معرفی انواع رنگ اپوکسی صنعتی

رنگ اپوکسی یک رنگ بادوام و منعطف است که در محیط‌های مرطوب کاربرد زیادی دارد. این رنگ به علت مقاومت بالا در برابر آب، رطوبت، عوامل شیمیایی و خوردگی، از محبوبیت زیادی برخوردار است. از جمله کاربردهای رنگ اپوکسی می‌توان به رنگ کف پارکینگ، کارخانجات، صنایع خانگی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. اگر به دنبال خرید رنگ اپوکسی هستید، ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «معرفی انواع رنگ اپوکسی صنعتی»، به موضوعاتی مانند رنگ‌های صنعتی، اپوکسی، رنگ اپوکسی، ویژگی رنگ‌های اپوکسی، انواع رنگ اپوکسی، رنگ اپوکسی کاشی، رنگ اپوکسی برای فلزات، طریقه مصرف رنگ اپوکسی، قیمت رنگ اپوکسی و خرید رنگ اپوکسی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ‌های صنعتی

اگر به دنبال ایجاد یک پوشش مقاوم در برابر هرگونه خوردگی و عناصر شیمیایی هستید، از رنگ‌های صنعتی استفاده کنید. این نوع محصولات به دلیل استحکام و چسبندگی بالا، در انواع سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع رنگ صنعتی نیز شامل رنگ سوله، رنگ صنعتی آستر، رنگ رویه پلی یورتان، سیلر اپوکسی، رنگ هوا خشک و رنگ اپوکسی می‌شود.

انواع رنگ اپوکسی صنعتی

اپوکسی

اپوکسی در واقع یک پلیمر ترموسن است که از واکنش یک رزین با یک سخت‌کننده خاص تولید می‌شود. تینرهای اپوکسی نیز از حلال‌ها و الکل‌ها تهیه می‌شوند. تینرهای آن نیز از یک مدل قوی هستند که به سرعت تبخیر می‌شوند و از افتادگی رنگ جلوگیری می‌کنند.

همچنین باید بدانید که اپوکسی در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و چسبندگی بسیار زیادی دارد. در ضمن برای اینکه با انواع رنگ اپوکسی صنعتی آشنا شوید خوب است بدانید که اکثر مدل های آن در برابر واکنش های شیمیایی بسیار مقاوم هستند.

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی یک رنگ دو جزئی شامل رزین اپوکسی و هاردنر (پلی آمید) است که ویسکوزیته پایین دارد. از جمله مزایای رنگ اپوکسی می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، سایش، مواد شیمیایی، عوامل جوی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. این محصول علاوه بر استفاده در سطوحی مانند سطوح فلزی، سیمانی، بتنی، چوبی و …، در مناطق مرطوب و شرجی، موتورخانه‌‍‌ها و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ اپوکسی، مقاله «رنگ اپوکسی چیست؟» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

خرید محصول

ویژگی رنگ‌های اپوکسی

  • پوشش‌های اپوکسی به دلیل مقاومت شیمیایی بسیار بالای خود، تخلخل بسیار کمی دارند. در ضمن، استحکام بسیار خوبی ایجاد می‌کنند که به همین دلیل از آن‌ها در بسیاری از موارد به طور گسترده استفاده می‌شود.
  • اپوکسی‌‎ها هنگامی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، درخشندگی خود را از دست می‌دهند و افت کیفیت پیدا می‌کنند؛ البته این مشکل را می‌توان با اضافه کردن یورتان یا لاتکس به رنگ، تا حدی حل کرد.
  • اکثر رنگ‌های اپوکسی در مدت بسیار کوتاهی سفت می‌شوند؛ اما پخت کامل رنگ حداقل چند روز طول می‌کشد و تا آن زمان رنگ‌آمیزی قابل استفاده نیست. پس از خشک شدن کامل، امکان سنباده زدن آن نیز وجود دارد. همچنین در صورتی که رنگ‌آمیزی به خوبی انجام و اجازه داده شود که رنگ جا بیفتد، لایه‌های رنگ می‌توانند مقاومت خوبی از خود در برابر تغییر دما نشان دهند؛ تا جایی که حتی می‌توانند دمای صفر درجه را نیز تحمل کنند.
  • اپوکسی یک رنگ شکننده است؛ اما با افزودن مواد خاصی می‌توان این شکنندگی را تا حدی کاهش داد.
  • امروزه اپوکسی‌های خاصی تولید می‌شوند که حتی از نمونه‌های دیگر نیز مقاومت بیشتری در برابر تغییر دما و مقاومت شیمیایی از خود نشان می‌دهند. از این مدل رنگ‌ها حتی می توانید در زیر آب هم استفاده کنید.

انواع رنگ اپوکسی

۱- پوشش‌های کف ورقه‌ای اپوکسی

این مدل سیستم‌های کف تراشه‌ای و کوارتز دارد. از پوشش‌های کف ورقه‌ای اپوکسی بیشتر برای دستیابی به یک پوشش تزئینی استفاده می‌شود. برای این کار تراشه‌های چند رنگ را در حالی که پوشش خیس است، به آن اضافه می‌کنند.

۲- رنگ‌های اپوکسی ضد آب

که برخی از رنگ‌های اپوکسی وجود دارند که می‌توانند یک پوشش ضد آب ایجاد کنند. بسیاری از مهندسان برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب، از این رنگ ضد آب بر روی پوشش‌های بتنی استفاده می‌کنند. یکی از مزیت‌های رنگ‌های اپوکسی ضد آب این است که امکان انتقال آب و رطوبت را به صفر درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر بتن، این پوشش‌ها می توانند برای کفپوش‌های وینیلی، چوبی یا کاشی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

۳- رنگ‌های اپوکسی خود تراز

در بین انواع رنگ اپوکسی صنعتی، می‌توان به مدل‌های خود تراز نیز اشاره کرد. این پوشش‌ها و رنگ ها خودشان پس از استفاده به راحتی بر روی کف‌های بتنی موجود نصب می‌شوند و یک سطح صاف و بدون درز را به وجود می‌آورند. اکثر افراد از این رنگ و پوشش بیشتر برای ایجاد تراز در قسمت‌های اداری، گاراژها، آشپزخانه‌ها، اتاق‌های غذاخوری و انبارها استفاده می‌کنند.

۴- مدل‌های ضد الکتریسیته ساکن

مدل‌های ضد الکتریسیته ساکن بیشتر برای مصارف تخصصی هستند و استفاده عمومی زیادی ندارند. در واقع این دسته از پوشش‌ها بیشتر برای محیط‌هایی استفاده می‌شوند که از وسایل الکترونیک حساس استفاده می‌شود. به طور مثال می‌توان به تاسیسات، کارخانه‌های تولید فناوری، آزمایشگاه‌ها  و بیمارستان‌ها اشاره کرد.

۵- پوشش‌های شنی

این دسته از پوشش‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند. پوشش‌های شنی یکی از انتخاب‌های بسیار خوب برای ایجاد طرح‌های هنری، آرم یا نام تجاری به طور مستقیم بر روی زمین است که بیشتر برای ورودی‌ها کاربرد دارد.

۶- پوشش ها و رنگ‌های بدون لغزش

این دسته از رنگ‌ها و پوشش‌ها به علت مقاومت و دوام بالا معمولا در مناطق پر تردد و پر ترافیک استفاده می‌شوند. اما بهترین استفاده از این پوشش‌ها برای مکان‌هایی است که احتمال خیس بودن آن‌ها زیاد است؛ چرا که باعث پایین آمدن احتمال لغزش می‌شوند.

رنگ اپوکسی کاشی

یکی از کاربردهای رنگ اپوکسی، استفاده در کاشی است. در واقع هر چقدر محیط شما مرطوب باشد، استفاده از رنگ اپوکسی نیز توصیه می‌شود. با توجه به اینکه کاشی‌ها نیز در محیط مرطوب نصب می‌شوند و هر چند  وقت یکبار احتمال شسته شدن درزهای آن نیز وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود برای درزگیری یا ترمیم درزهای کاشی، از رنگ اپوکسی استفاده کنید. از جمله مزیت‌های استفاده از رنگ اپوکسی برای کاشی می‌توان به چسبندگی بالا، مقاوم در برابر هرگونه سایش، فشار و ضربه، مقاوم در برابر عوامل شیمیایی، آنتی باکتریال، سرعت بالای خشک شدن و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

رنگ اپوکسی برای فلزات

یکی دیگر از کاربردهای مهم رنگ اپوکسی، استفاده برای انواع فلزات است. معمولا از رنگ اپوکسی به عنوان لایه نهایی فلزات استفاده می‌شود؛ زیرا این نوع رنگ می‌تواند انواع فلزات را در برابر هرگونه نفوذ رطوب، آب و عوامل شیمیایی محافظت کند. از جمله کاربردهای رنگ اپوکسی برای فلزات می‌توان به استفاده در کارخانه‌های صنعتی، فولادسازی، صنایع ساختمانی، صنایع خانگی و … اشاره کرد. لازم به توضیح است که رنگ اپوکسی سطح فلزات را تا  دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد محافظت می‌کند.

مدل های مختلف اپوکسی

طریقه مصرف رنگ اپوکسی

ابتدا وسایل ایمنی لازم مانند لباس مخصوص، دستکش، عینک و ماسک بزنید. سپس سطح مورد نظر را تمیز کنید و در صورت استفاده از آب و شوینده، اجازه دهید خشک شود. پس از خشک شدن، نوبت به سنباده زدن می‌رسد. بهترین نوع سنباده برای کار در رنگ اپوکسی، سنباده برقی است. این نوع سنباده هم سرعت کار را بالاتر می‌برد و هم دقت سایش سطح مورد نظر را بیشتر می‌کند.

وقتی سطح را سنباده زدید، حالا باید ترک‌ها و درزها را با بتونه مخصوص اپوکسی پر کنید. به مقدار کافی از بتونه استفاده کنید. حال نوبت به اجرای پرایمر می‌رسد. پرایمر یا رنگ آستر را بر روی سطح مورد نظر اعمال کنید و اجازه دهید خشک شود. استفاده از پرایمر پیش از رنگ‌آمیزی با رنگ اپوکسی، جلوی هرگونه حباب احتمالی ناشی از رنگ‌آمیزی را می‌‎گیرد.

درنهایت رنگ اپوکسی را بر روی سطح مورد نظر اعمال کنید. توجه داشته باشید که برای خشک شدن رنگ اپوکسی، یک روز زمان لازم است. پس از اینکه لایه اول رنگ‌آمیزی خشک شد، لایه دوم را اجرا کنید و اجازه دهید تا خشک شود.

قیمت رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی یکی از بهترین‌ رنگ‌های موجود در بازار است که انعطاف‌پذیری و دوام بالایی دارد. این نوع رنگ در برابر هرگونه عوامل شیمیایی مقاوم است. درضمن رنگ اپوکسی در دمای زیر ۵ درجه سانتی‌گراد، کارایی لازم را ندارد. برای استعلام قیمت انواع رنگ اپوکسی، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

خرید رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی نه تنها سطح صاف و براقی برای محیط شما به وجود می‌آورد بلکه به عنوان یک لایه محافظتی برای کف پارکینگ خانه شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اطلاع از نحوه خرید رنگ اپوکسی، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

جمعبندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «معرفی انواع رنگ اپوکسی صنعتی»، صحبت کنیم. رنگ اپوکسی یکی از بهترین رنگ‌های موجود در بازار است که بیشترین موارد مصرف آن شامل محیط‌های مرطوب و درمعرض خوردگی می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ اپوکسی و کاربردهای آن، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳ -۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

رنگ اپوکسی چه کاربردی در کاشی دارد؟

برای درزگیری یا ترمیم درزهای کاشی، از رنگ اپوکسی استفاده می‌شود.

چرا از رنگ اپوکسی برای پوشش نهایی سطح فلزات استفاده  می‌شود؟

رنگ اپوکسی می‌تواند فلزات را در برابر نفوذ رطوب، آب و عوامل شیمیایی محافظت کند. این رنگ قابلیت حافظت از سطح فلز تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد را دارد.

نحوه اجرای رنگ اپوکسی چگونه است؟

ابتدا سطح را تمیز کنید و سپس سنباده بزنید. پس از آن، درزها و ترک‌های سطح مورد نظر را بتونه بزنید و اجازه دهید خشک شود. پس از خشک شدن، سطح بتونه‌کاری شده را سنباده بزنید و سپس بر روی آن پرایمر اعمال کنید. درنهایت رنگ را بر روی سطح مورد نظر بزنید.

رنگ اپوکسی ضد الکتریسیته ساکن، چه کاربردی دارد؟

این رنگ به دلیل انسجام و استحکام بالا در برابر عوامل مختلف، در محیط‌هایی که وسایل الکترونیک حساس دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این محیط‌ها شامل بیمارستان‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید فناوری می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید