چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم ؟

صبر کردن برای خشک شدن رنگ روغنی می تواند حوصله یک نقاش را سر ببرد، به خصوص آنهایی که به خشک شدن سریع رنگ مانند آبرنگ یا اکریلیک عادت دارند. در این مقاله به شما خواهیم گفت چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم و از دیدن نتیجه کار خود لذت ببریم.

برای خشک کردن نقاشی های کشیده شده با رنگ روغنی تکنیک های بسیاری وجود دارد؛ اما بهترین و سریع ترین روش های خشک کردن رنگ روغنی مواردی هستند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

ایجاد یک محیط خشک با تهویه خوب

همان طور که می دانید رنگ روغنی از طریق فرایند اکسیداسیون خشک می شود. در واقع مانند رنگ اکریلیک نیست که وقتی آب از رنگدانه تبخیر می شود، خشک شود بلکه رنگ های روغنی تحت یک واکنش شیمیایی قرار می گیرند که باعث سفت شدن روغن می شود.

چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم

یک محیط خشک با تهویه مناسب می تواند روند خشک شدن را به میزان قابل توجهی سرعت ببخشد. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی نیز کمک کننده است. وجود یک فن در اتاق یا روی دیوار، باز کردن پنجره (به شرطی که هوا مرطوب نباشد)، قرار دادن تهویه مناسب و یا یک رطوبت گیر می تواند به سرعت خشک شدن و رفع بوی رنگ ساختمان کمک کند. تبادل مداوم هوا به تغییرات شیمیایی کمک بسیاری می کند.

یادتان باشد اگر از پنکه ای استفاده می کنید که مدتی است استفاده نشده، مطمئن شوید گرد و غبار روی تیغه ها را به خصوص در پنکه سقفی، کاملاً تمیز کرده اید.

خرید رنگ روغنی سفید براق ۱ کیلویی هپالوکس

چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم

اکثر نقاشان ماهر در جواب به این سؤال که چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم به شما خواهند گفت که گرما را به اتاق خود بیاورید. این تکنیک بسیار کارآمد است؛ ولی باید با دقت بالایی انجام شود. اصولاً گرما می تواند به طور قابل توجهی روند خشک شدن را تسریع کند. هر چه حرارت بیشتر باشد، نقاشی شما سریع تر خشک می شود. برعکس این موضوع نیز صادق است، هوای خنک‌ تر فرآیند خشک شدن را کند می‌ کند.

خرید محصول

راه های مختلفی برای گرم کردن دیوار وجود دارد. یک راه مطمئن این است که در یک روز گرم و آفتابی نزدیک پنجره از گرما استفاده کنیم. هم نور خورشید و هم گرما روند خشک شدن را تسریع می بخشند. راه دیگر این است که درجه حرارت اتاق خود را روی دمای بالا تری تنظیم کنید.

استفاده از رنگ روغنی کمتر

روش پیشنهادی دیگر ما در جواب به این سؤال که چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم، این است که سعی کنید هنگام نقاشی کردن از رنگ روغنی کمتر با لایه های نازک تر استفاده کنید.

این کاملاً طبیعی است که رنگ ضخیم تر برای خشک شدن زمان بیشتری احتیاج دارد. با توجه به فرایند خشک شدن رنگ روغنی، هرچه ضخامت آن کمتر باشد، سرعت خشک شدن بیشتر می شود.

استفاده کردن از خشک کننده هایی مانند Galkyd یا Liquin

استفاده کردن از خشک کننده هایی مانند Galkyd یا Liquin

محصولات خشک کننده شیمیایی مانند گالکید یا Liquin یک راه عالی برای سرعت بخشیدن به خشک شدن لایه های مختلف رنگ است. با اضافه کردن مقدار کمی از این محصولات به رنگی که قرار است طی نقاشی از آن استفاده کنید، می توانید روند خشک شدن را سرعت ببخشید. در این حالت، لایه ‌های نازک رنگ می ‌توانند در عرض یک ساعت شروع به چسبندگی و خشک شدن کنند.

رنگ های روغنی حاوی روغن بذر کتان، معمولاً زود تر از روغن گلرنگ و گردو خشک می شود و روغن خشخاش دیر تر از همه خشک می شود. به همین دلیل بیشتر رنگ‌ های روغنی با روغن بذر کتان ساخته می‌ شوند؛ اما برخی از تولیدکنندگان رنگ روغنی ساختمانی ممکن است از روغن گلرنگ در رنگ‌ های سفید یا رنگ‌ های سرد استفاده کنند؛ زیرا روغن بذر کتان پس از خشک شدن، تمایل به زرد شدن دارد. این باعث می شود این رنگ ها با سرعت کمتری خشک شوند.

خرید رنگ روغنی سفید مات کیلو هپالوکس

ترکیب رنگ های آلکیدی (Alkyd) با رنگ روغن مورد نظر

روش دیگری که در مقاله چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم به شما پیشنهاد می کنیم، استفاده از رنگ های آلکیدی است. رنگ‌ های آلکیدی محصولاتی هستند که با روغن خشک شونده سریع ساخته می‌ شوند. این رنگ ها به سرعت رنگ اکریلیک خشک نمی شوند؛ اما نسبت به رنگ روغنی معمولی سرعت بیشتری دارند.

نکته جالب در مورد آلکید ها این است که می توانید آن ها را با رنگ روغنی مورد نظر خود مخلوط و مطابقت دهید یا یک نقاشی کامل را با آلکید ها انجام دهید. نقاشی ای که کاملاً با رنگ های آلکیدی رنگ شده باشد، معمولاً در طول یک شب خشک می شود، حتی اگر از لایه های ضخیم رنگ استفاده کنید.

استفاده کردن از رنگ اکریلیک برای لایه های اولیه

آخرین تکنیکی که در مقاله چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم به شما آموزش می دهیم، این است که برای لایه اولیه نقاشی خود از رنگ های اکریلیک استفاده کنید. این فرایند ممکن است زمان خشک شدن رنگ روغنی شما را تسریع نکند؛ اما می تواند کل فرایند نقاشی خانه را سریع تر کند.

خرید رنگ اکریلیک سفید نیم براق

بسیاری از نقاشی‌ ها با فرایند لایه ‌بندی خلق می ‌شوند که به هنرمند اجازه می ‌دهد رنگ و توده ‌های باارزش را آسان ‌تر تعیین کند. در واقع به جای استفاده از روغن‌ های آهسته خشک‌ شونده برای پایه نقاشی، می‌ توانید از رنگ های اکریلیک‌ استفاده کنید که در عرض چند دقیقه خشک می‌ شوند.

یادتان باشد همیشه می توانید رنگ روغنی را روی رنگ هایی بر پایه آب استفاده کنید؛ اما برعکس آن امکان پذیر نیست.

استفاده کردن از رنگ اکریلیک برای لایه های اولیه

مدت زمان خشک شدن رنگ روغن روی بوم

زمان خشک شدن رنگ روغن روی بوم بسته به عوامل مختلف از جمله ضخامت لایه رنگ، نوع روغن استفاده شده، رطوبت و دمای محیطی که نقاشی در آن قرار دارد، متفاوت است.

به طور کلی، خشک شدن کامل رنگ روغن از چند روز تا چند هفته یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد، به خصوص اگر لایه‌های ضخیمی از رنگ استفاده شده باشد. یک لایه نازک از رنگ روغنی ممکن است در یک یا دو روز به طور سطحی خشک شود، اما مدتی طول می‌کشد تا به طور کامل خشک گردد.

توجه به این نکته ضروری است که گاهی با لمس کردن سطح رنگ، نشانه‌های حکایت از خشک شدن رنگ روغنی می‌دهد اما در واقع این رنگ در لایه‌های زیرین همچنان خیس بنظر می‌رسد. بنابراین، به طور کلی توصیه می‌شود قبل از اقدام برای ایجاد هر گونه تغییر قابل توجه در نقاشی رنگ روغن، حداقل چند روز یا حتی یک هفته صبر کنید.

مدت زمان خشک شدن رنگ روغنی روی فلز

زمان خشک شدن رنگ روغنی روی فلز، بستگی به عوامل مختلف از جمله نوع و ضخامت رنگ، رطوبت، دما و گردش هوا می تواند متفاوت باشد. به طور معمول، خشک شدن رنگ روغنی روی فلز از چند ساعت تا یک هفته طول می‌کشد. توصیه می‌شود قبل از دست زدن یا استفاده از جسم فلزی، زمان زیادی برای خشک شدن رنگ در نظر بگیرید.

طرز استفاده از خشک کن رنگ فوری

خشک‌کن‌های رنگ فوری، افزودنی‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را به رنگ فوری اضافه کرد تا زمان خشک شدن را تسریع بخشد. در ادامه به مراحل استفاده از خشک کن رنگ فوری اشاره می‌کنیم

۱٫ خشک کن رنگ فوری مناسب را برای هدف خود انتخاب کنید. انواع مختلفی از خشک کن‌های رنگ فوری در بازار موجود است که از جمله آن‌ها می‌توان به خشک کن کبالت، خشک کن منگنزی و خشک کن ژاپنی اشاره کرد. هر کدام سرعت خشک شدن و تاثیر خود را بر رنگ رنگ دارند.

۲٫ مقدار کمی از خشک کن رنگ فوری را با رنگ خود مخلوط کنید. بیشتر خشک کن‌های رنگ فوری با دستورالعمل هایی در مورد میزان استفاده از هر مقدار رنگ ارائه می شوند. استفاده از مقدار توصیه شده بسیار مهم است زیرا استفاده بیش از حد از، خشک کن می تواند به مرور زمان باعث شکننده شدن و ترک خوردن رنگ شود.

۳٫ از یک ابزار مخلوط‎‌کننده مانند چاقوی پالت یا قلم مو استفاده کنید تا خشک کن رنگ فوری را کاملا با رنگ مخلوط کنید. اطمینان حاصل کنید که به خوبی در سراسر رنگ پخش شده است.

۴٫ رنگ را روی سطح مورد نظر خود بزنید. زمان خشک شدن ممکن است بستگی به ضخامت رنگ، رطوبت، دما و گردش هوا متفاوت باشد. با این حال، خشک کن رنگ فوری باید به سرعت بخشیدن به زمان خشک شدن کمک کند.

۵٫ قبل از اعمال هر لایه اضافی یا دست زدن به جسم، اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود.

توجه: هنگام استفاده از خشک کن های رنگ فوری، همیشه دستکش بپوشید و در مکانی با تهویه مناسب کار کنید، زیرا در صورت استنشاق یا تماس با پوست می توانند باشند.

خشک کن رنگ فوری چیست

خشک کن های رنگ فوری افزودنی هایی هستند که می توان آنها را به رنگ فوری اضافه کرد تا زمان خشک شدن آنها را تسریع بخشد.

خشک شدن سریع رنگ روغن روی بوم

چند روش برای سرعت بخشیدن به زمان خشک شدن رنگ روغن روی بوم وجود دارد که عبارتند از:

۱- استفاده از لایه‌های نازکتر رنگ: یکی از عواملی که در زمان خشک شدن رنگ روغن تاثیر می‌‎گذارد، ضخامت آن است. اگر می‌خواهید رنگ روغنی سریعتر خشک شود، سعی کنید از لایه‌های نازک‌تر رنگ بر روی سطح مورد نظر استفاده نمایید. این موضوع باعث می‌شود که رنگ سریعتریت حالت ممکن خشک شود.

۲- افزایش گردش هوا: تهویه هوای خوب می‌تواند به خشک شدن سریعتر رنگ روغن کمک کند. شما می‌توانید از فن یا تهویه برای کمک به خشک شدن سریعتر رنگ خود استفاده کنید.

۳- پودر رنگدانه خشک اضافه کنید: افزودن پودر رنگدانه خشک به رنگ روغنی نیز می‌تواند به خشک شدن سریعتر آن کمک کند. زیرا پودر مقداری از روغن را جذب کرده و غلظت آن را کاهش می‌دهد.

توجه: در هنگام خشک کردن سریع رنگ روغنی احتیاط کنید؛ زیرا ممکن است منجر به ترک خوردن یا سایر خطاهای رنگ آمیزی شود. همیشه ایده خوبی است که اجازه دهید نقاشی شما به طور طبیعی و کامل قبل از اعمال هر لایه اضافی، خشک گردد.

تماس با ما

جمع بندی

نقاشی کردن آن هم بر روی دیوار با استفاده از رنگ های روغنی می تواند بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد؛ اما همانطور که در طول مقاله چگونه رنگ روغنی را زودتر خشک کنیم، گفته شد یکی از معایب رنگ روغنی خشک شدن بعد از اتمام کار است.

برای زود تر خشک شدن رنگ روغنی تکنیک های بسیاری مثل کمک گرفتن از جریان باد، گرما و یا استفاده از محلول های خشک شونده و… وجود دارد که در طول مقاله به طور کامل در مورد آن ها صحبت کردیم.

به کمک یکی از روش های گفته شده در بالا می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن دیوار زیبای خود را خشک کنید و از تماشای آن نهایت لذت را ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید