رنگ پاش صنعتی چیست؟

پیستوله رنگ یا سیستم پاشش رنگ، ابزاری است که برای رنگ کردن اشیاء مختلف مانند خودروها، مبلمان، دیوار ساختمانی و غیره استفاده می‌شود. پیستوله‌‍‌های رنگ در سه نوع HVLP (حجم بالا، فشار پایین)، LVLP (حجم پایین، فشار پایین) و نوع دیگری که بدون هوا (airless) تولید می‌گردند. در کل، پیستوله رنگ عموما شامل مخزن، تریگر (دسته)، اسپری (نازل) و بدنه اصلی است. در این مقاله قصد داریم درباره پیستوله رنگ یا رنگ پاش صنعتی صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

پیستوله بادی

پمپ اسپری رنگ صنعتی، وسیله‌ای است که برای اعمال رنگ بر روی سطوح مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه از یک سیستم اسپری بدون هوا استفاده می‌کند که در آن رنگ از یک روزنه کوچک عبور و یک غبار ریز ایجاد کرده و سطح رنگ شده را می‌پوشاند.

پمپ های اسپری رنگ صنعتی به دلیل کارایی و سرعت اغلب در صنایع تولیدی، خودروسازی و ساختمانی استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین در کارهای نقاشی بزرگ مانند ساختمان‌های تجاری یا مسکونی کاربرد دارند. استفاده از پمپ اسپری رنگ صنعتی می‌تواند میزان کار مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه را کاهش دهد و در عین حال یک سطح  ثابت و حرفه ای را به شما ارائه دهد.

پیستوله برقی

رنگ پاش برقی صنعتی وسیله‌ای است که نه تنها از یک موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن پمپ رنگ استفاده می‌کند بلکه یک جریان پرفشار رنگ را نیز به وجود می‌آورد که توسط تفنگ اسپری اتمیزه شده و روی سطوح اعمال می‌شود. این نوع رنگ پاش با برق کار می‌‌کند و برای کاربردهای صنعتی که در آن سطوح وسیع نیاز به رنگ آمیزی سریع و کارآمد دارند، طراحی شده است.

ابتدا رنگ در یک ظرف یا یک مخزن متصل به اسپری نگه داشته می‌شود. سپس ضمن کشیده شدن توسط پمپ و با فشار بالا از یک نازل کوچک عبور می‌کند. نازل، رنگ را اتمیزه کرده و آن را به قطرات کوچکی تقسیم می‌کند که روی سطح پاشیده می‎شود.

رنگ پاش صنعتی

رنگ پاش‌های برقی صنعتی اغلب در صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی و ساختمان سازی استفاده می‌شود؛ جایی که سرعت و کارایی بسیار مهم است. از این وسیله برقی می‌توان برای اعمال طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، مانند رنگ‌های حلال و پایه آب استفاده کرد.

در مقایسه با انواع دیگر رنگ‌پاش‌ها، رنگ‌پاش‌های برقی کارآمدتر هستند و به فشار هوای کمتری نیاز دارند. همچنین استفاده از آن‌ها آسان تر است و به آموزش کمتری نیاز دارد و می‌توان از آن‌ها برای رنگ آمیزی طیف وسیعی از سطوح مانند چوب، فلز و بتن استفاده کرد.

دستگاه رنگ پاش صنعتی

رنگ پاش صنعتی وسیله ای است که برای اعمال رنگ، پوشش‌ها یا سایر مواد تکمیل کننده بر روی سطوح در محیط صنعتی استفاده می‌شود. به طور کلی، رنگ‌پاش‌های صنعتی از کمپرسورهای هوا، پمپ‌های فشار بالا یا یک سیستم بدون هوا برای اتمیزه کردن رنگ به صورت قطرات کوچکی استفاده می‌کنند که می‌تواند به طور یکنواخت روی سطح اعمال شود. رنگ پاش از یک تفنگ اسپری تشکیل شده است که از طریق یک شلنگ به سیستم تحویل رنگ متصل می‌گردد.

رنگ پاش‌های صنعتی به طور گسترده در صنایع خودروسازی، هوافضا، مبلمان و ساخت و ساز استفاده می‌شود. آ‌ن‌ها نسبت به قلم مو یا غلتک‌های سنتی کاربرد سریع‌تری را با کار، هدر رفتن و دوباره کاری کمتر دارند.

مقایسه پیستوله برقی و بادی

پستوله‌های برقی و بادی دو رنگ پاش محبوب هستند که نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در ادامه به مقایسه پیستوله‌های برقی و بادی اشاره می‌کنیم:

پیستوله برقی:

– مزایا:

  1- استفاده از آن‌ها آسان است و نسبت به پیستوله‌های بادی به تلاش کمتری برای کار نیاز دارند.

  2- عموما سر و صدای کمتری دارند و لرزش کمتری تولید می‌کنند.

  3. آن‌ها علاوه بر برق، می‌توانند با باتری کار کنند؛ به این معنی که قابل حمل تر هستند و نیازی به کمپرسور هوا ندارند.

  4. آن‌ها تمایل دارند الگوی اسپری ثابت تری نسبت به پیستوله‌های بادی داشته باشند.

– معایب:

۱- ممکن است به دلیل موتور الکتریکی و باتری نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند.

۲- اغلب گرانتر از پیستوله‌های بادی است.

پیستوله بادی:

– مزایا:

۱- آن‌ها قدرتمندتر از پیستوله‌های برقی هستند و می‌توانند مواد ضخیم‌تری را تحمل کنند.

۲٫ قطعات کمتری نسبت به پیستوله برقی دارند؛ این یعنی نیاز به نگهداری کمتری دارد.

۳-  قیمت کمتری نسبت به پیستوله برقی دارند.

– معایب:

  1- برای کار کردن به کمپرسور هوا نیاز دارند که می‌تواند پر سر و صدا و گران باشد.

  2- آن‌ها می‌توانند لرزش بیشتری تولید کنند که بدون تردید برای کاربر خسته کننده است.

  ۳٫ استفاده از آن‌ها ممکن است به تلاش بیشتری نسبت به پیستوله‌های برقی نیاز داشته باشد.

مزایای استفاده از رنگ پاش صنعتی

بهترین پیستوله رنگ

مارک های خوب ایرانی و خارجی پیستوله، عبارتند ار: رونیکس، ساتا، محک، ایربراش، اکتیو، استار، ایواتا، اسمارت، بوش، هیوندای، کرون، پینت زوم، پلاستر، تیوان، تندیس. که محصولات باکیفیتی را تولید می کنند. در صورتی که تجربه استفاده از هر یک از برندهای ذکر شده را دارید، تجربیات خود را در نظرات این پست برای سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

انواع پیستوله رنگ

۱- پیستوله ثقلی یا  HVLP

  • پرکاربردترین پیستوله موجود در بازار
  • نیاز به هوای فشرده کمتر نسبت به پیستوله سیفونی
  • قابل استفاده برای رنگ آمیزی چوب و خودرو

۲- پیستوله سیفونی (پیستوله کاسه زیر)

  • این نوع رنگ پاش صنعتی در قمست پشت نازل رنگ پاش قرار دارد. این وسیله هنگام پاشش رنگ، از جریان هوا برای جذب رنگ به سمت بالا استفاده می‌کند و در واقع می توان گفت که غبار رنگ ناشی از فشار در قسمت نازل است.
  • این پیستوله برای رنگ آمیزی یا تغییر رنگ مناسب است.
  • برای رنگ آمیزی سطوحی که به شکل افقی قرار دارند، مناسب نیست.
  • از آنجایی که برای کار با این رنگ پاش ها مجبور به حمل و جابجایی آن ها هستید، خستگی در حین کار امری طبیعی به حساب می‌آید.

۳- پیستوله تحت فشار

  • نازل این نوع رنگ پاش با قسمت درپوش هوا هم سطح است و این مسئله باعث می‌شود رنگ بدون ایجاد خلاء بر روی درپوش هوا فشرده گردد. فشار توسط یک مخزن فشار مستقل تامین می‌شود.
  • هنگام رنگ آمیزی سطوح گسترده نیازی به توقف در بین کار و افزودن رنگ به مخزن نیست.
  • استفاده از این وسیله برای سطوح کوچک و محدود، پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا تغییر رنگ و تمیز کردن پیستوله زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.
  • زمان کمتری برای پر کردن مخزن صرف می‌شود.
  • آزادی عمل بیشتر نقاش به علت جدا بودن مخزن از پیستوله

۴- پیستوله HVLP

  • بیش از نصف رنگ به‌ صورت گرد رنگ در این پیستوله از بین می‌رود.
  • این پیستوله با کمپرسورهای عادی و توربین‌های بادی کار می‌کند.

۵- پیستوله بدون کمک هوای فشرده (Airless)

  • از یک پمپ هیدرولیکی برای تحت‌فشار قراردادن مایع رنگی استفاده می‌کنند.
  • در اغلب موارد، نیازی به رقیق کردن رنگ ندارند و لایه‌های کمتری مورد نیاز است.
  • رنگ به صورت خالص بر روی سطح می‌نشیند و حباب هوا ندارد.
  • هدر رفت رنگ کمتر از ۳۰ درصد است.

۶- ایربراش یا قلم رنگ‌پاش

  • یک پیستوله بسیار کوچک و دارای وزن سبک
  • مناسب برای نقاشی سازه‌های بسیار کوچک

مزایای استفاده از رنگ پاش صنعتی

هنگام استفاده از رنگ پاش صنعتی کیفیت رنگ خوب است و پوشش صاف و ظریفی را برای شما به ارمغان می آورد. رنگ پاش صنعتی رنگ را به صورت ذرات ریز به طور مساوی روی سطح دیوار پخش می کند، به طوری که رنگ لاتکس پوششی صاف و متراکم را بدون آثار قلم مو یا غلطک روی دیوار ایجاد می کند. استفاده از این وسیله با روش های ابتدایی مانند قلمو زدن و استفاده از غلطک قابل مقایسه نیست. میزان سطحی که می توان به وسیله رنگ پاش رنگ آمیزی کرد، بسیار بیشتر از رنگ آمیزی با روش های سنتی است. هنگام استفاده از رنگ پاش سرعت رنگ آمیزی به ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع در ساعت می رسد که این میزان ۱۰ تا ۱۵ برابر رنگ آمیزی به صورت دستی است.

چسبندگی خوب و عمر طولانی یکی دیگر از مزایای رنگ آمیزی با رنگ پاش صنعتی است. رنگ پاش از پاشش رنگ با فشار بالا استفاده  می کند تا ذرات رنگ انرژی جنبشی قوی به دست آورند. با این کار ذرات رنگ می توانند به داخل منافذ پاشیده شوند تا لایه رنگ فشرده تری تشکیل شود. این کار همچنین چسبندگی پوشش رنگ را بهبود می بخشد و بر افزایش طول عمر رنگ تاثیر قابل توجهی دارد.

از دیگر مزایای استفاده از رنگ پاش صنعتی این است که در آن ضخامت رنگ یکنواخت است. ضخامت رنگ در هنگام استفاده از غلطک دستی بسیار ناهموار است، معمولا بین ۳۰ تا ۲۵۰ میکرون است که این میزان استفاده از رنگ تراکم پایینی دارد. در حالی که اسپری رنگ می تواند به راحتی پوششی با ضخامت ۳۰ میکرون ایجاد کند.

نگهداری

چگونه رنگ پاش صنعتی انتخاب کنیم؟

برای خرید رنگ پاش صنعتی لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید. در این قسمت قصد داریم در خصوص مواردی که در هنگام خرید رنگ پاش لازم است به آن توجه کنیم، صحبت کنیم.

محیط عملیاتی

محیط های عملیاتی مختلف به تجهیزات رنگ آمیزی متفاوتی نیاز دارند. در این زمینه دما و رطوبت دو عامل کلیدی هستند که باید در نظر گرفته شوند. احتمال اینکه رنگ پاش ها در فصل زمستان دچار یخ زدگی شوند وجود دارد زیرا هوای محیط فشرده شده و در دمای پایین تری از پمپ خارج می شود. یک طراحی خوب می تواند احتمال یخ زدگی و افت فشار احتمالی را کاهش دهد. برخی از رنگ پاش های پیشرفته دارای پاپت های ایزوله حرارتی بر روی موتورها هستند که از قطعات ریخته گری موتور عایق شده اند تا عملاً یخ زدگی دریچه پایلوت را از بین ببرند. در صورتی که از رنگ پاش در مکان های خطرناک استفاده می شود، لازم است نوع پمپ آن در نظر گرفته شود.

قابل حمل بودن

قابل حمل بودن عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود. اکثر رنگ پاش ها برای حمل و نقل آسان معمولاً روی چرخ های دستی  قرار داده می شوند. اندازه پمپ و مخزن رنگ نیز می تواند بر قابلیت حمل تاثیر بگذارد. در هنگام خرید اندازه پمپ نیز باید برای به حداکثر رساندن قابلیت حمل و نقل در نظر گرفته شود.

 نگهداری

مسلم است خرید رنگ پاشی که تعمیر و نگهداری آن به راحتی انجام می شود، باید در اولویت قرار داشته باشد. فروشنده تجهیزات رنگ آمیزی می تواند در مورد نحوه تعمیر و نگهداری محصول، طول عمر و نکات مهم استفاده از رنگ پاش، توصیه های لازم را به خریداران داشته باشد. برخی از سوالات کلیدی که در خصوص تعمیر و نگهداری محصول باید بپرسید، عبارت اند از:

  • آیا اقلام معمولی به راحتی قابل دسترسی هستند یا نیاز به جداسازی هستند؟
  • آیا ابزار خاصی برای نگهداری و تعمیر محصول مورد نیاز است؟
  • برداشتن کاور دستگاه چگونه انجام می شود؟
  • آیا محل مناسبی بر روی رنگ پاش برای نگهداری ابزار و قطعات ضروری وجود دارد؟
  • آیا قطعات جایگزین دستگاه قیمت مناسبی دارند و به راحتی قابل دسترس هستند؟

فاصله پمپ تا نازل

برای تمیز کردن و اعمال پوشش مناسب، پمپ باید بر افت فشار در شیلنگ غلبه کند. با افزایش طول شیلنگ، افت فشار افزایش یافته و فشار پمپاژ اضافی مورد نیاز است.

قطر شیلنگ اسپری نیز بر افت فشار تأثیر می گذارد. با افزایش قطر شیلنگ می توان افت فشار را کاهش داد. ارتفاع نازل نیز می تواند بر افت فشار تأثیر بگذارد. اگر نازل بالا تر از رنگ پاش باشد، افت فشار بیشتری از طریق شیلنگ ایجاد می شود. البته تولید کنندگان محصول می توانند اطلاعات بیشتری در مورد فشار مورد نیاز برای رنگ آمیزی به مشتریان ارائه دهند.

بهترین پیستوله رنگ برقی

امروزه پیستوله برقی به دلیل سرعت بالا در اجرای رنگ، جای خود را به ابزارهای سنتی مانند قلم مو و غلطک رنگ داده است. از این رو مهم است که بدانید چه برندهایی پیستوله برقی با کیفیت تولید می‌کنند. برخی از بهترین پیستوله‌های رنگ برقی در ایران عبارتند از:

  • پیستوله برقی رونیکس
  • پیستوله برقی ساتا
  • پیستوله برقی بوش
  • پیستوله برقی توسن
  • پیستوله برقی کرون
  • پیستوله برقی هیوندای
  • پیستوله برقی نووا
  • پیستوله کنزاکس
  • پیستوله برقی اینکو

بهترین پیستوله رنگ بادی

اگرچه استفاده از پیستوله برقی یک گزینه مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان است اما گاهی به دلیل هزینه یا عدم امکان در اختیار داشتن این وسیله، استفاده از پیستوله رنگ بادی توصیه می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت پیستوله رنگ بادی با برقی، وجود یک کمپرسور هوا در نوع بادی است که باعث ایجاد فشار هوا جهت پاشش رنگ می‌شود. این نوع پیستوله در انواع مختلف مانند پیستوله HVLP، پیستوله LVLP، پیستوله کاسه رو، کاسه بغل، کاسه زیر، پیستوله سایه پاش، پیستوله دوجزئی، اتوماتیک، پرشر(بدون مخزن) تولید می‌شود.

قیمت پیستوله رنگ بادی ارزان

اگرچه قیمت پیستوله بادی نسبت به پیستوله برقی بالاتر است اما کیفیت پایین‌ تری نسبت به پیستوله برقی دارد. برای استعلام قیمت این محصول، با ما تماس بگیرید.

قیمت پیستوله رنگ حرفه ای

قیمت یک پیستوله رنگ حرفه ای بستگی به برند، مدل و ویژگی‌های آن دارد. به طور کلی، پیستوله‌های رنگ حرفه ای با قیمت های بالایی عرضه می‌شوند.

۱- پیستوله‌ رنگ HVLP (حجم بالا، فشار پایین): این نوع پیستوله‌ها علاوه بر ایجاد یک پوشش با کیفیت بالا، مانع از هدر رفت اضافی رنگ می‌شود.

۲- پیستوله رنگ LVLP (حجم پایین، فشار پایین): این نوع پیستوله‌ها با مصرف کمتری از هوا و رنگ نسبت به پیستوله‌های HVLP عمل می‌کند. در واقع این محصول مصرف کمتری از رنگ و هوا را برای پوشش دادن به کار می‌گیرد.

۳- پیستوله رنگ بدون هوا: این نوع پیستوله از پمپ هیدرولیک برای ایجاد فشار بالا برای پاشیدن رنگ روی سطح مورد نظر استفاده می‌کند. بنابراین برای پروژه‌های بزرگ مانند دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت دستگاه رنگ پاش صنعتی

قیمت دستگاه رنگ پاش صنعتی بستگی به برند، مدل، اندازه و ویژگی‌های دستگاه دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره پیستوله رنگ یا رنگ پاش صنعتی صحبت کردیم. پیستوله رنگ در انواع بادی و برقی تقسیم‌بندی می‌شود که بسته به نوع کار خود، می‌توانید از آن استفاده نمایید. مهم‌ترین تفاوت پیستوله برقی و بادی، در سرعت اجرای نوع برقی است که می‌تواند علاوه بر حفظ کیفیت، زمان رنگ آمیزی را کاهش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پیستوله و نحوه خرید آن، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

کدام پیستوله رنگ در ایران مصرف بالایی دارد؟

پیستوله برقی رونیکس و پیستوله برقی ساتا، جزو مهم‌ترین و پرطرفدارترین برندهای تولیدکننده پیستوله‌های رنگ در ایران هستند.

مهم‌ترین تفاوت پیستوله رنگ برقی با ابزارآلات سنتی مانند قلم مو و غلطک چیست؟

از جمله تفاوت‌های مهم پیستوله برقی و ابزار سنتی مانند قلم مو و غلطک می‌توان به جابجایی ساده و آسان، سرعت بالای رنگ آمیزی، زحمت کمتر، پوشش دهی بهتر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

قیمت پیستوله برقی بیشتر است یا بادی؟

اگرچه کیفیت پیستوله بادی کمتر از پیستوله برقی است اما از نظر قیمت، گران تر معامله می‌شود؛ زیرا این محصول برعکس پیستوله برقی، دارای یک کمپرسور هوا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید