چند نکته طلایی درباره رزین و هاردنر

کلمه رزین در واقع به طیف بسیار وسیعی از ترکیبات شیمیایی و طبیعی اشاره می کند. این ماده در صنعت رنگ و هنر کاربرد بسیار زیادی دارد. ما در این مقاله در مورد مواد بسیار متنوع رزین و هاردنر که پلاستیک مانند هستند صحبت خواهیم کرد.

رزین چیست؟

رزین ماده ای طبیعی است که توسط گیاهان ترشح می شود. رزین تولید شده توسط گیاهان معمولا برای محافظت از گیاهان تولید می شود و به نوعی نقش یک سد در برابر آسیب ها را دارد.

رزین ها علاوه بر مدل های طبیعی، مدل های مصنوعی و شیمیایی نیز دارند که معمولا در لایه محافظ و چسب و کامپوزیت کاربرد دارند. رزین ها طیف بسیار گسترده ای دارند. رزین های پوششی می توانند لایه های بسیار نازک داشته باشند یا حتی می توانند در لایه های بسیار بزرگ و ضخیم برای تولید مواد جامد شبیه پلاستیک به کار گرفته شوند.

به طور کلی رزین ها به طور گسترده در صنعت برای طیف بسیار زیادی از کار ها استفاده می شوند. برای مثال رزین و هاردنر نه تنها قابلیت ایجاد پوشش و چسب را فراهم می کنند، بلکه امکان تولید قطعات کاملا جدید و سفارشی را نیز به وجود می آورند.

رزین های اپوکسی، دوام زیاد

رزین و هاردنر

رزین های اپوکسی نوعی رزین هستند که ویژگی های مثبت بسیار زیادی دارند. این دسته از رزین ها به دلیل مقاومت شیمیایی بسیار بالای خود و چسبندگی بسیار زیاد، شناخته شده هستند. اگر شما به بهترین نوع رزین نیاز دارید که دوام بسیار بالا و چسبندگی فوق العاده ای داشته باشد، رزین های اپوکسی گزینه ای مناسب برای شما هستند. این نوع رزین به دلیل چسبندگی و کیفیت بسیار بالا، در بسیاری از صنعت ها و کار ها استفاده می شود.

هاردنر، افزایش انعطاف

برای اینکه بیشتر با رزین و هاردنر آشنا شوید، در این قسمت در مورد هاردنر توضیح می دهیم. هاردنر در واقع نوع خاصی از مخلوط ها است که بیشتر به عنوان یک سخت کننده در ترکیب ها استفاده می شود. هاردنر می تواند انعطاف پذیری محصول را افزایش دهد.

هاردنر ها می توانند به عنوان یک واکنش دهنده یا کاتالیزور نیز در واکنش های شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرند. بعضی از هاردنر ها به عنوان یک شتاب دهنده نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونه هاردنر و رزین را ترکیب کنیم؟

رزین و هاردنر

۱٫تعیین کنید که به چه مقدار ترکیب نیاز دارید.

اولین مرحله این است که تعیین کنید به چه مقدار از ترکیب رزین و هاردنر نیاز دارید. این کار را تقریبی انجام دهید. اگر حتی نمی دانید که تقریبا به چه مقدار از این ماده نیاز دارید، سعی کنید از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید.

۲٫مواد ترکیب خود را اندازه گیری کنید.

در مرحله دوم باید مقدار مواد ترکیب خود را اندازه گیری کنید. خوب است بدانید که رزین اپوکسی یک ماده ۱:۱ است و برای پخت آن به مقدار مساوی هاردنر نیاز دارید. بعد از این، میز کار خود را آماده کنید. باید مقدار دقیقی از رزین و هاردنر را در یک فنجان پلاستیکی که خطوط اندازه گیری دارد بریزید.

حتما در اندازه گیری خود دقت فراوانی داشته باشید تا به هیچ عنوان از بیش از مقدار نیاز رزین یا هاردنر استفاده نکنید. در صورت متعادل نبودن ترکیب این دو، ماده واکنش شیمیایی نشان خواهد داد و مخلوط شما به درستی عمل نخواهد کرد.

نکات مهم:

چگونه هاردنر و رزین را ترکیب کنیم؟

  • همان طور که توضیح دادیم، رزین ماده ای بسیار چسبنده است. حتما در هنگام ترکیب رزین و هاردنر از دستکش پلاستیکی یک بار مصرف استفاده کنید تا از دست خود در برابر رزین محافظت کنید. اگر دست شما به طور اتفاقی با رزین تماس پیدا کرد، به سرعت دست خود را با آب و صابون تمیز کنید.
  • رزین امکان چسبیدن به سطوح پلاستیکی را ندارد؛ به همین دلیل فقط از ظروف پلاستیکی استفاده کنید.
  • بهترین دما برای استفاده از رزین، دمای ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. هر دمایی غیر از این دما، می تواند باعث شود که ترکیب رزین و هاردنر پر از حباب های ریز شود؛ به همین دلیل در فصول بسیار گرم یا بسیار سرد دمای محیط را متعادل کنید.
  • همیشه سعی کنید کمی بیشتر از مقداری که نیاز دارید ترکیب رزین و هاردنر را درست کنید. اینکه در آخر کار کمی ترکیب اضافه بیاورید بهتر از این است که مجبور شوید در آخر کار دوباره ترکیب مواد را درست کنید.
  • به هیچ عنوان مقدار هاردنر را در ترکیب زیاد نکنید. این کار به هیچ عنوان باعث سریع تر شدن زمان پخت نخواهد شد.

۳٫مواد را ترکیب کنید.

بعد از اینکه مقدار دقیقی از دو ماده رزین و هاردنر را آماده کردید، آن ها را با هم مخلوط کنید. خوب این دو را ترکیب کنید. برای ترکیب این دو ماده، حداقل باید ۳ دقیقه وقت بگذارید. بعد از مخلوط کردن این ماده، ۴۵ دقیقه وقت دارید که جباب های مشعل را پخش کنید تا ماده شروع به غلیظ شدن و خشک شدن کند.

سوالات متداول

سوالات متداول

  • رزین برای چه کاری استفاده می شود؟

رزین در واقع یک ماده همه کاره است و می توانید از آن برای ریخته گری، هنر و صنایع دستی، کفپوش ها و خیلی از موارد دیگر استفاده کنید.

  • آیا رزین از جنس پلاستیک است؟

رزین با پلاستیک فرق دارد. در پلاستیک ترکیب های پلیمری بسیار زیادی استفاده می شوند؛ اما رزین های اپوکسی تا حدی از گیاهان تولید می شوند و مقدار کمی ماده شیمیایی دارند. این دو ماده بیشتر به دلیل شباهت های ظاهری و ویژگی های مشابه خود با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.

  • رزین تا چه حد قوی است؟

رزین ها مدل های بسیار زیادی دارند که هر کدام یک مقدار دوام را عرضه می کنند. مدل های اپوکسی قوی ترین مدل رزین هستند که برای مقاومت در برابر فشار های بسیار شدید طراحی شده اند.

تماس با ما

جمع بندی

در این مقاله در مورد رزین و هاردنر صحبت کردیم. متوجه شدیم که رزین ها ماده ای شبیه پلاستیک هستند که به عنوان چسب و لایه محافظ و… در صنعت استفاده می شوند. هاردنر ها نیز نوعی مخلوط هستند که نقش سخت کننده را در ترکیب دارند.

در ادامه مقاله در مورد ترکیب این دو ماده توضیح دادیم و در آخر نیز به برخی از سوالات متداول پاسخ دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید