معرفی رنگ دکوراتیو چوب

بسیاری از ما علاقه مند به رنگ آمیزی و دکوراتیو کردن وسایل چوبی خود هستیم. ساختار چوب به گونه‌‌ای است که می‌تواند رنگ بر پایه آب و روغن را به خوبی جذب کند؛ البته به شرطی که قبل از آن چوب را به وسیله پرایمر و سایر مواد آماده‌سازی کنید. بهترین نوع رنگ برای استفاده در سطح چوب، به نوع سطح چوبی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره رنگ دکوراتیو چوب و بهترین رنگ‌ها برای آن صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ مخصوص چوب چیست؟

رنگ دکوراتیو چوب باعث ایجاد لایه رنگ نازک‌ تری بر روی سطوح می‌‌شود که به شکل موثرتری شیارها و فرو رفتگی‌های آن را ترمیم و پوشش سطح را یکدست تر می‌کند. رنگ های براق‌ و مات ارزان‌ ترین گزینه برای رنگ آمیزی سطوحی هستند که کمتر در معرض برخورد قرار دارند و در فواصل زمانی بیشتری نیاز به تمیز کردن دارند.

برای  قسمت‌های کف می توانید از رنگ روغنی بر پایه آلکیدی استفاده کنید. این نوع رنگ می‌تواند آسیب روزانه ناشی از پاشنه کفش، رطوبت و جا به جایی وسایل را به شکل موثری کنترل کند. رنگ مبتنی بر آب برای پوشش سطوح نرم و انعطاف‌پذیر کف‌ چوبی رنگ‌ شده در مناطق پر تردد به خوبی مقاومت نمی ‌کند؛ به همین جهت بهتر است برای رنگ آمیزی این سطوح گسترده یک طبقه، رنگ نیمه براق یا براق را انتخاب کنید.

رنگ دکوراتیو چوب

رنگ دکوراتیو چوب

اگر به دنبال رنگ دکوراتیو چوب مطرح و مد روز برای دکوراسیون داخلی خانه خود هستید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه به بهترین رنگ‌های مورد استفاده برای رنگ دکوراتیو چوب مخصوص طراحی داخلی می‌پردازیم:

  • رنگ چوب روشن یا طبیعی: این رنگ به عنوان یک انتخاب پر طرفدار برای خانه‌های مدرن و امروزی است. به طوری که استفاده از آن زمینه را برای ایجاد حس تمیزی و روشنی در اتاق به وجود می‌آورد.
  • رنگ چوب تیره: این رنگ برای سبک‌های سنتی و کلاسیک ایده‌آل است؛ زیرا به اتاق ظاهری رسمی و منحصر به فرد می‌دهد.
  • رنگ چوب قرمز مایل به گیلاسی: اگر به دنبال ایجاد گرما و غنا در اتاق خود هستید از رنگ دکوراتیو چوب قرمز مایل به گیلاسی استفاده کنید. این رنگ بیشتر در خانه‌های روستایی و قدیمی (روستیک) دیده می‌شود.
  • رنگ چوب خاکستری یا سفید: این رنگ برای خانه‌هایی با تم ساحلی مناسب است.

رنگ دکوراتیو طرح چوب

انتخاب رنگ دکوراتیو برای طراحی چوب بسته به سبک و محیط می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برای یک فضای مدرن و امروزی، رنگ‌های روشن‌تر و خنثی‌تر مانند سفید، خاکستری روشن یا بژ ممکن است، مناسب باشند؛ در حالی که برای فضای داخلی روستیک یا قدیمی، رنگ‌های تیره‌تر و گرم‌تر مانند قهوه‌ای تیره یا قهوه‌ای مایل به قرمز اولویت دارند.

توجه به پالت رنگ موجود، نور و هدف فضا در انتخاب رنگ دکوراتیو چوب بسیار مهم است. به طوری که شما می‌توانید از رنگ‌‎های طرح چوب برای دکوراسیون داخلی استفاده نمایید. بنابراین یکی از بهترین رنگ‌ها برای رنگ دکوراتیو چوب، استفاده از پوشش‌های پودری است.

رنگ مخصوص چوب مبل

  • طبیعی: رنگ طبیعی چوب حسی ارگانیک و روستایی به آن می‌دهد که می‌تواند طبیعت را به داخل خانه بیاورد.
  • قهوه‌ای تیره: این رنگ به عنوان یک رنگ کلاسیک شناخته می‌شود که به هر اتاقی گرما و آرامش می‌بخشد.
  • خاکستری: گزینه‌ای شیک و امروزی که به خوبی با سایر رنگ‌های خنثی و رنگ‌های برجسته ست می‌شود.
  • مشکی: انتخابی مینیمال که در دکوراسیون داخلی مدرن کارایی دارد.
  • سفید: گزینه‎ای روشن و تازه که به خوبی در فضای داخلی کار می‌کند.

رنگ ایتالیایی چوب

رنگ سنتی چوب در ایتالیا، قهوه‌ای مایل به طلایی است. این رنگ اغلب با استفاده از رنگ یا لاک‌های طبیعی به دست می‌آید که دانه‌بندی طبیعی چوب را حفظ می‌کند. به طوری که چوب ظاهری گرم و جذاب به خود می‌گیرد.

دیگر رنگ‌های چوبی محبوب در ایتالیا شامل رنگ‌های ‌قهوه‌ای تیره، قرمز و نیز رنگ‌های روشن‌ و طبیعی‌ است که بر بافت طبیعی چوب تأکید می‌کند. به طور کلی، رنگ‌های چوب ایتالیایی غنی، گرم و کلاسیک هستند که نشان‌دهنده قدمت این کشور در زمینه استفاده از محصولات چوبی است.

رنگ دکوراتیو چوب

رنگ پوششی چوب

بهترین رنگ‌های پوششی چوب عبارتند از:

۱- پوشش شفاف: رنگ و بافت طبیعی چوب را حفظ می‌کند.

۲- پوششی به رنگ قهوه‌ای تیره: رنگ‌های عمیق و بافت دار چوب را نشان می دهد.

۳- پوششی به رنگ قهوه‌ای روشن: به چوب گرما و حس خاکی بودن می‌بخشد.

۴- پوششی به رنگ سفید: رنگی کلاسیک که روی قطعات مدرن یا روستیک (استایل روستایی) عالی به نظر می‌رسد.

۵- پوششی به رنگ خاکستری: رنگی مدرن و محبوبی است که برای چوب، براقیت ایجاد می‌کند.

۶- پوششی به رنگ مشکی: رنگی دراماتیک که می‌تواند تضاد قابل توجهی را در برخی از چوب‌ها به وجود آورد.

۷- پوششی به رنگ قرمز: رنگی گرم و دلپذیر که به چوب حس شادابی و غنا می‌دهد.

۸- پوششی به رنگ آبی: رنگی پر رمز و راز که می‌تواند حس بازیگوشی را به اتاق یا مبلمانی بی‌افزاید.

بهترین رنگ برای چوب گردو

برای داشتن ظاهری طبیعی، ممکن است ترجیح دهید رنگ طبیعی چوب را با استفاده از یک پوشش شفاف یا روشن حفظ کنید. ترکیب کردن یک پوشش شفاف، غنای چوب را حفظ می‌کند و در عین حال وظیفه دارد تا از سطح چوب در برابر عوامل محیطی محافظت نماید.

اگر ظاهر تیره یا گرم‌ را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از چوب درخت گردو با رنگ متوسط ​​یا تیره استفاده کنید که الگوی بافت دار چوب را نیز نمایان می‌کند.

رنگ شل را با برس زدن پاک کنید

رنگ ماشین برای چوب

رنگ خودرو به طور کلی برای چوب توصیه نمی‌شود؛ زیرا  این رنگ برای این منظور طراحی نشده است. در عوض، از رنگ‎هایی استفاده کنید که به طور خاص برای سطوح چوبی فرموله شده‌اند. این رنگ ها در سه نوع مات، نیمه براق و براق تولید می‎شود.

با این وجود، برخی رنگ‌های مخصوص خودرو نیز برای چوب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال می‌توان به رنگ فوری اشاره کرد. این رنگ در سه نوع نیم پلی استر، سیلر، کیلر و رنگ‌ها خودرویی استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای زیبایی هر چه بیشتر رنگ چوب و محصولات پایه چوب خود، از این نوع رنگ‌ها استفاده کنید.

آماده‌سازی چوب به منظور رنگ آمیزی

برای رنگ آمیزی سطوح چوبی با رنگ دکوراتیو چوب به شکل استاندارد و مطلوب، لازم است سطح آن ها را از قبل آماده کنید و ابزار رنگ آمیزی مناسب مورد نیاز را تهیه نمایید. در این بخش قصد داریم به مراحل آماده‌سازی چوب به طور مختصر اشاره کنیم:

۱- تجهیزات و ابزار مورد نیاز

  • کاردک
  • لیسه رنگ یا ابزار ۵ در ۱
  • برس سیمی
  • سنباده
  • قلم مو

۲- لبه‌های شل را خراش دهید

ابتدا به وسیله یک لیسه رنگ یا ابزار ۵ در ۱، لبه‌های شل و ناهموار سطح چوبی که از قبل رنگ شده است را خراش دهید تا سطح چوب را کمی هموار کنید. مراقب باشید که چوب را با لبه‌های تیز سوهان نخراشید و به آن آسیب نزنید.

۳- رنگ شل را با برس زدن پاک کنید

در این مرحله باید به وسیله یک برس سیمی، آلودگی‌های باقی مانده بر سطح چوب را به طور کامل بر طرف کنید و سطح چوب را کاملا تمیز و صاف نمایید. بهتر است لبه‌ قسمت‌های آسیب دیده را بیش از یک بار برس بکشید. در حین کار اگر رنگ دکوراتیو چوب شروع به کنده شدن کرد، آن را از سطح جدا کنید.

۴- پرکننده چوب (بتونه) را اعمال کنید

در این مرحله قبل از نقاشی با رنگ دکوراتیو چوب لازم است پرکننده چوب (بتونه) را توسط یک چاقوی بتونه در سراسر ناحیه آسیب دیده پخش کنید. البته توجه داشته باشید که لازم است میزان پرکننده چوب (بتونه) کمی بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد تا به طور کامل بتواند نواحی آسیب دیده چوب را بپوشاند. با این کار، کیفیت رنگ آمیزی شما بالاتر می‌رود.

علاوه بر این نگران پرکننده‌های اضافی نیز نباشید؛ مواد اضافی در مرحله بعد توسط سنباده از سطح چوب جدا می‌شوند. توجه داشته باشید که در حین کار حتما چاقوی بتونه را خم کنید تا سطحی صاف ایجاد شود.

پرکننده چوب را سمباده بزنید

۵- اجازه دهید پرکننده چوب (بتونه) خشک شود

اجازه دهید پرکننده چوب (بتونه) طبق دستورالعمل درج شده بر روی محصول خشک شود. معمولا خشک شدن این مواد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد اما بهتر است حداقل دو ساعت برای خشک شدن به آن زمان بدهید تا به طور کامل از خشک شدن پرکننده مطمئن شوید. در صورتی که سعی کنید قبل از اینکه سطح کاملا خشک شود آن را سنباده بزنید، سطح شما دچار آسیب می‌شود.

۶- پرکننده چوب (بتونه) را سمباده بزنید

برای انجام این مرحله لازم است یک کاغذ ریز را روی سنباده به شکل نوسانی بچسبانید و ناحیه وصل شده را خرد کنید تا با رنگ اطراف یکدست و صاف شود. توجه داشته باشید که از سنباده زدن به چوب لخت خودداری کنید؛ زیرا به سطح چوب شما آسیب وارد می‌کند. در مرحله بعد لازم است صافی سطح را به شکل مجدد مورد بررسی قرار دهید. اگر پرکننده چوب (بتونه) با سطح چوب اطرافش هم تراز نیست، مراحل قبلی را تکرار کنید تا وقتی که پرکننده چوب (بتونه) با سطح چوب هم تراز شود و نتیجه قابل قبولی بگیرید.

۷- پرایمر را اعمال کنید

هنگامی که ناحیه پر شده به سطح قابل قبولی از صافی رسید، یک پرایمر روی کل سطح بمالید تا برای رنگ آمیزی توسط رنگ دکوراتیو چوب آماده شود. البته توجه داشته باشید که در انتخاب پرایمر بسیار دقت کنید زیرا پرایمر ها در رنگ آمیزی جزء مراحل اصلی است و اگر به آن کم توجهی شود ممکن است در رنگ آمیزی به مشکل بخورید.

فروشگاه تخصصی رنگ چوب

برای تهیه رنگ چوب، می‌توانید به نزدیک ترین فروشگاه رنگ یا ابزارفروشی مراجعه کنید. در ضمن فروشگاه اینترنتی مینیاتور، به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری، آماده پاسخگویی به سفارشات شما عزیزان هستیم. همه حالا با ما تماس بگیرید و رنگ مناسب چوب خود را سفارش دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع رنگ دکوراتیو چوب و نحوه رنگ آمیزی آن با ابزار مورد نیاز بر روی سطوح چوبی صحبت کردیم و سپس جزئیات هر کدام از قسمت‌های آماده‌سازی چوب برای رنگ آمیزی را زیر ذره‌بین بردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

رنگ ایتالیایی چوب چیست؟

رنگ ایتالیایی چوب به عنوان رنگ سنتی چوب در کشور  ایتالیا شناخته می‌شود که عموما شامل رنگ قهوه‌ای مایل به  طلایی است.

بهترین رنگ دکوراتیو چوب چیست؟

رنگ‌هایی مانند رنگ روشن، رنگ تیره، رنگ قرمز مایل به گیلاسی و رنگ سفید یا خاکستری، به عنوان بهترین رنگ دکوراتیو چوب شناخته می‌شوند.

آیا از رنگ خودرو می‌توان برای چوب استفاده کرد؟

توصیه ما این است که برای رنگ کردن چوب از رنگ خودرو استفاده نکنید اما شما می‌توانید در برخی موارد از رنگ‌های فوری مخصوص خودور استفاده کنید.

برای محیط قدیمی، چه نوع رنگ دکوراتیو چوب مناسب است؟

در فضای روستیک، قدیمی یا روستایی، استفاده از رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای تیره برای قطعات و وسایل چوبی بهتر است.

مراحل رنگ آمیزی چوب چیست؟

ابتدا سطح را تمیز کنید و سپس در صورت نیاز، آن را بتونه بزنید. بتونه را سنباده زده و دست آخر پیش از رنگ‌آمیزی، سطح چوب را پرایمر بزنید. وقتی پرایمر خشک شد، رنگ را بر روی چوب اعمال کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید