رنگ نمای ساختمان نانو چیست؟

با استفاده از پوشش نانو، سطوح قادر به جذب آب، کثیفی، روغن و چربی نیستند. همچنین تمیز کردن این سطوح به سادگی انجام می‌شود. شما می‌توانید این محصول را با ابزار و وسایل مناسب رنگ آمیزی به نمای ساختمان خود بزنید و تا چندین سال از مقاوم بودن نمای ساختمان، اطمینان حاصل کنید. در ضمن توجه کنید که به دلیل عدم وجود فناوری تولید رنگ نانو، شرکت‌های داخلی قادر به تولید این رنگ نیستند. بنابراین چنین محصولی عملا در بازار ایران موجود نیست و اگر فروشنده‌ای، مدعی فروش رنگ نانو بود، نیاز است که به دیده تردید، صحبت‌های او را دنبال کنید. در این مقاله به موضوع رنگ نمای ساختمان نانو، مزایا، معایب و کاربردهای آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ نمای ساختمان نانو چیست؟

رنگ نمای ساختمان نانو که به عنوان پوشش سرامیکی نیز شناخته می‌شود، فرآیند اعمال یک لایه سطحی بر روی دیوار است که ذرات خشک، آب، روغن و کثیفی را دفع می‌کند.

پوشش نانو را می‌توان به صورت مایع و جامد یافت که هر کدام از آن‌ها ویژگی های متنوعی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، یک پوشش رنگ نمای ساختمان نانو می‌تواند سطح مورد نظر را در برابر خراش و آسیب و انواع باکتری مقاوم کند.

رنگ نانو برای نمای ساختمان

هنگامی که صحبت از کاربردهای ساختمانی به میان می‌آید، رنگ نانو چندین مزیت را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، در برابر عوامل جوی و محو شدن تدریجی بسیار مقاوم است؛ به همین خاطر این محصول برای کاربردهای خارج از منزل مانند نمای ساختمان ایده‌آل است و می‌توان از آن استفاده کرد.

علاوه بر این، رنگ نانو نه تنها آبگریز و اولئوفوبیک (دفع چربی) است بلکه خاصیت خود تمیز شوندگی نیز دارد. این بدین معنی است که آلودگی، گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها کمتر به سطح آن می‌چسبند و این امر نگهداری آن را آسان‌تر کرده و نیاز به تمیز کردن مستمر را کاهش می‌دهد.

رنگ نانو در جلوگیری از رشد کپک و قارچ در نمای ساختمان نیز موثر است. خواص ضد باکتریایی این محصول مانع از رشد میکروارگانیسم‌هایی می‌شود که باعث ایجاد مشکلات سلامتی و تخریب مصالح ساختمانی می‌گردد.

همچنین، رنگ نانو دارای خواص عایق حرارتی مطلوبی است که به تنظیم دمای داخل خانه و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که این محصول سازگاری بالایی با محیط زیست داشته باشد؛ زیرا به کاهش انتشار کربن و کاهش هزینه‌های انرژی کمک شایان توجهی می‌کند.

لازم به توضیح است که تولید رنگ نانو در ایران تایید نشده است و. بنابراین اگر احتمالا به فروشنده‌هایی برخورد کردید که ادعای فروش رنگ نانو ساختمانی داشت، پیش فرض شما بر عدم صحت این موضوع باشد. زیرا هیچ کدام از برندهای معتبر در زمینه تولید رنگ نانو فعالیت نمی‌کنند. دلیل این موضوع به نبود تکنولوژی ساخت رنگ نانو در ایران برمی‌گردد.

رنگ نانو برای دیوار

رنگ نانو نوعی رنگ حاوی نانو ذرات بسیار کوچک است که می‌توانند خواص منحصر به فردی را به رنگ ارائه دهند. به عنوان مثال، یک رنگ نانو خود تمیز شونده می‌تواند به حفظ تازگی و تمیزی دیوارها کمک کند. همچنین، رنگ مبتنی بر نانوذرات که در برابر رطوبت و لکه مقاوم است، برای پوشش‌دهی دیوار آشپزخانه و حمام (جایی که دیوارها بیشتر در معرض آب و رطوبت قرار دارند)، مناسب است. با این حال، رنگ نانو دیوار ساختمان گران‌تر از رنگ‌های معمولی مانند رنگ روغنی و رنگ اکریلیک است.

رنگ نمای ساختمان نانو

رنگ نانو اکریلیک

رنگ نانو اکریلیک یک نوع رنگ اکریلیک حاوی نانو ذرات است. این نانو ذرات معمولا کمتر از ۱۰۰ نانومتر اندازه دارند و برای بهبود عملکرد و دوام رنگ به آن اضافه می‌شوند.

استفاده از نانو ذرات در رنگ اکریلیک می‌تواند منجر به سطح صاف‌، یکنواخت‌، چسبندگی بهتر، افزایش مقاومت در برابر محو شدن، ترک‎خوردگی و بهبود مقاومت در برابر آب شود. علاوه بر این، فناوری نانو امکان فرمولاسیون رنگ‌هایی با رنگدانه و شدت رنگ بالاتر را فراهم می‌کند.

رنگ‌های نانو اکریلیک معمولا در پوشش‌های معماری ساختمان، خودرو و پوشش‌های صنعتی استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین در هنر و صنایع دستی محبوبیت زیادی دارند.

انواع و کاربردها

  • پوشش‌های ضد خوردگی: هنگامی که پوشش نانو بر روی فلز اعمال می‌شود، تماس ترکیبات شیمیایی با مواد خورنده را متوقف می‌کند؛ این امر فرایندهایی مانند اکسیداسیون را متوقف می‌کند.
  • پوشش آنتی باکتریال: این نوع از پوشش‌های نانو به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها کمک می‌کنند و به طور اختصاصی برای مناطقی مانند حمل ‌و نقل عمومی مناسب است.
  • پوشش سد حرارتی: این نوع پوشش به ویژه در صنعت هوانوردی رایج است و معمولا بر روی سطوح فلزی اعمال می‎شود.
  • پوشش‌های ضد سایش: کاربرد اصلی این پوشش طولانی‌‌تر کردن عمر مفید سطح با کاهش میزان اصطکاک است.
  • پوشش‌های خود ترمیم شونده: نانوکپسول‌های پر شده داخل این پوشش در صورت بروز هرگونه خراشیدگی و آسیب به ترمیم سطح کمک می‌‎کند. این رنگ‌های نانو را می‌توان در وسایل روزمره از جمله تلفن و رنگ خودرو جستجو کرد.
  • پوشش‌های ضد گرافیتی: این پوشش‌ها با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و نامرئی هستند. مزیت استفاده از این نوع پوشش، این است که از پرداخت هزینه اضافی توسط شهرداری برای تمیز کردن دیوار نوشته‌ها جلوگیری می‌‌کند.

مزایای استفاده از رنگ‌های نانو

  • به راحتی تمیز می‌شوند.
  • پایداری و طول عمر زیادی دارند.
  • مقاومت بالا

کاربرد دقیق

رنگ نمای ساختمان نانو برای پوشش سقف و دیوار ها

سیستم پوشش نانو نوعی رنگ ضد آب و قابل شست و شو است که مانع از چسبیدن یا جذب مایعات و آلودگی‌ها به سطح مورد نظر می‌شود. این رنگ پوششی محافظتی و ماندگار برای وسایل شما به ارمغان می‌آورد. در ادامه به مزایای استفاده از رنگ نمای ساختمان نانو برای پوشش سقف و دیوارها می‌پردازیم.

فناوری قابل اعتماد

سیستم پوشش رنگ نمای ساختمان نانو به صورتی است که در آن نانو ساختارها شبکه ‌ای از مولکول‌ ها را روی یک سطح می ‌سازند. اگرچه این سیستم جدید نیست، اما پیشرفت‌های جدیدی که امروزه به فناوری آن راه پیدا کرده، به این معنی است که پوشش نانو را می‌توان در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

کاربرد دقیق

بسیار مهم است که ما با آماده‌سازی برای رنگ آمیزی سطح دیوار و سقف کار را شروع کنیم. آماده‌سازی، تمیز کردن، ترمیم خوردگی لبه، برش و صاف کردن سطوح، همگی در صورت لزوم قبل از اعمال پوشش انتخابی شما صورت می‌گیرد. پس از آماده شدن سطح نهایی، پوشش نانو وارد عمل می‌شود. هنگامی که از تمیزی سطح و عاری بودن آن از هرگونه گرد و غبار و آلودگی اطمینان حاصل کردیم، پوشش نانو به عنوان لایه نهایی و محافظ نصب می‌گردد. استفاده از این نوع رنگ برای رنگ آمیزی ساختمان نیز سریع و آسان است و با سرعت ۱۶۰ متر مربع در هر لیتر قابلیت پخش دارد.

مزایای مختلف

یک لایه پوشش محافظ نهایی باید عملکردی استثنایی داشته باشد تا بتواند استانداردهای بالای ما را برآورده کند. پوشش نانو نیز از این قاعده مستثنی نیست و محافظت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت و آسیب نور خورشید را در سطحی عالی ارائه می‌دهد. سطح رنگ شده علاوه بر اینکه بسیار مقاوم و ضد آب است بلکه به راحتی هم تمیز می‌شود. بنابراین نیاز حداقلی به نگهداری یا تعمیر دارد. در واقع، این سیستم بادوام می‌تواند عمر پوشش سقف یا دیوار خارجی شما را به مدت پنج سال افزایش دهد.

انعطاف پذیری

هیچ پروژه ساختمانی نیازهای یکسانی ندارد. با این حال، پوشش نانو انعطاف‌پذیری زیادی را به مشتری ارائه می‌دهد، زیرا می‌تواند روی دیوارها، سقف‌ها و پنجره‌های فلزی، بنایی، چوب، شیشه و پلاستیک اعمال شود. با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، انعطاف‌پذیری این رنگ به شکل موثری افزایش یافته است.

کاربرد دقیق

معایب رنگ نانو

۱- هزینه: رنگ نانو گرانتر از رنگ سنتی به دلیل فناوری پیشرفته در تولید آن است.

۲- در دسترس بودن محدود: رنگ نانو هنوز به طور گسترده در اکثر کشورها در دسترس نیست که ممکن است مکان‌یابی و خرید را دشوار کند.

۳- مشکلات کاربرد: رنگ نانو برای اجرا به تجهیزات و تکنیک‌های تخصصی نیاز دارد که ممکن است برای برخی از کاربران چالش برانگیز باشد.

۴- دوام: برخی از رنگ‌های نانو ممکن است به اندازه رنگ‌های سنتی دوام نداشته و نیاز به استفاده مجدد داشته باشند که این موضوع بر هزینه آن اضافه می‌کند.

قیمت رنگ نانو نمای ساختمان

قیمت نانو رنگ برای نمای ساختمان بستگی به کیفیت، برند و کاربرد مورد نظر دارد. برای برآورد دقیق قیمت بهتر است با کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی مینیاتور تماس بگیرد.

جمع‌بندی

در این مقاله در رابطه با رنگ نمای ساختمان نانو صحبت کردیم. ابتدا به سوال رنگ نمای ساختمان نانو چیست پاسخ دادیم و انواع و کاربرد‌های آن را نام بردیم. در آخر هم در رابطه با قابل اعتماد بودن این فناوری، کاربرد دقیق، مزایای مختلف و انعطاف پذیری آن اطلاعاتی ارائه کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

سوالات متداول

رنگ نانو چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایای رنگ نانو می‌توان به ضد آب بودن، خود ترمیم شوندگی، خود تمیز شوندگی، مقاوم در برابر خوردگی و عوامل شیمیایی، ضد قارچ و انواع باکتری و ارائه سطحی صاف اشاره کرد.

آیا رنگ نانو در ایران تولید می‌شود؟

هیچ کدام از شرکت‌های تولیدکننده رنگ در ایران، رنگ نانو تولید نمی‌کنند.

رنگ نانو چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین کاربردهای رنگ نانو می‌توان نمای داخلی و خارجی ساختمان، خودرو و … اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید