رنگ اپوکسی چیست| نحوه خرید رنگ اپوکسی

یکی از رنگ‌های پر مصرف در سطح بازار، رنگ‌های اپوکسی هستند. رنگ اپوکسی یک رنگ سخت و با دوام است که بیشتر در محیط‌های صنعتی، دریایی، ساختمانی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از چالش‌های مهم برای مصرف رنگ اپوکسی، درصد اختلاط رزین اپوکسی و هاردنر است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. همچنین قیمت رنگ اپوکسی بستگی به عوامل مختلفی دارد ولی یکی از عوامل مهم، برند تولیدکننده است. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در مورد رنگ اپوکسی، ویژگی‌ها، نحوه مصرف، قیمت و نحوه خرید رنگ اپوکسی صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ اپوکسی به زبان ساده

رنگ اپوکسی چیست

رنگ اپوکسی در اصل، برای مصارف صنعتی طراحی شده بود؛ اما امروزه در مصارف دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رنگ به دلیل ایجاد یک پوشش محکم با دوام بسیار بالا شناخته می‌شود.

علاوه بر این، رنگ اپوکسی به عنوان یک محافظ برای سطوح مختلف نیز عمل می‌کند. این رنگ تا حد زیادی در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است. همچنین تمیز کردن رنگ اپوکسی بسیار آسان است و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. رنگ اپوکسی عمر و دوام بسیار بیشتری نسبت به رنگ‌های معمولی دارد.

رنگ اپوکسی بسیار بهتر به سطوح بتنی می‌چسبد. آن‌ها انعطاف‌پذیر هستند و در مناطق پر رفت‌وآمد، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. در ضمن رنگ اپوکسی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مقاوم است و برای هر منطقه‌ای می‌تواند مناسب باشد. لازم به توضیح است که این رنگ اغلب برای کف انبارها و گاراژها استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ اپوکسی صنعتی، مقاله «معرفی انواع رنگ اپوکسی» را وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

ویژگی‌های رنگ اپوکسی

مزایا و معایب رنگ های اپوکسی
  • رنگ‌های اپوکسی مقاومت شیمیایی بسیار بالا و تخلخل کمی دارند.
  • برخی از اپوکسی‌ها ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، درخشندگی خود را از دست بدهند؛ البته می‌توان این مشکل را تا حدودی با افزودن پلی یورتان حل کرد.
  • اپوکسی‌ها سریع خشک می‌شوند؛ اما زمان پخت و آماده شدن کامل آن‌ها حدود چند روز طول می‌کشد. بعد از آن، رنگ حتی دمای زیر صفر را نیز تحمل خواهد کرد.
  • اپوکسی‌ها شکننده هستند؛ اما با اضافه کردن مواد خاصی می‌توان شکنندگی آن‌ها را کاهش داد. البته این مورد مقاومت شیمیایی رنگ را کاهش می‌دهد.

جدول مشخصات رنگ اپوکسی

مزایای رنگ اپوکسی را بشناسید

۱- مقاومت بالا

اپوکسی یک رنگ بسیار مقاوم است. رنگ اپوکسی می‌‌تواند در برابر هرگونه خوردگی، گرما، مواد شیمیایی و آب از خود مقاومت نشان دهد و به سادگی افت کیفیت پیدا نکند.

۲- ماندگاری بالا

شاید رنگ‌آمیزی با رنگ اپوکسی کمی دشوار و زمان‌بر باشد؛ اما زمانی که کار رنگ‌آمیزی تمام می‌شود، رنگ تا زمان طولانی دوام می‎آورد و ماندگاری بالایی از خود نشان می‌دهد.

۳- محافظت

اپوکسی می‌تواند به عنوان یک لایه محافظ نیز عمل کند. لایه اپوکسی می‌تواند از کفپوش شما در برابر خوردگی‌ها و ساییدگی‌ها محافظت کند.

۴- راحتی در نگهداری

رنگ‌های اپوکسی تا حد زیادی در برابر گرد و غبار مقاوم هستند. اپوکسی از تجمع گرد و خاک جلوگیری می‌کند. در ضمن این رنگ سطح صافی دارد که به راحتی با جارو برقی تمیز می‌شود.

۵- مقرون به صرفه

رنگ‌های اپوکسی به راحتی با هر نوع کفپوشی سازگاری پیدا می‌کند. سازگاری بالای این محصول، باعث کاهش هزینه‌ها در خرید می‌شود.

معایب رنگ اپوکسی را بشناسید

۱- لغزنده

اکثر رنگ‌های اپوکسی در برابر لغزش مقاوم هستند؛ اما برخی از مدل‌های بازار که با روغن ترکیب شده‌اند، بسیار لغزنده‌تر هستند. در ضمن هنگامی که روی رنگ آب می‌ریزد، بسیار لغزنده می‌شود؛ به همین دلیل برای مناطقی که روی آن آب زیاد می‌ریزد، ایده‌آل نیست.

۲- موقتی بودن

این رنگ هم نیاز به تعویض دارد. هنگامی که رنگ افت کیفیت پیدا می‌کند، باید یک لایه دیگر رنگ روی آن اعمال کنید.

۳- شرایط استفاده

شرایط مورد نیاز برای استفاده از رنگ اپوکسی کمی سخت است. تمام محیط باید به خوبی تمیز شود و هیچ کثیفی نباید باشد. فرآیند آماده‌سازی محیط برای استفاده کمی سخت و زمان‌بر است.

طریقه مصرف رنگ اپوکسی

برای استفاده از رنگ اپوکسی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- آماده سازی سطح: هر سطحی که باید با رنگ اپوکسی رنگ‌آمیزی شود باید تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی باشد. هرگونه رنگ شل یا زنگ زدگی باید با استفاده از برس سیمی یا سنباده پاک شود. برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، حتما از وسایل محافظ مانند دستکش و ماسک استفاده کنید.

۲- ترکیب کردن رنگ اپوکسی: رنگ اپوکسی از دو جزء رنگ و هاردنر تشکیل می‌شود. معمولا برای ترکیب رنگ اپوکسی و هاردنر، از فرمول ۲ به ۱ استفاده کنید. یعنی برای ۲ واحد اپوکسی، ۱ واحد هاردنر نیاز است.

۳- اعمال رنگ اپوکسی: پس از مخلوط کردن رنگ اپوکسی، آن را با استفاده از قلم مو، غلطک یا پیستوله روی سطح اعمال کنید. برای مناطقی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از یک قلم موی کوچک استفاده نمایید. برای اجرای رنگ، سعی کنید آن را به صورت یکنواخت بر روی سطح اعمال کنید. در صورت نیاز، می‌توانید پس از خشک شدن لایه اول رنگ، لایه دوم رنگ را نیز اعمال نمایید.

۴- زمان خشک شدن: رنگ اپوکسی به زمان نیاز دارد تا به درستی عمل کند و این زمان به دما و رطوبت محیط اطراف بستگی دارد. حداقل ۲۴ ساعت سطح را دست نخورده بگذارید، تا رنگ اپوکسی خشک شود.

نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز

۱- آماده‌سازی سطح: اولین مرحله در اجرای اپوکسی فلزی، آماده‌سازی سطحی است که می‌خواهید آن را روی آن رنگ آمیزی کنید. برای تمیز کردن کامل سطح از یک چربی‌گیر یا آب و صابون استفاده نمایید. سنباده زدن سطح با کاغذ سنباده متوسط می‌تواند چسبندگی را افزایش دهد.

۲- مخلوط کردن: پس از آماده سازی سطح، باید اپوکسی فلز را مخلوط کنید. دستورالعمل های سازنده روی بسته بندی را برای نسبت اختلاط صحیح دنبال کنید. اپوکسی فلزی معمولاً در یک کیت دو قسمتی عرضه می شود و شما باید این دو قسمت را با هم مخلوط کنید.

۳- کاربرد: از یک قلم مو یا غلطک برای اعمال رنگ اپوکسی مخصوص فلزی استفاده نمایید. اگر روی سطح عمودی کار می‎کنید، برای جلوگیری از چکه کردن، با سرعت بیشتری کار کنید.

۴- خشک شدن: هنگامی که اپوکسی فلز اعمال می‌شود، نیاز به خشک شدن دارد. زمان خشک بسته به برند و شرایط موجود در فضای کاری شما متفاوت است. به طور معمول، اپوکسی مورد استفاده برای فلز بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا کاملا خشک شود.

۵- تمیز کردن: در نهایت، ابزار یا اپوکسی باقی مانده را تمیز کنید. در صورت لزوم از استون یا حلال دیگری برای این کار استفاده نمایید؛ زیرا اپوکسی خشک شده را نمی‎‌توان به راحتی پس از گیرش جدا کرد. هنگام تمیز کردن حتما از دستکش استفاده کنید؛ زیرا این نوع حلال‌ها حاوی مواد شیمیایی پر خطر هستند.

به یاد داشته باشید، همیشه از اپوکسی مخصوص فلز در یک مکان با تهویه مناسب استفاده کنید و برای جلوگیری از هرگونه اثرات مضر برای سلامتی، دستکش و لباس محافظ بپوشید.

رنگ اپوکسی برای دیوار

رنگ اپوکسی یک گزینه عالی برای دیوارها به خصوص در مناطق پرتردد یا پر رطوبت است. برخلاف رنگ‌های سنتی، رنگ اپوکسی ضد آب است و مقاومت بالایی در برابر سایش و مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهد.

برای اعمال رنگ اپوکسی روی دیوارها، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- سطح را آماده کنید: مانند هر پروژه رنگ آمیزی، آماده‌سازی کامل سطح ضروری است. اگر دیوارها از قبل با رنگ روغنی رنگ آمیزی شده‌اند، برای اطمینان از چسبندگی مناسب، باید دیوارها را سنباده بزنید و کامل رنگ را حذف نمایید تا به سطح اولیه گچ یا سیمان برسید.

۲- دیوارها را سنباده بزنید: اگر دیوار سطح صافی دارد، باید آن را زبر کنید تا سطح بهتری برای چسباندن رنگ اپوکسی ایجاد کنید. برای سنباده زدن دیوارها از یک کاغذ سنباده متوسط استفاده کنید.

۳- نقاط خالی دیوار را پر کنید: هر سوراخ یا ترک را با بتونه مخصوص اپوکسی پر کنید و اجازه دهید تا خشک شود. در صورت لزوم می‌توانید از سنباده برای صاف کردن آن استفاده کنید.

خرید محصول

۴- پرایمر دیوارها: یک پرایمر پایه اپوکسی مناسب برای دیوارها بزنید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

۵- رنگ اپوکسی را اعمال کنید: از یک غلطک، قلم مو یا پیستوله برای اعمال رنگ اپوکسی در لایه‌های نازک و یکنواخت استفاده کنید. در صورت لزوم می‌توانید لایه دوم رنگ اپوکسی را استفاده نمایید.

۶- پوشش نهایی: یک لایه نهایی رنگ اپوکسی را پس از خشک شدن کامل لایه قبلی، اجرا کنید.

قیمت هر کیلو رنگ اپوکسی

قیمت رنگ اپوکسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها برند تولیدکننده است. همچنین قیمت رنگ اپوکسی آستر با رنگ اپوکسی اصلی، تفاوت دارد. به طور مثال، قیمت هر کیلوگرم رنگ اپوکسی آستر (گالن) متعلق به برند مطرحی مانند روناس، در حدود ۱۴۰ هزار تومان است. در حالی که قیمت هر کیلوگرم رنگ اپوکسی اصلی با فام مشکی برای همین برند، حدود ۱۷۰ هزار تومان معامله می‎شود.

برای اطلاع از قیمت به روز و لحظه‌ای رنگ اپوکسی، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه نمایید. در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور مشورت کنید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

تفاوت رنگ و پوشش اپوکسی

قیمت رنگ اپوکسی کف

قیمت رنگ اپوکسی کف به فام آن نیز بستگی دارد. حدود قیمتی رنگ اپوکسی سفید و مشکی در حدود ۱۷۰ هزار تومان برای یک کیلوگرم است. در حالی که رنگ اپوکسی کف در فام‌های سبز و قرمز، ۲۰ هزار تومان بیشتر از نمونه رنگ‌های سفید و مشکی است.

برای اطلاع از قیمت به روز و لحظه‌ای رنگ اپوکسی کف، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه نمایید. در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور مشورت کنید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

قیمت رنگ اپوکسی سفید

قیمت رنگ اپوکسی با فام سفید همانند رنگ اپوکسی با فام مشکی است. هر دو محصول از نظر قیمتی در حدود ۱۷۰ هزار تومان برای ۱ کیلوگرم، فروخته می‌شوند.

برای اطلاع از قیمت به روز و لحظه‌ای رنگ اپوکسی سفید، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه نمایید. در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور مشورت کنید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

خرید رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی را می‌‎توان در بسیاری از فروشگاه‌های رنگ، چسب و ابزارآلات پیدا کرد یا به صورت آنلاین خریداری کرد. در ضمن قبل از خرید رنگ اپوکسی، توضیحات محصول و کاربردهای توصیه شده را حتما بخوانید تا مطمئن شوید که محصول مناسب برای پروژه خود را خریداری می‌کنید.

برای خرید رنگ اپوکسی با قیمت مناسب، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید. در صورت لزوم می‌توانید به صورت تلفنی، ثبت سفارش خود را انجام دهید. برای این کار، با شماره ۴۴۰۰۰۳۷۳-۰۲۱  تماس بگیرید.

خرید رنگ اپوکسی در تهران

گزینه‌های مختلفی برای خرید رنگ اپوکسی در کلانشهر تهران وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به خرید حضوری و آنلاین اشاره کرد. فروشگاه مینیاتور، یکی از رنگ‌فروشی‌های با سابقه در شهر تهران و سراسر ایران است که شما می‌توانید با مراجعه به آن، خرید خود را به صورت حضوری و آنلاین انجام دهید.

برای خرید رنگ اپوکسی در تهران به صورت حضوری و آنلاین با قیمت مناسب، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید. در صورت لزوم می‌توانید به صورت تلفنی، ثبت سفارش خود را انجام دهید. برای این کار، با شماره ۴۴۰۰۰۳۷۳-۰۲۱  تماس بگیرید.

خرید رنگ اپوکسی کاشی

برای خرید رنگ اپوکسی کاشی با قیمت مناسب، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید. در صورت لزوم می‌توانید به صورت تلفنی، ثبت سفارش خود را انجام دهید. برای این کار، با شماره ۴۴۰۰۰۳۷۳-۰۲۱  تماس بگیرید.

خرید رنگ اپوکسی ضد اسید

یکی از قابلیت‌های رنگ اپوکسی، مقاومت بالا در برابر اسیدها و بازها است. به همین خاطر بسیاری از صنایع برای دیوارها یا کف مجموعه خود به ویژه در محیط دارای عوامل شیمیایی گسترده، از رنگ اپوکسی ضد اسید استفاده می‌کنند.

برای خرید رنگ اپوکسی ضد اسید با قیمت مناسب، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید. در صورت لزوم می‌توانید به صورت تلفنی، ثبت سفارش خود را انجام دهید. برای این کار، با شماره ۴۴۰۰۰۳۷۳-۰۲۱  تماس بگیرید.

جمع‌بندی

تماس با ما

در این مقاله به بررسی رنگ اپوکسی پرداختیم. از ویژگی‌های این رنگ می‌توان به مقاومت و دوام بالا در برابر مواد شیمیایی، آب، خوردگی، سایش، UV خورشید و گرما اشاره کرد. این رنگ برای کف گاراژ، زیرزمین و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

ماندگاری رنگ اپوکسی چقدر است؟

بسته به مواد افزودنی موجود در یک پوشش و میزان تردد پا، ضربه، ریزش، سایش ناشی از وسایل نقلیه در یک فضا و عوامل دیگر، پوشش کف گاراژ اپوکسی می‌تواند بین دو تا ده سال با نگهداری مناسب دوام بیاورد.

آیا استفاده از رنگ اپوکسی آسان است؟

این ماده در برابر گریس، روغن، مواد شیمیایی مختلف و انواع خراش‌ها سخت و مقاوم است. رنگ اپوکسی دارای ظاهری متمایز و درخشان است که استفاده از آن آسان به نظر می‌رسد.

رنگ اپوکسی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

رنگ اپوکسی به دلیل خواص منحصربه‌فرد خود در برابر خوردگی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، برای کف گاراژها و انبارها و غیره ایده‌آل است.

آیا رنگ اپوکسی ضد آب است؟

یکی از مزیت‌های مهم رنگ اپوکسی (جدا از ویژگی‌های چسبندگی و پرکنندگی)، توانایی آن در آب‌بندی و تشکیل یک لایه محافظ ضد آب (و ضد خوردگی) است.

آیا رنگ اپوکسی قابل شست‌وشو است؟

رنگ اپوکسی بدون اینکه ظاهر یا عملکرد خود را از دست بدهد، کاملا قابل شست‌وشو است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید