رنگ دکوراتیو یا تزئینی چیست؟ انواع رنگ دکوراتیو

اگر به دنبال یک رنگ منحصربه‌فرد، جذاب و هنری برای خانه خود می‌گردید، انواع رنگ دکوراتیو بهترین انتخاب است. این رنگ یک نوع پوشش تزئینی-هنری است که در انواع رنگ‌ها تولید می‌شود. انواع رنگ دکوراتیو شامل رنگ‌های دکوراتیو فلزی، سنگی و جیر است که دارای دوام بالا، چسبندگی مناسب و ضد آب هستند. رنگ دکوراتیو در سطوح مختلف مانند سطوح گچی، فلزی، چوبی و … به کار گرفته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا تحت موضوع «معجون رنگ‌ها با رنگ دکوراتیو» به موضوعاتی مانند رنگ دکوراتیو چیست، رنگ‌های دکوراتیو، مزایای رنگ دکوراتیو، ابزار رنگ دکوراتیو، نقاشی دکوراتیو چیست؟ مزایای نقاشی دیواری تزئینی، رنگ زدن دیوار گچی با پیستوله، رنگ دکوراتیو چوب، سقف جیر چیست؟ قیمت رنگ دکوراتیو  بپردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

دکوراتیو

رنگ در یک تعریف ساده، نوری است که توسط یک جسم منعکس می‎شود. رنگ‌ها می‌تواند بر احساس افراد تاثیر بگذارند و رد خود را به شکل نمادین نشان دهند. در دنیای هنر، یک نظریه رنگ وجود دارد. تئوری رنگ شامل چرخه رنگ، ارزش رنگ و طرح‎های رنگی است. با این وجود، اصطلاح دکوراتیو قرار است با کمک رنگ‌‌های تزئینی، درک ما را نسبت به جهان پیرامون بیشتر کند. به طوری که در این روند، هم بتوان لذت برد و هم بیشتر یاد گرفت. در ادامه بیشتر درباره دکوارتیو و رنگ‌های دکوارتیو صحبت خواهیم کرد.

رنگ دکوراتیو چیست

رنگ دکوراتیو به عنوان رنگ تزئینی-هنری شناخته می‌شود. این نوع رنگ‌ها یکی از رنگ‌های منحصربه‌فرد در دنیای طراحی است که می‌تواند در سطوح مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اجرای رنگ دکوراتیو شباهت زیادی به نقاشی دارد؛ یعنی شما برای اجرای آن باید تخصص لازم را داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب نمایید. رنگ دکوراتیو شامل طرح‌های مختلفی است که شما می‌توانید آن را در هر سطحی اجرا کنید.

رنگ‌های تزئینی ماده‌ای هستند که می‌توانند بر روی سطوح در معرض ضربه مانند مبلمان، میز، صندلی، کف و غیره و همچنین روی سطوح غیر قابل راه رفتن استفاده شوند. از این نظر، بدون شک دیوارها یکی از سطوحی هستند که رنگ دکوراتیو در آن بیشترین کاربرد را به عنوان پوشش دارد (چه در فضاهای داخلی منازل و اداره و چه در فضای باز). لازم به ذکر است که همه رنگ‌ها برای کاربردهای بیرونی مناسب نیستند زیرا در برابر نور خورشید، آب و سایر شرایط آب و هوایی مقاومت کافی ندارند.

رنگ‌های دکوراتیو

پس تا اینجا متوجه شدید که رنگ دکوراتیو چیست و معمولا برای چه هدفی استفاده می‌شود. بیایید در ادامه به انواع رنگ‌های دکوراتیو بپردازیم که ممکن است یک روزی به کار شما بیاید. انواع رنگ دکوراتیو به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‎شوند که شامل رنگ فلزی، رنگ سنگی و رنگ جیر است. هر سه رنگ هم ضد آب هستند و هم چسبندگی و دوام بالایی دارند. در ضمن انواع رنگ‌های دکوراتیو یا تزیینی در سطوح گچی، فلزی، چوبی و … قابل استفاده است.

دکوراتیو در جدول

در جدول زیر به صورت مختصر به انواع رنگ دکوراتیو اشاره شده است. اگر شما هم به رنگ‌های تزیینی یا دکوراتیو علاقه دارید، همین حالا می‌توانید عکس زیر را در گالری تلفن همراه یا سیستم خود ذخیره کنید.

جدول انواع رنگ دکوراتیو

۱- رنگ‌های فلزی

  • دوام و چسبندگی بالایی دارد.
  • ضد آب است.
  • رنگ فلزی اغلب تکه‌های کوچک فلزی دارد.
  • برخی از این تکه‌ها مغناطیسی هستند.
  • از دوام و سختی بی‌نظیری برخوردار هستند.
  • به دلیل براق بودن، نور زیادی را منعکس می‌کنند.
  • بهتر است لایه زیرین آن‌ را به خوبی آماده کنید تا اجرای آن ساده و سریع‌تر انجام شود.

۲- رنگ سنگی

  • دوام و چسبندگی بالایی دارد.
  • ضد آب است.
  • این رنگ‌ها می توانند با استفاده از سنگ‌هایی مانند گرانیت، مرمر یا سنگ‌هایی با تقلید از این دو نوع باشند.
  • هنگامی که رنگ سنگی را لمس می‌کنید، ممکن است کمی سخت و خشن به نظر برسند و فاقد ساختاری لطیف باشند.
  • برای اجرای این‌گونه رنگ‌ها به هیچ روش خاصی نیاز ندارید.
  • تنها کافی است به سادگی آن را بر روی سطح اسپری کنید.
  • رنگ های انتخابی شما می‌توانند محدود باشند؛ اما با ترکیب کردن رنگ‌های مختلف قادر به ایجاد رنگ‌های مختلفی نیز خواهید بود.

۳- رنگ جیر

  • دوام و چسبندگی بالایی دارد.
  • ضد آب است.
  • این رنگ توسط چندین تولید‌کننده حرفه ای و کاربلد عرضه شده است.
  • محبوبیت زیادی دارد.
  • اعمال آن بر روی سطوح مختلف نیز آسان است.
  • تنها لازم است سطح پایه را آماده کنید و سپس رنگ را بر روی آن بزنید.
  • ممکن است به دو لایه رنگ برای پوشش بهتر احتیاج پیدا کنید تا تمام نواقص سطوح را بپوشاند.

مزایای رنگ دکوراتیو

  • انسجام و دوام بالایی دارد.
  • پوشش‌دهی مطلوب و بالایی دارد.
  • در برابر باکتری و انواع قارچ مقاوم است.
  • ضد آب است و قابلیت شست‌وشو دارد.
  • فاقد بوی بد است.
  • تنوع رنگ بالایی دارد.
  • قابلیت ترمیم دارد.
  • اجرای آن سریع و آسان است و بر روی هر سطحی قابلیت اجرا دارد.

ابزار رنگ دکوراتیو

برای اجرای رنگ دکوراتیو، ابزارها و تجهیزاتی مورد نیاز است که بدون آن‌ها، امکان اجرای رنگ دکوراتیو بر روی سطوح مختلف وجود ندارد. انواع ابزار رنگ دکوراتیو شامل قلم مو، اسفنج، ریسمان، کاردک، رول، برس مخصوص، شانه، پارچه از جنس پوست حیوان، ابزار لازم برای ایجاد طرح می‌شود.

مزایای نقاشی دیواری تزئینی

نقاشی دکوراتیو چیست؟

اگر قصد دارید ظاهر یک سطح یا اشیا را با استفاده از رنگ تغییر دهید، می‌توانید از این رنگ بهره ببرید. هدف اصلی استفاده از رنگ دکوراتیو، زیبا‌سازی، تغییر شکل یا در برخی موارد کمیاب افزایش دوام و استحکام یک سطح یا شیء است.این رنگ اغلب برای سطوحی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در معرض ضربه قرار دارند؛ مانند مبلمان، میزها و دیوارهای منازل که ممکن است به سادگی آسیب ببینند.

رنگ دکوراتیو برای فضای باز و بسته گزینه‌ای مناسب است. گرچه احتمال استفاده از این نوع رنگ در فضای باز کمتر است؛ زیرا در مقابل عوامل طبیعی که برای رنگ شما مضر است مانند باران، نور خورشید و غیره مقاومت بالایی را نشان نمی‌دهند.

در گذشته، رنگ دکوراتیو برای نقاشی حرفه‌ای کاربرد فراوانی داشت؛ اما به دلیل محبوبیت زیاد، این رنگ در میان مردم عادی، تبدیل به نمونه‌ای کاربردی برای روح بخشیدن به خانه هایشان شده است.

مزایای نقاشی دیواری تزئینی

۱- طیف وسیعی از رنگ‌ها: یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر رنگ دکوراتیو طیف گسترده افکتی است که در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با ترکیب آن‌ها به رنگ و افکت‌های منحصربه‌فرد و ویژه‌ای دست یابید. همچنین می‌توانید کنتراست (تضاد)های بی‌نظیری را برای برجسته‌سازی یک قسمت مشخص در سطح مورد نظر خود استفاده کنید و طرح‌هایی سنتی و حتی گاهی اوقات بسیار جسورانه را با استفاده از آن ها به وجود بیاورید.

۲- کاربرد گسترده: شما می‌توانید از آن برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف، دیوارهای منزل، کف، سقف، لوازم چوبی از جمله میزها، صندلی‌ها، مبلمان و … استفاده و از نتیجه رضایت کامل را کسب کنید.

۳- اعمال ساده و راحت: باید بدانید که برای استفاده از اغلب آن‌ها، لازم است لایه زیرینشان را از روی سطح مورد نظر حذف کنید؛ اما لازم به ذکر است که رنگ دکوراتیو به سادگی بر روی سطوح مختلف اعمال می‌شود و هیچ نیازی به حذف لایه زیرین آن نیست. حتی خیلی زیبا و ساده تمام لایه‌های زیرین را به خوبی می‌پوشاند و مانع دیده شدن آن‌ها خواهد شد.

۴- محافظت از سطوح: علاوه بر زیبایی بی‌ نظیری که رنگ دکوراتیو به شما عرضه می‌کند، می‌توانید از این رنگ برای محافظت از دیوارها و سقف منزلتان در مقابل ضربات و آسیب دیدگی‌های احتمالی مراقبت کنید.

۵- دوام بالا و ضد آب بودن: اگر این رنگ‌ها به درستی بر روی سطوح اعمال شوند، می‌توانند دوام بالایی را به شما عرضه کنند. همچنین برخی از آن رنگ‌ها ضد آب هستند که برای سطوح خارج از خانه نیز انتخابی بی‌نظیر هستند.

نقاشی معجون

چرا به رنگ دکوراتیو، معجون رنگ‌های نقاشی گفته می‌شود؟ احتمالا شما هم با اصطلاح بهترین عروس دنیا، بهترین ماشین و بسیاری از بهترین‌ها آشنا هستید. در دنیای رنگ نیز، به کار بردن بهترین، خودش یک راهکار است. یعنی وقتی می‌گوییم بهترین رنگ ساختمان، هپالوکس است؛ یعنی اولویت خرید خود را بر روی رنگ هپالوکس در انواع رنگ‌ها بگذارید. این موضوع در دنیای رنگ‌ها نیز مصداق دارد. به طوری که رنگ دکوراتیو بهترین رنگ موجود در کره زمین از نظر میزان هنری و فرهیخته بودن است. پس تا اینجا متوجه شدید که چرا به رنگ‌های دکوراتیو، معجون رنگ‌ها گفته می‎شود.

تماس با ما

رنگ زدن دیوار گچی با پیستوله

برای رنگ زدن دیوار گچی ساختمانی، ابتدا باید چند مورد را در نظر داشته باشید. اگر دیوار شما تازه ساخته شده است، حتما باید از پرایمر روغن الیف استفاده کنید. پرایمر روغن الیف باعث جلوگیری از نفوذ بیش از حد رنگ به دیوار می‌شود. از طرفی روغن الیف زمینه را برای چسبندگی بیشتر رنگ به دیوار گچی فراهم می‌کند.

مورد دوم برای رنگ زدن دیوار گچی ساختمانی، مربوط به دیوار رنگ شده است. اگر دیوار شما از قبل رنگ شده و قصد دارید که رنگ جدید بر روی ان اعمال کنید، حتما برای ترمیم دیوار از بتونه استفاده نمایید. پس از اینکه دیوار گچی را با بتونه ترمیم کردید، حتما روغن الیف بر روی آن بزنید و اجازه دهید تا خشک شود.

رنگ زدن دیوار گچی می‌توانید از قلم مو، غلطک رنگ و پیستوله استفاده کنید. برای استفاده از پیستوله رنگ، حتما باید نکات ایمنی را درنظر بگیرید. پیش از اعمال رنگ با پیستوله، ابتدا باید پوشش مناسبی بر روی وسایل خانه، در، چارچوب در و پنجره داشته باشید. در صورت امکان، وسایل غیرضروری را از محل رنگ‌آمیزی خارج کنید. نحوه استفاده از پیستوله رنگ به گونه‌ای است که ابتدا رنگ را در مخزن پیستوله بریزید و سپس آن را به بر روی دیوار گچی اعمال کنید.

رنگ دکوراتیو چوب

رنگ دکوراتیو یک نوع رنگ تزئینی است که در سطوح مختلف فلزی، گچی، چوبی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به دنبال زیبایی و مقاومت چوب هستید، از رنگ دکوراتیو استفاده کنید. رنگ دکوراتیو دارای ویژگی‌های متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به چسبندگی بالا، حذف لکه‌ها، قابلیت شست‌وشو، مقاوم در برابر نور خورشید و ضخامت کم اشاره کرد.

پیش از اعمال رنگ دکوراتیو بر روی چوب، ابتدا سطح چوب را سنباده بزنید. هدف از سنباده زدن چوب، حذف تیغه‌های چوب در راستای صاف کردن آن است. پس از سنباده زدن سطح چوب، نوبت به اعمال رنگ دکوراتیو بر روی چوب می‌رسد.

انواع رنگ دکوراتیو

سقف جیر چیست؟

سقف جیر یک نوع پارچه است که در سقف داخلی ماشین به کار می‌برند. این نوع سقف‌ها که جنبه عایق گرمایی و سرمایی نیز دارد، در رنگ‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. از طرفی باید درنظر داشت که پارچه جیر مورد استفاده در سقف ماشین، گاهی در دستگیره‌های داهل، کنسول میانی و داشبورد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از سقف جیر بیشتر برای ماشین‌های مدل بالا و لاکچری مرسوم است.

انواع پارچه جیر مورد استفاده در سقف ماشین، شامل جیر ساخته شده از پوست گوسفند، خوک، گاو و پارچه‌های جیر مصنوعی می‌شود. پارچه جیر معمولا دارای ضخامت نازک و ظاهری به شکل مات است. از نکات ایمنی درباره جیر باید گفت که این نوع پارچه به سرعت کثیف می‌شود و تمیز کردن آن به سختی انجام می‌شود.

قیمت رنگ دکوراتیو

رنگ دکوراتیو یا رنگ تزئینی، یکی از رنگ‌های منحصربه‌فرد و جذاب است که محبوبیت زیادی نزد مردم دارد. جهت اطلاع از قیمت لحظه‌ای و به روز انواع رنگ دکوراتیو، با کارشناسان متخصص ما در وب‌سایت مینیاتور تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله در رابطه با رنگ دکوراتیو، انواع، مزیت ها و معایب آن صحبت کردیم. رنگ دکوراتیو یک نوع رنگ تزئینی است که در سطوح مختلف گچی، چوب، فلزی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین در این مقاله به موضوعاتی مانند رنگ دکوراتیو چیست، رنگ‌های دکوراتیو، مزایای رنگ دکوراتیو، ابزار رنگ دکوراتیو، نقاشی دکوراتیو چیست؟ مزایای نقاشی دیواری تزئینی، رنگ زدن دیوار گچی با پیستوله، رنگ دکوراتیو چوب، سقف جیر چیست؟ قیمت رنگ دکوراتیو اشاره کردیم. جهت اطلاع از قیت به‌روز و لحظه‌ای رنگ دکوراتیو، به وب‌سایت مینیاتور مراجعه کنید.

سوالات متداول

منظور از رنگ دکوراتیو چیست؟

نقاشی تزئینی نوعی رنگ است که برای تغییر شکل ظاهری یک سطح، در ابعاد مختلف استفاده می‌شود. هدف زیباسازی ظاهر زیرلایه موجود و در برخی موارد افزایش استحکام و دوام پوششی است که روی آن اعمال می شود.

سقف جیر چیست؟

سقف جیر یک نوع پارچه از جنس جیر است که معمولا از پوست حیواناتی مانند گوسفند، خوک و گاو درست می‌شود. پارچه جیر معمولا دارای ضخامت نازک و ظاهری به شکل مات است.

رنگ دکوراتیو چوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از کاربردهای رنگ دکوراتیو استفاده در سطوح چوبی است. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به چسبندگی بالا، حذف لکه‌ها، قابلیت شست‌وشو، مقاوم در برابر نور خورشید و ضخامت کم اشاره کرد.

مزایای نقاشی دیواری تزئینی چه مزیت‌هایی دارد؟

طیف وسیعی از رنگ‌ها را شامل می‌شود. همچنین کاربرد گسترده و اجرای ساده و راحتی دارد. در ضمن استفاده از نقاشی دیواری تزئینی، علاوه بر محافظت از سطوح مختلف، دوام بالایی دارد و در برابر آب مقاوم است.

انواع رنگ‌های دکوراتیو کدام است؟

رنگ‌های فلزی، رنگ‌های سنگی و رنگ‌های جیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید