معرفی انواع رنگ ضد زنگ صنعتی

رنگ ضد زنگ صنعتی نوعی رنگ حاوی کروم است. از این رنگ به دلیل مقاومت در برابر ضربه و زنگ زدگی استفاده های زیادی می شود. کروم موجود در این نوع رنگ سبب ایجاد یک لایه نازک اکسید بر روی رنگ می شود و از سطح مورد نظر در برابر ضربه محافظت می کند.

زمانی که رنگ ضد زنگ بر روی سطوح مختلف اعمال می شود، روکش زیبا و منحصر به فردی بر روی آن به وجود می آورد. لازم است بدانید که این نوع رنگ تنها در محیط های جوی معتدل به خوبی مقاومت می کند و در شرایط آب و هوایی خیلی گرم و خیلی سرد، ممکن است خاصیت خود را تا حدی از دست بدهد و دچار خوردگی شود.

تهیه پوشش صنعتی 

رنگ ضد زنگ صنعتی

آماده سازی و اجرای صحیح رنگ ضد زنگ صنعتی به اندازه انتخاب نوع سیستم رنگ آمیزی و پروتکل آماده سازی سطح اهمیت دارد. مخلوط کردن رنگ و صاف کردن سطح، بخش های مهمی از فرآیند آماده سازی رنگ هستند.

مخلوط کردن

رنگدانه های موجود در ترکیب رنگ ممکن است ته نشین شوند. در صورتی که رنگ قبل از استفاده به خوبی مخلوط نشود، سطح رنگ آمیزی شده ناهموار و غیر استاندارد به نظر می رسد.

مخلوط کردن رنگ را می توان به صورت دستی یا مکانیکی انجام داد. در حجم های بالا تر که سرعت رنگ امیزی اهمیت ویژه ای دارد، استفاده از روش مکانیکی پیشنهاد می شود.

استفاده از حلال و رقیق کننده

هنگامی که رنگ مخلوط می شود، نقاش ممکن است به یک رقیق کننده رنگ برای کاهش پوشش نیاز داشته باشد؛ البته به توصیه بسیاری از متخصصان بهتر است برای رقیق کردن رنگ تنها از تینر استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از تینر به شکل نادرست می ‌تواند منجر به ایجاد یک پوشش معیوب بر روی سطح شود.

روش های استفاده از رنگ ضد زنگ صنعتی 

  • قلم مو

رنگ ضد زنگ صنعتی

رنگ آمیزی به وسیله براش و قلم مو یکی از پر درد سر ترین روش ها است؛ زیرا برای اعمال صحیح رنگ، محافظ کار لازم است. با این حال، برای اعمال رنگ در محیط های محدود مناسب است. در زمان استفاده از قلم مو لازم است نکاتی را برای گرفتن نتیجه بهتر، در نظر داشته باشید. از جمله آن نکات عبارت هستند از:

  1. اعمال ضربات یکنواخت به آرامی
  2. نگه داشتن برس در زاویه هفتاد و پنج درجه
  3. رنگ آمیزی در جهت بالا به پایین
  4. شروع رنگ آمیزی از مرز های طبیعی
  • غلطک

استفاده از غلطک برای سطوح بزرگ و گسترده یا مسطح و محدود انتخاب ایده آلی است. هنگامی که به هر دلیلی نمی توانید از اسپری مخصوص رنگ استفاده کنید، استفاده از غلطک روش مناسبی برای رنگ آمیزی است. استفاده از غلطک زمان بسیار کمتری نسبت به رنگ آمیزی با قلم مو نیاز دارد. با این حال، غلطک ها را نمی ‌توان با حلال‌ های تبخیر سریع استفاده کرد. غلطک ها همچنین می‌ توانند در برخی اوقات هوا را به داخل پوشش رنگ وارد کنند و باعث ایجاد فضای خالی شوند. هنگامی که از پوشش های حلال متراکم یا سریع الاثر استفاده می کنید، بهتر است رنگ آمیزی را به وسیله یک اسپری انجام دهید.

  • اسپری و پیستوله

رنگ ضد زنگ صنعتی

استفاده از اسپری و پیستوله برای رنگ زدن یکی از سریع ترین روش های اعمال رنگ ضد زنگ صنعتی بر روی سطوح است که علاوه بر سهولت استفاده، هزینه های کلی کار را نیز کاهش می دهد.

انواع مدل های رنگ ضد زنگ صنعتی برای آهن

  • پرایمر رنگ ضد زنگ صنعتی

پرایمر های رنگ ضد زنگ صنعتی قبل از اعمال لایه میانی بر روی سطح  اعمال می شوند. پرایمر های سطوح آهنی باید به خوبی به سطح سازه مورد نظر بچسبند، مقاومت در برابر خوردگی ایجاد کنند و شرایط را برای یک پوشش تکمیلی فراهم کنند. معمولا دو نوع پرایمر برای سطوح آهنی مورد استفاده قرار می گیرد: پرایمر های مقاوم سطح و پرایمر های قبل از ساخت.

تماس با ما

پرایمر های رنگ برای محافظت سطح در برابر خوردگی طراحی شده اند. معمولاً علاوه بر پرایمر به یک روکش اضافی نیز نیاز دارید تا دوام و مقاومت سطح شما دو چندان شود.

پرایمر ها باید چسبندگی قوی ای داشته باشند. حفاظت در برابر خوردگی، سهولت اجرا، مقاومت در برابر جوش و سازگاری با سیستم پوشش، همگی از ویژگی های یک پرایمر باکیفیت هستند.

  • سیستم های پوشش آلکیدی

سیستم های پوشش آلکیدی

آلکید ها یک سیستم پوششی آزمایش شده و واقعی هستند که از اوایل دهه ۱۹۰۰ وجود داشته اند. این رنگ ضد زنگ صنعتی مقاومت بالایی در محیط های جوی ملایم ایجاد می کند؛ اما با این حال، این رنگ هنگام محافظت در برابر خوردگی در محیط های گرم سیری و سرد سیری به شکل ضعیف تری عمل می کند. این سیستم های پوشش را می توان با رنگ های اکریلیک مبتنی بر آب و انواع خاصی از رنگ ها استفاده کرد.

  • سیستم های پوشش اپوکسی

طیف گسترده ای از اپوکسی ها وجود دارند که به منظور کاربرد های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند.

اپوکسی های پلی آمید می توانند از سازه هایی که به طور کامل در زیر دریا در آب غوطه ور شده اند محافظت کنند. اپوکسی ها می توانند از سکو های دریایی، خطوط لوله زیرزمینی و قسمت زیرین کشتی های نیروی دریایی به خوبی محافظت کنند.

انواع خاصی از اپوکسی ها مانند اپوکسی های فنولیک و نوولاک زمانی که سازه ها در معرض مواد شیمیایی آسیب زا قرار می گیرند، گزینه مناسبی به حساب می آیند. آن ها برای پوشش مخازن و سایر محیط های خشن گزینه ای ایده آل هستند.

سیستم های پوشش اپوکسی

  • سیستم های پوشش پلی اورتان

پوشش‌ های پلی اورتان معمولاً به‌ جای پوشش ‌های پرایمر به‌ عنوان تکمیل کننده بر روی سطح اعمال می ‌شوند. آن ها براقیت طولانی مدت را در کنار حفظ کیفیت رنگ به شما عرضه می کنند و پوشش زیبایی بر روی سطح ایجاد می کنند.

پلی اورتان های اکریلیک براقیت و کیفیت رنگ بالایی دارند و همچنین مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند. آن ها معمولاً برای محافظت طولانی مدت از سطوح آهنی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین پلی اورتان های پلی استر محصولی درجه یک و با کیفیت هستند که ضمن حفظ رنگ و براق بودن، در برابر سایش مقاوم هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید