک را بر روی دیوار با پوشش رنگ روغنی اجرا کرد؟ بله، به راحتی می‌توان این کار را انجام داد؛ فقط در نظر داشته باشید که رنگ پلاستیک به سختی می‌تواند رنگ روغنی را پوشش دهد. برای این کار باید رنگ پلاستیک را در سه لایه به فاصله یک ساعت اجرا کنید.

رنگ روغنی روی پلاستیک

رنگ پلاستیک چیست و آیا می‌توان رنگ روغنی را بر روی آن اجرا کر؟ اجرای رنگ پلاستیک بر روی رنگ روغنی نیاز به میزان رنگ بالایی دارد؛ این در حالی است که اگر شما بخواهید رنگ روغنی را بر روی رنگ پلاستیک اعمال کنید، نیاز به رنگ زیاد ندارید. برای اجرای رنگ روغنی بر روی پلاستیک، احتمالا یک تا ۲ لایه کافی باشد. فقط توجه داشته باشید که پیش از اجرای رنگ روغنی، حتما سطح دیوار را پرایمر روغنی بزنید تا درصد استفاده شما از رنگ روغنی، کاهش پیدا کند.

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک قابل شستشو

شاید این جمله که رنگ پلاستیک قابل شستشو است، شما را خوشحال کند اما در واقعیت این گونه نیست و این رنگ غیر قابل شستشو است. اگر به دنبال یک رنگ قابل شستشو هستید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ اکریلیک یا رنگ روغنی استفاده کنید. تنها تفاوت رنگ اکریلیک با روغنی، سازگاری اکریلیک با شرایط زیست محیطی است. یعنی رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغنی، آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌کند.

بهترین مارک رنگ پلاستیک قابل شستشو

امروزه کارخانجات تولید رنگ پلاستیک رشد چشمگیری داشته‌اند. به طوری که شرکت‌ها و برندهای مختلفی به تولید رنگ پلاستیک مشغول هستند. با این حال، سوال اغلب مردم و متقاضیان خرید رنگ پلاستیک این است که چه مارک‌ها و برندهایی رنگ پلاستیک بهتری تولید می‎کنند. تجربه کارشناسان ما در حوزه رنگ نشان می‌دهد که شما می‌توانید به ۳ برند مطرح بازار رنگ‌های پلاستیک اعتماد کنید. برندهای مطرح تولیدکننده رنگ پلاستیک شامل رنگ پلاستیک سحر، رنگ پلاستیک هپالوکس و رنگ پلاستیک پارس بهار است.

رنگ پلاستیک پارس بهار

احتمالا نام برند پارس بهار را شنیده‌اید. مطرح‌ترین محصول این برند، رنگ پلاستیک است که به خاطر قیمت مقرون به صرفه و کیفیت مناسب، طرفداران زیادی دارد. برای اطلاع شما باید اشاره کنیم که رنگ پلاستیک پارس بهار در دو دسته نیم ‌پلاستیک و تمام ‌پلاستیک  (در انواع فام) تولید می‌شود. از جمله مزایای رنگ پلاستیک پارس بهار می‌توان به پوشش‌دهی مناسب و چسبندگی مناسب به همراه حذف معایب دیوار اشاره کرد. جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید انواع رنگ پلاستیک پارس بهار، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

رنگ پلاستیک سحر

همانند برند پارس بهار، رنگ پلاستیک سحر نیز در دو دسته نیم‌ پلاستیک و تمام‌ پلاستیک (در انواع فام) تولید می‌شود. اگر به دنبال خرید رنگ پلاستیک سحر هستید، حتما به یاد داشته باشید که این رنگ در ۲ کیفیت درجه ۱ و درجه ۲ تولید می‌گردد. مهم‌ترین مزایای رنگ پلاستیک سحر شامل دوام و کیفیت بالا، پوشش‌دهی و چسبندگی مناسب، حذف معایب دیوار و سهولت اجرا می‌شود.

جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید انواع رنگ پلاستیک سحر، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

رنگ پلاستیک الوان

الوان یکی از قدیمی‎ترین برندهای تولیدکننده رنگ است که انواع مختلف محصولات را تولید می‌کند. رنگ پلاستیک الوان در دو دسته نیم ‌پلاستیک، تمام پلاستیک (در انواع فام) تولید می‌شود. از جمله مزایای این رنگ می‌توان به پوشش‌دهی بالا، سازگاری با محیط زیست و … اشاره کرد.

جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید انواع رنگ پلاستیک سحر، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

رنگ پلاستیک قیمت

در بازار رنگ ایران، قیمت رنگ پلاستیک پایین تر از رنگ روغنی و رنگ اکریلیک است. برای اطلاع از قیمت به روز این محصول به همراه نحوه خرید، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید. در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برندهای رنگ پلاستیک، مقاله «معرفی بهترین برندهای تولید کننده رنگ پلاستیک ساختمانی» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی رنگ پلاستیک چیست و کاربردهای آن پرداختیم. به جرات می‌توان گفت رنگ پلاستیک یکی از بهترین ساخته های دست بشر است که کاربرد بسیاری در طراحی داخلی و خارجی و زیباسازی محل زندگی ما دارد. رنگ آمیزی ساختمان با رنگ پلاستیک مزایای بیشماری به همراه دارد که سعی کردیم مهم ترین آن ها را در این مقاله بررسی کنیم. مزایایی چون دوام بالا، تمیز کردن راحت و بدون دردسر، خشک شدن سریع، تنوع زیاد و مقرون به صرفه بودن، آن را به گزینه ای عالی برای بازسازی سریع و ارزان قیمت منازل تبدیل کرده است. به همین دلیل امروزه طرفداران بسیاری دارد.

تماس با ما

سوالات متداول

آیا رنگ پلاستیک ضد آب است؟

خیر. این رنگ ضد آب نیست و غیر قابل شستشو است.

بهترین برندهای رنگ پلاستیک کدام‌اند؟

رنگ سحر، رنگ هپالوکس، رنگ الوان و رنگ پارس بهار.

آیا می‌توان بر روی دیوار پوشش داده شده با رنگ روغنی، رنگ پلاستیک زد؟

بله. امکان پذیر است؛ فقط نیاز به مقدار رنگ زیادتری دارد.

حلال رنگ پلاستیک چیست؟

برای رقیق کردن رنگ پلاستیک  از آب استفاده می‌کنند.

آیا پیش از اجرای رنگ پلاستیک، نیاز به پرایمر وجود دارد؟

خیر. چه گچ دیوار خانه شما تازه یا قدیمی باشد، در هر صورت نیازی به پرایمر نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید