پوشرنگ چیست ؟ | معرفی اجزای کلیدی رنگ ها

رنگ ها را می توان به عنوان مخلوطی از مواد همگن از جمله مواد چسبنده، رنگدانه ها، ترکیب های آلی و افزودنی ها تعریف کرد. وقتی این مواد روی یک سطح به صورت یک لایه نازک اعمال می شوند، یک لایه چسبنده خشک جامد تشکیل می دهند. در پاسخ به سوال پوشرنگ چیست می توان گفت که پوشرنگ می تواند به عنوان یک ماده منحلل چسبناک، در یک حلال خاص تعریف شود. با انتخاب صحیح رنگدانه ها، بسط دهنده ها، چسباننده ها و مقادیر آن ها می توان تمام الزامات مورد نیاز هدف را به رنگ اضافه کرد. پوشرنگ ها باید در برابر اثر خورندگی، خورشید، باد، باران، یخبندان، آلودگی جوی و سایر عناصر طبیعی مانند: گرما، رطوبت، گاز ها و غیره مقاومت داشته باشند و باعث تاخیر در زنگ زدگی شوند و ظاهر زیبایی به مواد و سطوح مختلف ببخشند. در ادامه پاسخ به سوال پوشرنگ چیست برای آشنایی با اجزای کلیدی رنگ ها با ما همراه باشید.

مواد تشکیل دهنده رنگپایه

پوشررنگ

رنگپایه ها عموما از رزین یا روغن تشکیل شده اند اما می توانند از ترکیبات معدنی و یا رقیق کننده های حلال نیز تشکیل شده باشند. رنگپایه های رزینی از نوع پلاستیکی و پلاتینیومی، عمدتاً از طریق واکنش های شیمیایی خشک می شوند.

هدف از وجود رنگپایه ها

  • رنگدانه ها، پرکننده ها و مواد افزودنی را به یکدیگر متصل می کند.
  • چسبندگی بسیار قوی ایجاد می کند.
  • براق است.
  • ماندگاری دارد.
  • انعطاف پذیری دارد.
  • سختی بالایی دارد.

مواد تشکیل دهنده رنگدانه ها

پس از پاسخ به سوال پوشرنگ چیست خوب است بدانید که رنگدانه ها عمدتا از پودر های معدنی یا آلی ریز آسیاب شده تشکیل می شوند. رنگدانه باید مات باشد تا قدرت پوشش دهی خوبی داشته باشد، چراکه وقتی رنگدانه مات است، ذرات رنگدانه به اندازه کافی پراکنده می شود و نور را جذب می کند و از رسیدن آن به زیرلایه جلوگیری می کند. رنگدانه های پر استفاده شامل: دی اکسید تیتانیوم، اکسید قرمز، کربن سیاه، اکسید روی، کروم زرد، پودر آلومینیوم، سرب سفید و غیره می شود معمولاً رنگدانه ها را براساس انواع  شیمیایی به رنگدانه های معدنی یا آلی طبقه بندی می کنند، اما این رنگدانه های آلی یا معدنی می توانند طبیعی یا سنتزی باشند.

رنگدانه های معدنی طبیعی از پوسته زمین استخراج می شوند، خرد شده، شسته شده، از لحاظ اندازه درجه بندی می شوند. غالباً برای این رنگدانه های طبیعی، معادل مصنوعی هم وجود دارد، یعنی رنگدانه از اجزاء دیگری در اثر یک فرآیند شیمیایی ساخته می شود. ظاهراً از نظر شیمیایی با نمونه طبیعی یکسان است، ولی اغلب خواص متفاوتی دارد و معمولاً به خاطر شکل بلوری مطلوب تر و خلوص بیشتر، مرغوب تر از نوع طبیعی است. امروزه رنگدانه های آلی به مراتب بیشتر از رنگدانه های معدنی هستند. بعضی از جدیدترین رنگدانه ها ساختمان آلی فلزی دارند. بیشتر رنگدانه های آلی، مواد شیمیایی آلی هستند که روی یک هسته معدنی هیدروکسید آلومینیوم رسوب داده شده اند. از مهمترین رنگدانه های آلی میتوان به گروه فتالوسیانین ها اشاره کرد که طیف رنگ های آبی و سبز را در بر می گیرند و فتالوسیانین مس، دارای رنگدانه آبی میباشد که به علت خواص مقاومتی خوب در برابر عوامل مختلف، یک رنگدانه با ارزش به شمار میرود. موارد استعمال عمده پیگمان ها در لاک ها ، رنگ های روغنی ، ورنی ها ، رنگ های سلولزی، رنگ های پلاستیکی، مرکب های چاپ و رنگرزی کاغذ و تاسیسات آهنی است. صنایع پوششی عمده ترین موارد استعمال پیگمان ها میباشد. امروزه پوشش سطح وسایل فلزی و چوبی بناها، وسایل نقلیه و غیره اهمیت فراوانی دارد زیرا این وسایل توسط رنگ از عوامل مختلف مثل هوا، رطوبت و ترکیبات شیمیایی محافظت می شوند. در رنگ زدن اشیا به زیباتر شدن آن ها کمک میکند.

رنگدانه یار چیست؟

رنگدانه یار

در ادامه پاسخ به سوال پوشرنگ چیست وقت آن رسیده است که با رنگدانه یار ها آشنا شوید. رنگدانه یار ها در پوشرنگ یک ترکیب آلی ارزان تر محسوب می شوند که به منظور افزایش حجم رنگ، به رنگ ها اضافه می شوند. رنگدانه یارها عمدتاً دارای مواد معدنی هستند و برای بهبود چسبندگی، سهولت سنباده زنی و استحکام لایه اضافه می شوند. علاوه بر این، هزینه کمتری نسبت به رنگدانه های اولیه دارند.

خشک کردن در پوشرنگ

از آنجایی که فرآیند خشک شدن رنگ به ضخامت حلال و لایه بستگی دارد، ممکن است چندین ساعت طول بکشد. اگر فرآیند خشک کردن رنگ به طور مصنوعی تسریع شود، ممکن است مشکلاتی در چسبندگی بین لایه محافظ و سطح فلز به وجود بیاید.

حلال ها و کاربردشان

پس از پاسخ به سوال پوشرنگ چیست خوب است بدانید که تینر ها معمولاً مایعات یا آب های آلی هستند که عمدتاً برای حل کردن رنگپایه ها و ترکیب های فرار استفاده می شوند. به دلیل سمی و قابل اشتعال بودن می تواند خطرناک باشد. همانطور که حلال رنگ تبخیر می شود، رنگ باقی مانده روی سطح ثابت می ماند. تینرها در خواص کاربری رنگ، زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی رنگ تشکیل شده نقش تعیین کننده ای دارند. انتخاب درست یک تینر بر ویسکوزیته، خاصیت برش خوری، قابلیت اسپری، سرعت خشک شدن و بسیاری خواص دیگر رنگ تاثیر می گذارند. خواص مورد نظر در انتخاب تینر مناسب عبارت است از: قدرت حلالیت، سرعت تبخیر، نقطه جوش، نقطعه اشتعال و قابلیت شعله وری و سایر خواص فیزیکی و شیمیایی تینرها از قبیل دانسیته، رنگ، میزان رطوبت، ضریب شکست نور و درصد مواد غیر فرار نیز از عواملی هستند که در انتخاب تینر Ph مناسب باید مورد توجه قرار گیرند. در فرمولاسیون رنگ ها، رزین های مورد مصرف عمدتا ماهیت پلیمیری و آلی داشته و ساختمان بلوری ندارند. این مواد در تینر ها حل شده و غلظت محلول به نوع رزین و تینر و درصد این مواد بستگی دارد.

از چه میزان تینر استفاده کنیم؟

چقدر باید از تینر استفاده کنیم ؟

مخلوط باید با دقت تهیه شود،  به طور معمول نسبت ۳ به ۱ رنگ تینر باید یک ترکیب متناسب باشد. اگر تینر بیش از حد ریخته شود مخلوط خراب می شود. توجه داشته باشید اگر از پیستوله استفاده می کنید، مخلوط باید رقیق تر باشد تا بتواند از طریق تفنگ جریان یابد .

هرگز برای رنگ های سرد استفاده نکنید زیرا ممکن است بر روند ضخامت و کاربرد تاثیر بگذارد.

رقیق کننده باید با رنگ موجود در دمای اتاق مخلوط شود. ( حدود ۲۵ درجه سانتی گراد )

از مخزن چوبی برای مخلوط کردن رنگ استفاده کنید .

مخلوط کردن را به آرامی انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید.

تماس با ما

جمع بندی

در مقاله پوشرنگ چیست با تعریف پوشرنگ و اجزای کلیدی تشکیل دهنده رنگ ها و چگونگی استفاده از تینر آشنا شدید. دانستید که پوشرنگ می تواند به عنوان یک ماده منحلل چسبناک، در یک حلال خاص تعریف شود. در ادامه نیز با فرایند خشک شدن پوشرنگ آشنا شدید.

ممکن است شما دوست داشته باشید