حلال رنگ ساختمان چیست؟ انواع حلال رنگ ساختمان

در این مقاله ضمن بررسی حلال رنگ ساختمان مانند رنگ روغنی، پلاستیک و اکریلیک، به انواع حلال رنگ ساختمان و صنعتی می‌پردازیم. حلال رنگ ساختمان محصولی است که برای کاهش غلظت رنگ‌های ساختمانی مانند رنگ روغنی یا تمیز کردن آن‌ها پس از استفاده، کاربرد دارد. از نظر تجاری، حلال‌هایی با برچسب «رقیق کننده رنگ» معمولا الکل‌های معدنی با نقطه اشتعالی درحدود ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) دارند. از جمله رنگ‌های ساختمانی می‌توان به رنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیک اشاره کرد. رنگ‌های صنعتی-ساختمانی مانند رنگ اپوکسی و رنگ پلی یورتان، دارای حلال صنعتی هستند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

حلال رنگ

حلال رنگ یک محصول شیمیایی است که برای رقیق کردن رنگ‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از رنگ‌های صنعتی و ساختمانی، حلال مخصوص خود را دارند که در ادامه بررسی و معرفی حلال رنگ ساختمان به آن‌ها می‌پردازیم.

حلال رنگ کدام است

رنگ‌ها به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. رنگ‌های ساختمانی شامل رنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیک است. از طرفی رنگ‌های صنعتی شامل رنگ اپوکسی و پلی یورتان می‌شود. دسته‌بندی اشاره شده به معنای این است که گاهی برخی رنگ‌‌ها هم به عنوان رنگ ساختمانی محسوب می‎شوند و هم صنعتی. به طور مثال، رنگ‌های اپوکسی و پلی یورتان، هم جزو دسته صنعتی هستند و هم جزو رنگ‌های ساختمانی.

هر کدام از رنگ‌های صنعتی و ساختمانی دارای حلال شیمیایی است. به طور مثال رنگ روغنی، اپوکسی و پلی یورتان، دارای حلال تینر هستند. یعنی برای رقیق کردن این نوع رنگ‌ها نیاز به حلال شیمیایی مانند تینر دارید. با این حال می‌توانید از بنزین و استون نیز به عنوان حلال رنگ استفاده نمایید.

انواع مختلف حلال رنگ ساختمان چیست؟

حلال رنگ ساختمان
  • تینر رنگ پلی اورتان: این محصول برای تنظیم ویسکوزیته لعاب ها، لاک ها، رنگ ها و پرایمر های مبتنی بر پلی اورتان در محلول در نظر گرفته شده است. این نوع حلال به حفظ تمام خواص رنگ های پلی اورتان بخصوص حفظ درخشش آن که در هنگام استفاده از محصولات نامناسب ممکن است به خطر بیفتد، کمک می کند. همچنین ممکن است برای تمیز کردن ابزار های نقاشی مانند برس ها و غلطک ها و لکه های ناشی از پاشیدن رنگ، از این نوع رقیق کننده ها استفاده شود.
خرید محصول
  • تینر رنگ اپوکسی: این نوع محصول مخلوطی از چندین حلال آلی است که برای تنظیم کاربرد گرانروی لاک و رنگ های مبتنی بر رزین اپوکسی مناسب است.
  • تینر رنگ آلکیدی: این نوع حلال ها برای تنظیم ویسکوزیته رنگ های چوب مناسب نبوده، و بیشتر برای رنگ های روغنی استفاده می شوند.

حلال رنگ روغنی

یکی از رنگ‌های ساختمانی، رنگ روغنی است. رنگ روغنی که بر پایه رزین روغنی درست می‌شود، یک محصول ضد آب است که در برابر مواد شیمیایی نیز، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. اگر چه رنگ روغنی بوی زیادی دارد اما به راحتی با انواع مواد شوینده قابل شستشو است. با این  حال رقیق کردن رنگ روغنی، به وسیله حلال انجام می‌شود. بهترین حلال رنگ روغنی، تینر ۲۰۰۰ (دوهزار) است.

حلال رنگ روغن

همانطور که اشاره کردیم، برای رقیق کردن رنگ روغنی نیاز به تینر ۲۰۰۰ (دوهزار) دارید.  در صورت نبود یا عدم دسترسی به تینر روغنی، می‌توانید از بنزین یا استون استفاده کنید. با این حال، سعی کنید از تینر به عنوان حلال رنگ روغنی استفاده نمایید.

حلال رنگ پلی اورتان چیست

رنگ پلی یورتان جزو رنگ‌های صنعتی-ساختمانی است که هم در محیط‌ کاملا صنعتی و هم در محیط مسکونی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ مقاومت بالایی در برابر آب و مواد شیمیایی دارد. مقاومت این رنگ چندین برابر رنگ روغنی است. به طوری که برای رقیق کردن این رنگ، نمی‌توان از حلال رنگ روغنی با عیار مشخص استفاده کرد.

حلال رنگ پلی یورتان شامل تینر ۲۰ هزار است که قدرت بالاتری نسبت به سایر رده‌های پایین‌تر دارد. در حین اضافه کردن تینر ۲۰ هزار به رنگ پلی یورتان، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

حلال رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی یکی از قدرتمندترین رنگ‌های موجود در جهان است که حتی عملکرد بهتری نسبت به رنگ پلی یورتان دارد. این رنگ جزو رنگ‌های صنعتی و ساختمانی است که پیش از استفاده، با تینر ۱۰ هزار ترکیب می‌شود. پیش از اضافه کردن تینر به رنگ ایمنی را رعایت کنید و از ماسک و دستکش استفاده نمایید.

حلال رنگ پلاستیک چیست

رنگ پلاستیک یکی از رنگ‌های ساختمانی مناسب برای سقف است که برخلاف رنگ‌ روغنی و سایر رنگ‌های صنعتی، بر پایه آب تولید می‌شود. نداشتن بو، سرعت بالای خشک شدن و سازگاری با محیط زیست، از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد برای رقیق کردن آن نیاز به آب دارید. بنابراین حلال رنگ پلاستیک، آب است.

حلال رنگ اکریلیک چیست

رنگ اکریلیک نیز به مانند رنگ پلاستیک، بر پایه آب تولید می‌شود. به همین خاطر بوی چندانی ندارد و با محیط زیست نیز سازگار است. برای رقیق کردن این رنگ، نیاز به آب وجود دارد. یعنی اگر رنگ شما غلیظ بود، می‌توانید از آب برای رقیق کردن آن استفاده نمایید. بنابراین حلال رنگ اکریلیک، آب است.

چگونه از حلال رنگ ساختمان استفاده کنیم؟

برای استفاده از این محصول لازم است حلال رنگ ساختمان را به مقدار کم به رنگ مورد نظر خود اضافه کنید و به صورت مداوم به هم بزنید تا به شکل و قوام مورد نظر برسد. در فرایند رقیق سازی به طور کلی به اندازه یک سوم رنگ می توانید از حلال استفاده کنید.

برای تمیز کردن و نگهداری صحیح ابزار های مورد استفاده در نقاشی، لازم است بلافاصله پس از استفاده، آن ها را تمیز کنید. قبل از استفاده از حلال باید رنگ موجود بر سطح ابزار را به وسیله دستمال پاک کنید و سپس غلطک و قلم مو ها را در ظرفی حاوی حلال رنگ قرار دهید و پس از آن، آن ها را به وسیله آب و مواد شوینده به دقت بشویید.

برای تمیز کردن سطوح فلزی می توانید از حلال رنگ استفاده کنید. این محصول می تواند به سرعت لکه ها و زنگ زدگی های سطوح فلزی را بر طرف کند.

بیشتر بخوانید: آموزش کاربردی نسبت تینر به رنگ

نکات مهم و کاربردی در خصوص استفاده از حلال رنگ ساختمان

برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است در هنگام استفاده از حلال، نکاتی را در نظر داشته باشید. در ادامه به برخی از نکات کاربردی اشاره خواهیم کرد.

  • هرگز از رنگ سرد استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است بر ضخامت و فرایند رنگ آمیزی تأثیر منفی بگذارد.
  • حلال را با رنگی در دمای اتاق مخلوط کنید.
  • در حالی که حلال رنگ را اضافه می کنید از یک چوب یا قاشق چوبی برای هم زدن رنگ استفاده کنید.
  • قبل از شروع کار، مخلوط را بر روی سطح مورد نظر خود تست کنید. اطمینان حاصل کنید که رنگ چکه نکند یا غلظت زیادی نداشته باشد.
  • رنگ و حلال را به آرامی مخلوط کنید تا مطمئن شوید که مواد شما به طور کامل مخلوط شده است.
  • اگر تینر را به رنگ اضافه کرده اید و مخلوط شما غلظت زیادی دارد، مقداری آب به آن اضافه کنید؛ البته در صورتی که رنگ شما لاتکس است.
  • هرگز درب حلال رنگ ساختمان را برای مدت طولانی باز نگذارید؛ زیرا این مواد پس از مدتی تبخیر می شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی کاربرد تینر روغنی و تینر فوری

حلال رنگ ساختمان

نکات ایمنی

اگر نیاز به استفاده از حلال رنگ دارید، لازم است به یاد داشته باشید که از لوازم ایمنی مناسب مانند دستکش و عینک و ماسک تنفسی استفاده کنید. استفاده از ماسک هنگام کار با حلال بسیار مهم است؛ زیرا حلال ها بخار هایی را آزاد می کنند که می تواند از طریق تنفس جذب و بلعیده شود. این نوع محصول باید با دقت و ترجیحا در فضا های باز نگهداری شود.

از کار با حلال رنگ ساختمان در محیط های بسته یا کم هوا خودداری کنید و سعی کنید از تهویه مکانیکی در داخل فضای خانه استفاده کنید. همچنین توصیه می شود که در نزدیکی خود یک کپسول آتش نشانی داشته باشید؛ زیرا حلال ها قابلیت اشتعال زیادی دارند. ظروف حلال را تا انتها پر نکنید. بخار های آن ها برای انبساط به فضا نیاز دارد و احتمال انفجار ظرفی که تا انتها پر باشد وجود دارد.

تماس با ما

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی حلال رنگ ساختمان و انواع آن پرداختیم. انواع حلال رنگ ساختمان شامل رنگ‌های پایه روغن و پایه آب می‌شود. رنگ‌هایی مانند اکریلیک و پلاستیک که پایه آب هستند، برای رقیق کردن آن‌ها نیاز به حلال آب دارید. اما حلال رنگ‌های روغنی، پلی یورتان و اپوکسی، شامل تینر و بنزین می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید