آموزش کار با پیستوله و راهنمای خرید

یکی از ابزار های رنگ آمیزی که احتمالا برای رنگ کردن خانه به آن نیاز خواهید داشت؛ پیستوله خواهد بود. پیستوله ها برای افرادی که زیاد با رنگ سر و کار دارند یا زمان کافی برای رنگ آمیزی ندارند؛ بسیار مناسب است. اما اگر نمی دانید که چگونه از آن استفاده کنید؛ نگران نباشید. ما در این مقاله آموزش کار با پیستوله را قرار داده ایم و به تمامی نکاتی که در زمینه استفاده از این وسیله وجود دارد اشاره کرده ایم.

مراحل استفاده از پیستوله

آموزش کار با پیستوله

  1. با پیستوله آشنا شوید.

در اولین مرحله باید به خوبی با پیستوله آشنا شوید. مهم ترین قسمت های پیستوله شامل کلاهک هوا، پکینگ مواد، سوزن، پیچ تنظیم مواد و دکمه فشار هوا می شود. برخی از پیستوله ها نیز دارای دستگیره فن هستند.

  1. هوای پیستوله را تنظیم کنید.

پیستوله ای که استفاده می کنید؛ باید یک شلنگ هوا داشته باشد. این شلنگ هوا، به کمپرسور هوا متصل می شود. فشار هوا در هر پیستوله می تواند متفاوت باشد و می توانید آن را تنظیم کنید. فشار هوا بر اساس PSI حساب می شود.

  1. رنگ را آماده کنید. 

در آموزش کار با پیستوله باید بدانید که قبل از استفاده از رنگ ساختمان و اجرا کردن آن با پیستوله، باید رنگ را رقیق کنید. رنگ را با حلال مخصوص آن مانند آب یا هر نوع حلالی که لازم است رقیق کنید. توجه داشته باشید که در رقیق کردن رنگ نباید زیاده روی کنید.

  1. فن مناسب را انتخاب کنید.

پنکه پیستوله در واقع به عنوان پخش کننده رنگ شناخته می شود. اما بسیاری از مردم از آن به عنوان فن یاد می کنند. در آموزش کار با پیستوله باید بگوییم که یکی از موارد تعیین کننده عرض اسپری، فن آن است. به همین خاطر باید در انتخاب پیستوله دقت کنید. اگر از یک پیستوله با فن بزرگ برای رنگ کردن دیوار های کوچک استفاده کنید؛ احتمالا مقدار زیادی رنگ و پول را هدر می دهید. همچنین اگر از یک پیستوله با فن کوچک استفاده می کنید و باید یک دیوار بزرگ را رنگ کنید؛ وقت خود را هدر می دهید. به همین خاطر در انتخاب پیستوله دقت فراوانی داشته باشید.

آموزش کار با پیستوله

  1. پیستوله را راه اندازی کنید.

بعد از این که در مرحله ۳ رنگ را درست کردید؛ باید آن را در پیستوله بریزید. در آموزش کار با پیستوله باید بگوییم که هنگام ریختن رنگ ساختمان در پیستوله باید از یک صافی رنگ استفاده کنید. حتی اگر رنگ مورد نظر کاملا تمیز باشد؛ زیرا در صورت وجود کوچک ترین کثیفی ممکن است که پیستوله شما دچار مشکل شده و لوله های آن مسدود شود.

در هنگام پر کردن رنگ پیستوله، فقط نصف یا حداکثر سه چهارم ظرف پیستوله را پر کنید. در غیر این صورت پیستوله سنگین شده و باعث می شود که شما زودتر خسته شوید.

بعد از پر کردن رنگ، کمپرسور خود را روشن کنید. یک کوپلر دو شاخه ای احتمالا به پیستوله وصل است. برای آشنایی و آموزش رنگ زدن با پیستوله باید بدانید که در این مرحله باید تفنگ را روی PSI مناسب تنظیم کنید تا کار را به پایان برسانید.

  1. برگه ایمنی را بخوانید.

مهم نیست از چه نوع پیستوله یا رنگی استفاده می کنید. این را باید بدانید که سلامتی شما در اولویت است. قبل از شروع کار برگه اطلاعات ایمنی مواد را بخوانید. این را بدانید هنگام رنگ آمیزی احتمال این که ذرات رنگ وارد بدن شما شود یا روی پوست شما بشیند وجود دارد. به همین خاطر سعی کنید که قبل از شروع کار لباس مخصوص بپوشید و عینک ایمنی بزنید تا از خود محافظت کنید.

تماس با ما

  1. پیستوله را تست کنید.

در آموزش کار با پیستوله باید بگوییم که قبل از  رنگ آمیزی دیوار با پیستوله، باید مقداری از آن را روی یک چیزی امتحان کنید تا از تمیز بودن آن اطمینان پیدا کنید. می توانید این تست را روی یک تکه کاغذ، مقوا یا حتی چوب انجام دهید تا از تنظیم بودن پیستوله و درست بودن رنگ خیالتان راحت باشد.

  1. رنگ آمیزی را شروع کنید.

بعد از این که تمامی مراحل قبل را با موفقیت پشت سر گذاشتید؛ باید رنگ آمیزی را شروع کنید. برای آموزش رنگ آمیزی و آموزش کار با پیستوله باید بدانید که پیستوله هنگام رنگ آمیزی حتما باید عمود نگه داشته شود. اگر آن را کج نگه دارید؛ احتمالا پوشش ناهمواری خواهید داشت.

برای رنگ آمیزی، از بالا به پایین شروع کنید و همیشه نوک تفنگ را مستقیم به سمت دیوار بگیرید. همیشه سعی کنید که دست و بازوی خود را عمود بر سطح نگه دارید.

  1. پاکسازی را فراموش نکنید.

بعد از تمام شدن رنگ آمیزی، به هیچ عنوان تمیز کاری را فراموش نکنید. کمی طول می کشد اما نباید هرگز این کار را به بعدا موکول کنید. زیرا بعد از خشک شدن رنگ کار سخت تر خواهد شد و زمان بسیار بیشتری را از شما خواهد گرفت.

راهنمای خرید پیستوله

راهنمای خرید پیستوله

فضای رنگ آمیزی را در نظر بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با پیستوله و آموزش کار با پیستوله، باید این را بدانید که در هنگام خرید این وسیله، یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید؛ میزان فضایی است که می خواهید رنگ آمیزی کنید. همیشه به کمک افراد حرفه ای سعی کنید پیستوله مناسب خود را خریداری کنید.

به جنس پیستوله توجه کنید.

قیمت رنگ پاش ها بسیار متفاوت است. مدل های پلاستیکی معمولا ارزان ترین مدل هستند که نیاز به مراقبت زیاد دارند تا خراب نشوند. مدل های با کیفیت نیز معمولا از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند.

ویژگی های پیستوله را در نظر بگیرید.

هر پیستوله یک سری ویژگی های خاص دارد. برخی امکان تنظیم پوشش و ضخامت و برخی دیگر امکان سرعت پخش رنگ را می دهند. در هنگام انتخاب به این ویژگی ها دقت کنید.

سوالات متداول

ویژگی های پیستوله

  • آیا افراد مبتدی نیز می توانند از پیستوله استفاده کنند؟

بله، افراد مبتدی نیز می توانند از پیستوله استفاده کنند. اما خوب است که همیشه قبل از استفاده تمرین کنید تا نتیجه مناسبی بگیرید.

  • چند مدل پیستوله داریم؟

پیستوله ها مدل های مختلفی مانند مدل های بدون هوا، مدل های با هوا، مدل های HVLP و پنتوماتیکی دارند که هر کدام یک سری ویژگی ها دارند.

جمع بندی

یکی از وسیله هایی که می توان برای رنگ آمیزی سریعتر از آن استفاده کرد؛ پیستوله ها هستند. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با پیستوله ها، در مورد آن ها توضیح دادیم. همچنین برای آموزش کار با پیستوله نیز مراحل استفاده از آن را نام بردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید