علت پوسته پوسته شدن رنگ دیوار

اگر دیوار خانه شما پوسته پوسته یا باد کرده بود، باید برای ترمیم آن در اسرع وقت اقدام کنید. یکی از دلایل بروز این مشکل، نفوذ رطوبت به سطوح داخلی دیوار است. در این مقاله قصد داریم تا به موضوعاتی نظیر علت باد کردن رنگ دیوار، علت پوسته شدن رنگ سقف خانه، علت پوسته پوسته شدن رنگ دیوار، رفع پوسته شدن رنگ سقف، علت پوسته شدن گچ، ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، علت پوسته شدن رنگ روغنی، علت پوسته شدن رنگ اکریلیک، علت پوسته شدن رنگ پلاستیک، علت پوسته شدن رنگ چوب بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چه عواملی باعث پوسته پوسته شدن رنگ دیوار می‌شود؟

پوسته پوسته شدن رنگ دیوار، علت‌های مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: ۱- زیرسازی ضعیف پیش از اعمال رنگ ۲- استفاده از رنگ روغنی بر روی سطوح مرطوب ۳- ضعیف بودن خاصیت چسبندگی رنگ مورد استفاده  ۴- تغییرات دمایی متعدد

۱- زیرسازی ضعیف پیش از اعمال رنگ

  • عدم کیفیت گچ‌کاری پیش از رنگ‌آمیزی دیوار
  • عدم انسجام گچ و درنتیجه ایجاد گچ کشته پس از فرایند گچ‌کاری

۲- استفاده از رنگ روغنی بر روی سطوح مرطوب

  • خشک نبودن دیوار پیش از فرایند رنگ‌آمیزی
  • نفوذ رطوبت از طریق دیوارهای حمام و دستشویی به دلیل عدم عایق‌سازی اصولی

۳- ضعیف بودن خاصیت چسبندگی رنگ مورد استفاده

  • عدم توجه به مراحل اصولی رنگ‌آمیزی ساختمان
  • عدم اجرای اصولی رنگ آستر یا پرایمر در راستای دوام و چسبیدن بیشتر رنگ به سطح
  • خشک نشدن کامل رنگ‌آمیزی دیوار پیش از اعمال سری دوم رنگ

۴- تغییرات دمایی متعدد

  • تغییرات دمایی محیط خانه به صورت متناوب
  • استفاده غیراصولی از نوع رنگ به ویژه در برخیاز محیط‌های خانه همچون حیاط یا بالکن

رطوبت زیاد، عامل مهم خرابی رنگ دیوار

علت باد کردن رنگ دیوار

تاول زدن یا باد کردن رنگ دیوار، در نتیجه از بین رفتن چسبندگی و بلند شدن لایه رنگ از سطح زیرین ایجاد می‌شود. وجود این مشکل به خود رنگ نسبت داده نمی‌شود، بلکه به شرایط زیرلایه دیوار ارتباط دارد. یکی از دلایل اصلی باد کردن رنگ دیوار، نشتی آب از لوله‌های آب رد شده از دیوار است که می‌تواند به مرور، زمینه را برای تاول زدن رنگ دیوار به وجود آورد.

در واقع فشار هیدرواستاتیک فشاری است که آب از ارتفاعی خاص به سطحی وارد می‌کند. فشار هیدرواستاتیک می‌تواند ناشی از شرایط متعددی از جمله حرکت آب به سمت دیوار یا سیستم‌های زهکشی ضعیف باشد. با افزایش فشار، خطر تاول زدن یا باد کردن سطح رنگ شده به دلیل گیر افتادن رطوبت در پشت لایه رنگ افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، با افزایش فشار، تاول‌های دیوار می‌توانند بدتر یا شدیدتر به وجود آیند. هنگامی که رطوبت از مایع به بخار تبدیل می‌شود، بخار رطوبت منبسط می‌شود اما نمی‌تواند از لایه رنگ خارج شود؛ بنابراین زمینه را برای باد کردن رنگ دیوار به وجود می‌آورد.

یک مثال از اثرات مخرب فشار هیدرواستاتیک بر روی یک پوشش رنگ را می‌توان بر روی یک دیوار حائل بنایی مشاهده کرد که یک سیستم ضد آب موثر اعمال نشده است. رطوبت حاصل از خاک و بستر باغ در پشت دیوار حائل از دیوار عبور کرده و سعی می‌کند از طریق پوشش رنگ روی سطح در معرض آن خارج شود.

Table of causes of wall paint peeling

اگر فشار هیدرواستاتیک بیش از حد بالا باشد، رطوبت نمی‌تواند به طور موثر یا سریع از آن خارج شود و همین مشکل باعث بروز تاول بر روی رنگ دیوار می‌گردد. برای حل این مشکل ابتدا باید سطح تاول زده را از روی دیوار جدا کنید و سپس، سیستم آب موجود در دیوار را تعمیر و پس از آن، گچکاری، بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی مجدد را انجام دهید.

علت پوسته شدن رنگ سقف خانه

یکی از رایج‌ترین مشکلات سقف‌های خانه، رطوبت است. دلایل متعددی برای ایجاد رطوبت وجود دارد. رطوبت ناشی از باران، برف، تگرگ و … می‌تواند پوشش را از سطح سقف آزاد کند و باعث پوسته شدن یا تاول زدن رنگ شود. همچنین مناطق مرطوب در خانه مانند آشپزخانه و حمام می‌توانند رطوبت ایجاد کنند. به عنوان مثال، در حمامی که تهویه ندارد، بخار می‌تواند به پوشش سقف آسیب برساند و باعث پوسته پوسته شدن آن شود.

با این حال استفاده از رنگ براق مانند رنگ روغنی برای سقف‌ها در معرض رطوبت، ممکن است به کاهش جذب آب و رطوبت کمک کند.

علاوه بر این، رنگ اکریلیک مورد استفاده در سقف خانه به مرور زمان امکان پوسته پوسته دارد. به همین خاطر پیش از پوسته شدن رنگ اکریلیک سقف خانه، ابتدا آن را از سطح جدا کنید و پس از زیرسازی مناسب، اقدام به رنگ‌آمیزی مجدد نمایید.

علت پوسته پوسته شدن رنگ دیوار

رفع پوسته شدن رنگ سقف

اولین قدم در تعمیر سقف، از بین بردن قسمت‌های پوسته پوسته شده است. پس از اینکه قسمت‌های پوسته پوسته شده از سقف جدا شد، نوبت به گچکاری می‌رسد. زمانی که فرایند گچکاری به پایان رسید، حتما پیش از رنگ‌آمیزی باید از پرایمر مناسب سقف استفاده کنید. پرایمر  از اثرات ناشی از آب مانند نفوذ رطوبت و رشد کپک بر روی سقف جلوگیری می‌کند.

هنگامی که آستر شما خشک شد، می‌توانید سقف خود را به هر رنگی که می‌خواهید رنگ آمیزی کنید. اگر می خواهید از پوسته پوسته شدن سقف در آینده جلوگیری کنید، انتخاب نوع رنگ بسیار مهم است. اگر دارای یک محیط مرطوب هستید، توصیه می‌کنیم از رنگ روغنی برای سقف خانه استفاده کنید. در غیر این صورت، استفاده از رنگ اکریلیک ضد آب می‌تواند گزینه مطلوبی برای رنگ‌آمیزی سقف خانه باشد.

علت پوسته شدن گچ

پوسته پوسته شدن گچ دیوار می‌تواند در نتیجه ماله‌کشی نادرست در زمان اعمال گچ بر روی دیوار باشد. از جمله عواملی که می‌تواند باعث پوسته شدن گچ دیوار شود می‌توان به استفاده از گچ نرم در حین اجرای گچکاری، بالا بودن PH گچ، قدیمی بودن گچ و اجرای نادرست اشاره کرد.

برای ترمیم پوسته شدن گچ دیوار، بهتر است تمام قسمت‌های پوسته پوسته شده را از سطح دیوار جدا کنید و مجدد اقدام به گچکاری نمایید. پس از گچکاری، لازم است تا نقاط مورد نیاز دیوار به وسیله بتونه پر شود. هنگامی که بتونه‌کاری انجام شد، سطح دیوار را سنباده بکشید و به آن روغن الیف بزنید. در انتها وقتی که روغن الیف خشک شد، سطح دیوار را رنگ‌آمیزی کنید.

علل اصلی ترک خوردن رنگ دیوار

نحوه ترمیم پوسته پوسته شدن رنگ دیوار

برای ترمیم پوسته پوسته شدن رنگ دیوار، طبق دستورالعمل‌ زیر عمل کنید:

  • منبع رطوبت شامل لوله‌ها، کاشی‌های حمام و دستشویی به طور کامل بررسی، ترمیم و یا حذف شود.
  • دستگاه تهویه قدرتمند در محیط‌های پر رطوبت همچون حمام و دستشویی نصب شود.
  • ابتدا محل پوسته پوسته شده رنگ دیوار به وسیله ابزاری تیز و محکم همچون کاردک خارج شود.
  • پس از خارج کردن رنگ پوسته پوسته شده، محل مورد نظر به وسیله بتونه پُر شود.
  • برای یک دست شدن سطح پر شده با بتونه، از سنباده نرم استفاده شود.
  • در صورت نیاز پس از بتونه کردن محل مورد نظر، با لیسه درزبندی شود.
  • سطوح مورد نظر به وسیله دستمال پارچه‌ای پاک شود.
  • پس از خشک شدن سطح مورد نظر، فرایند آسترکاری و رنگ‌آمیزی با قلم مو انجام شود.
  • استفاده از پرایمر روغنی به عنوان فرایند زیرسازی برای دیوار آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، توصیه می‌شود.
  • از رنگ‌ اکریلیک برای سطوح داخلی خانه به علت مقاومت در برابر آب و دما استفاده ‌شود.
  • حین انجام فرایند ترمیم رنگ دیوار پوسته پوسته شده، از دستکش، ماسک و عینک استفاده شود.

علت پوسته شدن رنگ روغنی

یکی از رایج‌ترین مشکلات مرتبط با رنگ‌کاری، کنده شدن رنگ است. بنابراین بیشترین سوالی که پرسیده می‌شود این است که چگونه از پوسته شدن رنگ جلوگیری می‌کنید؟ پوسته شدن رنگ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما اساسا در جایی رخ می‌دهد که رنگ نمی‌تواند چسبندگی مناسبی روی لایه زیرین (سطح) ایجاد کند.

شایع‌ترین دلایل پوسته پوسته شدن رنگ به ویژه رنگ روغنی عبارتند از:

۱- رطوبت و آب

پوسته شدن رنگ روغنی معمولا زمانی ایجاد می‌شود که آب به زیر رنگ نفوذ می‌کند. بنابراین رایج‌ترین مناطق برای پوسته شدن رنگ در مناطق مرطوب یک خانه یا ساختمان مانند حمام و آشپزخانه است. با این حال ممکن است مشکلات دیگری مانند رطوبت بیش از حد محیط یا نشت آب از سقف وجود داشته باشد.

۲- آماده‌سازی ناکافی

دیوارهای کثیف مقدمه‌ای برای پوسته شدن رنگ در آینده هستند. اگر یک لایه رنگ روی یک سطح کثیف اعمال شود، پوسته شدن یا ترک خوردن آن در آینده تقریبا قطعی است. همچنین مهم است که در مرحله آماده‌سازی از یک آستر خوب برای کمک به چسبندگی رنگ استفاده کنید. گاهی اوقات استفاده از پرایمر بی‌کیفیت نیز می‌تواند به پوسته پوسته شدن رنگ روغنی کمک کند.

علت پوسته شدن رنگ اکریلیک

اصولا رنگ‌های برپایه آب، قابلیت زیادی برای پوسته شدن دارند. یکی از رنگ‌های پایه آب، رنگ اکریلیک است که عمدتا به دلیل وجود رطوبت و نم در دیوار می‌تواند پوسته پوسته شود. برای رفع پوسته‌ شدن رنگ اکریلیک، ابتدا رنگ را از دیوار جدا کنید. زیرسازی دیوار را انجام دهید و برای اطمینان از چسبندگی بهتر، یک لایه زیرین یا پرایمر مناسب برای نوع سطح اعمال نمایید. در نهایت می‌توانید رنگ‌آمیزی را انجام دهید.

علت پوسته شدن رنگ پلاستیک

شایع‌ترین علت پوسته شدن رنگ پلاستیک، به دلیل آماده‌سازی ناکافی سطح مورد نظر است. در مورد رنگ پلاستیک نیز باید کشش سطحی این رنگ و کشش سطحی پوشش آستر (لایه اول) را در نظر بگیرید.

دومین دلیل رایج برای پوسته شدن، تبخیر نشدن حلال است. در واقع اغلب اوقات این اتفاق زمانی رخ می‌افتد که نقاش زودتر از موعد رنگ می‌زند. یکی دیگر از دلایل احتمالی این است که پرایمر سطح دیوار ناسازگار است.

با این حال، وجود رطوبت و نم در دیوار، زمینه را برای پوسته پوسته شدن رنگ پلاستیک به وجود می‌آورد. برای حل این مشکل، ابتدا باید سطح پوسته شده را از دیوار جدا کنید و به صورت اصولی، اقدام به زیرسازی نمایید. پس از آن می‌توانید پس از اجرای پرایمر و خشک شدن آن، سطح مورد نظر را رنگ‌آمیزی کنید.

علت پوسته شدن رنگ چوب

پوسته شدن رنگ چوب زمانی رخ می‌دهد که چوب مرطوب در اثر تغییر رطوبت و دما منبسط و منقبض می‌شود. همین اتفاق باعث می‌شود که لایه رنگ شل شده، ترک بخورد و در لبه‌های باز بغلطد و از بین برود. علل اصلی پوسته شدن رنگ چوب عبارتند از:

  • نشت رطوبت از طریق اتصالات بدون درزگیر
  • درزگیری فرسوده یا نشتی در سقف یا دیوارها
  • رطوبت اضافی که از دیوارهای بیرونی خارج می‌شود (اگر رنگ روغنی باشد احتمال بروز چنین پدیده‌ای وجود دارد).
  • آماده‌سازی ناکافی یا نامناسب سطح.
  • استفاده از رنگ بی‌کیفیت
  • استفاده از رنگ روغنی روی سطح مرطوب.

برای حل پوسته شدن رنگ چوب، ابتدا سعی کنید منبع رطوبت را شناسایی و از بین ببرید. سپس تمام رنگ‌های پوسته شده را با برس و لیسه تمیز کنید. برای دریافت بهترین نتیجه به ویژه جهت ایجاد چسبندگی و مقاومت در برابر آب و رطوبت، از یک رنگ باکیفیت استفاده نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا به طور کامل علت پوسته پوسته شدن رنگ دیوار و نحوه ترمیم آن به صورت اصولی بررسی شود؛ به طوری که از عوامل اصلی پوسته پوسته شدن رنگ دیوار می‌توان به زیرسازی ضعیف پیش از اعمال رنگ، استفاده از رنگ روغنی بر روی سطوح مرطوب، ضعیف بودن خاصیت چسبندگی رنگ مورد استفاده و تغییرات دمایی متعدد اشاره کرد. در این مقاله به مراحل ترمیم پوسته پوسته شدن رنگ دیوار نیز پرداخته شد.

تماس با ما

سوالات متداول

  • چه زمانی دیوار نیاز به ترمیم یا تعمیرات ناشی از نفوذ رطوبت دارد؟

وقتی شکل ظاهری دیوار دچار پوسته پوسته، ترک‌خوردگی یا باد کردن می‌شود، ترمیم دیوار به صورت اصولی ضروری است

  • چه دلایلی می‌توان زمینه را برای ایجاد رطوبت در زیرسازی رنگ دیوار به وجود آورد؟

یکی از دلایل ایجاد رطوبت در زیرسازی رنگ دیوار همچون گچ، استفاده بیش از اندازه از گچ کشته برای فرایند زیرسازی دیوار است. همن دلیل موجب می‌شود تا ضمن جذب رطوبت در زیرسازی دیوار، رنگ دیوار نیز به صورت پوسته پوسته دربیاید.

  • چه راهکاری برای رفع رطوبت دیوار کنار پنجره وجود دارد؟

رطوبت دیوار کنار پنجره، حاصل ماندن آب باران در ریل‌های پنجره است که از درون دیوار به لایه بیرونی دیوار یعنی رنگ نفوذ می‌کند. برای رفع این مشکل، مقداری چسب آکواریوم درون ریل پنجره گذاشته می‌شود تا از ورود آب و رطوبت به دیوار جلوگیری به‌عمل آورد.

  • پس از بتونه زدن رنگ دیوار پوسته پوسته شده، از چه نوع سنباده‌ای استفاده می‌شود؟

برای یکسان‌سازی و یکدست شدن بتونه در محیط، استفاده از سنباده زبر توصیه می‌شود. ضمنا پس از یکدست‌سازی سطح بتونه، می‌توان برای نرم کردن سطوح مورد نظر از بتونه نرم نیز استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید