چسب حصیری؛ مزایا، کاربردها و برندها

یکی از چسب‌های پر کاربرد در صنعتی پزشکی می‌توان به چسب حصیری اشاره کرد. این چسب برای ثابت نگه داشتن پانسمان یا بانداژ زخم بیماران قلبی، دیابتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که چسب حصیری برای زخم‌های باز مناسب نیست و باید پیش از اعمال چسب بر روی آن، حتما محل زخم را با گاز استریل پانسمان کنید و درنهایت از چسب حصیری استفاده نمایید. در این مقاله قصد داریم تا درباره چسب حصیری و کاربردهای آن صحبت کنیم.  برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب حصیری چیست

وقتی از چسب حصیری صحبت می‌کنیم، منظور یک چسب رولی است که علاوه بر نداشتن پرز، منافذ کوچک زیادی دارد. هدف از وجود منافذ موجود بر روی چسب حصیری، امکان عبور هوا از لایه چسب برای جلوگیری از احتمال باقی ماندن جای زخم بر روی پوست است. در نتیجه پوست همیشه خشک و بدون رطوبت باقی می‌ماند.

جنس این نوع چسب از پارچه است؛ به طوری که باعث می‌شود چسب حصیری قابلیت کشسانی پیدا کند. در ضمن مواد این نوع چسب از پلی یورتان و پلی استر است.

چسب حصیری به عنوان چسب ضد حساسیت برای پوست نیز شناخته می‎‎شود که اغلب پس از جراحی جهت ثابت نگهداشتن پانسمان زخم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جدول چسب حصیری

ابعاد چسب حصیری

چسب حصیری به صورت رولی در طول ۱۰ متر  و عرض مختلف تولید می‌شود که ابعاد آن به شرح زیر است:

۱- چسب حصیری ۱۰×۵ سانتیمتر

۲- چسب حصیری ۱۰×۱۰سانتیمتر

۳- چسب حصیری ۱۰×۱۵ سانتیمتر

۴- چسب حصیری ۱۰×۲۰‌ سانتیمتر

مزایای چسب حصیری

چسب حصیری مزایای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان برش در اندازه‌های مختلف، چسبندگی بالا، خاصیت کشسانی چسب در هنگام حرکت اعضای بدن، امکان عبور هوا و رطوبت به واسطه وجود منافذ باز، انعطاف‌پذیری بالا، ضد حساسیت پوست، جدا کردن آسان از روی پوست، عبور کردن اشعه دستگاه‌های رادیولوژی از چسب و … اشاره کرد.

چسب حصیری

نام دیگر چسب حصیری

چسب حصیری به عنوان چسب پانسمان یا نوار چسب جراحی نیز شُهرت دارد. در واقع مزایای متعدد این محصول موجب شده است که به عنوان یکی از محصولات کاربردی پس از عمل جراحی شناخته شود.

چسب زخم بستر حصیری

یکی از کاربردهای مهم چسب حصیری، استفاده برای پانسمان زخم بستر بیماری‌هایی مانند دیابت است. انعطاف‌پذیری بالای این چسب، زمینه را برای استفاده در نقاط مختلف بدن که سطحی صاف ندارند، به وجود می‌آورد.

علاوه بر این، یکی از چالش‌های زخم بستر، مرطوب ماندن زخم در نقاطی مثل کمر است. در واقع برای جلوگیری از رطوبت و عبور جریان هوا بر روی زخم، نیاز است که بیمار برگردانده شود تا از تازه ماندن زخم جلوگیری بعمل آید. اما امروزه با وجود چسب حصیری، نیازی به نگرانی درباره این چالش نیست و شما به راحتی می‌توانید با استفاده از این چسب، امکان عبور و مرور جریان هوا برای خشک شدن مداوم زخم فراهم کنید.

روش استفاده از چسب حصیری

مهم‌ترین قابلیت چسب حصیری در حین استفاده، برش‌هایی است که بر روی آن وجود دارد. این برش‌ها باعث می‌شود که شما به مقدار نیاز خود، از چسب حصیری استفاده کنید.

طرز استفاده از این چسب، ساده و راحت است. به طوری که کافی است به مقدار نیاز خود چسب را قیچی کنید و پس از جدا کردن لایه کاغذی سطح، آن را بر روی زخم بچسبانید.

لازم به توضیح است که استفاده از چسب حصیری برای زخم‌‎های باز توصیه نمی‌شود. زیرا چسب حصیری برای زخم‌های باز و عمیق که نیاز به باند و چسب استریل دارند، مناسب نیست. بنابراین برای جلوگیری از عفونت زخم باز، به هیچ عنوان از چسب حصیری برای زخم‌های تازه و عمیق استفاده نکنید.

با این حال برای زخم‌هایی که همچنان امکان بیرون آمدن خون از آن‌ها وجود دارد، توصیه می‌شود که ابتدا محل زخم را با گاز استریل پانسمان کنید و سپس برای ثابت نگهداشتن باند، از چسب حصیری استفاده نمایید. در واقع چسبندگی بالای چسب حصیری، امکان جابجایی پانسمان از روی زخم را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

در ضمن باید اشاره کنیم که چسب حصیری در نوع آماده و بدون خطوط برش نیز تولید می‌شود. این نوع چسب‌ برش خورده آماده، برای بیمارانی مناسب است که طول دوره درمان کوتاهی دارند. به طوری که از نظر اقتصادی استفاده از چسب حصیری آماده بدون برش، اقتصادی تر است.

چسب حصیری

چسب حصیری پهن

چسب حصیری در دو نوع پهن و باریک تولید می‌شود که بسته به نوع زخم، شما می‌توانید از هر کدام به نحو مطلوبی استفاده نمایید. بنابراین اگر زخم شما به صورت طولی است، می‌توانید از چسب باریک استفاده کنید. در صورتی که زخم شما به صورت دایره‌ای یا در عرض پوست گسترش پیدا کرده بود، چسب حصیری پهن بهترین گزینه است.

چسب حصیری فارمافیکس

یکی از برندهای مطرح چسب حصیری، برند فارمانیکس است که چسب تولید شده در این شرکت، چسبندگی بالایی دارد. مهم‌ترین کاربردهای چسب حصیری فارمانیکس، استفاده برای ثابت نگهداشتن پانسمان زخم‌های عمیق، ثابت نگهداشتن انواع کنتر و تیوپ، قابل استفاده برای زخم‌های پس از عمل جراحی و مناسب برای نگهداری از گاز و پدهای جاذب است.

چسب حصیری فارمانیکس از جنس پلی استر نرم است که منافذ بسیاری زیادی دارد.  از جمله ویژگی‌های این نوع چسب می‌توان به عدم حساسیت برای پوست، ضد آب و ترشحات به همراه خاصیت کشسانی اشاره کرد. در ضمن شما می‌توانید چسب حصیری را در ابعاد مختلفی برش دهید. لازم به توضیح است که چسب فارمانیکس در طول ۱۰ و  عرض ۵، ۱۰ و ۱۵ سانتیمتر تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

چسب حصیری

 چسب حصیری راما

یکی دیگر از برندهای مطرح تولیدکننده چسب حصیری، برند راما است. برند راما تولیدکننده چسب حصیری مخصوص انواع پانسمان زخم بیماران عروقی و دیابتی است که قابلیت کشسانی بالایی دارد. این ویژگی باعث شده است که استفاده از چسب حصیری راما برای نقاط ناهموار بدن، پرکاربرد باشد.

از جمله مزایای چسب حصیری راما می‌توان به چسبندگی بالا، سهولت در جدا کردن چسب از پوست بدن در هنگام تعویض پانسمان، انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت برش چسب در ابعاد مختلف اشاره کرد.

چسب حصیری پاندا

برند پاندا، یکی دیگر از تولیدکنندگان چسب حصیری در ایران است که مصرف زیادی دارد. چسب حصیری پاندا در سایزهای ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتیمتر به طول ۱۰ متر تولید می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای این نوع چسب می‎توان به ثابت نگهداشتن پانسمان، زخم‌های دیابتی و … اشاره کرد.

چسب حصیری درمانگر

چسب حصیری درمانگر یک محصول پر کاربرد است که عمدتا به صورت رولی و در ابعاد مختلف تولید می‌شود. این نوع چسب از مواد بدون پرز ساخته شده و منافذ زیادی دارد تا از این طریق بتوان مسیر عبور و مرور هوا به زخم را هموار کرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های چسب حصیری شامل خاصیت کشسانی، جدا کردن ساده از روی بدن، و چسبندگی بالا است. این چسب بیشتر برای ثابت نگهداشتن پانسمان انواع زخم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب حصیری

قیمت چسب حصیری پانسمان

چسب حصیری پانسمان به چسبی گفته می‌شود که در ثابت نگهداشتن پانسمان زخم کاربرد دارد. قیمت این محصول تابع ابعاد مختلف آن، قابل تغییر است. با این حال میانگین قیمتی چسب حصیری پانسمان در سایزهای مختلف بین ۵۵ تا ۸۵ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

قیمت چسب حصیری ۱۵ سانت

چسب حصیری ۱۵ سانتیمتری معمولا برای نقاط پر تحرک مثل آرنج دست و زانوی پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چسب، فاقد پرز است و به راحتی هوا و اکسیژن را از خود عبور می‌دهد.

اگرچه چسب حصیری ۱۵ سانتی به چسبندگی بالا شُهرت دارد اما در صورت اقدام برای جدا کردن آن از روی پوست، به هیچ عنوان آسیبی به ناحیه مورد نظر وارد نمی‌کند.

قیمت چسب حصیری ۱۵ سانتیمتری، بستگی به ابعاد برش داده شده این محصول دارد. به طور معمول، قیمت این نوع چسب در بین برندهای مختلف، بین ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع چسب حصیری؛ مزایا، کاربردها و برندها پرداختیم. یکی از محصولات پر کاربرد در صنعت پزشکی، چسب حصیری است که به راحتی می‌تواند پانسمان زخم ناشی از بیماری دیابت، قلب و عروق و … را در جای خود ثابت نگه دارد از جمله مزایای چسب حصیری تولید شده توسط برندهای مختلف، می‌توان به چسبندگی بالا، خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری قابل توجه (در صورت حرکت اعضای بدن مثل بازو و زانو) اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما، آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

مهم‌ترین کاربردهای چسب حصیری چیست؟

چسب حصیری برای ثابت نگه داشتن بانداژ زخم و ثابت نگهداشتن زخم پس از عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب حصیری چه مزایایی دارد؟

چسبندگی بالا، خاصیت کشسانی، انعطاف پذیری، ضد حساسیت، سهولت در جدا کردن چسب از پوست، دارای منافذ زیاد برای عبور و مرور هوا، از جمله مزیت‌‌های چسب حصیری است.

چسب حصیری در چه ابعادی تولید می‌شود؟

این نوع چسب در طول ۲ متر و عرض‌های مختلف تولید می‌شود. با این حال، مهم‌ترین ابعاد تولیدی چسب حصیری شامل چسب حصیری ۱۰×۵ سانتیمتر، ۱۰×۱۰سانتیمتر، ۱۰×۱۵ سانتیمتر و چسب حصیری ۱۰×۲۰‌ سانتیمتر است.

قیمت چسب حصیری رولی به چه میزان است؟

به طور معمول هر ۱۰ سانتیمتر از چسب حصیری حدود ۳۵۰۰ تومان معامله می‌شود  که این قیمت برای یک چسب ۱۵ سانتیمتری حدود ۶۵ هزار تومان است.

مهم‌ترین برندهای تولیدکننده چسب حصیری‌ کدام‌اند؟‌

چسب حصیری توسط برندهای مختلفی تولید و عرضه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل چسب حصیری پاندا، راما، فارمافیکس و درمانگر است.

جنس چسب حصیری از چیست؟

چسب حصیری از جنس پلی یورتان و پلی استر نرم تولید می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید