بهترین روش درزگیری و آب‌بندی استخر

اگر به دنبال درزگیری و آب‌بندی استخر هستید و نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، لطفا ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید. مجله مینیاتور در این مقاله به شما کمک می‌کند ابتدا انواع روش‌های آب‌بندی و درزگیری استخر را بشناسید و سپس با امکانات اندک، مراحل درزگیری استخر را به صورت اصولی انجام دهید.

به طور کلی در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «بهترین روش درزگیری و آب‌بندی استخر»، به موضوعاتی نظیر آب‌بندی استخر، آب‌بندی استخر بلوکی، آب‌بندی استخر با ایزوگام، آب‌بندی استخر با چسب بتن، رفع نشتی لوله آب با چسب آکواریوم، رفع نشتی استخر کاشی شده، چسب آب‌بندی چراغ استخر، پرایمر آب‌بندی استخر، بهترین روش درزگیری و آب‌بندی استخر، بهترین روش عایق‌بندی استخر سیمانی، استفاده از رنگ برای آب‌بندی استخر، آب‌بندی به روش ژئوممبرین و قیمت چسب آب‌بندی استخر بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

آب‌بندی استخر

یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت استخر بتنی یا سیمانی، انتخاب نوع مناسب عایق رطوبتی است. بتن یک بستر متخلخل است که قابلیت نفوذ آب را دارد. بنابراین برای حفظ آب در استخر به همراه جلوگیری از خروج آب به زیر زمین، باید آب‌بندی شود.

امروزه محصولات مختلفی برای ضد آب کردن استخرها در بازار وجود دارد. پیش از تصمیم‌گیری نهایی، اطلاعات زیر به آسان‌تر شدن انتخاب مواد و افزایش موفقیت شما در این زمینه کمک می‌کند. در ضمن برای اطلاع از قیمت انواع محصولات آب‌بندی استخر، از وب‌سایت فروشگاه اینترنتی رنگ، چسب و ابزار مینیاتور دیدن کنید.

آب‌بندی استخر بلوکی

یکی از روش‌های معمول در عایق‌بندی استخر، استفاده از بلوک است که البته نسبت به سایر متریال‌ها، قابلیت پایینی برای درزگیری آب استخر دارد و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مراحل آب‌بندی استخر بلوکی به این صورت است که ابتدا یک لایه سیمان‌کاری در کف و دیواره‌های استخر انجام می‌شود. انجام سیمان‌کاری در استخر، زمینه را برای مقاومت هرچه بیشتر دیواره‌ها در برابر آب به وجود می‌آورد.

امروزه استفاده از چسب بتن پلیمری در فرایند سیمان‌کاری استخر توصیه می‌شود. این نوع چسب، علاوه بر چسبندگی بالا، در محیط‌های قلیایی مقاومت بالایی از نظر فشار و ضربه ایجاد می‌کند. بنابراین توصیه ما این است که برای درزگیری استخر بلوکی، چسب بتن پلیمری را با ملات سیمان ترکیب کنید.

خرید چسب آب بندی ۱ لیتری

دومین راه برای آب‌بندی استخر بلوکی، استفاده از آب بند دو جزئی الاستومری است. این محصول نه تنها در برابر فشار آب مقاوم است، بلکه قابلیت آنتی باکتریال دارد. بنابراین برای پوشش‌دهی بالا جهت آب‌بندی استخر، حتما از آب بند دو جزئی الاستومری استفاده کنید. لازم به توضیح است که پیش از اجرای آب بند دو جزئی الاستومری، استفاده از پرایمر ساختمانی توصیه می‌شود.

پس از اینکه آستر مورد نیاز بر روی کف و دیواره استخر بلوکی زده شد، حالا نوبت به کاشی‌کتری استخر می‌رسد. برای اجرای کاشی در استخر بلوکی، بهترین گزینه استفاده از چسب کاشی به جای دوغاب است.  در آخر نیز کاشی‌های نصب شده را بندکشی کنید. مواد مورد استفاده برای بندکشی کاشی دیواره استخر بلوکی شامل پودر بندکشی می‌شود. این نوع پودر نه تنها اجازه ورود آب و رطوبت را نمی‌دهد بلکه زمینه را برای ایجاد زیبایی بصری استخر بلوکی به وجود می‌آورد.

آب‌بندی استخر با ایزوگام

برای آب‌بندی استخر، شما می‌توانید از ایزوگام استفاده کنید. اما چگونه می‌توان به وسیله ایزوگام، آب‌بندی استخر را انجام داد؟ به طور معمول برای ایزوگام کردن دیواره و کف استخر، از شعله آتش و ایجاد حرارت استفاده می‌کنند. مراحل ایزوگام کردن استخر بدین گونه است که ابتدا یک لایه سیمان بر روی دیواره استخر زده می‌شود.  پس از آن اقدام به ایزوگام کردن دیواره استخر کنید.

لازم به توضیح است که ایزوگام معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان ترک‌خوردگی، مقاوم پایین در برابر سرما و گرما در طول زمان اشاره کرد. ترک خوردن ایزوگام باعث می‌شود که آب زیادی به پشت دیواره ایزوگام نفوذ کند و همین امر باعث جدا شدن ایزوگام از سطح دیواره می‌شود.

آب‌بندی استخر با چسب بتن

یکی از روش‌های موثر برای آب‌بندی استخر، استفاده از چسب بتن است. چسب بتن مقاوت بالایی در برابر عناصر شیمیایی، آب و رطوبت دارد. برای اجرای چسب بتن بر روی استخر، ابتدا چسب را به صورت خام در کف و دیواره استخر زده شود. اعمال چسب بتن به صورت یک لایه نازک انجام می‌شود. اگر از لایه ضخیم چسب بتن برای استخر استفاده می‌کنید، باید اشاره کنم که این کار موجب ترک خوردن چسب می‌شود.  در ضمن زمان خشک شدن چسب بتن در محیط، بین ۲ تا ۵ روز زمان به خود اختصاص می‌دهد.

خرید چسب آب بندی ۴ لیتری

چگونه می‌توان تشخیص داد که استخر نشتی دارد؟

قبل از بررسی نحوه رفع نشتی استخر، ابتدا مهم است که تعیین کنید که آیا استخر شما واقعا نشتی دارد یا خیر. برخی از بارزترین علائم نشتی استخر عبارتند از:

  • تغییرات در سطح آب استخر
  • جمع شدن آب در زیر تجهیزات استخر یا در حیاط
  • وجود خاک یا سایر آلاینده‌ها در آب استخر
جدول انواع درزگیر استخر

نحوه رفع برخی از اساسی‌ترین مشکلات نشت استخر

۱- اتصال لوله استخر نشتی: اگر نشتی در لوله‌های پمپ استخر خود پیدا کرده‌اید، به احتمال زیاد در زیر آن آب وجود دارد. خوشبختانه تنها چیزی که برای تعمیر این نوع مشکلات نیاز دارید، مقداری نوار تفلون و درزگیر سیلیکونی است.

مرحله اول: تمام تجهیزات استخر خود را خاموش کنید و مطمئن شوید که در حین کار خطر برق گرفتگی وجود ندارد.

مرحله دوم: لوله نشتی در پایه اتصال را باز کنید.

مرحله سوم: درزگیر سیلیکونی را روی نخ پخش کنید.

مرحله چهارم: نخ را با نوار تفلون چندین بار (در خلاف جهت عقربه‌های ساعت)، دور لوله بپیچید.

مرحله پنجم: لوله و اتصالات را دوباره وصل کنید. مطمئن شوید که آن را بیش از حد سفت نکرده‌اید و قبل از روشن کردن مجدد پمپ استخر، زمان زیادی برای تعمیر آن بگذارید.

تماس با ما

۲- رفع نشتی کف استخر: یکی دیگر از تعمیرات رایج ترمیم، کف استخری است که نشتی دارد.

مرحله اول: پوشش بیرونی کف خود را بردارید تا مطمئن شوید که به درستی به بتن استخر شما متصل شده است.

مرحله دوم: مطمئن شوید که کف استخر شما حداقل ۲٫۵۴ سانتی‌متر آب دارد. اگر اینطور نیست به استخر خود آب اضافه کنید؛ چراکه داشتن ۲٫۵۴ سانتی‌متر آب، برای مراحل زیر ضروری است.

مرحله سوم: تمام تجهیزات استخر خود را خاموش کنید تا در حین انجام تعمیرات نشتی آب، مشکلی ایجاد نشود.

مرحله چهارم: نشت را با افزودن مقداری رنگ قرمز یا رنگ خوراکی به آب آزمایش کنید. اگر نشتی در کف استخر شما وجود داشته باشد، متوجه خواهید شد که رنگ از درز محل نشتی کشیده شده است.

خرید محصول

مرحله پنجم: پس از شناسایی نشتی، از یک بتونه تعمیری زیر آب برای آب‌بندی آن استفاده کنید. ابتدا اطراف محل نشتی را تمیز کرده و سپس بتونه را ورز دهید و با انگشتان خود بر روی این ناحیه بزنید.

مرحله ششم: پس از خشک شدن و سفت شدن بتونه (این کار باید حدود ۳۰ دقیقه طول بکشد)، می‌توانید پمپ استخر را دوباره روشن کنید.

۳- رفع نشتی آستر استخر: نشتی در آستر استخر شما ممکن است فاجعه‌آمیز به نظر برسد؛ اما نگران نباشید، در واقع مشکل چندان بزرگی نیست و به راحتی قابل تعمیر است.

  • نوار چسب‌ ضد آب مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای درزگیری‌های کوچک در محل استخر استفاده کنید.
  • به سادگی نوار چسب را از پوسته آن جدا کرده و در قسمت نشت کرده استخر بچسبانید.
درزگیری و آب‌بندی استخر

۴- رفع ترک نشتی در استخر بتنی: در استخرهای بتنی، احتمال بروز نشتی و مسائل دیگر وجود دارد. برخی از بهترین محصولات درزگیر بتن که می‌توانید برای رفع نشتی استخر بتنی استفاده کنید، عبارتند از:

  • فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان شامل تفنگ کارتریج برای کاربرد آسان و اطمینان از تزریق فوم با فشار مناسب است.

– پس از نصب تا ۲۵ برابر حجم اصلی خود افزایش می‌یابد.

– این محصول، تمام فضای خالی در محل نشتی را پر کرده و سپس یک اتصال ضد آب به بتن ایجاد می‌کند تا از این طریق، نشتی را آب‌بندی نماید.

  • اپوکسی

به شکل یک بتونه دو قسمتی است که پس از تمیز کردن محل نشتی، باید آن را با هم ورز دهید.

نیازی به تخلیه استخر برای رفع آن نیست و می‌توان آن را در زیر آب اعمال کرد.

مشکل نشتی آب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع می‌کند.

اپوکسی انعطاف‌پذیر نیست و منبسط نمی‌شود.

اگر استخر شما آسیب ساختاری قابل توجهی داشته باشد، ممکن است این نوع محصول مناسب درزگیری و آب‌بندی استخر نباشد.

  • Masterseal NP1 Non-Sag پلی یورتان

– یک درزگیر پلی یورتان الاستومری تک جزئی است.

– بدون پرایمینگ و تفنگ است که به هیچ‌گونه اختلاط و چسبندگی نیاز ندارد.

– قابل رنگ‌آمیزی است.

– مناسب برای غوطه‌وری در آب است.

– دارای محدوده دمایی گسترده است.

– ماندگاری بالایی دارد.

– برای اکثر بسترهای بتنی نیازی به پرایمر نیست.

– مقاومت بالایی در برابر آب و هوا دارد.

  • Tremco Tremco Vulkem 116 پلی یورتان بدون افت

یک درزگیر بتنی تفنگی تک جزئی است.

مقاوم در برابر رطوبت، انعطاف‌پذیر و بادوام است.

– بر روی بتن پیش ساخته استخر هم عمل می‌کند.

برای کاربردهای غوطه‌وری در آب مناسب است.

با افزودن کاتالیست، سرعت تعمیرات نشتی استخر را افزایش می‌دهد.

  • Tremco Dymonic 100

– این درزگیر بتنی پس از خشک شدن کامل، چسبندگی محکمی از خود نشان می‌دهد.

– برای تعمیر استخر، درزبندی محیط و … کاربرد دارد.

– این درزگیر به بهترین وجه بدون پرایمر، به دیواره و کف استخر می‌چسبد.

– قابل رنگ‌آمیزی است.

– در برابر UV خورشید نه تنها تغییر رنگ نمی‌دهد، بلکه ترک هم برنمی‌دارد.

– برای غوطه‌وری در آب مناسب است.

– با انواع محصولات عایق رطوبتی سازگار است.

  • Pecora 890 Sausage NST

– این یک درزگیر سیلیکونی تک جزئی با کارایی بالا است.

– برای آب‌بندی درزهای انبساط و کنترل در پانل‌های بتنی پیش ساخته، سنگ طبیعی و … طراحی شده است.

– برای مناطقی که نیاز به درزگیر با کارایی بالا دارند، ایده‌آل است.

– برای سطوح بتنی، چوبی و پلاستیکی مناسب است.

– مقاومت بالایی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد.

– در دمای منفی ۶۰ تا مثبت ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت می‌کند.

مراحل اصولی درزگیری و آب‌بندی استخر

آب‌بندی کردن استخر

مرحله اول: تعیین محل نشتی

۱- ابتدا موارد واضح را بررسی کنید. در اینجا لیستی از مشکلات متداول وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده نشت در استخر شما باشد

  • آیا در تجهیزات استخر شما نشتی وجود دارد؟ به فیلتر، پمپ و شیرهای لوله دقت کنید.
  • آیا مناطق مرطوبی در اطراف استخر وجود دارد؟ زمین را از نظر رطوبت بررسی کنید. در اطراف و کنار تجهیزات استخر قدم بزنید. خاک مرطوب و مناطق فرورفته یا فرسایشی را بررسی کنید.
  • به دنبال پارگی یا جداسازی در اطراف همه اتصالات، چراغ‌ها، پله‌ها و گوشه‌ها باشید.

۲- اگر نشت استخر را تایید می‌کنید، یکی از این تکنیک‌ها را برای بررسی مجدد مورد آزمایش قرار دهید

  • سطح آب استخر را در کف علامت بزنید. از یک تکه نوار یا مداد روغنی برای علامت‌گذاری سطح آب استفاده کنید. ۲۴ ساعت بعد علامت را بررسی کنید. استخر شما نباید بیش از ۰٫۶ سانتی‌متر در روز آب از دست بدهد یا تبخیر شود. در غیر این صورت، استخر شما نشت می‌دهد و باید به بهترین روش، درزگیری و آب‌بندی استخر را انجام دهید.
  • یک سطل پر از آب استخر را روی پله استخر قرار دهید. سطح آب را در داخل و خارج سطل علامت بزنید. اطمینان حاصل کنید که سطح آب در داخل سطل با سطح آب استخر در خارج از سطل یکسان باشد. ۲۴ ساعت بعد علامت را بررسی کنید. اگر افت بیشتر در خط در قسمت بیرونی سطل وجود داشته باشد، نشان از نشتی در استخر شما است. این آزمایش باید با پمپ روشن و سپس با پمپ خاموش انجام شود.

۳- محل نشتی را تعیین کنید. اگر متوجه شدید که استخر شما در حال از دست دادن آب است، سیستم فیلتراسیون را خاموش کنید و توجه داشته باشید که آب از کجا بیرون می‌رود.

  • اگر آب در انتهای دهانه کف‌ استخر متوقف شود، احتمالا نشتی در سیستم کفگیر یا فیلتراسیون (از جمله لوله‌ها) است. اگر مشکوک به نشتی در سیستم فیلتراسیون هستید، ابتدا بررسی کنید که آیا حباب‌های هوا در آب مشاهده می‌شود یا خیر. در این صورت، نشتی در سمت مکش سیستم فیلتراسیون وجود دارد.
  • مطمئن شوید که درِ سبد پمپ محکم است و روغن‌کاری اورینگ در انسجام شده و در شرایط خوبی قرار دارد.
  • اگر آب در چراغ متوقف شود، احتمالا نشتی ناشی از محفظه چراغ است.
  • اگر آب به زیر نور بیفتد، ممکن است نشتی در زهکشی پایین استخر وجود داشته باشد.
  • اگر استخر، آب بیشتری را در حین کار کردن پمپ از دست بدهد، احتمالا نشتی استخر در سمت خط برگشت سیستم آب است. در این مورد، خط ضایعات یا شست‌وشوی معکوس را از نظر آب جاری بررسی کنید.
  • اگر مشکوک به نشتی در کف استخر و نور هستید، از نزدیک به دنبال چیزی باشید که شبیه به ترک، شکاف یا پارگی است.

۴- یک یا دو قطره از محلول آزمایش رنگ یا مقداری از معرف تست نشانگر pH خود را در نزدیکی نقطه نشتی مشکوک قرار دهید. این کار را با خاموش بودن پمپ و آب ثابت انجام دهید. ببینید آیا رنگ به داخل شکاف یا پارگی مکیده می‌شود.

مرحله دوم: رفع نشتی

۱- نشت‌هایی را که شناسایی کرده‌اید برطرف کنید. درست شدن نشت استخر شما به محل و ماهیت آن بستگی دارد

  • نشت درپوش استخر: شایع‌ترین نشت، جدایی بین درپوش پلاستیکی و حوضچه بتنی استخر است. این مشکل به راحتی با بتونه استخر حل می‌شود.
  • نشت نور: اغلب لوله آن از هم جدا می‌شود. روش‌های مختلفی برای اتصال لوله به شکل نادرست وجود دارد. ترکیب اپوکسی با بتونه، سیلیکون یا درزگیر، راه‌هایی برای رفع این مشکل هستند.

۲- توجه داشته باشید که بسیاری از نشت‌ها با استفاده از پیشنهادات بالا قابل تشخیص نیستند. اکنون زمان تماس با یک متخصص است. به لطف فناوری‌های پیشرفته، اکثر نشت‌های استخر را می‌توان تعمیر کرد.

  • هوای فشرده اغلب برای تحت فشار قرار دادن لوله استفاده می‌شود. سیستم هوا، آب را در لوله جابجا می‌کند تا بتواند به محل نشتی برسد. در این نقطه، حباب‌ها از سوراخ خارج می‌شوند تا مشکل ناحیه فوق راا آشکار کند. پس در جایی که لوله نتواند فشار هوا را ثابت نگه دارد، نشتی امکان‌‌پذیر است.
  • در مواقع دیگر، یک دوربین تلویزیونی مخصوص از لوله‌های لوله‌کشی عبور می‌کند تا نشتی‌ها را تشخیص دهد. تکنسین‌ها، استخر هوا را به لوله تزریق می‌کنند، سپس با یک میکروفون فوق حساس به صورت الکترونیکی به صدای خروج هوا گوش می‌دهند.

۳- به اصول لوله‌کشی توجه کنید

  • پیکربندی سیستم لوله‌کشی و فیلتراسیون استخر شنا ساده است. آب از طریق درپوش و زهکش‌های اصلی استخر توسط پمپ کشیده می‌شود. آب در زیرِ زمین به اتاق مکانیکی می‌رود که در آنجا از سبد صافی پمپ عبور می‌کند و سپس از طریق فیلتر و نیز هر وسیله جانبی دیگری مانند کلرسازها رانده می‌شود. در نهایت از طریق خطوط برگشت به استخر بازمی‌گردد.
  • سیستم‌های لوله‌کشی به دلایل مختلف از جمله مواد لوله، کیفیت نصب، طول عمر، پیکربندی و شرایط خاک، منبع ثابتی برای از دست دادن آب هستند. قبل از اینکه به فکر تعویض سیستم لوله‌کشی خود بیفتید، ابتدا باید نشتی را جدا کنید تا مشخص شود که آیا نشتی در سیستم لوله‌کشی قرار دارد یا در خود استخر.

۴- اکنون زمان درزگیری و آب‌بندی استخر است

  • مواد مورد نیاز را تهیه و بر روی محل فرورفتگی یا ترک بزنید.
  • اجازه دهید تا مواد به طور کامل خشک شود.
  • پس از خشک شدن مواد، استخر را پر از آب کنید.

روش‌های درزگیری و آب‌بندی استخر

چسب آب‌بندی استخر

  • از ترکیب دو جز پودر بر پایه سیمان و رزین اصلاح شده تولید می‌شود.
  • ضد باکتری است و انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • بهترین روش برای عایق‌بندی استخر سیمانی است.
  • در سونا و جکوزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفع نشتی لوله آب با چسب آکواریوم

چسب آکواریوم یکی از بهترین چسب‌هایی است که شما می‌توانید برای رفع نشتی لوله آب استفاده کنید. یکی از مزیت‌های چسب آکواریوم، سرعت آب‌بندی و رفع نشتی لوله آب به صورت دائمی است. زمان مناسب برای گیرش نهایی چسب آکواریوم برای رفع نشتی لوله آب، حدود یک شبانه روز (۲۴ ساعت) درنظر گرفته می‌شود.

از دیگر ویژگی‌ها چسب آکواریوم، نداشتن خطر زیست محیطی برای آب استخر است. با توجه به اینکه چسب آکواریوم برای چسباندن آکواریوم به عنوان محل زندگی ماهی‌ها و آبزیان استفاده می‌شود، بنابراین استفاده از این نوع چسب برای رفع نشتی لوله آب استخر، بی خطر است و مانعی ندارد.

برای استفاده از چسب آکواریوم جهت رفع نشتی لوله آب، ابتدا سطح لوله و اطراف آن را تمیز کنید. هیچگونه گردوخاک، قارچ و کپک وجود نداشته باشد. پس از تمیز کردن سطح مورد نظر، مایع چسب آکواریوم را به محل نشتی لوله آب استخر آغشته کنید. به مدت ۵ ثانیه فشار وارد کنید تا چسب به خوبی محل مورد نظر را بپوشاند. 

چسب بتن

  • بر پایه رزین‌های امولسیونی تولید می‌شود.
  • با ترکیب بتن و سیمان استفاده می‌شود.
  • مقدار ترکیب چسب بتن، ۵ تا ۱۰ درصد وزن سیمان است.
  • ضد باکتری است و مقاومت بالایی در برابر یخ‌زدگی دارد.
  • مقاومت فشاری و کششی بتن بالا است.

چسب کاشی

  • چسب کاشی بر پایه سیمانی است.
  • چسبندگی و طول عمر بالایی دارد.

چسب نانو

  • به عنوان چسب کاشی آب‌گریز نیز شناخته می‌شود.
  • ظاهری مایع‌ شکل به رنگ شیری دارد.
  • پس از اعمال در سطح استخر، ظاهر آن بی‌رنگ می‌شود.
  • ضد اشعه خورشید است.
  • طول عمر و چسبندگی بالایی دارد.
آب‌بندی کردن استخر

خمیر آب‌بندی

  • از ترکیب رزین‌های پلیمری و پودرهای مخصوص پلیمر تولید می‌شود.
  • دوام بالا دارد.

پودر پلیمری

  • پودر پلیمری با آب ترکیب می‌شود.
  • انجام این روش در دو مرحله با فاصله زمانی یک روز کامل صورت می‌گیرد.
  • در هنگام اعمال آن بر محل درزهای استخر، دقت زیادی داشته باشید.
  • انسجام مناسبی دارد.

پودر کریستال

  • پودر کریستال با آب ترکیب می‌شود.
  • برای استخر بتنی مناسب است.
  • انسجام بالایی دارد.
  • در برابر مواد شیمیایی مقاوم است.
  • گیرش آن سریع است.
  • مقرون ‌به ‌صرفه‌ است.

پلیمر مایع

  • کاربری آسانی دارد.
  • مقاومت فشاری بالایی دارد.
  • در استخر شنا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزین

  • از ترکیب سیمان، بتن و رزین است.
  • انواع رزین شامل رزین پلیمر و رزین اکریلیک است.
  • در برابر رطوبت و عوامل شیمیایی مقاوم است.
  • به عنوان روشی پرطرفدار و محبوب در جامعه شناخته می‌شود.

رفع نشتی استخر کاشی شده

برای رفع نشتی استخر کاشی شده شما، ابتدا استخر را به طور کامل با جوهر نمک بشویید. در صورت وجود چراغ در کف یا دیواره استخر، آن را جدا کنید. برای اینکه بتوانید استخر را با جوهر نمک بشویید، از برس زبر استفاده کنید تا استخر کاملا تمیز شود. پس از شست‌وشوی استخر، اجازه دهید تا خشک شود. پس از آن نوبت به استفاده از پودر بندکشی برای رفع نشتی استخر کاشی شده می‌رسد.

توجه داشته باشید که برای بندکشی کاشی استخر، پودر بندکشی باید حالت بتونه‌ای داشته باشد تا درزگیری به طور کامل صورت گیرد. دو واحد پودر بندکشی را با یک واحد آب ترکیب کنید تا عایق کاشی به صورت بتونه‌ای دربیاید. برای بندکشی کاشی استخر، از کاردک استفاده کنید.

پس از بندکشی کاشی، ۶ واحد پودر بندکشی را با یک واحد چسب آب‌بندی نانو و ۲ واحد آب ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را به بندهای کاشی بزنید تا از این طریق، رفع نشتی استخر کاشی شده کامل شود.

چسب آب‌بندی چراغ استخر

برای اینکه بتوانید اطراف چراغ استخر را آب‌بندی کنید، ابتدا چراغ‌ها را از کف و دیواره استخر دربیاورید. پس از بیرون آوردن چراغ استخر، نوبت به آب‌بندی دور چراغ‌ها می‌رسد. بهترین محصول برای آب‌بندی دور چراغ استخر، شامل چسب نانو می‌شود. این نوع چسب علاوه بر ضد آب بودن، با محیط زیست نیز سازگار است. در ضمن برای استفاده از چسب نانو در اطارف چراغ استخر، از یک کاردک ۳ سانتی‌متری استفاده کنید. 

پرایمر آب‌بندی استخر

یکی از مراحل مهم آب‌بندی استخر، اعمال پرایمر پیش از رنگ‌آمیزی است. پرایمر آب‌بندی استخر یکی از محصولاتی است که زمینه را برای بالا بردن مقاومت سایشی و مکانیکی سطح بتنی و سیمانی استخر به وجود می‌آورد. این محصول باعث جلوگیری از نفوذ بیش از حد رنگ به بدنه استخر می‌شود. برای اعمال پرایمر آب‌بندی، ابتدا سطح بتنی یا سیمانی استخر را تمیز کنید. سپس به وسیله غلطک یا پیستوله، پرایمر آب‌بندی را بر روی سطح مورد نظر استخر اعمال نمایید.

بهترین روش درزگیری و آب‌بندی استخر

یکی از بهترین روش‌های درزگیری و آب‌بندی استخر، استفاده از آب‌بندی به روش نانو است. امروزه برای استفاده از آب‌بندی استخر به روش نانو، دو محصول ارائه فوق‌العاده قوی عرضه شده است که شامل آب‌بندی به روش نانو کریستال و آب‌بندی با ژل نانو سرامیک می‌شود. مقاوم در برابر آب و رطوبت، قابلیت اجرا بر روی سطوح مرطوب و امکان رفع نشتی آب استخر بدون خالی کردن آب، از مهم‌ترین ویژگی‌های آب‌بندی به روش نانو کریستال است.

یک واحد نانو کریستال را با ۵ واحد آب ترکیب کنید و بر روی سطح استخر بکشید. اجازه دهید خشک شود و سپس یک واحد نانو را با یک واحد آب ترکیب کنید. به میزان ۲۰ درصد وزن ترکیب به دست آمده، سیمان اضافه کنید و در دو مرحله به سطح استخر بزنید. در این مرحله شما می‌توانید استخر را رنگ کنید. پس از رنگ‌آمیزی استخر، یک واحد نانو کریستال را با یک واحد آب ترکیب کنید و به سطح استخر بزنید.

در روش ژل نانو سرامیک، ابتدا یک واحد ژل نانو را با ۵ واحد آب ترکیب کنید و به سطح استخر بزنید. پس از خشک شدن، استخر شما آماده آب‌گیری است. ژل نانو سرامیک انعطاف‌پذیرتر از نانو کریستال است. از طرفی هزینه این محصول گران‌تر از نانو کریستال محاسبه می‌شود.

بهترین روش عایق‌بندی استخر سیمانی

اغلب استخرهای خانگی از نوع استخر سیمانی است. به همین خاطر ضد آب کردن استخر سیمانی برای محیط خانگی، اهمیت بالایی دارد. برای عایق‌بندی استخر سیمانی، شما می‌توانید از ضد آب نانو، واترپروف مایع و رنگ‌های عایق‌بندی استخر استفاده کنید. این محصولات در برابر تغییرات دمایی و فشار آب مقاوم هستند.

با توجه به اینکه شما می‌توانید واترپروف مایع شما را بر روی سطح سیمانی اسپری کنید، بنابراین استفاده از این محصول، سرعت کار شما را بالاتر می‌برد.

استفاده از رنگ برای آب‌بندی استخر

  • رنگ اکریلیک

مقرون به صرفه

ضد جلبک

– آنتی باکتریال

– ضخامت بالا

– چسبندگی بالا

– ترمیم در کمترین زمان

  • رنگ پلیمر کلردار

– انسجام و محفاظت بالا

– مقاوم در برابر خوردگی

– ضد سایش

– آنتی باکتریال

– ضد جلبک

– ضخامت بالا

  • رنگ پودری سیمان (بتن)

– ماندگاری و دوام بالا

  • رنگ اپوکسی

مقاوم در برابر سرما، گرما، سایش و ضربه

ضد جلبک

ترمیم در کمترین زمان

  • رنگ نانو

محبوب عموم جامعه

ضخامت و چسبندگی بالا

مقاوم در برابر ضربه و سایش

خاصیت کشسانی بالا

ترمیم در کمترین زمان

آب‌بندی به روش ژئوممبرین

  • یک نوع شفته آهکی ترکیب شده با خاک است.
  • برای استخر‌های کشاورزی (پرورش آبزیان) مناسب است.
  • استفاده از این روش برای استخر شنا ممنوع است.
  • مقرون ‌به ‌صرفه‌ است.

بایدها و نبایدها درباره درزگیری استخر

آب‌بندی کردن استخر
  • به منظور ضد آب کردن استخرها، استفاده از سیستم‌های سیمانی اپوکسی توصیه می‌شود، زیرا مانعی محکم در برابر فشار متقابل آب و همچنین لایه‌ای مقاوم در برابر آن ایجاد می‌کند.
  • رزین‌های ضد آب الاستیک بدون حلال، به خوبی از سطح استخر محافظت می‌کنند و آن را از اثر تهاجمی کلر و عوامل جوی، تحت حفاظت قرار می‌دهند.
  • ضد آب کردن سطوح افقی و عمودی استخرها (اغلب از بتن مسلح) ضروری است؛ تا سازه‌ها بتوانند در طول زمان، ضد آب و کاملا کارآمد باقی بمانند.
  • یکی از جنبه‌های مهمی که در هنگام ضد آب کردن استخرها باید در نظر گرفت این است که سطوح مورد نظر عموما با دو نوع آب در تماس هستند: آب زیرزمینی و آب داخل خود استخر. به دلیل ماهیت تهاجمی آب‌های زیرزمینی، لازم است سطح آن و اینکه آیا وجود آن ثابت یا موقت است، به دقت ارزیابی شود. در مورد آب داخل استخر، کلر و سایر عوامل می‌توانند پایداری سازه را به خطر بی‌اندازد. به این دلایل، دیواره‌های استخر باید به دقت ضد آب و محافظت شوند.
  • عناصر اساسی که باید در هنگام درزگیری و آب‌بندی در نظر گرفت عبارتند از: سیستم‌های گردش مجدد آب، فیلتراسیون آب و روشنایی داخل استخر.
  • درزگیرهای سیلیکونی ضد آب هستند. آن‌ها اغلب برای پروژه‌های زیر آب، محیط‌های آبی نیمه غوطه‌ور و مکان‌های در معرض آب باران استفاده می شوند.
  • رایج‌ترین راه برای ضد آب کردن استخر بتنی، استفاده از یک محصول ضد آب مایع است. ژل ضد آب مایع، یک ماده ضخیم است که پس از اعمال در قسمت بیرونی دیوار بتنی، به یک پوشش لاستیکی مانند تبدیل می‌شود.

قیمت چسب آب‌بندی استخر

یکی از بهترین چسب‌های آب‌بندی برای استخر، استفاده از چسب z90 است. این نوع چسب بر پایه رزین‌های اکریلیک و دارای تکنولوژی نانو است و  قابلیت ترکیب در هر نوع دوغابی را دارد. این نوع چسب  دارای خاصیت آب‌بندی ۱۰۰ درصدی است و در برابر انواع شوینده‌ها، اشعه UV و گاز CO2، مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. برای اطلاع از قیمت چسب z90، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا نحوه درزگیری و آب‌بندی استخر به طور کامل بررسی شود. برای درزگیری و آب‌بندی استخر کوچک و بزرگ، ابتدا لازم است که به دستورالعمل‌ها برای درزگیری استخر مسلط باشید. در این مقاله سعی شد تا روش‌های مختلف درزگیری استخر همچون انواع پلیمرها، رنگ‌ها، چسب‌ها و … مورد ارزیابی قرار گیرد تا شما بتوانید انتخاب درست و مقرون‌ به صرفه‌ای برای رفع نشتی استخر خانگی یا استخر بزرگ خود داشته باشید.

سوالات متداول

چگونه استخر شنا را آب‌بندی کنیم؟

به منظور ضد آب کردن استخرها، استفاده از سیستم‌های سیمانی اپوکسی توصیه می‌شود؛ چراکه مانعی محکم در برابر فشار ایجاد می‌کند.

برای درزگیری و آب‌بندی استخرها، چه مراحلی وجود دارد؟

ابتدا زیرلایه و بستر استخر را تمیز کنید، سپس مواد ضد آب را اعمال و در نهایت تست نشت آب را انجام دهید.

از چه نوع درزگیری می‌توان در زیر آب استفاده کرد؟

درزگیرهای سیلیکونی ضد آب هستند. آن‌ها اغلب برای پروژه‌های زیر آب، محیط‌های آبی نیمه غوطه‌ور و مکان‌های در معرض آب باران استفاده می شوند.

آیا استخر بتنی نیاز به آب‌بندی دارد؟

بله. برای محافظت از بتن استخر، استفاده از سیلر توصیه می‌شود. سیلر زمینه را برای کاهش احتمال ساییدگی و پارگی سطح شما به وجود می‌آورد.

چه نوع عایق رطوبتی برای درزگیری استخر بتن مناسب است؟

پلی یورتان یکی از بهترین محصولات ضد آب است که نقش عایق رطوبتی را برای استخر شنا ایفا می‌کند. این ماده علاوه بر اینکه به طور عمیق و یکنواخت به سطح نفوذ می‌کند، زمینه را برای پر کردن درزهای سطح بتنی استخر به وجود می‌آورد.

آیا آب‌بندی سنگفرش‌های اطراف استخر الزامی است؟

بله. درزگیری سنگفرش، یک ابزار نگهداری مهم برای نگه داشتن پیاده‌روها، راهروهای منتهی به استخر است. انجام این کار، از نفوذ آب از سطح بالای استخر به دیواره‌های استخر جلوگیری می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید