همه چیز در مورد رنگ زدن خانه با پیستوله

استفاده از پیستوله به عنوان روشی راحت و سریع برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف شناخته می‌شود. پیستوله شامل انواع مختلفی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها، پیستوله بادی و برقی است. شاید برای شما هم سوال باشد که پیستوله برقی بهتر است یا بادی؟ در این مقاله قصد داریم تا درباره پیستوله و رنگ زدن خانه با پیستوله، انواع و نحوه کار با آن صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را بخوانید.

پیستوله

پیستوله ابزاری کاربردی برای اجرای رنگ در سطوح مختلف به ویژه دیوار خانه است که علاوه بر موتور، یک مخزن استوانه‌ای شکل دارد. این نوع ابزار به غیر از کاربردهای متعدد در زمینه پاشش رنگ بر روی دیوار، می‌تواند انواع ضد زنگ، جوهر، روغن جلا، رنگ‌های فوری، مولتی کالر، کنیتکس و … را نیز اجرا کند.

غلظت رنگ پیستوله

یکی از موارد چالش برانگیز در اجرای رنگ با پیستوله، درصد غلظت رنگ است. اینکه غلظت رنگ در مخزن پیستوله چقدر باشد که بتوان از کیفیت اجرا مطمئن شد.

برای اجرای رنگ به وسیله پیستوله، ابتدا باید بدانید که نباید رنگ شما بیش از حد مجاز غلظت داشته باشد. غلظت بیش از اندازه رنگ موجب می‌شود که عمل پاشش به سختی اتفاق بیفتد. این در حالی است که رنگ رقیق یا به اصطلاح عامیانه رنگ شُل، زمینه را برای شره کردن رنگ در حین اجرا با پیستوله به وجود می‌آورد. بنابراین سعی کنید که رنگ نه خیلی رقیق و نه غلظت بالایی داشته باشد.

مقایسه پیستوله برقی و بادی

شاید برای شما هم سوال باشد که چه تفاوتی بین پیستوله برقی با پیستوله بادی وجود دارد؟ برای اجرای نقاشی ساختمان، پیستوله برقی بهتر است یا بادی؟ در نگاه اول و بر اساس تجربه کاربری نقاشان ساختمانی، پیستوله بادی از نظر کیفیت بهتر از پیستوله برقی است؛ اما این جواب دقیق به سوالات ما نیست. برای فهم بیشتر این موضوع، بیایید نگاهی دقیق‌تر به هر کدام از انواع پیستوله کنیم.

بسیاری از کارشناسان حوزه رنگ معتقدند که برای اجرا رنگ در نقاشی ساختمان، خودرو، سطوح چوبی و …، پیستوله بادی بهتر از پیستوله برقی عمل می‌کند. البته این موضوع را نیز درنظر بگیرید که بررسی این دو نوع پیستوله، بر اساس محدودیت‌هایی است که در ایران وجود دارد. یعنی ممکن است در خارج از ایران تجهیزات به کار رفته در پیستوله‌های برقی بیشتر از پیستوله بادی باشد.

علاوه بر این، بزرگ‌‎ترین محدودیت پیستوله برقی، نداشتن مخزن هوای ذخیره در حین پاشش رنگ است. زیرا در این نوع پیستوله‌‌ها، مخزن ذخیره هوا وجود ندارد و همین موضوع زمینه را برای ایجاد یک فشار ثابت در حین رنگ‌آمیزی به وجود می‌آورد. این در حالی است که پیستوله بادی به واسطه یک شیلنگ، امکان استفاده از فشار هوای ذخیره شده را دارد.

وقتی مخزن ذخیره هوا برای پیستوله وجود داشته باشد، شما می‌توانید بدون روشن کردن موتور، از هوای ذخیره برای اعمال رنگ استفاده کنید. این موضوع در پیستوله‌های برقی وجود ندارد.

از نظر مصرف رنگ، هر کدام از انواع پیستوله‌ها می‌توانند در مصرف رنگ صرفه‌جویی داشته باشند؛ به شرطی که نیروی اجرایی بتواند هنر و تخصص خود را در این زمینه به کار بگیرد. در واقع، پیستوله برقی و بادی نسبت به یکدیگر از نظر مصرف رنگ، برتری ندارند و این موضوع به شیوه اجرای آن توسط افراد مختلف بستگی دارد.

لازم به توضیح است که مخزن هوای ذخیره پیستوله‌های بادی به مدت ۵ دقیقه پر و به مدت ۳ دقیقه خالی می‌شود. همچنین پیستوله بادی اینگونه نیست که وقتی مخزن خالی می‌شود باید منتظر پر شدن آن بمانید؛ بلکه همزمان وقتی که به برق وصل است، می‌توان از آن استفاده کرد.

جدول انواع پیستوله رنگ

انواع پیستوله رنگ

۱- پیستوله‌ بادی

  • به پیستوله بادی، کمپرسور یا منبع باد هم می‌گویند.
  • در دو نوع آماتور و حرفه‌ای تولید می‌شود.
  • این نوع پیستوله دارای مخزن هوای ذخیره شده است.
  • با استفاده از سیستم تنظیمات، می‌توانی علاوه بر کنترل فشار هوا، عرض پاشش را نیز تعیین کنید.

۲- پیستوله برقی

  • یک دستگاه کوچک است که با سیم برق کار می‌کند.
  • پیستوله برقی بدون مخزن ذخیره فشار هواست.
  • غلظت رنگ در پستوله برقی کمتر از سایر ابزارهای اعمال رنگ بر روی سطوح مختلف است.
  • برای رقیق کردن رنگ، یک قیف دارد که برای تینر یا سایر حلال‌ها استفاده می‌شود.
  • استفاده از تینر فوری در پیستوله برقی مجاز نیست.

۳- پیستوله شارژی

  • این نوع پیستوله، شباهت زیادی به شارژر برقی دارد با این تفاوت که دارای باتری شارژ است.
  • مهم‌ترین مزیت این دستگاه، پرتابل بودن یا امکان جابجایی سریع است.

۴- پیستوله‌ HVLP

  • این نوع پیستوله، فشار هوا را با سرعت بیشتری منتقل می‌کند.
  • پیستوله HVLP دارای لوله‌های بزرگ انتقال هواست.
  • دارای دو نوع فشار بالا و فشار پایین است.

۵- پیستوله‌ بدون کمک فشار هوا (airless)

  • فشار هوا را از طریق پمپ هیدرولیکی انتقال می‌دهد.
  • در ۲ نوع صنعتی و خانگی تولید می‌شود.
  • نوع خانگی نه تنها فشار هوا ندارد بلکه رقیق بودن رنگ باید زیاد باشد.
  • نوع صنعتی دارای مخزن هوای بزرگ است و رنگ مورد استفاده باید غلظت زیادی داشته باشد.

ابزار و مواد مورد نیاز برای کار با پیستوله

آموزش کار با پیستوله رنگ

۱- رنگ خود را آماده کنید

ابتدا لازم است رنگ مورد علاقه خود را متناسب با فضای مورد نظر انتخاب کنید. توجه داشته باشید که رنگی با کیفیت و هماهنگ با محیط برای رنگ زدن خانه با پیستوله تهیه کنید.

۲- رنگ را با حلال مربوط رقیق کنید

هنگامی که رنگ مورد نظر خود را تهیه کردید، آن را در یک سطل کوچک بریزید، سپس با نسبت ۱۰ در صد حلال مربوط آن را رقیق کنید. رقیق کردن رنگ کاربرد آن را بسیار ساده تر و متناسب اسپری با پیستوله می کند.

پس از اضافه کردن حلال مربوط، دوباره با استفاده از همزن رنگ و حلال مربوط را با هم مخلوط کنید. در صورت نیاز، حلال مربوط یا رنگ بیشتری اضافه کنید تا قوام مخلوط شما به میزان مناسب برسد و خیلی آبکی یا غلیظ نباشد.

۳- از نوار نقاشی استفاده کنید

قبل از شروع رنگ زدن خانه با پیستوله، قسمت هایی را که نمی خواهید رنگ بر روی آنها اعمال شود را با نوار چسب یا نوار نقاشی بپوشانید. اکنون زمان خوبی برای بررسی نهایی است تا مطمئن شوید که دیوار شما تمیز و آماده رنگ‌آمیزی است.

۴- رنگ را در پیستوله بریزید

هنگامی که از قوام و بافت رنگ رقیق شده رضایت داشتید، آن را در پیستوله خود بریزید. مطمئن شوید که نازل پیستوله شما در جهتی باشد که قصد رنگ‌آمیزی آن را دارید.

۵- شروع به رنگ آمیزی دیوارهای بیرونی کنید

در این مرحله پیستوله رنگ خود را به دست گرفته و دیوار مورد نظرتان را رنگ‌آمیزی کنید. توجه داشته باشید که در هنگام رنگ‌آمیزی پیستوله را در فاصله‌ای یکنواخت از دیوار قرار دهید و به هیچ عنوان رنگ‌آمیزی را از وسط دیوار شروع نکنید.

تماس با ما

۶- لایه دوم را اسپری کنید

هنگامی که اولین لایه رنگ شما خشک شد، شروع به رنگ زدن مجدد سطح با پیستوله کنید. رنگ‌آمیزی مجدد این اطمینان را به شما می دهد که شکاف‌ها و گوشه‌ها به طور کامل رنگ‌آمیزی شده باشند. پس از رنگ‌آمیزی مجدد سطح، نوار نقاشی را جدا کنید.

مزایای رنگ زدن خانه با پیستوله

استفاده از روش‌های مرسوم مانند قلم مو و غلطک همیشه آن سطح صافی را که انتظار دارید، به شما ارائه نمی‌دهد. هیچکس نمی‎خواهد رنگی زشت و ناهموار بر روی دیوار اتاق پذیرایی خود داشته باشد. ما معتقدیم که رنگ زدن خانه با پیستوله یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید به سطحی صاف و بدون نقص دست پیدا کنید.

به طور کلی استفاده از پیستوله مزایای زیادی را برای شما به همراه دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- سرعت

رنگ‌آمیزی خانه با پیستوله به جای قلم مو یا غلطک رنگ، بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. با سرعت بخشیدن به فرآیند رنگ‌آمیزی تا حد زیادی در وقت و هزینه خود صرفه‌‎جویی خواهید کرد. پیستوله به این صورت عمل می‌کند که رنگ را به طور یکنواخت بر روی سطح مورد نظر پخش کرده و به شما این امکان را می‌دهد که سطوح گسترده را به سرعت رنگ کنید.

۲- دسترسی

پیستوله با انتشار ذرات کوچک رنگ از نازل کار می‌کند؛ به این معنی که شما می‌توانید به راحتی هر گوشه و کناری را رنگ کنید. استفاده از یک غلطک برای رنگ‌آمیزی درست و کامل گوشه‌ها می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و استفاده از قلم مو رنگ نیز می‌تواند ظاهری نامرتب و نامسطح به جا بگذارد.

رنگ زدن خانه با پیستوله به شما امکان می‌دهد تا تمام نقاط و گوشه‌های دیوار را به طور کامل و یکنواخت رنگ کنید.

۳- پوشش صاف و یکنواخت

پوشش صاف و یکنواخت

روش‌های رنگ‌آمیزی معمولی همیشه یک سطح صاف و بدون نقص را به شما را ارائه نمی‌دهند، اما با استفاده از یک پیستوله رنگ می‌توانید مطمئن باشید که تا حد ممکن یک سطح صاف و یکنواخت را خواهید داشت. پیستوله این کار را با اسپری ذرات بسیار ریز از رنگ انجام می‌دهد که به طور یکنواخت هر سطحی را که با آن تماس پیدا کرد، می‌پوشاند.

۴- سهولت استفاده

چه حرفه‌ای باشید و چه آماتور، هر کسی می‌تواند از پیستوله استفاده کند؛ زیرا کار با آن‌ها بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که رنگ را داخل پیستوله بریزید و آن را با فاصله‌ای یکنواخت به سطح دیوار اسپری کنید.

استفاده از قلم مو و غلطک مستلزم مهارت و تجربه بسیار زیادی است و همچنین انرژی و زمان بیشتری را از شما می‌گیرد. رنگ‎آمیزی کل اتاق با غلطک می‌تواند باعث درد دست و کمر شما شود. با توجه به موارد گفته شده می‌‎توان گفت رنگ زدن خانه با پیستوله بسیار راحت‌تر و سریع‎تر از روش‌های دیگر است و حفظ سلامتی شما را نیز به دنبال خواهد داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره پیستوله، انواع و نحوه کار با آن صحبت کردیم. اگر شما هم به دنبال این هستید که بدانید چند نوع پیستوله رنگ وجود دارد یا مهم‌ترین ویژگی‌های انواع آن چیست، در این مقاله به این موضوعات پرداختیم. پیستوله یک دستگاه پاشش رنگ است که می‌توانید برای اعمال رنگ در سطوح مختلف، از آن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

انواع پیستوله رنگ چیست؟

انواع پیستوله شامل پیستوله‌ بادی، پیستوله برقی، پیستوله شارژی، پیستوله‌ HVLP و پیستوله‌ بدون کمک فشار هوا (airless) می‌شود.

پیستوله بادی بهتر است یا برقی؟

مهم‌ترین تفاوت پیستوله بادی و برقی، در مخزن فشار هواست که نوع بادی چنین تجهیزی را در اختیار دارد. بنابراین می‌توان گفت پیستوله بادی بهتر از پیستوله برقی است. با این وجود نظرات و تجربه‌ها متفاوت است و نمی‌توان در این زمینه، نظر ۱۰۰ درصد ارائه کرد.

غلظت رنگ پیستوله چقدر است؟

غلظت رنگ برای استفاده در پیستوله باید نه رقیق باشد و نه غلیظ. همیشه باید حد متوسط را برای غلظت رنگ انتخاب کرد. با این حال در پیستوله‌ نوع صنعتی بدون کمک فشار هوا (airless)، رنگ باید به صورت غلیظ استفاده شود.

مهم‌ترین مزیت رنگ‌آمیزی با پیستوله نسبت به قلم مو یا غلطک در چیست؟

سرعت، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند قدرت نقاشی با پیستوله را به رخ سایر روش‌ها بکشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید