آموزش کاربردی نسبت تینر به رنگ

گاهی اوقات برای استفاده از رنگ ها لازم است که آن ها را رقیق کنید. رقیق کردن رنگ فرایند نسبتاً ساده ای است که می توانید آن را به سرعت و بدون مشکل انجام دهید. تنها کاری در هنگام رقیق کردن رنگ باید به آن دقت کنید، انتخاب تینر و نسبت تینر به رنگ است. ما در این مقاله درمورد این موضوع توضیح داده ایم و به نکات موجود در این زمینه اشاره کرده ایم.

تینر، رقیق کننده رنگ

تینر در واقع مایعی است که می توانید آن را به مایع های دیگر اضافه کنید تا غلظت و چسبناکی کمتری داشته باشند؛ اما شاید بپرسید که فایده این کار چیست. هنگامی که رنگ یا مایع را رقیق می کنید، امکان اسپری کردن یا قلم مو زدن و در نهایت، امکان استفاده از رنگ ساده تر می شود.

مراحل رقیق سازی رنگ با تینر

  • مدل مناسب را انتخاب کنید.

همان طور که می دانید، تینر های رنگ مختلفی وجود دارند که هر کدام برای هدفی انتخاب می شوند؛ به همین دلیل بسیار مهم است که یک تینر پیدا کنید که بیشترین هماهنگی را با رنگ مورد استفاده شما داشته باشد. برای آشنایی نسبت تینر به رنگ و پیدا کردن بهترین تینر ممکن برای رنگ، همیشه توضیحات و اطلاعات ارائه شده توسط سازنده تینر را مطالعه کنید تا بتوانید تینر مناسبی را انتخاب کنید.

خرید تینر روغنی ۲۰۰۰ گالن بیات خرید تینر فوری ۱۰۰۰۰ ممتاز گالن امپراتور

  • تینر را اضافه کنید.

برای رقیق شدن رنگ، در این مرحله باید تینر را به آن اضافه کنید. مهم ترین نکته ای که در این جا باید به آن دقت کنید، این است که حتما نسبت تینر به رنگ را رعایت کنید؛ زیرا اگر به این موضوع توجه نکنید و تینر را با نسبت نادرست به رنگ اضافه کنید، باعث می شود که رنگ خراب شود. تینر ها و رنگ ها معمولاً به نسبت سه به یک یا چهار به یک برای رقیق کردن رنگ استفاده می شوند. به هر حال در هنگام رقیق کردن حتماً به اطلاعات ارائه شده از سوی سازنده دقت کنید.

در اولین کار قبل از اضافه کردن تینر به رنگ، مقداری از تینر را روی مقدار کمی از رنگ تست کنید. برای مثال چهار قسمت از رنگ را با یک قسمت تینر ترکیب کنید و ببینید که نتیجه ایده آل را می گیرید یا خیر. اگر جواب داد و متوجه نسبت تینر به رنگ شدید، تمام رنگ را با تینر ترکیب کنید و کار خود را شروع کنید.

نسبت تینر به رنگ

  • ترکیب را روی دیوار تست کنید.

بعد از اینکه موفق به ترکیب رنگ و تینر شدید، باید مقداری از رنگ را روی سطح مورد نظر اعمال کنید یا آن را در اسپری رنگ قرار دهید تا بتوانید ویسکوزیته و ظاهر و چسبندگی رنگ را قبل از استفاده تست کنید. رنگ حتماً باید سطح را به خوبی بپوشاند. رنگ نباید بیش از حد رقیق باشد و چکه کند. اگر هنوز هم رنگ مقداری ضخیم است و از نسبت تینر به رنگ  راضی نیستید، می توانید از مقدار بیشتری تینر استفاده کنید و نتیجه را دوباره تست کنید.

استفاده از تینر در رنگ لاتکس

ابزار مورد نیاز:

  • مته شارژی
  •  همزن صنعتی
  • چوب همزن رنگ
  • دستکش لاتکس
  • لیوان مدرج
  • رنگ لاتکس
  • آب با دمای اتاق

خرید محصول

  • رنگ را آماده کنید.

قبل از اینکه فرایند رقیق سازی را شروع کنید، رنگ را باید مدتی در اتاق قرار دهید تا به دمای ۵۰ تا ۹۰ درجه فارنهایت عادت کند.

  • رنگ را مخلوط کنید.

رنگ را قبل از ترکیب آن با رقیق کننده کمی تکان دهید؛ زیرا مواد جامد رنگ ته نشین می شود و امکان تشخیص نسبت تینر به رنگ را دشوار می کند. برای این کار،  همزن صنعتی را به مته وصل کنید و به کمک آن رنگ را کامل مخلوط کنید. چوب همزن را نیز در داخل رنگ ببرید تا از کیفیت رنگ اطمینان پیدا کنید.

استفاده از تینر در رنگ لاتکس

  • ویسکوزیته را تست کنید.

اگر قصد استفاده از رنگپاش را دارید، رنگ شما باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد. برای این کار، مقداری از رنگ را تست کنید و ببینید که آیا ویسکوزیته آن مناسب است یا خیر.

  • ناخالصی ها را صاف کنید.

ناخالصی های رنگ باید به خوبی از رنگ جدا شوند. برای این کار، رنگ را از یک صافی عبور دهید و ناخالصی های رنگ را بیرون بکشید تا بتوانید نسبت تینر به رنگ را تشخیص دهید.

خرید تینر فوری ۲۰۰۰۰ ممتاز ۱ لیتری امپراتور خرید تینر فوری امپراتور

  • آب را اندازه بگیرید.

برای رقیق کردن رنگ لاتکس از آب استفاده کنید. برای رقیق کردن رنگ لاتکس ۱۱۳ میلی لیتر آب کافی است. هر چند که سازندگان برای استفاده رنگ با رنگپاش توصیه می کنند از ۲۲۷ میلی لیتر برای یک گالن استفاده کنید. حتما در نظر داشته باشید که آب را با لیوان مدرج اندازه گیری کنید تا کار دقیق باشد.

  • آب را اضافه کنید.

آب را به رنگ به آرامی اضافه کنید و در حین اضافه کردن به کمک چوب آن را هم بزنید.

  • رنگ را تست کنید.

پس از مشخص شدن نسبت تینر به رنگ و اضافه کردن آن، باید مقداری از آن را تست کنید و ببینید که آیا نتیجه دلخواه شما را دارد یا خیر.

دیگر استفاده های تینر

دیگر استفاده های تینر

تینر ها علاوه بر رقیق کردن رنگ می توانند برای کار های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از استفاده های تینر، استفاده از آن برای تمیز کردن وسایل است. تینر خاصیت پاک کنندگی دارد و می تواند وسایل نقاشی شما را به خوبی پاک کند.

از دیگر استفاده های تینر نیز می توان به پاک کنندگی رنگ از روی سطوح اشاره کرد.  اگر به طور اتفاقی و ناخواسته سطحی را رنگ کرده اید، می توانید به کمک تینر آن را به راحتی پاک کنید و دوباره سطح مورد نظر خود را رنگ کنید. فقط دقت داشته باشید که برای گرفتن نتیجه مناسب حتماً باید از تینر مناسب سطح مورد نظر استفاده کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

تماس با ما

جمع بندی

رنگ ها معمولاً برای استفاده راحت تر رقیق می شوند تا بتوان از آن ها در دستگاه های رنگپاش استفاده کرد و یا اینکه راحت تر آن ها را روی دیوار اعمال کرد. اگر ترکیب نسبت تینر به رنگ را بلد نیستید، نگران نباشید. شما با مطالعه این مقاله به راحتی می توانید رنگ خود را به کمک تینر رقیق کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید