آموزش رنگ آمیزی با قلم مو

وقتی کار نقاشی ساختمان را شروع می‌کنید، به زودی متوجه خواهید شد که آموزش رنگ آمیزی با قلم مو چقدر مهم است. با این حال، چند تکنیک وجود دارد که به تعویق خستگی و ارائه یک کار منظم توسط شما، حین استفاده از قلم مو یا برس رنگ کمک می‌کند. در این مقاله به آموزش رنگ آمیزی با قلم مو می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

قلم مو رنگ آمیزی

به استثنای چند مورد، قلم مو نقاشی به دو دسته تقسیم می‌شوند: قلم مو طبیعی، ساخته شده از موی حیوانات و قلم مو مصنوعی، معمولا از جنس نایلون. زمانی بود که قلم مو طبیعی جزو بهترین‌ محصولات در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه مواد مصنوعی به همان اندازه خوب هستند.

علاوه بر این، شما نمی‌توانید از یک قلم مو طبیعی با رنگ‌های پایه آب استفاده کنید، زیرا آب باعث شل شدن موهای قلم می‌شود. در نتیجه، اگر با رنگ رقیق شده پایه آب نقاشی می‌کنید، انتخاب قلم مو در حال حاضر ۵۰ درصد آسان‌تر است.

اگر مجبور باشید چند هزار تومان بیشتر برای قلم مو با کیفیت هزینه کنید، در دراز مدت ارزشش را دارد. قلم موهای باکیفیت باعث می‌شوند کار رنگ آمیزی راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود و می‌توان آن‌ها را کاملا تمیز کرد تا برای پروژه بعدی، جدید به نظر برسند. با کمی دقت و نگهداری، قلم مو رنگ‌آمیزی  برای سال‌های سال دوام خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ۹ تکنیک جدید استفاده از غلطک رنگ

جدول نحوه رنگ آمیزی با قلم مو
نام محصولانواع موموی مناسب رنگ‌های پایه آب (پلاستیک و اکریلیک)موی مناسب رنگ‌های پایه حلال (روغنی)نحوه استفاده قلم برای رنگ‌های پایه آبنحوه استفاده قلم برای رنگ‌های پایه حلال
قلم موطبیعی و مصنوعیمصنوعیطبیعی نیاز به مقداری رطوبت داردباید خشک باشد

رنگ آمیزی با قلم مو چگونه است؟

دسته قلم مو به برسی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. قلم موهای دیواری و ارسی با دسته‌های مداد شکل، با شست و دو انگشت اول دست گرفته می‌شوند. این تکنیک به شما برای رنگ آمیزی سخت و پیچیده کمک می‌کند.

با دسته‌های ضخیم ‌تر برای قلم موهای بزرگ‌تر، به تمام کف دست نیاز دارید. زیرا قلم مو پهن‌تر و سنگین‌تر است. دسته را با تمام دست نگه دارید، اجازه دهید دسته به اندازه کف دست شما باز شود، همانطور که یک راکت تنیس را می‌گیرد. این تکنیک زمانی که در حال رنگ آمیزی سطوح بزرگ و صاف هستید، بهترین نتیجه را به همراه دارد.

هدف از آماده‌سازی قلم مو این است که تا حد امکان رنگ روی دیوار بدون چکاندن آن در تمام محیط اعمال شود. فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا بتوانید میزان رنگ قلم‌ موی خود را در طول مسیر اندازه‌گیری کنید.

در همین حال، کار را با مرطوب کردن موهای قلم مو (با آب برای رنگ اکریلیک و پلاستیک یا تینر مناسب برای انواع دیگر رنگ مانند روغنی) شروع کنید تا آن‌ها را حالت دهند و کارآمدتر شوند. رطوبت اضافی را با ضربه ملایم نوار فلزی اطراف پایه دسته به لبه کف دست خود و داخل سینی رنگ یا سطل از بین ببرید.

با اولین فرو رفتن در سطل رنگ، قلم مو را کمی در آن حرکت دهید تا پرزها باز شوند و برس کاملا پر شود. اگر با هر بار فرو رفتن قلم مو را به آرامی به رنگ بچسبانید، بیرون آوردن آسان ‌تر خواهد شد. 

در اغلب رنگ‌های پایه آب، می‌توانید به سادگی قلم مو را در رنگ غوطه‌ور کنید و اجازه دهید قبل از اینکه قلم مو را به دیوار بزنید، طی چند ثانیه قطره‌‌های اضافه از آن خارج شود.

با این حال، در پوشش‌های نازک‌تر ممکن است مجبور شوید قلم مو را به آرامی به داخل قوطی رنگ بکوبید یا آن را به آرامی در لبه داخلی ظرف بکشید تا رنگ اضافی پاک شود.

برای رنگ‌آمیزی منظم تا خطی که دو لبه یا رنگ به هم می‌رسند، از یک قلم مو با موهای اریب استفاده کنید (انتهای قلم مو شبیه یک اسکنه است). در جایی که دیوار و سقف به هم می‌رسند، ابتدا از حرکات رو به پایین بر روی دیوار و سپس حرکات افقی صاف استفاده کنید.

روی خود سقف، قلم مو را به صورت ضرباتی به سمت مرکز اتاق، دور از دیوار اصلی انجام دهید. سپس یک خط افقی صاف روی سقف بکشید که جهت دیوار را دنبال می‌کند.

حتی اگر از رنگ یکسان بر روی سطوح مجاور استفاده می‌کنید، این روش را برای برش با حاشیه‌های عرض ۵ سانتی متری دنبال کنید. نه اینکه فقط یک قلم مو را مستقیماً در گوشه‌ای قرار دهید. این کار از افتادگی رنگ جلوگیری می‌کند.

همچنین از یک قلم مو اریب دار با موهای بلند استفاده کنید. قلم مو را طوری نگه دارید که انگشت شست شما در یک طرف محافظ فلزی و انگشتان شما در طرف دیگر قرار گیرد. برس را به آرامی روی سطح فشار دهید.

سپس، همانطور که قلم مو را حرکت می‌دهید، فشار کافی را به آن اضافه کنید تا موها از جهت حرکت قلم مو خم شوند. قلم مو را حدود ۳ سانتی متر از سطح رنگی دیگر دور نگه دارید. موهای خم شده و فشار باعث آزاد شدن یک دانه ریز رنگ می‌شود.

مزایای رنگ آمیزی با قلم مو

مهم‌ترین مزایای رنگ آمیزی با قلم مو عبارتند از:

  • نقاط سخت و کوچک به راحتی رنگ آمیزی می‌شود.
  • برای محیط‌های کوچک کاربردی است.
  • برای وسایل فلزی، چوبی و پلاستیکی کوچک، پرتابل (قابل جابجایی) و … مناسب است.
  • در سطح مورد نظر شما جلوه زیبایی ایجاد می‌کند.

رنگ آمیزی با قلم مو چه معایبی دارد؟

مهم‌ترین معایب رنگ آمیزی با قلم مو عبارتند از:

  • سرعت پایین و زمان بر بودن فرآیند رنگ آمیزی
  • عدم استفاده در محیط‌های بزرگ
  • نیاز به رنگ بیشتر نسبت به غلطک رنگ
  • نیازمند بدنی نیرومند با انرژی زیاد
  • نیازمند مهارت کافی از نظر شیوه دست گرفتن قلم مو و زاویه مورد نیاز

آموزش رنگ آمیزی با قلم مو در نقاشی ساختمان

یکی از مهم‌ترین نکات در حین آموزش رنگ آمیزی با قلم مو، این است که شما باید یک سوم موی قلم را در سطل رنگ فرو کنید. سپس مقدار رنگ اضافی که از قلم مو چکه می‌کند را در سطل رنگ بریزید. برای این کار، لازم است که قلم مو به مدت چند دقیقه بالای سطل رنگ، آویزان باشد.

در صورتی که برای رنگ آمیزی با قلم مو عجله دارید، رنگ اضافه برس را از طریق ضربه زدن به دیواره سطل رنگ خالی کنید. هیچگاه برای خالی کردن رنگ‌های اضافه قلم مو، آن را به لبه سطل نکشید. این کار به مرور زمان باعث خراب شدن موی قلم می‎شود.

در حین استفاده از قلم مو سعی کنید زاویه قلم را به درستی بگیرید. برای این کار بهتر است که به صورت اریب (۴۵ درجه) آن را بر روی سطح مورد نظر بکشید. از فشار دادن قلم مو در حین کشیدن روی دیوار خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که در یک نقطه از دیوار، رنگ بیشتری اعمال شود. به طور که در پایان، ظاهر آن نقطه تیره‌تر از سایر نقاط خواهد شد.

توجه کنید که ابتدا رنگ روشن را با قلم بزنید و سپس اقدام به رنگ آمیزی با قلم مو برای رنگ‎های تیره کنید. همچنین پس از اتمام کار با قلم مو، نیاز است که به خوبی از این محصول نگهداری کنید. 

آموزش تمیز کردن قلم مو

وقتی کار رنگ‌ آمیزی با قلم به پایان رسید، نوبت به تمیز کردن آن می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز کردن قلم مو، یک روزنامه باطله تهیه کنید. ابتدا رنگ باقی مانده در قلم مو را بر روی سطح روزنامه بکشید تا رنگ مایع از برس جدا شود.

پس از این کار، شما می‌توانید قلم مو را متناسب با رنگ استفاده شده، به وسیله حلال تمیز کنید. به طور مثال، اگر رنگ شما از نوع روغنی است، باید قلم مو را با تینر شستشو دهید. در صورتی که رنگ شما از نوع پایه آب مانند رنگ اکریلیک و پلاستیک است، می‌‎توانید از آب و صابون برای تمیز کردن قلم مو استفاده نمایید.

نکات ضروری در حین رنگ آمیزی با قلم مو

  • اگر رد قلم مو بر روی سطح شما باقی ماند، علت آن  کیفیت قلم مو و غلظت بالای رنگی است که استفاده می‌کنید.
  • بهترین دما برای رنگ آمیزی با قلم مو، ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.
  • سعی کنید از قلم موهای با کیفیت استفاده کنید تا بتوانید برای چند پروژه نقاشی ساختمان، آن را مورد استفاده قرار دهید.
  • در بین لایه اول و لایه دوم رنگ پلاستیک و اکریلیک، قلم مو را درون کیسه پلاستیکی یا سلفون بگذارید و سپس در فریزر قرار دهید.
  • نیم ساعت قبل از شروع رنگ‌ آمیزی، قلم مو را از فریزر بیرون بیاورید.
  • حد فاصله لایه اول و دوم رنگ‌های روغنی، بهتر است قلم مو را در سطل تینر قرار دهید تا رنگ خشک نشود.

نکاتی در حین خرید قلم مو

صرف نظر از قیمت، شما می‌توانید با بررسی دقیق قلم مو در فروشگاه، یک قلم مو خوب و یک قلم مو بد را تشخیص دهید. موهای هر قلم مو را باز کرده و نوک آن را بررسی کنید. هرچه تعداد موها یا انتهای دوشاخه بیشتر باشد، قلم مو و قابلیت پخش رنگ آن بهتر است. 

قلم مو را روی لبه پیشخوان فروشگاه تکان دهید. یک قلم مو خوب ممکن است تعدادی از موهای خود را از دست بدهد، اما یک قلم مو بد بسیاری از موهای خود را از دست خواهد داد.

یک قلم مو با موهای بلند و مخروطی پیدا کنید، به خصوص قلم موهای باریک. به عنوان یک قاعده کلی، طول موها باید حدود یک و نیم برابر عرض قلم مو باشد (استثناء در مورد قلم موهای پهن‌تر وجود دارد که اغلب به آن‌ها برس قلم مو یا مقلویس  گفته می‌شود).

به عنوان مثال، یک قلم مو با عرض ۵ سانتی متر باید موهایی به طول حدود ۱۰ سانتی متر داشته باشد. طول مو به شما انعطاف‌پذیری مناسب برای رنگ آمیزی در گوشه ها و اطراف دیوار را می‌دهد. در نهایت دسته‌های صاف و خوش‌ شکل چوبی یا پلاستیکی را انتخاب کنید که به راحتی در دست شما قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: خرید انواع قلم مو

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع نحوه رنگ آمیزی با قلم مو پرداختیم. قلم مو یک ابزار رنگ آمیزی است که شما می‌توانید آن را برای سطوح کوچک مانند گوشه دیوار، درب و پنجره، چهارچوب، قرنیز و … استفاده کنید. قبل استفاده از برس برای رنگ‌های پایه آب، نیاز است که قلم مو را مقداری مرطوب کنید. برای رنگ‌های روغنی، قلم مو باید پیش از رنگ آمیزی خشک باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و خرید قلم مو مناسب پروژه شما، با کارشناسان مینیاتور مشورت کنید. همین حالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

رنگ آمیزی با قلم مو در کجا کاربرد دارد؟

بهترین نقاط برای رنگ آمیزی با قلم مو، شامل نقاط کوچک دیوار به همراه درب و پنجره و چهارچوب است.

قلم مو بهتر است یا غلطک رنگ؟

بهتر بودن وسیله نقاشی به کاربری و زمانی است که می‌تواند در نقاشی ساختمان صرف شود. به طور مثال، برای سطوح بزرگ بهتر است از غلطک رنگ استفاده کنید. زیرا به واسطه پوشش بیشتر، زمان رنگ آمیزی به حداقل ممکن می‌رسد. با این حال، رنگ آمیزی با قلم می‌تواند برای سطوح کوچکتر بهترین گزینه باشد.

بهترین نوع قلم مو برای رنگ آمیزی دیوار چیست؟

برای رنگ آمیزی دیوار، سعی کنید از قلم موهایی استفاده کنید که طول موهای آن بیشتر از عرض آن است. در واقع طول موی قلم باید یک و نیم برابر عرض آن باشد.

قبل از رنگ آمیزی با قلم مو چه کاری توصیه می‌شود؟

اولین کار این است که قلم مو را تمیز کنید. همچنین برای رنگ‌های پلاستیک و اکریلیک، سعی کنید قلم مو مقداری رطوبت داشته باشد. برای رنگ‌های روغنی، نیازی به رطوبت نیست و قلم مو باید به صورت خشک استفاده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید