نحوه ساخت رنگ آبی کبالت | بهترین ترکیب رنگ آبی کبالت

در سال ۱۸۰۴ بود که برای اولین بار رنگ آبی کبالت تولید شد. رنگ آبی کبالت از خانواده رنگ آبی با کد هگز #۰۰۴۷AB است که از ترکیب رنگ آبی اولتارامارین و آبی فیروزه‌ای ساخته می‌شود. بهترین ترکیب رنگ آبی کبالت شامل رنگ‌های خاکستری، سفید، شتری، سرمه‌ای و …. است. در این مقاله به نحوه ساخت رنگ آبی کبالت و بهترین ترکیب رنگ آبی کبالت می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب مجله فروشگاه اینترنتی مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ آبی کبالت

رنگ آبی کبالت یک سایه روشن و نسبتا روشن از آبی با کد هگز #۰۰۴۷AB است که در اصل از ترکیب اکسید کبالت با آلومینیوم به دست آمده می‌آید.

سایه‌های آبی معمولا در دکوراسیون استفاده می‌شود زیرا تقریبا با هر اتاق و سبکی مطابقت دارد. اما برای رنگی که برجسته باشد، کبالت انتخاب رنگی ایمن و در عین حال خیره‌کننده است.

در حالی که رنگ‌های آبی به رنگ‌های آرام‌بخش شهرت دارند، کبالت در طبیعت به عنوان یک رنگ انرژی‌بخش شناخته می‌شود. اگرچه کبالت در بخشی از چرخه رنگ قرار دارد که احساس آرامش می‌کند اما در واقع رنگی پرانرژی و انرژی بخش است.

کبالت به لطف ویژگی چندوجهی خود، در طیف وسیعی از سبک‌های خانگی به خوبی کار می‌کند. وقتی صحبت از طراحی داخلی به میان می‌آید، کبالت یک رنگ نسبتا همه‌کاره است.

بیشتر بخوانید: ۷ کاربرد رنگ آبی اقیانوسی

جدول مشخصات رنگ آبی کبالت
نام رنگکد هگزنمادنحوه ساختکاربرد
آبی کبالت#۰۰۴۷ABاعتماد، حقیقت، آرامش، پاکیزگی و رضایتآبی اولترامارین + آبی فیروزه‌ایدکوراسیون + لباس

روانشناسی رنگ آبی کبالت

از دیدگاه روانشناسی رنگ، آبی کبالت نماد اعتماد، حقیقت، آرامش، پاکیزگی و رضایت است. آبی کبالت رنگی سرد است که با طبیعت، آسمان و آب ارتباط دارد. دوستانه بودن و اعتماد متقابل دو وجه اصلی روانشناسانه رنگ آبی کبالت است.

رنگ آبی کبالت تسکین دهنده و آرامش بخش است و می‌تواند نشان‌دهنده ثروت باشد. مانند آبی لاجوردی، ویژگی‌های آن شامل ثبات و آرامش است.

رنگ آبی کبالت سابقه استفاده در ظروف چینی و سایر سرامیک‌های چینی و شیشه های رنگی دارد. در دنیای هنر، رنوار، مونه و ون گوگ از آبی کبالت استفاده زیادی می‎کردند. اخیرا، مکسفیلد پریش، نقاش آمریکایی در اوایل قرن بیستم، یک نوع رنگ آبی کبالت به نام او بود که با نام رنگ آبی کبالت پیریش شناخته می‌شد. مهم‌ترین ویژگی‌های اختراع پریش ،رنگ های اشباع شده اش معروف بود.

نحوه ساخت رنگ آبی کبالت

اگر می‌خواهید رنگ آبی کبالت را بسازید، ابتدا رنگ آبی اولترامارین و آبی فیروزه‌ای بخرید. هنگامی که این رنگ‌ها را به درستی مخلوط کنید، رنگ آبی کبالت روشن می‌شود. با این حال مراحل ساخت رنگ آبی کبالت عبارتند از:

مرحله ۱

آبی اولترامارین را در یک ظرف مخلوط کن و آبی فیروزه‌ای را در ظرف مخلوط کن دیگر بریزید. اگر از رنگ بر پایه آب استفاده می‌کنید، آن را با آب رقیق نمایید. در صورت استفاده از رنگ پایه حلال، از تینر مناسب استفاده کنید.

گام ۲

سه قسمت رنگ آبی اولترامارین و یک قسمت آبی فیروزه‌ای را اضافه کنید. رنگ را به هر ترتیبی اضافه کنید، تا زمانی که نسبت را درست نگه دارید. اگر رنگ را در یک ظرف کوچک مخلوط می‌کنید، از قاشق چای خوری برای ترکیب کردن رنگ‌ها استفاده کنید. رنگ را کاملا هم بزنید. اگر به اندازه کافی روشن نیست، کمی آبی فیروزه ای را با آن مخلوط کنید.

مرحله ۳

رنگ را روی یک تکه کاغذ تست کنید. اجازه دهید تا کاملا خشک شود. رنگ را بررسی کنید. اگر خیلی تیره است، آبی فیروزه ای بیشتری اضافه کنید. اگر خیلی روشن است، کمی دیگر آبی اولترامارین اضافه نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین ست فیروزه‌ ای دکوراسیون

ترکیب رنگ آبی کبالت

رنگ آبی کبالت در دکوراسیون

اندازه، حالت و عملکرد اتاق را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید که آیا رنگ کبالت باید به عنوان رنگ اصلی یا رنگ فرعی استفاده شود. استفاده از کبالت به عنوان رنگ اصلی در اتاق‌هایی که افراد زمان زیادی را در آن سپری می‌کنند، می‌تواند کمی سخت باشد؛ به خصوص در یک اتاق کوچک.

علاوه بر این، بدون در نظر گرفتن اندازه، این رنگ می‌تواند انرژی خوشایند را به فضاهایی که کمتر استفاده می‌شوند، بیاورد. به‌عنوان یک قانون کلی، سعی کنید اتاق‌های خانوادگی بزرگ را کمی خنثی‌تر و اتاق‌های سرگرم‌کننده کوچک‌تر یا صمیمی‌تر را دراماتیک‌تر نگه دارید.

در اتاق‌هایی که زمان زیادی را در آن سپری می‌کنید، مقدار کمتری از رنگ کبالت استفاده نمایید. یعنی ترکیب رنگ آبی کبالت برای اتاق‌هایی که به مدت زیادی در آن می‌مانید، مناسب نیست. همچنین در این قسمت‌های اصلی اتاق پذیرایی می‌توانید یک پالت با کنتراست بالا ایجاد کنید تا رنگ واقعا برجسته شود، یا از رنگ‌های اضافی برای ملایم‌تر شدن آن استفاده کنید.

اگر اتاق پذیرایی را با رنگ آبی کبالت تزئین کنید، بهتر است دیوارها را به رنگ سفید در بیاورید. در واقع پیشنهاد ما این است که ۳۰ درصد اتاق را رنگ آبی کبالت اضافه کنید. به همین خاطر اگر رنگ دیوار سفید است، رنگ آبی کبالت را برای رنگ پرده و فرش استفاده نمایید.

اگر به‌ دنبال حس آرامش‌بخش‌تری هستید، می‌توانید آبی ملایم‌تر و روشن‌تر را به جای رنگ غالب خود ترکیب کنید و رنگ‌ آبی کبالت را به عنوان رنگ مکمل اضافه نمایید. بهترین رنگ‌های مکمل آبی کبالت در این محیط، استفاده از رنگ طوسی و سفید است.

بنابراین هر چه رنگ‌ها گرمتر باشند، رنگ کبالت خود را بهتر نشان می‎دهد. به طور مثال می‌توان از رنگ‌های گرم چوب یا رنگ نارنجی و زرد در کنار رنگ آبی کبالت برای دکوراسیون استفاده کنید. در ضمن از رنگ‌های روشن و سرد در کنار رنگ آبی کبالت خودداری نمایید. 

رنگ آبی کبالت برای دیوار

خیلی از کارشناسان توصیه می‌کنند که رنگ کبالت را برای اقلام و دکوراسیون اتاق مانند روبالشتی، چهارچوب پنجره، کمد و … استفاده کنید. این عناصر همچنین می‌توانند به راحتی در صورت تغییر سلیقه یا روند جایگزین شوند و به شما این امکان را می‌دهند که فضاهای زندگی را بدون تعمیر اساسی تازه کنید. بنابراین ترکیب رنگ آبی کبالت با رنگ‌های شتری و سفید، گزینه مناسبی برای دیوار است.

البته این بدان معنا نیست که شما نباید به دنبال مبل خیره کننده، نقاشی دیواری یا کفپوش به رنگ آبی کبالت نباشید؟ شما فضا و سلیقه خود را بهتر می‌شناسید. اگر می‌خواهید یک نقطه کانونی برجسته ایجاد کنید، رنگ کبالت یک انتخاب عالی است و می‌توان از اقلام در مقیاس بزرگ برای تناسب با بخش کوچک‌تری از پالت رنگ استفاده کرد.

علاوه بر این، رنگ آبی کبالت به عنوان یک رنگ لوکس شناخته می‌شود. وقتی روی دیوارها و سقف از رنگ آبی کبالت استفاده کنید، جذاب و پیچیده به نظر می‌رسد. این رنگ می‌تواند از رنگ دیوار، کاغذ دیواری یا هر دو به دست آید اما به یاد داشته باشید که رنگ، انرژی بالاتری دارد، بنابراین اندازه و حالت اتاق را در نظر داشته باشید. آیا می‌خواهید انرژی را دو برابر کنید، یا الگوی آرام‌بخش‌تری برای متعادل کردن سایه‌های پرانرژی پیدا کنید؟

ترکیب رنگ آبی کبالت

رنگ آبی کبالت در آشپزخانه

رنگ آبی کبالت را در آشپزخانه امتحان کنید. اتاق‌‌های غذاخوری فضای بزرگی دارند که کارشناسان مینیاتور پیشنهاد می‌دهند دیوار آنجا را به رنگ آبی کبالت تزئین کنید. لوکس بودن رنگ آبی کبالت می‌تواند رسمی بودن محیط آشپزخانه را افزایش دهد.

اتاقی که صاحبان خانه برای گوش دادن به موسیقی، گفتن داستان و معاشرت با دوستان از آن استفاده می‌کنند، می‌تواند دیوارهای آن به رنگ آبی کبالت براق باشد. این رنگ به محیط اتاق، جذابیت دو چندان می‌بخشد.

رنگ آبی کبالت برای لباس

چه کسی می‌تواند رنگ آبی کبالت بپوشد؟ چه به سراغ یک شلوار جین تنگ یا یک گردنبند بروید، آبی کبالت برای همه مناسب است. اگر رنگ پوستتان گرم است، از منطقه راحتی خود خارج شوید و آبی کبالت را با نارنجی ترکیب کنید. به طوری بهترین ترکیب رنگ آبی کبالت برای پوست‌ گرم، آبی کبالتی و سفید است.

بهترین ست رنگ آبی کبالت

رنگ آبی کبالت به معنای واقعی کلمه با اغلب رنگ‌ها ست می‌شود. مشکی، سرمه‌ای، شتری، خاکستری، سفید، نارنجی، سبز و سایر سایه‌های آبی نیز برای ست کردن با رنگ آبی کبالت مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: خرید رنگ آبی کبالت از فروشگاه اینترنتی مینیاتور

جمع‌‎بندی

در این مقاله به نحوه ساخت رنگ آبی کبالت و بهترین ترکیب رنگ آبی کبالت پرداختیم. رنگ آبی کبالت از ترکیب رنگ آبی اولترامارین و آبی فیروزه‌ای به دست می آید. بهترین ست رنگ آبی کبالت شامل رنگ‌های سرمه‌ای، شتری، مشکی، سفید، نارنجی و … می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ساخت رنگ کبالت و اینکه برای دکوراسیون خانه چگونه عمل می‌کند، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور مشورت کنید. برای ارتباط با کارشناسان ما، همین حالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

رنگ آبی کبالت نماد چیست؟

رنگ کبالت نمادی از نبوغ و روشنگری است.

رنگ آبی کبالت چیست؟

رنگ آبی کبالت یک سایه نسبتا روشن از آبی با کد هگزا #۰۰۴۷AB است که  از ترکیب اکسید کبالت با آلومینیوم به دست آمده است.

آبی کبالت یک رنگ گرم است یا سرد؟

رنگ آبی کبالت یک رنگ آبی تمیز است که نه گرم است و نه سرد. با قدرت رنگ‌دهی متوسط، برای ترکیب رنگ‌‎های تیره مفید است.

ممکن است شما دوست داشته باشید