جدیدترین جدول تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک

خیلی از خریداران رنگ نمی‎‌دانند که تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک در چیست. حتی بسیاری از افراد تصور می‌کنند که رنگ پلاستیک جزو رنگ‌های ضد آب ساختمانی است. اگرچه رنگ پلاستیک تولید شده در کشورهای اروپایی و آمریکایی، جزو رنگ‌های ضد آب محسوب می‌شود اما این موضوع در ایران درست نیست. زیرا رنگ‌های تمام پلاستیک و نیم پلاستیک تولید شده در ایران، جزو رنگ‌های ضد آب نیستند و نسبت به رنگ‌های اکریلیک و روغنی هم کیفیت‌ پایین‌تری دارند. با این حال، رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک که جزو خانواده رنگ‌ پلاستیک محسوب می‎شوند، چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

خرید رنگ، چسب و ابزارآلات

 رنگ پلاستیک چیست؟

رنگ پلاستیک یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که برای رقیق کردن آن، به آب نیاز دارید. بنابراین می‎توان گفت که رنگ پلاستیک به مانند رنگ اکریلیک، برپایه آب است و برای رقیق کردن آن نیازی به حلال یا مواد شیمیایی ندارد. پس اولین مزیت رنگ پلاستیک نسبت به گروه رنگ‌های روغنی، پایه آب بودن آن است که با محیط زیست هم سازگاری دارد.

شاید با یک سرچ یا جستجوی ساده در اینترنت، متوجه شده باشید که رنگ پلاستیک در انواع مختلفی تولید می‌شود اما احتمالا نمی‌دانید که کدام یک برای دیوار ساختمان یا سقف دکوراسیون شما مناسب است. در ادامه به شما خواهیم گفت که تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک به عنوان دو نوع اصلی گروه رنگ‌های پایه آب پلاستیک، در چیست. برای دانستن این موضوع، ادامه مقاله را با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک

انواع رنگ پلاستیک

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، رنگ پلاستیک به دلیل پایه آب بودن خود، سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. از این رو جزو رنگ‌های بی ضرر برای انسان است. اگرچه عبارت بی ضرر بودن یک مفهوم کلی است و هیچ رنگی بدون زیان نیست. با این حال، زیان یا ضرر زیست محیطی رنگ پلاستیک نسبت به سایر رنگ‌های موجود در بازار، کمتر است.

با این توضیحات گفته شده، بهتر است به سراغ انواع رنگ پلاستیک برویم. زیرا آشنایی با انواع رنگ پلاستیک به شما کمک می‌کند که به جوابِ سوال اصلی مقاله ما یعنی تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک، دست پیدا کنید.

انواع رنگ پلاستیک شامل رنگ تمام پلاستیک و رنگ نیم پلاستیک می‌شود که هر کدام از این دو، کاربردهای مختلفی دارند. در واقع رنگ‌های نیم پلاستیک و تمام پلاستیک جزو رنگ‌های محبوب بازار هستند که نسبت به سایر رنگ‌های ساختمانی، با قیمت مناسب عرضه می‎شوند. اگر به دنبال یافتن تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک هستید، با ما همراه باشید.

مزایای رنگ پلاستیک

در ادامه بررسی تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک، به مزایای کلی گروه رنگ‌های پلاستیک می‌پردازیم. البته این موضوع به نسبت نوع رنگ نیز مقداری متفاوت است اما در کل این دو نوع رنگ پلاستیک، شباهت‌های زیادی از نظر مزایا دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از رنگ پلاستیک عبارتند از:

  • سرعت بالای خشک شدن
  • اجرای ساده و سریع
  • سرعت بالای عبور گرما
  • نداشتن بوی نامطبوع
  • سرعت بالای شستشو و حذف رنگ از ابزارهای رنگ‌آمیزی
  • امکان ترمیم سریع رنگ
  • نیاز به مقداری آب برای رقیق شدن و در نتیجه عدم نیاز به تهیه حلال شیمیایی و صرف هزینه
  • پوشش‌دهی قابل قبول و البته کمتر از سایر رنگ‌های روغنی و اکریلیک
  • دوام قابل قبول در آب و هوای متعادل
  • سازگاری با محیط زیست
  • قیمت کمتر نسبت به سایر رنگ‌های ساختمانی

کاربرد رنگ پلاستیک

رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک در سطوح مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای رنگ پلاستیک می‌توان به سطوح گچی، سیمانی، بتونی، آجری و چوبی اشاره کرد. با این حال، استفاده از انواع رنگ پلاستیک در سطوح گچی، با محدودیت همراه است که در ادامه بررسی تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک به آن اشاره می‌کنیم.

رنگ‌ پلاستیک را نمی‌توان در همه سطوح دیوار داخلی خانه (گچی) استفاده کرد. دلیل اصلی این موضوع نیز به ضد آب نبودن رنگ پلاستیک برمی‌گردد. یعنی وقتی رنگ پلاستیک خاصیت ضد آب ندارد، بنابراین نمی‌توان برای هر سطوح یا محیطی مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال، بهتر است برای رنگ‌آمیزی دیوار خانه، از یک رنگی به جز رنگ تمام پلاستیک یا نیم پلاستیک استفاده کنید.

البته منظور ما این نیست که شما نمی‌توانید رنگ پلاستیک را برای مثلا دیوار پذیرایی یا اتاق خواب استفاده کنید، بلکه ما تاکید می‌کنیم که وقتی یک رنگی مانند رنگ پلاستیک نمی‌تواند در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد، یعنی احتمال خراب شدن آن نیز زیاد است.

اگر پوشش‌دهی یا رنگ‌آمیزی دیوار خانه خود را با رنگ تمام پلاستیک یا نیم پلاستیک انجام می‌‍دهید، به این نکته توجه داشته باشید که هرگز آن را با آب تمیز نکنید یا اجازه ندهید رطوبت بر روی آن جمع شود. زیرا در صورت بروز چنین اتفاقی، سرعت محو شدن رنگ نیز بیشتر خواهد شد.

با این حال، رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک در کجا عملکرد بهتری دارد؟ پیشنهاد ما این است که رنگ پلاستیک را در سطوحی استفاده کنید که علاوه بر تردد کم، امکان تجمع رطوبت بر روی آن وجود نداشته باشد. زیرا در صورت لکه گرفتن یا تجمع رطوبت، سرعت خراب شدن رنگ بیشتر می‌شود.

در ادامه بررسی تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک، به بهترین محل برای استفاده از رنگ پلاستیک اشاره می‎کنیم. بهترین سطحی که در دکوراسیون داخلی منزل می‌توانید از رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک استفاده کنید، سقف است. سقف در یک مکانی تعبیه شده که نه دست انسان به آن می‌رسد و نه احتمال تجمع رطوبت یا برخورد آب به آن وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت، کل متراژ سقف داخلی خود را با انواع رنگ‌های پلاستیک رنگ‌آمیزی کنید.

همچنین باید اشاره کنیم که سقف خانه کمترین درصد گرد و خاک را به خود جذب می‌کند. بنابراین اجرای رنگ پلاستیک برای سقف منزل نیز می‌تواند هزینه شما برای تمیز کردن رنگ را کاهش دهد.

با این حال، شما نباید رنگ‌آمیزی سقف آشپزخانه، حمام و دستشویی را با رنگ پلاستیک انجام دهید. به طور مثال آشپزخانه به دلیل محل پخت و پز، احتمال برخورد یا جذب چربی یا گرد روغن به سقف وجود دارد. بنابراین برای رنگ‌آمیزی سقف آشپزخانه باید از رنگ‌های مقاوم در برابر حرارت، آب و رطوبت مانند رنگ اکریلیک و روغنی استفاده کنید.

حمام و دستشویی نیز مکان مناسبی برای رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک نیست. دلیل آن هم به وجود آب و رطوبت بالا در محیط‌هایی مانند حمام و دستشویی برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: نسبت رنگ پلاستیک به آب | آموزش رقیق کردن رنگ

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک

خانواده رنگ‌های پلاستیک موجود در بازار، به دو دسته رنگ تمام پلاستیک و رنگ نیم پلاستیک طبقه‌‎بندی می‌شوند. اما تفاوت رنگ تمام پلاستیک و رنگ نیم پلاستیک در چیست. بیاید به بررسی این موضوع بپردازیم.

۱- رنگ تمام پلاستیک چیست؟

  • یک رنگ پایه آب است. یعنی برای رقیق کردن آن نیاز به مقداری آب دارید.
  • مقاومت اولیه این رنگ در برابر آب خوب است اما پس از خشک شدن، هیچگونه مقاومتی در برابر آب ندارد.
  • نسبت به رنگ نیم پلاستیک مقاومت بیشتری در برابر رطوبت از خود ارائه می‌دهد؛ اما در کل هر دو رنگ‌های نیم پلاستیک و تمام پلاستیک، در برابر رطوبت بالا می‌توانند پاک شوند.
  • سرعت خشک شدن رنگ تمام پلاستیک بالا است.
  • این رنگ قابلیت این را دارد که عیوب سطحی را تا حدودی پوشش دهد. بنابراین این ویژگی نسبت به رنگ نیم پلاستیک، یک مزیت محسوب می‌شود.

تا اینجا متوجه شدید که رنگ تمام پلاستیک چه ویژگی‌هایی دارد و برتری آن نسبت به رنگ نیم پلاستیک چیست. با این حال در ادامه به معرفی رنگ نیم پلاستیک می‌پردازیم تا شما به راحتی بتوانید پیش از خرید رنگ، انتخاب درست و بهینه‌تری داشته باشید. بنابراین در ادامه بررسی تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک، به معرفی رنگ نیم پلاستیک می‌پردازیم.

۲- رنگ نیم پلاستیک چیست؟

  • رنگ نیم پلاستیک نیز به مانند رنگ تمام پلاستیک، برپایه آب است. یعنی برای رقیق کردن نیازی به حلال ندارد و درصد کمی آب کفایت می‌کند.
  • این رنگ مقاومت کمتری نسبت به رنگ تمام پلاستیک در برابر آب و رطوبت دارد. بنابراین اگر محیط شما مرطوب و شرجی است، به هیچ عنوان از انواع رنگ پلاستیک به ویژه نیم پلاستیک استفاده نکنید.
  • رنگ نیم پلاستیک به هیچ عنوان ضد آب نیست. یعنی شما نمی‌توانید پس از خشک شدن رنگ، سطح مورد نظر را با آب یا مواد شوینده بشویید. این نقطه ضعف نیز شامل رنگ تمام پلاستیک نیز می‌شود.
  • سرعت خشک شدن بالایی دارد.
  • مهم‌ترین تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک در قیمت آن‌ها است. رنگ نیم پلاستیک قیمت کمتری نسبت به تمام پلاستیک دارد. پس اگر بودجه شما برای رنگ‌آمیزی ساختمان محدود است و آب و هوای معتدلی دارید، این رنگ مناسب شما است.
تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک

جدول تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک

برای راحتی کار شما، مجله فروشگاه اینترنتی مینیاتور یک جدول از تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک ارائه می‌کند تا شما بتوانید نسبت به انتخاب هر کدام از این رنگ‌ها، انتخاب بهتری داشته باشید.

جدول تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک
معیاررنگ تمام پلاستیکرنگ نیم پلاستیک
رقیق‌کننده (پایه)آبآب
سرعت خشک شدنبالابالا
سرعت رنگ‌آمیزیکمتر از ۲ ساعتکمتر از ۲ ساعت
قابلیت شستشونداردندارد
دوامبیشتر از رنگ نیم پلاستیککمتر از رنگ تمام پلاستیک
اجرای رنگ بر روی سطح مورد نظرسخت‎تر از رنگ نیم پلاستیکراحت‌تر و سریع‌تر از رنگ تمام پلاستیک
موجودی در بازارکمتر از رنگ نیم پلاستیکبیشتر از رنگ تمام پلاستیک
قیمتبیشتر از رنگ نیم پلاستیککمتر از رنگ نیم پلاستیک

نحوه شستشوی رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک

در ادامه بررسی تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک، به سراغ نحوه شستشوی این دو نوع رنگ می‌رویم. منظور ما از شستشوی این نیست که شما برای تمیز کردن رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک خشک شده از آب و مواد شوینده استفاده کنید؛ زیرا رنگ پلاستیک در برابر آب مقاومت کمی دارد و بهتر است که برای تمیز کردن آن، سراغ گزینه‌های دیگر بروید. یکی از گزینه‌های مناسب برای تمیز کردن انواع رنگ پلاستیک، استفاده از یک دستمال تمیز است. شما می‌توانید به مقدار بسیار کم، پارچه یا دستمال خود را مرطوب کنید و به سطح کثیف شده بزنید.

همچنین در هنگام تمیز کردن رنگ پلاستیک مراقب باشید تا سطح شما خراش نگیرد. زیرا این رنگ به راحتی از سطح کنده شده و می افتد. برای جلوگیری از این اتفاق، نباید وسایل تیز یا ابزارهای ساینده در حین تمیز کردن رنگ پلاستیک استفاده شود. در ضمن مرطوب کردن دستمال یا پارچه کثیف به مقدار خیلی کم، تنها با آب سرد مجاز است و از آب گرم اکیدا خودداری کنید.

نحوه نگهداری از رنگ پلاستیک

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک از نظر نحوه نگهداری چگونه است؟ به طور کل هیچگونه تفاوتی در نحوه نگهداری این دو نوع رنگ وجود ندارد اما به طور کلی گروه رنگ‌های پلاستیک باید بر اساس قواعد و مقررات خاصی نگهداری شوند. ابتدا فراموش نکنید که به محض پایان رنگ‌آمیزی، درب رنگ را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود.

اگر به دنبال استفاده مجدد از رنگ هستید، حتما آن را در یک دمای بین ۵ تا ۳۵ درجه به دور از نور خورشید، گرما و سرمای شدید نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود که عمر رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک شما افزایش پیدا کند.

برندهای تولیدکننده رنگ پلاستیک

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برندهای تولید کننده رنگ پلاستیک ساختمانی

قیمت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک

عوامل متعددی برای قیمت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک تاثیر می‌گذارند. مهم‌ترین عامل اثرگذار در قیمت رنگ پلاستیک، میزان تقاضا برای این رنگ است. هر چقدر تقاضا برای رنگ بیشتر باشد، قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه کیفیت رنگ نیم پلاستیک پایین‌تر از رنگ تمام پلاستیک است، بنابراین قیمت کمتری نیز دارد. برای اطلاع از قیمت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: خرید رنگ پلاستیک

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک پرداختیم. رنگ نیم پلاستیک کیفیت و مقاومت کمتری نسبت به رنگ تمام پلاستیک دارد. با این حال، در بازار ایران، رنگ نیم پلاستیک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین قیمت رنگ نیم پلاستیک کمتر از رنگ تمام پلاستیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور مشورت کنید. گروه کارشناسان مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

آیا می‌توان رنگ نیم پلاستیک را با تمام پلاستیک قاطی کرد؟

بله در برخی موارد که نیاز به افزایش مقاومت رنگ باشد، می‎توان رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک را ترکیب کرد.

رنگ تمام پلاستیک به صرفه تره یا نیم پلاستیک؟

رنگ نیم پلاستیک قیمت کمتر و کاربرد بیشتری نسبت به رنگ تمام پلاستیک دارد. بنابراین می‌توان گفت در برخی موارد نسبت به رنگ تمام پلاستیک، صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

تفاوت رنگ پلاستیک سوپر با کلاسیک

رنگ پلاستیک سوپر جزو رنگ‌های نسل جدید از خانواده رنگ‎های پلاستیک است که مقاومت و کیفیت بالاتری نسبت به نسل کلاسیک دارد.

کاربرد رنگ نیم پلاستیک درجه یک در انواع رنگ آمیزی چیست؟

رنگ نیم پلاستیک درجه یک معمولا در سطوح مختلف مانند گچی، سیمانی، بتنی، چوبی و … استفاده می‌شود اما بهتر است که کاربرد این محصول را محدود به رنگ سقف کرد تا کارایی خود را بهتر نشان دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید