بهترین روش پاک کردن خطوط دیوار

بهترین روش پاک کردن خطوط دیوار کدام است؟ اگر به تازگی متوجه آثار مداد، خودکار و ماژیک بر روی دیوار پذیرایی خود شده‌اید، نترسید. ما راه های مختلفی را برای پاک کردن خطوط دیوار به شما ارائه می‌دهیم. روش‌هایی که  به شما کمک می‌کنند تا جای مداد و … را از روی دیوارهای رنگ شده یا کاغذ دیواری خود بدون آسیب رساندن به آن‌ها یا حذف رنگ پاک کنید. در این مقاله به موضوع بهترین روش پاک کردن خطوط دیوار اشاره می‎‌کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن خطوط دیوار

  • برای آثار کوچک مداد، از پاک کن لاستیکی، پاک کننده کاغذ دیواری خمیر یا خمیر دندان سفید استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن مناطق بزرگتر، صابون یا جوش شیرین و آب را امتحان کنید. همچنین می‌توانید دیوارهای خود را با پاک کن‌های مخصوص پاک نمایید.
  • برای مناطق بسیار بزرگ یا برای دیوارهایی که برای شستن بیش از حد ظریف هستند، می‌توانید یک لایه رنگ تازه روی آثار مداد اضافه کنید.
  • وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی دیوار شامل کاردک، لیسه، بتونه، غلطک رنگ، قلم مو، پیستوله، روغن الیف، تینر (مناسب رنگ روغنی)، آب (مناسب رنگ اکریلیک و پلاستیک)، سینی رنگ و کاور رنگ است.
پاک کردن خطوط دیوار

بیشتر بخوانید: پنج ترفند برای پر کردن جای میخ روی دیوار

جدول روش‌های پاک کردن خطوط دیوار
نوع روشمواد قابل استفادهنکته
خانگیجوش شیرین، آب ولرم، لیمو ترش، سرکه سفید، مایع ظرفشویی، پاک کن، حوله آغشته به بخار اتو، اسفنج، خمیر دندان و …در حین استفاده حتما از دستمال نخی تمیز برای خشک کردن سطح استفاده کنید.
صنعتیالکل بهداشتی، استون، وایتکس و بتونهاستفاده از ماسک و دستکش در حین کار، ضروری است.

روش پاک کردن خطوط دیوار

بهترین روش‌ها برای پاک کردن جای مداد از روی دیوار شامل موارد زیر می‌شود:

۱- مداد پاک کن

یک پاک کن لاستیکی آثار مداد را بدون آسیب رساندن به دیوارهای شما پاک می‌کند. اگر فقط چند رد مداد وجود دارد که باید از آن‌ها مراقبت کنید، یک پاک کن لاستیکی بردارید و به آرامی روی آثار روی دیوار خود بکشید. اگر دیوارهای شما کاغذ دیواری شده است، هنگام استفاده از پاک کن روی آن‍‌ها دقت بیشتری داشته باشید. مالش بیش از حد می‌تواند کاغذ دیواری را خرد یا پاره کند.

۲- آب و صابون

ترکیب آب و صابون ملایم می‌‍ تواند آثار مداد را در کمترین زمان ممکن از بین ببرد. یک کاسه را با آب گرم پر کنید، سپس مقداری پودر صابون را با آن مخلوط نمایید. یک پارچه تمیز را به مخلوط خود آغشته کرده و سپس هر جای مداد یا مداد رنگی را به آرامی پاک کنید. سپس با آب تمیز پاک کنید و اجازه دهید دیوار شما در هوا خشک شود.

اگر مطمئن نیستید که دیوارتان قابل شستشو است یا خیر، ابتدا ترکیب آب و صابون خود را در گوشه‌ای از دیوار امتحان کنید. در صورتی که آب و صابون باعث پوسته پوسته شدن کاغذ دیواری یا رنگ شما می‌شود، فورا استفاده از آن را متوقف کنید و روش دیگری را امتحان نمایید.

۳- خمیر دندان

خمیر دندان سفید می‌تواند آثار مداد را به سرعت از بین ببرد. یک پارچه تمیز را با کمی خمیر دندان آغشته کنید سپس آن را به آرامی روی دیوارهای خود بمالید. خمیر دندان را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا دیوارهای شما جلوه درخشانی به خود بگیرد.

اطمینان حاصل کنید که خمیردندان سفید است. در غیر این صورت، قدرت لکه‌زدایی لازم برای از بین بردن آثار مداد را نخواهد داشت.

۴- جوش شیرین

از جوش شیرین برای تمیز کردن دیواره‌های خود بدون لک استفاده کنید. اگر دیوارهای شما قابل شستشو هستند، حدود ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) آب را با ۱/۲ قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را به آرامی با پارچه تمیزی به دیوار بمالید، سپس آن را پاک کنید.

جوش شیرین، ساینده ملایمی است؛ بنابراین پتانسیل آسیب رساندن به کاغذ دیواری یا رنگ غیرقابل شستشو را دارد.اگر مطمئن نیستید که دیوارهایتان قابل شستشو هستند یا خیر، سعی کنید از جوش شیرین در نقطه ای نامحسوس روی دیوار تان استفاده نمایید. در صورتی که رنگ پوسته شد یا متوجه انتقال رنگ روی پارچه خود شدید، روش دیگری را انتخاب کنید.

۵- اسفنج

یک اسفنج پاک کن غیر ساینده را امتحان کنید تا به آرامی آثار مداد را پاک کنید. به سادگی اسفنج را خیس کنید تا مواد پاک‌کننده فعال شوند. سپس دیوار را با آثار مداد پاک کنید. برای دریافت بهترین نتیجه، اسفنج را با حرکات کوچک و دایره‌ای اسکراب کنید.

اگر بچه‌های شما هم از مداد گرافیتی و هم از مداد رنگی استفاده می‌کنند، اسفنج‌های پاک کن بهترین انتخاب هستند. در صورتی که کاغذ دیواری دارید، اسفنج پاک کن گزینه خوبی نیست؛ زیرا ممکن است باعث کنده شدن کاغذ دیواری شود.

۶- خمیر پاک کن

خمیر پاک کن آثار گرافیت و مداد رنگی را می‌گیرد تا به سرعت آن‌ها را از روی دیوارهای شما پاک کند. مقداری خمیر پاک کن بردارید و یک توپ کوچک را ورز دهید تا نرم و قابل انعطاف شود. به آرامی توپ را روی آثار مداد بغلتانید تا گرافیت از بین برود. خمیر پاک کن برای رنگ‌های غیر قابل شستشو نیز گزینه مناسبی است.

۷- بتونه و سنباده

ابتدا سطح دیوار را سنباده بزنید و سپس پر کردن جای خطوط از بتونه استفاده نمایید. بتونه پیش زمینه زیرسازی دیوار و نقاشی ساختمان است.

بیشتر بخوانید: خرید بتونه از فروشگاه اینترنتی مینیاتور

۸- رنگ کنید

با رنگ کردن بر روی دیوار، کاملا از شر آثار مداد خلاص شوید. اگر آثار مداد زیادی روی دیوارهای شما وجود دارد یا رنگ شما آنقدر ظریف است که قابل شستشو نیست، یک لایه رنگ تازه اضافه کنید. این نه تنها آثار مداد را می‌پوشاند، بلکه فضای زندگی شما را نیز شاداب می‌کند.

برای خرید رنگ از فروشگاه اینترنتی مینیاتور، همین حالا کلیک کنید. اگر نمی‌دانید که چه رنگی را انتخاب کنید، با کارشناسان مینیاتور مشورت نمایید. گروه کارشناسان مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

بیشتر بخوانید: آیا قبل از نقاشی باید دیوار ها را تمیز کرد ؟ (نحوه تمیز کردن دیوار)

پاک کردن خطوط دیوار

پاک کردن مداد از روی دیوار گچی

برای پاک کردن خطوط دیوار به ویژه مداد، چندین راه وجود دارد که عبارتند از:

۱- حذف لکه به وسیله جسم تیز یا چاقو

۲- پاک کن

۳- اسفنج

پاک کردن مداد رنگی از روی دیوار گچی

برای پاک کردن خطوط دیوار به ویژه مداد رنگی از روی دیوار گچی، ابتدا لکه مداد را از روی دیوار حذف کنید. برای پاک کردن لکه مداد، بهتر است از چاقو استفاده نمایید. چاقو باعث می‎شود که رد مداد از بین برود. به هیچ عنوان از چاقوی تیز استفاده نکنید. در ضمن مراقب باشید که پاک کردن رد مداد رنگی باعث خراشیدن دیوار نشود.

دومین گزینه برای پاک کردن مداد رنگی، استفاده از پاک کن است. سعی کنید حرکات پاک کن به صورت دایره‌ وار باشد تا لکه مداد رنگی به راحتی از روی دیوار پاک شود.

پس از اینکه رد مداد رنگی پاک شد، نوبت به شستشوی دیوار می‌رسد. برای این کار بهتر است از یک اسفنج آغشته به آب گرم استفاده کنید. اسفنج باعث محو شدن کامل لکه مداد رنگی می‌شود. در آخر نیز، محل مورد نظر را پاک کنید.

پاک کردن مداد از روی دیوار رنگ پلاستیک

راه‌های مختلفی برای پاک کردن خطوط دیوار با رنگ پلاستیک وجود دارد. به طور مثال می‌توان به اسفنج مرطوب اشاره کرد. وقتی اسفنج شما مقداری رطوبت به خود گرفت، بهتر است آن را بر روی خطوط یا لکه‌های دیوار بکشید. این کار باعث می‌شود که هیچگونه ردی از مداد شما بر روی سطح دیوار باقی نماند.

همچنین استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب نیز می‌تواند در پاک کردن مداد از روی دیوار رنگ پلاستیک اثرگذار باشد. وقتی آب را با جوش شیرین ترکیب کردید، خمیری به دست می‌آید که به وسیله آن می‌توانید اثر مداد را پاک کنید.

علاوه بر این، استفاده از سرکه سفید و ترکیب آن با آب نیز در پاک کردن مداد از روی دیوار رنگ پلاستیک، بسیار موثر است. این روش برای لکه‌های عمیق است که احتمال پاک شدن آن‌ها به طور کامل وجود ندارد. در ضمن شما می‌توانید از الکل نیز استفاده کنید.

پاک کردن مداد از روی دیوار رنگ روغنی

پاک کردن خطوط دیوار به ویژه با پوشش رنگ روغنی، کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست. شما به راحتی با در دست داشتن ابزارهای لازم، می‌توانید جای مداد یا هر نوع لکه‌ای را پاک کنید.

مهم‌ترین ابزارهای لازم برای پاک کردن مداد از روی دیوار رنگ روغنی، می‌توان به اسفنج، دستمال نخی، سرکه سفید، آب ولرم و حوله داغ اشاره کرد.

با استفاده از ترکیب اسفنج مرطوب، می‌توانید لکه مداد را از روی دیوار پاک کنید. در انتها، سطح دیوار را با دستمال نخی خشک نمایید. 

همچنین استفاده از سرکه سفید نیز می‌تواند در تمیز کردن سطح دیوار اثرگذار باشد. برای این کار، بهتر است مقداری سرکه سفید را با آب ولرم ترکیب کنید. سپس ترکیب سرکه سفید و آب را به دستمال آغشته کنید و بر روی دیوار بکشید. سطح دیوار را در انتهای کار، خشک کنید.

علاوه بر این، شما می‌توانید حوله خشک را با بخار اتو گرم کنید و بر روی دیوار بکشید. این کار، خطوط مداد را به راحتی محو می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید از ترکیب مایع ظرفشویی و آب برای پاک کردن خطوط دیوار به ویژه لکه مداد استفاده کنید. 

پاک کردن لکه‌های مداد آرایشی از روی دیوار

اگر شما هم با مشکل وجود لکه قلم‌های آرایشی بر روی دیوار دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنید. خمیر به دست آمده را بر روی دیوار بکشید. دست آخر نیز می‌توانید سطح مورد نظر را دستمال مرطوب بکشید و در نتیجه خشک کنید. در ضمن شما می‌توانید مقداری روغن بچه را با یک دستمال تمیز برای پاک کردن خطوط دیوار استفاده نمایید.

پاک کردن جوهر خودکار از روی دیوار

وجود جوهر خودکار بر روی دیوار، نه تنها تصویر خوبی نیست بلکه می‌تواند به مرور زمان با برخورد دست، پخش شود. برای پاک کردن خطوط دیوار به ویژه جوهر خودکار، استفاده از الکل سفید، لیمو ترش و سرکه توصیه می‌شود.

پاک کردن مداد سیاه از روی دیوار

بهترین مواد برای پاک کردن خطوط دیوار به ویژه مداد، عبارتند از:

  • مایع ظرفشویی (ترکیب شدن با آب ولرم)
  • سرکه سفید (مناسب دیوار گچی)
  • الکل بهداشتی یا ایزوپروپیل (برای پاک کردن مداد، ماژیک، جوهر و … از روی دیوار)
  • آب اکسیژنه (ممکن است موجب تغییر رنگ سطح دیوار شود.)
  • خمیر دندان دارای جوش شیرین (مناسب دیوار گچی/با آب ترکیب شود.)
  • وایتکس (حتما در زمان استفاده، ماسک بزنید و از دستکش استفاده کنید. احتمال تغییر رنگ دیوار وجود دارد. حتما برای دیوارهای به رنگ سفید استفاده کنید.)
  • استون (حتما در زمان استفاده، ماسک بزنید و از دستکش استفاده کنید.)

پاک کردن مداد شمعی از دیوار رنگ شده

برای پاک کردن خطوط دیوار به ویژه مداد شمعی از دیوار رنگ شده، نیاز به مقداری جوش شیرین، دستمال نخی مرطوب و پارچه خشک و تمیز دارید. محلول جوش شیرین را بر روی دستمال نخی مرطوب بریزید و سپس لکه مورد نظر را پاک کنید.

روش دوم برای پاک کردن مداد شمعی یا لکه گواش، استفاده از خمیر دندان است. خمیر دندان را به وسیله مسواک بر روی سطح مورد نظر بکشید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را با دستمال خشک تمیز نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله به روش پاک کردن خطوط دیوار پرداختیم. برای پاک کردن خطوط دیوار به ویژه لکه‌های ناشی از مداد، ماژیک، مداد شمعی و …، بهتر است از ترکیب شوینده‌های خانگی مانند جوش شیرین، خمیر دندان، مایع ظرفشویی و سرکه سفید استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید از استون، الکل بهداشتی و وایتکس استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور تماس بگیرید. 

بهترین روش برای پاک کردن خطوط دیوار چیست؟

برای پاک کردن خطوط دیوار، دو روش خانگی و صنعتی توصیه می‌شود. روش‌های خانگی ضرر چندانی برای پوست و بدن انسان ندارند که می‌توان به مایع ظرفشویی، جوش شیرین، سرکه سفید، خمیر دندان، لیمو ترش و … اشاره کرد. برعکس، در روش صنعتی مانند الکل، وایتکس،  استون و … که احتمال آسیب وجود دارد، حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کنید.

برای پاک کردن جوهر خودکار از روی دیوار، چه روشی توصیه می‌شود؟

توصیه می‌کنیم که جوهر خودکار را به دو روش خانگی (لیمو ترش و سرکه) و صنعتی (الکل سفید) پاک کنید.

چگونه می‌توان جای مداد شمعی را از روی دیوار پاک کرد؟

برای اینکه جلوی تغییر رنگ دیوار خود را بگیرید و نیز، ضرری شما را از بابت استفاده مواد شیمیایی برای پاک کردن خطوط دیوار تهدید نکند، توصیه می‌کنیم از مواد خانگی مانند جوش شیرین، سرکه سفید و خمیر دندان استفاده نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید