کاربرد رنگ دریایی در کشتی ها

رنگ ها مدل های بسیار مختلفی دارند. هر کدام از مدل ها یک سری ویژگی های خاص دارند که باعث شده است هر رنگی برای یک مکان و یک موقعیت مناسب باشد. یکی از رنگ هایی که کاربرد زیادی دارد، رنگ دریایی است. برای اینکه با کاربرد رنگ دریایی و ویژگی های آن آشنا شوید، این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله به طور کامل درمورد رنگ دریایی و کاربرد های آن توضیح داده ایم.

رنگ دریایی چگونه رنگی است؟

کاربرد رنگ دریایی

رنگ دریایی همان طور که از اسمش پیداست رنگی است که بیشتر در محیط های دریایی و بنادر مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ معمولا برای محافظت از کشتی ها، تانکر ها و سایر موادی که در معرض آب شور و شیرین قرار دارند استفاده می شود. رنگ های دریایی پوشش مخصوصی دارند که خواص منحصر به فرد خودشان را دارند. به همین دلیل این رنگ ها می توانند به خوبی از سطوحی که روی آن ها اعمال می شوند، محافظت کنند. برای مثال یک کاربرد رنگ دریایی این است که از وسایل، قایق ها و کشتی های بزرگ در برابر آب دریا محافظت کند.

علت اصلی استفاده از این مدل رنگ ها محافظت از وسایل مختلف برای ایجاد یک لایه محافظ در برابر خوردگی و سایش است.

همان طور که می دانید یکی از رایج ترین راه های حمل و نقل سفر های دریایی به کمک کشتی هاست. البته سالم نگه داشتن این کشتی ها کار راحتی نیست؛ زیرا کشتی ها ممکن است که در برخورد مداوم با آب دریا دچار مشکلاتی مانند خوردگی شوند. به همین دلیل از راه های مختلفی برای افزایش مقاومت کشتی ها استفاده می شود.

یک کاربرد رنگ دریایی محافظت از جسمی است که روی آن اعمال می شود. رنگ دریایی به دلیل خواص و فرمول تولید خاص خود برای اهداف ضد رسوب، ضد خوردگی و ضد آلودگی در کشتی ها و تمامی وسایلی که در نزدیکی دریا استفاده می شوند، به کار گرفته می شود.

طبق گزارش های منتشر شده از نهاد های معتبر در دنیا می توان کاربرد رنگ دریایی را این گونه توصیف کرد:

رنگ دریایی معمولا در فعالیت هایی مانند کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ می تواند در برابر سایش، خوردگی و ضربه از کشتی محافظت کند. همچنین پوششی که این رنگ ایجاد می کند با محیط زیست سازگار است و مشکلی برای آن ایجاد نمی کند.

کاربرد رنگ دریایی

کاربرد های رنگ دریایی

  • محافظت از سطح زیر آب کشتی

سطح زیرین کشتی قسمتی است که به طور مداوم در زیر آب قرار دارد. به همین دلیل کف کشتی  پوشش های پرایمینگ رنگ دارد که باعث می شود کف کشتی دچار خوردگی نشود. علاوه بر این ها یک کاربرد رنگ دریایی این است که جلوی رسوب را می گیرد. رنگ هایی که برای فلز های به کار رفته در کشتی ها ساخته می شوند، مقاومت لازم برای محافظت از کشتی در برابر شرایط قلیایی را دارند.

دلیل ویژگی خاص این رنگ  این است که فلز در هنگامی که در آب شور رها می شود، در هنگام ترکیب شدن با اکسیژن و سدیم، خوردگی ایجاد می کند. در این جا رنگی که استفاده می شود باید مقاومت الکتریکی خوبی داشته باشد تا بتواند به خوبی جریان خوردگی بین فولاد و آب دریا را محدود کند.

مناسب ترین رنگ های ضد آب برای این کار معمولا رنگ های رزین اپوکسی یا رنگ های رزین وینیل هستند. البته برخی از پوشش ها مانند قیر و لاستیک کلردار نیز می توانند کاربرد رنگ دریایی را داشته باشند.

  • محافظت از خط آب کشتی

خط آب در واقع به کناره های کشتی گفته می شود و معمولا هم با آب و هم با هوا تماس دارند. به همین دلیل امکان سایش در این قسمت بسیار بیشتر است. برای محافظت از این قسمت نیز از پوشش های رنگی استفاده می کنند. برای اینکه بهتر کاربرد رنگ دریایی را درک کنید خوب است بگوییم که برای محفاظت از قسمت خط آب کشتی معمولا از رنگ های رزین و هاردنر وینیل و آلکیدی یا رنگ های رزین پلی اورتان استفاده می کنند.

کاربرد های رنگ دریایی

  • محافظت از قسمت بالایی کشتی

قسمت بالایی کشتی در معرض هواست و با آب تماسی ندارد؛ اما از آن جایی که این قسمت از کشتی مملو از نمک است، معمولا در مرور زمان آسیب می بیند. بهترین کار برای محافظت از این قسمت کشتی نیز استفاده از رنگ های مناسب دریایی است. برای این کار معمولا از پرایمر های  رنگ که اغلب قرمز هستند و بر پایه سرب یا روی کرومات هستند استفاده می کنند. همچنین برای محافظت و زیبایی بیشتر نیز از رنگ های سفید استفاده می کنند. رنگ هایی که برای لایه رویی به کار گرفته می شوند معمولا رنگ های رزینی یا آلکیدی هستند. رنگ هایی که مبتنی بر روغن بذر کتان تولید می شوند نیز معمولا در کشتی های مدرن به کار گرفته می شوند.

فقط دقت داشته باشید که برای استفاده از کاربرد رنگ دریایی باید به جنس فلز کشتی نیز توجه داشته باشید. برای مثال اگر قسمت بالایی کشتی که در معرض هوا قرار دارد اگر از آلومینیم ساخته شده باشد، به هیچ عنوان نباید برای رنگ آمیزی آن از رنگ های مبتنی بر سرب استفاده کرد.

تماس با ما

نتیجه گیری

کشتی ها به دلیل اینکه همیشه در معرض آب دریا قرار می گیرند، دچار خوردگی می شوند. اما برای جلوگیری از خوردگی کشتی ها راه های بسیار زیادی هست. یکی از راه های رایج برای جلوگیری از خوردگی کشتی استفاده از رنگ های دریایی است. رنگ های دریایی می توانند روی تمامی سطوح کشتی استفاده شوند. رنگ های دریایی حداکثر براقیت و کیفیت رنگ را دارند. همچنین در برابر شرایط مختلفی مانند آب و هوا، نور خورشید و شرایط دریایی بسیار مقاوم هستند. علاوه بر این ها رنگ دریایی می تواند به خوبی در برابر مواد شیمیایی، ضربه ها و سایش های مختلف از خود مقاومت نشان دهد. برای اینکه بهتر با کاربرد رنگ دریایی آشنا شوید، در این مقاله درمورد ویژگی ها و کاربرد های این رنگ توضیح دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید