آموزش رنگ آمیزی دیوار نم دار

دیوار نم‌دار یا نم‌گرفتگی دیوار، یکی از معضلات مهم خانه‌های آپارتمانی است که اگر برای تعمیر آن دیر اقدام شود، احتمال وقوع حوادثی ناگوار وجود دارد. برای حل این مشکل پیش از رنگ‌آمیزی دیوار، ابتدا باید به صورت کاملا اصولی، عملیات خارج کردن قسمت‌های نم‌گرفته از دیوار انجام شود. سپس لازم است اقداماتی برای بازسازی و درنهایت رنگ‌آمیزی دیوار صورت بگیرد.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون «آموزش رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار»، به موضوعاتی نظیر رنگ‌آمیزی دیوار نم دار، تعمیر دیوار نم زده، رنگ‌آمیزی سقف نم زده، زرد شدن دیوار رنگ روغنی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

علائمی که به ما نشان می دهند دیوار نم دارد

رنگ‌آمیزی دیوار نم دار

برای اینکه بتوانید دیوار نم دار را رنگ کنید، ابتدا باید اقدامات لازم برای رنگ‌آمیزی را فراهم کرد. دیوارهای نم‌گرفته یا نم‌دار، از خود علائم یا نشانه‌هایی بروز می‌دهند که عبارتند از: ۱- بوی نم و کپک ۲- ایجاد لکه‌های رنگی ۳- ایجاد رطوبت در نمای دیوار.

۱- بوی نم و کپک

وقتی دیوارها بویی نامساعد شبیه به بوی نم یا کپک در محیط خانه منتشر می‎کنند، احتمالا آن‌ها در حال خراب شدن هستند که بایستی هرچه سریع‌تر مراحل کنده‌کاری سطوح نم‌دار، بتونه‌کاری و نهایتا رنگ‌کاری سطوح دیوار انجام شود.

جدول رنگ کردن دیوار نم دار

۲- ایجاد لکه‌های رنگی

دیوارهای نم‌گرفته برای توصیف خود پس از منتشر کردن بوی نامساعد، رنگ خود را نیز تغییر می‌دهند. در اغلب موارد رنگ دیوار نم‌گرفته به رنگ زرد، سیاه، سفید، خاکستری و یا سبز مشاهده می‌شود.

۳- ایجاد رطوبت در نمای دیوار

اصولا خانه‌هایی که رطوبت بالایی دارند، دیوارهای داخلی دچار نم‌گرفتگی می‌شوند. به همین خاطر توصیه می‌شود که در راستای جلوگیری از نم‌دار شدن دیوارهای داخلی، پیشگیری‌های لازم برای حذف رطوبت خانه صورت گیرد. با این حال اگر میزان رطوبت بیش از حد خانه موجب شد که دیوارها دچار نم‌گرفتگی شوند، بهتر است اقدامات لازم برای حل این چالش صورت گیرد.

از طرفی گاهی پیش می‌آید که مشکل دیوار نم‌دار از رطوبت محیط خانه نیست و علت این مشکل از جای دیگری است. وقتی نم‌دار شدن دیوار از رطوبت محیط خانه نیست، احتمالا دیوارهای خانه عایق نیستند یا آب لوله‌های رد شده به دیوار نفوذ کرده است.

تعمیر دیوار نم زده

مراحل آماده‌سازی دیوار نم‌دار برای رنگ‌آمیزی به پنج مرحله تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از: ۱- لوازم مورد نیاز برای رنگ ۲- مراحل رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار ۳- استفاده از سوهان (سنباده) ۴- تعمیر آسیب‌های باقیمانده بر روی دیوار به وسیله بتونه ۵- رنگ‌آمیزی نهایی دیوار

۱- لوازم مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار

رنگ آمیزی دیوار نم دار

لوازم مورد نیاز برای آماده‌سازی دیوار نم‌دار جهت رنگ‌آمیزی عبارتند از: ۱- سم‌پاش ۲- جارو برقی با فیلتر هپا ۳- پنکه ۴- چراغ قوه و نور برای محل کار ۵- مداد، گل میخ‌یاب ۶- قلم‌مو رنگ، ۷- غلطک رنگ‌آمیزی مناسب و روکش رنگ ۸- دستکش لاتکس ۹- ماسک  N9510- مته شارژی ۱۱- بایوساید ۱۲- ورق پلاستیک ۱۳- نوار چسب کاغذی یا نقاشی ۱۴- دیوار خشک (گچ برگ) ۱۵- نوار چسب ۱۶- عایق

۲- مراحل رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار

رنگ آمیزی دیوار نم دار

مراحل رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار شامل آماده‌سازی دیوار، برداشتن عایق دیوار، خشک کردن دیوار، جارو کردن دیوار، خشک کردن دیوار، کپسوله کردن قالب، تعمیر دیوار و رنگ‌آمیزی دیوار می‌شود.

  • آماده‌سازی دیوار: ابتدا قسمت نم‌دار شناسایی شود. برای انجام این کار می‌توان از مداد، نوار چسب کاغذی یا نقاشی استفاده کرد. با استفاده از یک وسیله تیز، قسمت نرم و کپک‌زده از دیوار خشک جدا شود. برای آماده‌سازی و رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار، تمام قسمت‌های کپک‌زده یا نم‌گرفته دیوار جدا می‌شوند. این کار تا زمانی ادامه می‌یابد که بتوان دیواری خشک، محکم و تمیز مشاهده کرد.
  • برداشتن عایق دیوار: ابتدا عایق دیوار به آرامی از دیوار جدا ‌شود. سپس برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دیوار، باید عایق‌ها را با احتیاط جدا کرد. پس از آن، عایق نم‌دار به صورت رول در کیسه قرار داده می‌شود. لازم به توضیح است که عایق با گل میخ‌ و منگنه‌هایی به دیوار متصل می‌گردد.
  • خشک کردن دیوار: در صورت نم‌دار بودن دیوار، ابتدا باید منتظر خشک شدن آن بود. برای تسریع در فرایند خشک شدن دیوار، استفاده از پنکه توصیه می‌شود.
  • جارو کردن دیوار: با استفاده از قالب‌های جارو برقی، دیوار به طور کامل جارو شود.

خرید محصول

  • ضد عفونی کردن: یکی از بهترین محصولات برای ضدعفونی کردن دیوار، استفاده از سمپاش است. برای استفاده از سمپاش، یک گالن سم بایوساید بر روی تمامی نواحی کپک‌زده اسپری می‌شود. با این کار از نم‌دار شدن و کپک‌زدن دیوار جلوگیری به‌عمل می‌آید.
  • خشک کردن دیوار: پس از اعمال سم بایوساید بر روی دیوار، ابتدا بایستی دیوار خشک شود. برای آماده‌سازی و پس از آن رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار، نباید هیچ‌گونه رطوبتی در سطح و عمق دیوار وجود داشته باشد.
  • کپسوله کردن قالب: بااستفاده از قلم مو رنگ یا غلطک، محل مورد نظر به قارچ‌کش آغشته شود. پس از خشک شدن لایه اول، لایه دوم نیز اعمال گردد.
  • تعمیر دیوار: در صورت نیاز، ضمن عایق‌بندی دیوار مورد نظر با بتونه، درزها نیز پر می‌شود. پس از اتمام مراحل تعمیرکاری، زمان رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار فرا می‌رسد.
  • رنگ‌آمیزی دیوار: برای رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار تعمیر شده، ابتدا بر روی سطح دیوار، ماده پرایمر زده می‌شود و پس از آن مراحل رنگ‌آمیزی تکمیل می‌گردد.

رنگ‌آمیزی سقف نم زده

لکه‌های ناشی از سقف نم زده، نه تنها زشت هستند بلکه زیبایی یک سقف یا دیوار تمیز را خراب می‌کنند. اما پیش از اینکه به اضافه کردن یک لایه رنگ جدید برای پوشاندن دیوار یا سقف فکر کنید، باید از خود بپرسید که چه عواملی باعث نم گرفتگی شده است؟ شایع‌ترین علت نشت آب به خصوص در سقف و دیوار. نشتی در لوله‌کشی یا نشتی رادیاتور است که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای شود.

پیش از رنگ آمیزی دیوار یا سقف، باید مراقب باشید که هنوز نشتی یا ریزش وجود نداشته باشد. اگر بر روی دیوار یا سقف خانه شما تنها یک بار آب ریخته شده است، ابتدا اجازه دهید تا خشک شود. اما اگر رطوبت ایجاد شده بر روی دیوار یا سقف ناشی از نشتی لوله باشد، باید پیش از هر کاری، اقدام به برطرف کردن مشکل کنید.

پس از برطرف شدن علت اصلی، دیوار یا سقف خود را کاملا خشک کنید. زمانی که سقف هنوز مرطوب است، شروع به رنگ‌آمیزی نکنید، در غیر این صورت ممکن است به رنگ موجود و احتمالا خود سقف آسیب بیشتری وارد کنید. پس از حل شدن مشکل نم گرفتگی دیوار، شما می‌توانید اقدامات لازم را برای رنگ‌آمیزی دیوار یا سقف خانه خود انجام دهید.

زرد شدن دیوار رنگ روغنی

زرد شدن می‌تواند در اثر اکسید شدن رنگ، گرمای ناشی از وسایل خانه مانند اجاق گاز و بخاری یا کمبود نور ایجاد شود. در صورت امکان، یک رنگ بر پایه آب با کیفیت بالا و یا یک رنگ روغنی غیر زرد رنگ را انتخاب کنید. رنگ اکریلیک به اندازه رنگ‌های مبتنی بر حلال تمایل به زردی ندارند و تنها راه مطمئن برای محافظت در برابر زردی زودرس هستند.

بهترین رنگ برای دیوارهای نم دار

 

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی دیوار های نم دار

برای محیط‌های مرطوب و نم‌دار، از رنگ‌ روغنی و رنگ اکریلیک به علت مقاومت و دوام بالا در برابر آب و رطوبت استفاده می‌شود. با این حال، استفاده از رنگ اکریلیک برای محیط‌های مرطوب نسبت به رنگ روغنی در اولویت است؛ چراکه رنگ‌های روغنی ممکن است با گذشت زمان در شرایط مرطوب و کم نور، به رنگ زرد تغییر شکل بدهند. این در حالی است که رنگ‌های اکریلیک چنین ویژگی ندارند و در برابر شرایط مرطوب و کم نور، رنگ آن‌ها تغییر نمی‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا به طور کامل نحوه تعمیر و رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار بررسی شود؛ به طوری که در حال حاضر می‌توان اشاره کرد که فرایند تعمیر و رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار شامل آماده‌سازی دیوار، برداشتن عایق دیوار، خشک کردن دیوار، جارو کردن دیوار، خشک کردن دیوار، کپسوله کردن قالب، تعمیر دیوار و رنگ‌آمیزی دیوار می‌شود. لازم به توضیح است که برای رنگ‌آمیزی دیوار نم‌دار خانه، از رنگ اکریلیک و رنگ روغنی استفاده می‌کنند.

تماس با ما

سوالات متداول:

  • بهترین راهکار برای جلوگیری از نم‌دار شدن دیوار چیست؟

با توجه به اینکه نم‌دار شدن دیوار عمدتا در نواحی اطراف دیوار حمام رخ می‌دهد، لذا بهترین راهکار برای رفع این مشکل، عایق‌بندی دیوارها به ویژه دیوار حمام پیش از انجام فرایند کاشی‌کاری است.

  • از کجا می‌توان متوجه شد که دیوار دچار نم‌گرفتگی شده است؟

نم‌گرفتگی دیوار همواره با نشانه‌ها و علائمی همراه است که عبارتند از: بوی نم و کپک، ایجاد لکه‌های رنگی (زرد و سفید و خاکستری) و رطوبت دیوار.

  • آیا امکان پوشش‌دهی دیوار نم‌دار به وسیله کاغذ دیواری وجود دارد؟

خیر. استفاده از کاغذ دیواری به عنوان پوشش دیوار نم‌دار، تنها به صورت موقتی مشکل را از جلو چشم محو می‌کند. برای حل مشکل به صورت اساسی، تعمیر دیوار و رنگ‌آمیزی آن ضرورت دارد.

  • چه نوع رنگی برای دیوارهای نم‌دار استفاده می‌شود؟

از رنگ‌ اکریلیک و رنگ روغنی استفاده می‌شود. با این حال رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغنی اولویت دارد. چراکه این نوع رنگ به علت خاصیت ضد آب و ضد رطوبت، در برابر محیط‌های مرطوب و کم نور، تغییر رنگ نمی‌دهد.

  • برای از بین بردن محیط کپک‌زده دیوار نم‌دار حین تعمیر آن پیش از رنگ‌آمیزی، چه راهکاری توصیه می‌شود؟

بهترین راه، زدن سم پس از بیرون آوردن نواحی کپک‌زده و نم‌دار است. برای استفاده از سمپاش، یک گالن سم بایوساید بر روی تمامی نواحی کپک‌زده اسپری می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید