اسپری رنگ نسوز چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

یکی از رنگ‌هایی که امروزه بسیاری از صنایع و افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، رنگ‌های نسوز است. این رنگ‌ها همان طور که از اسمشان پیداست، در برابر شرایط بسیار مقاوم هستند و می‌توانند دمای بالا را تحمل کنند. این رنگ‌ها معمولا به صورت اسپری فروخته می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «اسپری رنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟»، به موضوعاتی نظیر اسپری رنگ نسوز، نحوه استفاده از رنگ نسوز، اسپری رنگ نسوز دیگ بخار، اسپری رنگ نسوز دودکش‌، اسپری رنگ نسوز برای اگزوز، اسپری رنگ نسوز فن‌، اسپری رنگ نسوز شومینه، اسپری رنگ نسوز کوره‌، اسپری رنگ نسوز فر، اسپری رنگ نسوز برای اجاق گاز، اسپری رنگ نسوز برای چدن گاز، رنگ نسوز برای لامپ، اسپری رنگ نسوز انجین موتور سیکلت، خرید اسپری رنگ نسوز بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

اسپری رنگ نسوز

  • اسپری رنگ نسوز نوعی رنگ صنعتی است که مقاومت زیادی در برابر حرارت دارد.
  • این رنگ‌ها معمولا بر پایه سرب هستند و گاهی اوقات با نام لاک حرارتی نیز شناخته می‌شوند.
  • از این نوع رنگ در مکان‌ها و صنایعی که لازم است رنگ، حرارت زیادی را تحمل کند، استفاده می‌شود.
  • یکی از متداول‌ترین راه‌های استفاده از این مدل رنگ در اگزوزها و موتورهای خودرو است.
  • این رنگ سریع خشک می‌شود.
  • مقاومت بالایی در برابر خش و سایش دارد.

اسپری رنگ نسوز تا چه اندازه مقاوم است؟

این مدل از اسپری‌های رنگ با رنگدانه‌های ترموست و رزین‌های سیلیکونی فرموله شده‌اند؛ به همین دلیل می‌توانند دمای ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد را به راحتی تحمل کنند. رنگ‌های نسوز معمولا در اتومبیل‌رانی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه استفاده از رنگ نسوز

برای استفاده از اسپری رنگ نسوز، ابتدا سطح مورد نظر را به طور کامل تمیز کنید. تمیز کردن سطح مورد نظر بیشتر در زمینه گرد و خاک، چربی، زنگ زدگی، پوسته پوسته شدن و تاول زدن اهمیت دارد. در ضمن برای از بین بردن پوسته پوسته شن یا زنگ زدگی سطح، سعی کنید از سنباده باکیفیت استفاده کنید.

پس از تمیز کردن سطح، نوبت به اعمال اسپری رنگ می‌رسد. درنظر داشته باشید که برای اجرای رنگ نسوز به ویژه اسپری رنگ نسوز، حتما از وسایل ایمنی لازم استفاده کنید تا مشکلی برای سلامتی شما به وجود نیاید.

پیش از اسپری کردن رنگ بر روی سطح مورد نظر، قوطی اسپری را به مدت یک تا ۲ دقیقه تکان دهید تا رنگ به طور کامل حل شود. زیرا ساختار اسپری رنگ به گونه‌ای است که در صورت عدم استفاده از آن، رنگ آن به سمت پایین قوطی می‌رود. برای همین است که تکان دادن قوطی اسپری رنگ می‌تواند باعث هم زدن رنگ و ایجاد یکنواختی در رنگ شود.

انواع کاربردهای اسپری رنگ نسوز

جدول انواع اسپری رنگ نسوز

۱- اسپری رنگ نسوز دیگ بخار

اولین و شاید مهم‌ترین کاربرد اسپری رنگ نسوز، بکارگیری آن در دیگ‌های بخار است. دیگ‌های بخار ترکیبی از گرما و رطوبت هستند و همین امر باعث می‌شود که اعمال رنگ مناسب روی آن‌ها کار نسبتا دشواری باشد؛ اما اسپری‌های رنگ نسوزی که امروزه تولید می‌شوند، به راحتی می‌توانند روی قطعات فلزی دیگ بخار رنگ شوند و احتمال خوردگی و خراب شدن آن را کاهش دهند.

۲- اسپری رنگ نسوز دودکش‌

از آن جایی که بیشتر گرمای شومینه‌ها از طریق دودکش عبور می‌کند، لازم است که رنگ مناسبی برای محافظت از آن‌ها انتخاب کنید که خودِ رنگ مقاومت لازم را داشته باشد. یکی از بهترین انتخاب‌ها استفاده از اسپری رنگ نسوز است. رنگ‌های نسوز را معمولا در دودکش‌ها برای کاهش احتمال آتش‌سوزی ناشی از تجمع دوده و زباله در پشت بام یا تراس خانه شما، مورد استفاده قرار می‌دهند.

۳- اسپری رنگ نسوز برای اگزوز

لوله‌های اگزوز و سیستم‌های انتقال که در وسایل نقلیه به کار گرفته می‌شوند، مقدار قابل توجهی گرما تولید می‌کنند. استفاده از رنگ‌های عادی به دلیل اینکه مقاومت زیادی در برابر گرمای شدید ندارند، کار عاقلانه‌ای نیست. درست‌تر و عاقلانه‌تر است که از اسپری رنگ نسوز استفاده شود. این رنگ‌ها مقاومت زیادی در برابر حرارت دارند و می‌توانند هم از سیستم انتقال و اگزوز محافظت کنند و هم خودشان مقاومت خوبی داشته باشند.

۴- اسپری رنگ نسوز فن‌

رنگ‌های نسوز برای بکارگیری در فن‌های بزرگی که برای انتقال گرما در مکان‌های بزرگ از آن‌ها استفاده می‌شود نیز مناسب هستند. این فن‌ها به دلیل اینکه برای انتقال گرما استفاده می‌شوند، در معرض گرمای شدید هستند و ممکن است که پس از مدتی آسیب جدی ببینند؛ به همین دلیل برای محفاظت از آن‌ها از اسپری رنگ نسوز استفاده می‌شود. این اسپری‌ها می‌توانند مقاومت فن پلاستیکی یا فلزی را در برابر گرما افزایش دهند.

۵- اسپری رنگ نسوز شومینه

fireplace

درست است که بیشتر گرمای شومینه به سمت بالا می‌رود اما بخشی از آن نیز در داخل خانه جریان پیدا می‌کند. بیشترین مقدار این حرارت معمولا به دیواره‌های کناری شومینه منتقل می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است رنگی که در کنار شومینه استفاده می‌شود، رنگی باشد که در برابر حرارت مقاوم است. استفاده از اسپری رنگ نسوز می‌تواند یک راه عالی برای مقاوم کردن دیواره‌های کنار شومینه در برابر حرارت باشد.

۶- اسپری رنگ نسوز کوره‌

یکی از رایج ترین کاربردهای رنگ‌های مقاوم در برابر حرارت، استفاده از آن‌ها در کوره‌ها است. این رنگ‌ها می‌توانند مقاومت بسیار زیادی از خود در کوره‌ها نشان دهند. همچنین در شرایط مختلف نیز می‌توانند حداقل تا چندین سال دوام بیاورند.

۷- اسپری رنگ نسوز فر

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای رنگ‌های مقاوم در برابر حرارت، استفاده از آن‌ها در فرهای مختلف است. فرها نیز یکی از وسایلی هستند که در معرض حرارت بسیار زیادی قرار دارند؛ به همین دلیل حتما باید از رنگی استفاده شود که مناسب این وسیله باشد و بتواند گرمای آن را تحمل کند. بهترین کار استفاده از اسپری رنگ نسوز است. اسپری رنگ نسوز می‌تواند از سطوح مختلف فر در هنگام پخت و پز در دمای بسیار بالا محافظت و از آسیب به قسمت‌های دیگر جلوگیری کند.

۸- اسپری رنگ نسوز برای اجاق گاز

کاربرد بعدی این نوع رنگ‌ها، استفاده از در اجاق گاز است. اجاق گاز نیز درست مانند وسایل دیگری که ذکر شد، حرارت زیادی تولید می‌کند؛ به همین دلیل رنگی که برای رنگ‌آمیزی آن استفاده می‌شود، حتما باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشد.

۹- اسپری رنگ نسوز برای چدن گاز

یکی از کاربردهای اسپری نسوز، استفاده از آن در سطوحی است که در معرض حرارت قرار دارند. اجاق گاز یکی از سطوحی است که به واسطه شعله آتش، در معرض حرارت قرار دارد. برای اینکه بتوانید از چدن موجود در اجاق گار محافظت کنید، استفاده از اسپری نسوز توصیه می‌شود. اسپری نسوز باعث می‌شود که چدن گاز در برابر گرمای ناشی از شعله آتش مقاومت کافی را به دست آورد که این موضوع در بلندمدت از اهمیت بالایی برخوردار است.

رنگ نسوز قابلیت استفاده در دمای بین ۲۹۰ تا ۶۴۰ درجه سانتی‌گراد را دارد. به معنایی بهتر، اسپری رنگ نسوز تا دمای ۶۴۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. به طوری که این رنگ باعث می‌شود که اجاق گاز شما در برابر حرارت و دمای بالا، مقاومت کافی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که برای دوام بیشتر چدن موجود در اجاق گاز خانه یا رستوران خود، از اسپری رنگ نسوز استفاده کنید.

۱۰- رنگ نسوز برای لامپ

اگر جشن یا مراسمی دارید که لازم است برای آن وسایل مختلف خود را رنگ‌آمیزی کنید، بهتر است که برای رنگ‌آمیزی آن‌ها از اسپری‌های رنگ نسوز استفاده کنید. وسایلی مانند لامپ نیز از خود حرارت تولید می‌کنند و بهتر است که برای رنگ‌آمیزی آن از رنگ‌های نسوز استفاده شود.

اسپری رنگ نسوز انجین موتور سیکلت

وقتی از اسپری رنگ نسوز صحبت می‌کنیم، اولین کاربرد آن برای سطوح فلزی است. هر سطح فلزی به وسیله اسپری رنگ نسوز می‌تواند در برابر دمای بالا مقاومت خود را بالا ببرد. یکی از کاربردهای اسپری رنگ نسوز، استفاده در انجین موتور سیکلت است. با توجه به اینکه موتور سیکلت در معرض دمای بالا قرار دارد، رنگ‌آمیزی آن به وسیله اسپری رنگ نسوز توصیه می‌شود.

بهترین اسپری رنگ نسوز برای انجین موتور سیکلت شامل فام نقره‌ای است که زمینه را برای بالا بردن مقاومت موتور در برابر گرما و حرارت به وجود می‌آورد. همچنین باید درنظر داشته باشید که اسپری رنگ نسوز فاقد فلز سرب است. به همین دلیل در برابر انواع ضربه و سایش، مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد.

علاوه بر این، اسپری رنگ نسوز مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی مانند بنزین دارد. بنزین به عنوان سوخت اصلی موتور سیکلت است و همواره خطر این وجود دارد که مقداری از آن بر روی انجین ریخته شود. به همین خاطر توصیه می‌شود که برای مقاوم سازی انجین موتور سیکلت از گرما، حرارت و عوامل شیمیایی، از اسپری رنگ نسوز استفاده کنید.

خرید اسپری رنگ نسوز

اسپری رنگ نسوز علاوه بر پوشش‌ دهی بالا، چسبندگی خوبی دارد؛ به طوری که در دمای بالا نه تنها مقاومت لازم را از خود نشان می‌دهد بلکه هرگز تکه تکه نمی‌شود. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید اسپری رنگ نسوز، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

جمع‌بندی

اسپری رنگ نسوز

امروزه رنگ‌های مختلفی وجود دارد و خریدن اسپری رنگ مناسب کار دشواری به نظر می‌رسد. یکی از رنگ‌هایی که از آن استفاده زیادی می‌شود، رنگ‌های نسوز هستند. اسپری رنگ نسوز مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت از خود نشان می دهد و به راحتی می تواند شرایط سخت محیطی را تحمل کند. برای اینکه بهتر با این نوع رنگ‌ها آشنا شوید، در این مقاله در مورد ویژگی‌ها و کاربردهای این نوع رنگ‌ها توضیح دادیم.

سوالات متداول

چه نوع رنگی در برابر آتش مقاوم است؟

رنگ‌های نسوز در برابر هر نوع آتش مقاوم است و می‌تواند وسایل مختلف را در برابر حرارت، محافظت کند.

چه زمانی باید از رنگ نسوز یا رنگ ضد حریق استفاده کنیم؟

رنگ‌های ضد حریق بیشتر برای ایجاد مقاومت در برابر آتش در فضاهای صنعتی در مقیاس بزرگ، ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند در کاربردهای کوچک‌تر مورد استفاده قرار گیرند: مانند باربیکیو و لوله‌های اگزوز خودرو و موتور

رنگ نسوز چقدر موثر است؟

رنگ نسوز کمک می‌کند تا در صورت آتش‌سوزی در ساختمان‌ها و محل‌ها صنعتی، آتش گسترش پیدا نکند. بنابراین یکی از کارآمدترین اقدامات برای جلوگیری از گسترش سریع آتش، استفاده از رنگ نسوز است؛ زیرا باعث می‌شود شعله و دود گسترش پیدا نکند.

رنگ مقاوم در برابر آتش چقدر ماندگاری دارد؟

طول عمر رنگ ضد حریق یا رنگ نسوز برای هر برند و نوع آن متفاوت است. به طور کلی، رنگ‌های مقاوم در برابر آتش بین یک تا دو سال دوام می‌آورند.

آیا رنگ ضد حریق بو می‌دهد؟

رنگ نسوز به طور کلی، فاقد بو و غیر سمی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید