چسب لاستیک؛ انواع و کاربردها

برای چسباندن لاستیک به لاستیک، لاستیک به پلاستیک، لاستیک به فلز و بسیاری موارد دیگر، چه راهکاری وجود دارد؟ حتما برای شما هم سوال است که چه نوع چسبی برای چسباندن لاستیک به سطوح مختلف وجود دارد؟ چسب لاستیک در انواع مختلفی تولید می‌‎شود که بسته به نیاز و سطح مورد نظر، کاربردهای مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره چسب لاستیک، انواع و کاربردها صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب لاستیک

چسب لاستیک یک محصول قابل استفاده برای سطوح لاستیکی است که قابلیت اتصال لاستیک به لاستیک، لاستیک به سایر سطوح مانند سطوح فلزی، پلاستیکی و …. را دارد. مهم‌ترین کاربردهای چسب لاستیک شامل لاستیک خودرو، لاستیک یخچال، لاستیک ماشین لباسشویی و  … است.

مزایای چسب لاستیکی

  • به سرعت به بسیاری از مواد می‌چسبد
  • ایده‌آل برای وسایل قابل جابجایی
  • ضد آب است
  • به سرعت خشک می‌شود
  • مقرون به صرفه

انواع چسب لاستیکی

چسب لاستیک برای مصارف مختلفی هم در خانه و هم در تولید استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارد. استایرن و اکریلونیتریل هر دو چسب‌های ساخته شده از لاستیک هستند و هر دو معمولا برای اتصال قطعات ساخته شده از لاستیک استفاده می‌شوند. لاستیک طبیعی، نئوپرن و پلی یورتان نیز انواع رایج چسب لاستیکی هستند. این نوع چسب‌ها برای اتصال عناصر مختلف از جمله شیشه، فلز و الیاف طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید محصول

۱- چسب استایرن

اکثر چسب‌های مبتنی بر لاستیک و عوامل اتصال از لاستیک مخلوط شده با سایر ترکیبات ساخته شده‌اند. در بسیاری از شرایط، درزگیرها باید قابلیت انبساط و انقباض داشته باشند؛ زیرا گاهی اوقات از آن‌ها در قسمت‌هایی استفاده می‌شود که تغییرات دما را تجربه می‌کنند. استایرن یکی از انواع چسب‌های لاستیکی است که معمولا در خودروسازی استفاده می‌شود زیرا به خوبی با تغییرات دما و فشار سازگار است.

خرید نوار چسب کاغذی باریک امپراطور

۲- چسب پلی یورتان

چسب پلی یورتان را می‌توان برای اتصال شیشه و فلز استفاده کرد؛ اما معمولا در لایه‌های مختلف برای کمک به اتصالات حساس به فشار استفاده می‌شوند. پلی یورتان معمولا یک چسب دائمی است.

برای چی چسب لاستیک بزنیم

۳- چسب سیلیکونی

چسب سیلیکونی یک گزینه مناسب برای سطوح لاستیکی کوچک است. این محصول اگرچه به عنوان یک چسب دائمی معرفی نمی‌شود اما علاوه بر اتصال شیشه و فلز، برای اتصال لاستیک به شیشه و فلز، کارآمد عمل می‌کند.

۴- چسب لاستیک طبیعی

چسب لاستیک طبیعی به طور کلی از لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی ساخته می‌شود. این نوع محصول بسیار قابل اشتعال است، بنابراین در برخی موارد برای اتصال در دمای بالا مناسب نیست. چسب لاستیک طبیعی اغلب در کفش‌ها، چمدان‌ها و کیف‌های دستی استفاده می‌شود. لازم به توضیح است که این محصول در برابر حلال‌هایی مانند روغن و گریس آسیب می‌بیند و برای چسباندن قطعات سنگین مناسب نیست.

خرید قلم مو روغنی سایز ۲ امپراتور

۵- چسب پلی سولفید

پلی سولفید نوعی چسب لاستیکی است که اغلب در قایق‌ها و سایر تجهیزات دریایی استفاده می‌شود. این محصول قادر به مقاومت در برابر رطوبت است؛ بنابراین می‎توان از آن برای آب‌بندی و درزبندی نیز استفاده کرد. علاوه بر این، پلی سولفید را می‌توان به سرعت در شرایط اضطراری (دمای مختلف) اعمال کرد. یکی از اشکالات پلی سولفید این است که نباید روی انواع خاصی از پلاستیک استفاده شود؛ زیرا باعث تجزیه و پوسیدگی ترکیبات آن می‌شود.

چرا چسب لاستیک بزنیم

۶- چسب بوتیل

چسب بوتیل یک محصول ساخته شده از لاستیک مصنوعی و ایزوپرن است. چیزی که بوتیل را از سایر چسب‌ها متمایز می‌کند، این است که می‌توان آن را با برخی مواد ترکیب کرد تا انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی را بهبود بخشد. این محصول در برابر انواع تغییرات جوی و دمایی مقاوم است. علاوه بر این، بوتیل در طول زمان سفت نمی‌شود یا ترک نمی‌خورد که برای هر نوع چسب مورد استفاده در لاستیک، ضروری به نظر می‌رسد.

۷- چسب اپوکسی

برای چسباندن سطوح مختلف، چسب اپوکسی بهترین انتخاب است. در حالی که چسب اپوکسی بهترین انتخاب برای چسباندن لاستیک به لاستیک نیست اما به طور موثر به شما امکان می‌دهد تا لاستیک را به مواد دیگر از جمله فلز و شیشه بچسبانید.

خرید غلطک انگشتی ۷ سانتی امپراتور

۸- چسب سیانواکریلات

هنگام چسباندن لاستیک، استفاده از نوع مناسب چسب مهم است. استفاده از نوع نامناسب می‌تواند به سطوح شما آسیب برساند یا از چسبیدن آن‎ها به یکدیگر جلوگیری کند. با اینکه سیانواکریلات یا چسب پی وی سی، یکی از محصولات پر کاربرد برای چسباندن لاستیک به لاستیک است؛ اما باید بدانید که این محصول همیشه موثر عمل نمی‌کند.

به طور کلی چسب سیانواکریلات بهترین انتخاب برای چسباندن محصولات لاستیکی است. این محصول که به عنوان یک چسب همه کاره، تنها در چند ثانیه خشک می‌شود. هنگام استفاده از سیانواکریلات، فقط یک قطره کوچک بمالید و مطمئن شوید که هر دو سطح به هم فشرده شده باشند. اگر این چسب برای برخی از انواع لاستیک‌ها عمل نکرد، می‌توانید از چسب سیلیکونی یا چسب لاستیک طبیعی استفاده کنید.

چگونه چسب لاستیک بزنیم

۹- چسب نئوپرن

چسب نئوپرن یک محصول پر کاربرد برای چسباندن انواع لاستیک است که از پلیمر کلوپرن تولید می‌شود. این محصول نه تنها ضد آب است بلکه در برابر انواع مواد روغنی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در ضمن چسب نئوپرن برای اتصال لاستیک به پلاستیک، فلز و … کاربرد دارد.

از جمله مزایای چسب نئوپرن می‌توان به چسبندگی بالا، سرعت بالای خشک شدن و قابلیت استفاده در دمای مختلف اشاره کرد. چسب نئوپرن اغلب در صنایع خودروسازی، هواپیمایی، کشتی‌سازی و تولید کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰- چسب حرارتی برای لاستیک

شاید در نگاه اول تعجب کنید که چگونه می‌شود از چسب حرارتی برای چسباندن سطوح لاستیکی استفاده کرد. اگرچه چسب حرارتی بیشتر به عنوان یک چسب خانگی شناخته می‌شود اما برخی از انواع آن قابلیت چسباندن لاستیک‌ به سایر سطوح را دارد.

این نوع چسب به سرعت خشک می‌شود؛ به همین خاطر می‌توان از این نوع چسب برای آثار هنری و خلاقانه با لاستیک استفاده کرد. از دیگر مزایای چسب حرارتی شامل دوام، قدرت اتصال و زمان سریع جامد شدن چسب در محیط ، مقاوم در برابر آب و هوا،  مناسب برای دماهای مختلف و قدرت چسبندگی بالا می‌شود.

۱۱- چسب ۱۲۳

این نوع چسب قابلیت بالایی برای چسباندن لاستیک به پلاستیک دارد. مقاوم در برابر آب و زمان خشک شدن سریع، از جمله مزایای این محصول به حساب می‌آید.

چسب مخصوص لاستیک به لاستیک

یکی از کاربردهای چسب لاستیک، چسباندن دو سطح لاستیکی به یکدیگر است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، چسب لاستیکی انواع مختلفی دارد که بسته به مقاومت مورد نیاز، می‌توان از آن‌ها برای چسباندن سطوح لاستیکی استفاده کرد. بیشترین کاربرد چسب‌‎های مخصوص لاستیک به لاستیک، در صنعت خودروسازی است.

چسب لاستیک ماشین لباسشویی

به طور کلی چسب سیانواکریلات بهترین انتخاب برای چسباندن لاستیک‌ها به ویژه لاستیک ماشین لباسشویی است. این محصول که بیشتر به عنوان چسب فوری شناخته می‌شود؛ تنها در چند ثانیه خشک می‌شود و به شما امکان می‌دهد که در کمترین زمان ممکن به نتایج درخشانی دست پیدا کنید.

چسب لاستیک ماشین

امروزه لاستیک یک متریال رایج برای تایر و سایر قطعات مورد استفاده در خودرو است. برای اینکه بتوان لاستیک‌ ماشین را به سطوح لاستیکی یا فلزی چسباند، باید از چسبی استفاده کرد که مقاومت کافی در برابر حرارت، فشار و سایر عوامل طبیعی و زیست محیطی را داشته باشد.

بهترین نوع چسب لاستیک ماشین، شامل چسب استایرن می‌شود که از نوع چسب‌های روان است. همچنین باید اشاره کنید که هر چقدر چسب‌ها روان‌تر باشند، قابلیت بیشتری برای استفاده در صنعت خودروسازی دارند. دلیل این موضوع به اتصال آسان و راحت لاستیک و رینگ برمی‌گردد. مدت زمان چسباندن قطعات لاستیکی ماشین، بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است.

نحوه زدن چسب لاستیک

چسب لاستیک به فلز

گاهی پیش‌ می‌آید که برای چسباندن لاستیک به فلز، نیاز به چسب دارید. اما برای چسباندن این دو سطح به یکدیگر، چه نوع چسبی مناسب است؟ پیش از آنکه درباره چسب مناسب چسباندن لاستیک به فلز صحبت کنیم، ابتدا به نوع لاستیک و فلز اشاره خواهیم کرد.

برای چسباندن لاستیک به فلز، باید جنس لاستیک از الاستومر که شامل بوتادین، استایرن‌ها، لاستیک‌های طبیعی و … باشد. علاوه بر این، در فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین زمان برای خشک شدن دو قطعه لاستیکی و فلزی (پس از چسبیدن) حدود ۱۵ دقیقه در نظر گرفته می‌شود. همچنین برای نگهداری از چسب لاستیک مخصوص فلز، باید آن را در دمای مثبت ۲۰ درجه سانتی‌گراد قرار داد.

چسب لاستیک به پلاستیک

یکی از بهترین گزینه‌ها برای چسباندن لاستیک به پلاستیک، استفاده از چسب فوری یا ۱۲۳ است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. مدت زمان گیرش اولیه چسب ۱۲۳ برای استفاده در چسباندن لاستیک به پلاستیک،  زیر یک دقیقه است.

همچنین بهترین زمان گیرش نهایی این دو سطح به یکدیگر، حدود ۲۴ ساعت درنظر گرفته می‌شود. از جمله ویژگی‌های این نوع چسب می‌توان به دوام و قدرت بالا اشاره کرد.

چسب لاستیک چیست

چسب لاستیک در یخچال

بهترین چسب برای چسباندن لاستیک درب یخچال، چسب پی وی سی یا سیانواکریلات است. این نوع چسب به راحتی می‌تواند لاستیک درب یخچال را بچسباند.

دومین چسبی که می‌توانید برای لاستیک درب یخچال استفاده کنید، شامل چسب سیلیکونی می‌شود. مدت زمان گیرش نهایی این نوع چسب حدود ۲۴ ساعت است. در واقع چسب سیلیکونی به محض اعمال بر روی سطوح لاستیکی، پس از ۲۴ ساعت ضد آب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع چسب لاستیک پرداختیم. امروزه وسایل متعددی در خانه وجود دارد که از لاستیک در بدنه خود استفاده می‌کند. گاهی پیش می‌آید که لاستیک وسایلی مانند یخچال، خودرو، ماشین لباسشویی و …، نیاز به چسباندن مجدد دارد. برای اینکه بتوانیم لاستیک این محصولات را دوباره بچسبانیم، باید از چسب مخصوص لاستیک استفاده کرد که در انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما، آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

چسب مخصوص چسباندن لاستیک به فلز چیست؟

این نوع چسب یکی از چسب‌‌های قدرتمند صنعتی است که در صنایع تولید قطعات خودرو، مخازن فولادی و … کاربرد دارد.

بهترین چسب لاستیک برای خودروسازی چیست؟

چسب استایرن گزینه مناسبی برای چسباندن لاستیک درب خودرو و سایر قطعات محسوب می‌شود.

بهترین چسب لاستیک برای چسباندن لاستیک درب یخچال کدام است؟

چسب سیانواکیلات یا پی وی سی، بهترین گزینه برای لاستیک درب یخچال است.

بهترین چسب لاستیک برای چسباندن لاستیک به فلز و شیشه کدام است؟

چسب اپوکسی.

برای چسباندن لاستیک در کارهای هنری، چه نوع چسب لاستیک مناسب است؟

چسب حرارتی.

ممکن است شما دوست داشته باشید