رنگ دکوراتیو سقف چیست؟

رنگ دکوراتیو نوعی رنگ محبوب خانواده‌های ایرانی است که برای زیباسازی هرچه بیشتر سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی استفاده از این رنگ، افزایش دوام، استحکام پوششی و زیباسازی ظاهری سقف خانه است. رنگ دکوراتیو قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف در معرض آسیب و ضربه مانند مبلمان، میز، صندلی، کف و بر روی سطوح غیرقابل ترددی مانند دیوار و سقف را دارد.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «رنگ دکوراتیو سقف چیست؟»، به موضوعاتی مانند نقاشی دکوراتیو چیست، رنگ‌های دکوراتیو، سقف دکوراتیو، رنگ دکوراتیو چیست، رنگ دکوراتیو سقف چیست، انواع رنگ دکوراتیو سقف، معرفی چند طرح رنگ دکوراتیو سقف، سقف پذیرایی لاکچری، سقف خانه‌های مدرن، سقف ساده بدون کناف، طراحی سقف ساده و شیک بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

نقاشی دکوراتیو چیست

نقاشی دکوراتیو یا تزئینی نوعی رنگ است که برای تغییر شکل ظاهری یک سطح استفاده می شود. هدف از اجرای نقاشی دکوراتیو، زیباسازی ظاهر لایه موجود و در برخی موارد افزایش استحکام و دوام پوششی است که روی سطح مورد نظر اعمال می‌گردد.

رنگ دکوارتیو می‌تواند بر روی سطوح مختلف در معرض ضربه مانند مبلمان، میز، صندلی، کف، دیوار و غیره و نیز بر روی سطوح غیرقابل تردد استفاده شود. از این نظر، بدون شک دیوارهای نمای داخلی و بیرونی جزو سطوحی هستند که رنگ تزئینی در آن بیشتر به عنوان پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال همه رنگ‌ها برای کاربرد در فضای باز مناسب نیستند؛ زیرا در برابر نور خورشید، آب و سایر شرایط جوی، مقاومت چندانی ندارند.

نقاشی دکوراتیو اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از سبک‌ها، طرح‌ها و بافت‌ها را اجرا کنید. اگرچه رنگ دکوراتیو بیشتر برای دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مزایای استفاده از این رنگ به سقف، کف و مبلمان نیز می‌رسد. استفاده از این محصول به رنگ‌آمیزی سطوح محدود نمی‌شود بلکه از طریق بافت ایجاد شده به آن شخصیت و استایل می‌بخشد.

نقاشی دکوارتیو مزایای خاص خود را دارد. برخی از آن‌ها را می‌توان در نمای بیرونی و همچنین نمای داخلی استفاده کرد و برخی دیگر قابلیت ایجاد روکش فلزی یا زنگ‌زدگی دارند. همچنین برخی دارای خاصیت ضد آب هستند. از جمله مزایای نقاشی دکوراتیو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- طیف گسترده‌ای از افکت‌ها و رنگ‌ها

نقاشی دکوراتیو با بازی رنگ‌ها، افکت‌ها و بافت‌ها، می‌تواند ترکیب‌های زیادی را به وجود آورد. از پیشنهادهای مرسوم تا پیشنهادهای جسورانه‌تر برای برجسته کردن یک عنصر خاص در اتاق و جلب توجه به آن گرفته تا کنتراست‌هایی که به طور فزاینده‌ای ایجاد می‌کند.

۲- کاربرد در سطوح مختلف

نقاشی دکوراتیو به راحتی بر روی سطوح مختلف اجرا می‌شود که شامل دیوارها، کف، سقف، مبلمان و غیره در داخل و خارج از منزل است.

۳- اجرای سریع و آسان

بر خلاف سایر پوشش‌ها که نیاز به حذف پوشش‌های قبلی دارند، رنگ دکوراتیو به راحتی بر روی پوشش قبلی نیز اجرا می‌شود و نیاز به حذف رنگ پیشین نیست.

رنگ آمیزی سریع و آسان

۴- مقاوم به سایش و ضربه

رنگ دکوراتیو نه تنها به تقویت دیوارهای سقف و لته‌های کناری کمک کرده بلکه آن‌ها را از پوشش جدید در برابر سایش و پارگی، خراش، ضربه و … محافظت می‎کند.

۵- امکان پرداخت ضد آب و ضد لغزش

نقاشی دکوراتیو ضد آب و لغزش است و بنابراین می‌توانید به راحتی آن را بشویید و نگران لغزش رنگ در حین اجرا نیز نباشید.

۶- بسیار بادوام هستند

اگر نقاشی دکوراتو به درستی اجرا شود، می تواند بسیار بادوام باشد و نیازی به پوشاندن مجدد سطح با یک لایه رنگ دیگر در مدت زمان کوتاه ندارند.

رنگ‌های دکوراتیو

۱- رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک یکی از رایج ترین رنگ‌های برای دیوارهای داخلی است.

مشخصه اصلی رنگ پلاستیک، مبتنی بر آب است که از بوهای اغلب نامطبوع رنگ‌های مبتنی بر حلال جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از آن بسیار آسان است  و به راحتی خشک می‌گردد. با این حال برای سطوح ساخته شده از چوب خام توصیه نمی‌شود.

اگرچه رنگ پلاستیک مات یا کدر، شامل هزینه شستشوی بیشتر می‌شود اما برای دیوارهایی که آسیب قابل مشاهده ندارند مناسب است.

۲- رنگ اکریلیک

  • در نمای داخلی و بیرونی کاربرد دارد.
  • ضد آب است.
  • در برابر اشعه خورشید کاملا مقاوم است.
  • چسبندگی بالایی دارد.
  • برای استفاده در چوب خام کاربرد ندارد.

۳-  رنگ روغنی

  • این رنگ مبتنی بر حلال است.
  • ضد آب است و قابلیت شستشو دارد.
  • در برابر عواملی مانند قارچ، باکتری و خزه مقاوم است.
  • برای استفاده در سطوح مختلف به ویژه سقف خانه نیز مناسب است.

سقف دکوراتیو

سقف دکوراتیو یک نوع سقف کاذب است که می‌تواند امکان نورپردازی خاص و منحصربه‌فرد را برای خانه یا محل کار شما به وجود آورد. از جمله مزایای سقف دکوراتیو می‌‌توان به عایق صدا، پوشش‌دهی تاسیسات، نورپردازی در سقف خانه، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ایجاد زیبایی در سقف خانه و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

رنگ دکوراتیو چیست

رنگ‌ دکوراتیو یا همان پتینه‌کاری، یک نوع از رنگ‌های خاص زیرمجموعه نقاشی دکوراتیو است که شما می‌توانید آن را برای دکوراسیون داخلی خانه مورد استفاده قرار دهید.

  • استفاده از رنگ‌ دکوراتیو مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها شامل رنگ‌های بدون بو، تنوع بالا در طرح، ایجاد بافت قدیمی، اصیل به همراه موتیف مدرن اشاره کرد.

رنگ دکوراتیو سقف چیست

رنگ دکوراتیو سقف یک نوع پتینه‌کاری بر روی سقف است که به راحتی در سقف خانه شما اجرا می‌شود. برای اجرای رنگ دکوراتیو، باید از نیروی متخصص و فنی استفاده کنید؛ زیرا اجرای این رنگ در سقف خانه، نیاز به تخصص دارد و شما نمی‌توانید به تنهایی این کار را انجام دهید.  در ادامه به بیان برخی از مزایای رنگ دکوراتیو سقف می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱- پشتیبانی از طیف گسترده‌ افکت‌ها و رنگ‌ها

رنگ دکوراتیو به شما امکان می دهد با بازی با رنگ ها، جلوه ها و بافت ها ترکیب های زیادی ایجاد کنید. از روش های مرسوم تر گرفته تا سبک های جسورانه برای برجسته کردن یک عنصر خاص در اتاق و جلب توجه به آن را می تواند شامل شود.

۲- تطبیق‌پذیری

کاربرد رنگ دکوراتیو سقف بسته به سلیقه و خلاقیت شما می‌تواند بسیار گسترده باشد. این رنگ قابل استفاده بر روی سطوح متفاوتی مانند دیوارها، کف، سقف، مبلمان و غیره است.

۳- رنگ‌آمیزی سریع و آسان

بر خلاف سایر رنگ‌هایی که نیاز به حذف پوشش‌های رنگی قبلی دارند، رنگ دکوراتیو سقف روی رنگ و پوشش موجود بر روی دیوار اعمال می‌شود و لایه زیرین خود را به طور کامل پوشش می‌دهد. استفاده از رنگ‌های دکوراتیو و تزئینی باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود.

۴- محافظت از پوشش سطح

بسیاری از رنگ های دکوراتیو نه تنها عملکرد تزئینی دارند، بلکه به استحکام دیوار یا کف نیز کمک می کنند. آن ها از سطح مورد نظر در برابر سایش و پارگی، خراش، ضربه و غیره محافظت می کنند.

۵- دوام بالا

رنگ دکوراتیو سقف اگر به شکل درست و اصولی بر روی سطوح اعمال شود، دوام بالایی دارد و نیازی به پوشش مجدد سطح با لایه رنگ دیگر در مدت زمان کوتاهی ندارد.

انواع رنگ دکوراتیو سقف

بسته به کاربرد و ویژگی های مورد نظر شما طیف گسترده ای از رنگ ها برای تزئین دیوار و دیزاین خانه وجود دارد. در فهرستی که گردآوری کرده ایم، بهترین رنگ ها برای بازسازی اتاق های خانه را در نظر گرفته ایم.

۱- رنگ پلاستیک

رنگ دکوراتیو سقف

رنگ پلاستیک رایج‌ترین رنگ برای رنگ‌آمیزی دیوارهای داخلی است. البته بسته به نوع و ترکیب آن، گاهی اوقات می‌‎توان از آن در رنگ‌آمیزی نمای بیرونی نیز استفاده کرد. این رنگ بر پایه آب است و از این نظر، مقاومت در برابر آب را تضمین می کند. همچنین استفاده از آن بسیار آسان است، می توان آن را شست و ظرف مدت کوتاهی خشک کرد. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید رنگ پلاستیک، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

۲- رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک به مقاوم بودن شُهرت دارد. این رنگ برای فضای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ اکریلیک نه تنها چسبندگی بالایی دارد، بلکه ضد آب بوده و در برابر اشعه خورشید کاملا مقاوم است. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید رنگ اکریلیک، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

۳- رنگ وینیل

تطبیق پذیری رنگ پلاستیک وینیل و همچنین انعطاف پذیری آن بیشتر است. این رنگ بویی ملایم و تقریباً نا محسوس دارد و به راحتی قابل استفاده است.

۴- رنگ مینای مصنوعی

این رنگ دکوراتیو سقف تهیه شده از رزین های مصنوعی مبتنی بر حلال است. بنابراین، برخلاف رنگ پلاستیک، دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین درخشندگی سطح را به خوبی حفظ می کند زیرا در برابر آب و رطوبت مقاومت بیشتری دارد. رنگ مینای مصنوعی عمدتاً بر روی دیوار های چوبی یا فلزی استفاده می شود، ولی حوزه کاربرد آن بسیار گسترده تر است.

با این حال، مینای مصنوعی به زمان خشک شدن طولانی تری نیاز دارد و باید مراقب گاز های این رنگ دیواری تزئینی بود. این گاز ها می توانند مضر باشند و در صورتی که فضا به خوبی تهویه نشود، باعث سرگیجه افراد می شوند.

۵- رنگ مینای اکریلیک

این رنگ دکوراتیو سقف با رزین های اکریلیک، کاتالیزور ها و رنگدانه ها فرموله شده است. همچنین به صورت محلول در آب و کاملاً بی بو است، آن ها اغلب برای تزئین دکوراسیون های هنری استفاده می شوند.

۶- رنگ های پرایمر

رنگ های پرایمر

پرایمر به عنوان پایه ای برای رنگ دکوراتیو سقف عمل می کند. هدف از پرایمر یک پارچه سازی لایه زیرین و تسهیل جذب لایه های رنگ مورد استفاده برای تزئین و تکمیل دیوار است با استفاده از پرایمر، چسبندگی رنگ به شکل چشمگیری افزایش می یابد، عیوب ظاهری سطح به حداقل می رسد، و در عین حال هزینه تکمیل و ترمیم رنگ را کاهش می یابد.

۷- لاک ها

لاک ها برای محافظت از هر نوع رنگ و همچنین برای درخشش یا رنگ دادن به آن ها استفاده می شود. آن ها معمولاً بر پایه پلی اورتان تهیه می شوند و به دلیل ضد آب بودن، دوام و مقاومت بالا در برابر سایش، مورد توجه قرار می گیرند.

۸- رنگ معدنی یا سیلیکات

رنگ های معدنی یا سیلیکات به دلیل قدرت پوشش دهی بالا و نفوذ پذیری بخار آب، عمدتاً برای دیوار های رطوبت دار مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ دکوراتیو بر پایه رنگدانه های معدنی و سیلیکات های نا محلول تهیه شده است. این رنگ ها از نظر ظاهری شبیه رنگ آهکی هستند اما کیفیت بالا تر و مقاومت بیشتری دارند. از آن جایی که این رنگ از مواد خام تجدید پذیر ساخته می شود، می تواند به عنوان رنگ های اکولوژیکی طبقه بندی شود.

معرفی چند طرح رنگ دکوراتیو سقف

رنگ دکوراتیو سقف چند نمونه طرح دارد که ما برای شما آن ها را شرح داده ایم :

۱- شابلون ها

استفاده از شابلون ها برای تزیین سقف ایده ای جالب است که می تواند سقف شما را با طرح های قدیمی، معاصر و خاص طبق سلیقه و سبک معماری شما تزئین کند.

این تکنیک نقاشی تزئینی روی هر نوع سقفی قابل استفاده است و می توان آن را در سر تا سر سقف اعمال کرد.

۲- گچ ونیزی

گچ ونیزی بعد از مرحله براق کردن، ظاهری کاملاً صاف و سنگی پیدا می کند. این روکش صیقلی نور را منعکس می کند و باعث می شود اتاق بزرگ تر به نظر برسد. بنابراین بهتر است از آن در مهم ترین اتاق های خانه مثل سرسرا، اتاق غذا خوری یا اتاق خواب اصلی استفاده کنید.

۳- لعاب

استفاده از لعاب یک تکنیک نقاشی تزئینی بسیار متنوع و کلاسیک است که می تواند ظریف یا جسورانه به نظر برسد.

۴-سقف های طلاکاری

سقف های طلاکاری شده کاملاً مجلل و نفس گیر هستند. استفاده از تکنیک طلاکاری باعث می شود سقف شما مجلل و با شکوه به نظر برسد. این پوشش نور را منعکس می کند و توجه زیادی را به خود جلب می کند، بنابراین بهتر است در سالن پذیرایی و اتاق نشیمن اصلی از آن استفاده شود.

سقف پذیرایی لاکچری

برای اجرای سقف پذیرایی لاکچری طرح‌های مختلفی وجود دارد که شامل سقف پذیرایی لاکچری با استفاده از سقف کاذب می‌شود. از جمله مزایای اجرای سقف کاذب برای سقف پذیرایی می‌توان به اجرای بسیار سریع، نصب آسان، هزینه کم اقتصادی، عایق حرارتی و رطوبتی، عایق صوتی، تنوع در طرح، مقاوم در برابر رطوبت، آتش و زلزله اشاره کرد.

برخی از مدل‎های جدید سقف کاذب پذیرایی شامل سقف کاذب کناف برای پذیرایی، نوار چوبی برای سقف کاذب پذیرایی، سقف کاذب با نور مخفی پذیرایی و مدل کناف سقف کاذب پذیرایی ساده و شیک می‌شود

سقف خانه‌های مدرن

انواع سقف‌ خانه‌های مدرن شامل سقف کاذب رابیتس و اندود (از جنس فولاد)، سقف کاذب کناف (نوعی از سقف دارای پنل‌های گچی یا غیر گچی پیش ساخته)، سقف کاذب آکوستیک (مناسب سالن سینما، سالن‌های موسیقی و … دارای دو مدل معمول و نسوز شامل پارچه‌های چین‌دار، ورقه‌های گچی، ورقه‌های چوبی)، سقف کاذب PVC (از جنس پلی ونیل کلراید یا پی وی سی، غیر قابل اشتعال، عایق حرارتی و صوتی و طول عمر زیاد)، سقف کاذب چوبی (دارای طرح لمبه‌های چوبی از چوب نراد خارجی یا روسی)، سقف کاذب ترکیبی (دارای مدل‌های مختلف و یک طرح هندسی)، سقف کاذب گریلیوم (ساخته شده با استفاده از ورق‌های آلومینیوم، آهن و آلیاژ)، سقف کاذب آلومینیومی (ساخته شده با پوشش آلومینیومی دارای پشم شیشه)، سقف کاذب تایل (برای نصب آن از آویزه‌هایی از جنس گالوانیزه استفاده می‌شود)، سقف کاذب لوکسالون (قابلیت نصب مجدد، مقاوم در برابر آتش و عوامل جوی)، سقف کاذب با صفحات پیش ساخته گچی (دارای پنل‌های گچی پیش ساخته همراه با سازه‌ای فلزی، خمیر مخصوص و بتونه درزگیر) و سقف کاذب دامپا (مورد استفاده در جلوی شیروانی یا دیواره‌ کانکس‌ها) می‌شود.

تماس با ما

سقف ساده بدون کناف

سقف ساده بدون کناف، یک طرح ساده و یکدست است که قابلیت نورپردازی سقف را افزایش می‌دهد. از جمله مزایای سقف ساده بدون کناف شامل به‌کارگیری هالوژن برای نورپردازی، نصب چراغ آویز و چراغ سقفی، استفاده از ریسه در نورپردازی سقف پذیرایی بدون کناف و بسیاری موراد دیگر می‌شود.

طراحی سقف ساده و شیک

برای اینکه بتوانید سقف ساده و شیک داشته باشید، از سقف هایگلاس یا آینه‌ وارونه و سقف هایگلاس (براق و صیقلی) استفاده کنید. همچنین می‌توانید از طراحی سقف گیاهی با اضافه کردن چند شاخه گیاه زنده و طبیعی استفاده نمایید. از دیگر طرح‌های سقف ساده و شیک می‌توان به سقف چوبی، شابلون کاری سقف به منظور ایجاد فانتزی در سقف،  ترکیب عکس و نقاشی روی سقف، کاغذ دیواری روی سقف، طراحی‌های سه بعدی قابل نصب، سقف‌های لایه لایه، گچ‌بری، استفاده از رنگ‌های مدرن و جسورانه، سقف با طرح تاسیسات صنعتی، آجر و سنگ، پارچه و الیاف، سقف فلزی، استفاده از طرح‌های بازیافتی، شیشه و نور و طرح‌های راه راه اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره «رنگ دکوراتیو سقف چیست» صحبت کنیم. رنگ دکوراتیو سقف یا همان پتینه‌کاری، یکی از منحصربه‌فردترین مدل‌‎‌‎های قابل اجرا در سقف خانه است که می‌تواند زمینه را برای مقاومت و زیبایی هر چه بیشتر سقف به وجود آورد. برای اطلاع از رنگ‌های مورد استفاده در رنگ دکوراتیو سقف، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳-۰۲۱ تماس بگیرید. کارشناسان ما در مجله مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

سقف دکوراتیو چیست؟

سقف دکوراتیو یک نوع سقف کاذب است که امکان نورپردازی خاص و منحصربه‌فرد را برای خانه یا محل کار شما به وجود آورد.

رنگ دکوراتیو چیست؟

رنگ‌ دکوراتیو یک نوع پتینه‌کاری است که شما می‌توانید از آن برای دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید.

رنگ دکوراتیو سقف چیست؟

رنگ دکوراتیو سقف یک نوع پتینه‌کاری بر روی سقف است که برای اجرای آن، باید از نیروی متخصص و فنی استفاده کنید.

چه طرح‌هایی برای ایجاد یک سقف ساده و شیک وجود دارد؟

استفاده از سقف هایگلاس یا آینه‌ وارونه و سقف هایگلاس، سقف گیاهی با اضافه کردن چند شاخه گیاه زنده و طبیعی، شابلون کاری سقف به منظور ایجاد فانتزی در سقف و ترکیب عکس و نقاشی روی سقف توصیه می‌شود.

سقف خانه‌های مدرن چگونه است؟

برخی از بهترین طرح‌های مورد استفاده در سقف خانه‌های مدرن شامل سقف کاذب کناف، سقف کاذب آکوستیک، سقف کاذب PVC، سقف کاذب چوبی، سقف کاذب ترکیبی و سقف کاذب گریلیوم می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید