انواع عایق پشت بام + جدول

انواع عایق پشت بام شامل موادی است که باعث می‌شود پشت بام خاصیت آب گریز پیدا ‌کند. برخی از مهم‌ترین انواع عایق پشت بام می‌توان به عایق اپوکسی، پلیمری و پلی یورتان اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا درباره انواع عایق پشت بام و بهترین عایق سقف صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

عایق پشت بام

عایق بندی پشت بام به معنای عایق کاری سقف خود در برابر بادهای سرد زمستان و آفتاب گرم تابستان است تا مجبور نباشید برای گرم کردن یا خنک کردن خانه خود هزینه اضافی انرژی بپردازید.

همچنین به کاهش سر و صدای بیرون کمک می‌کند که می‌تواند در محیط های شهری که افراد نزدیک به یکدیگر زندگی می‌کنند، بسیار آزاردهنده باشد.

انواع عایق پشت بام

جدیدترین عایق پشت بام

در جدول زیر به انواع عایق رطوبتی پشت بام اشاره می‌کنیم:

جدول انواع عایق پشت بام
نوع عایق پشت بامویژگیکاربرد
عایق سفیدچسبندگی، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایسطوح فلزی، سیمانی، موزاییک، قیر، آسفالت ترک خورده، چوب و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.  
اپوکسیبادوام، ضد لغزش و ضد آبپوشش پشت بام
پلی یورتانبا دوام، مقاوم در برابر آب، مواد شوینده، رطوبت و اشعه خورشیدپشت بام، سقف، استخر، حوض، مخازن آب
آسفالت لاستیکیسختی و انعطاف‌پذیری بالا، ضد آب و رطوبتپشت بام و سقف، ساختمان‌ها، پارکینگ، میادین شهر و پل‌ها
پوشش قیریخاصیت آبگریز، چسبندگی بالا و ضد اشعه خورشیدپشت بام و سقف
PVCضد آب و رطوبتسقف و پشت بام، استخرها و سازه‌های زیرزمینی
پلیمری  عایق گرما و الکتریسییتهپشت بام؛ به ویژه در ناحیه کنج و گوشه‌ها
ترموپلاستیکدوام بالا و مقاوم به ضربهپشت بام‌ سازه‌های صنعت نفت، گاز، درمان، ساختمان و غذا
سیمانخاصیت ضد آبپشت بام، پیاده روها، دیوارها، سطوح بتنی

انواع عایق پشت بام

عایق رطوبتی پشت بام در انواع عایق سفید، اپوکسی، پلی یورتان، آسفالت لاستیکی، پوشش قیری، پوشش ضد آب PVC، پلیمری، عایق پلاستیکی و سیمانی تقسیم‌بندی می‌شود.

عایق پشت بام سفید

این عایق از پلیمر، اکریلیک و وینیل تولید می‌شود که شامل چسب‌ها، رنگدانه‌ها و حامل‌های مایع است. حلال عایق سفید آب است و چسبندگی، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی دارد. در ضمن ضد آب، کپک، باکتری و قارچ است و در برابر شرایط جوی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

لازم به توضیح است که عایق پشت بام سفید در سطوح فلزی، سیمانی، موزاییک، قیر، آسفالت ترک خورده، چوب و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق پشت بام اپوکسی

رزین اپوکسی مایع، ماده ای بادوام، ضد لغزش و ضد آب است که می‌تواند بر روی اکثر سطوح ساختمانی استفاده شود. ماهیت سیال آن به این ماده صنعتی اجازه می‌دهد تا با شرایط سخت آب و هوایی سازگار شود و آن را به گزینه‌ای مناسب برای پوشش پشت بام تبدیل کند.

علاوه بر این، می‌توان آن را با استفاده از یک قلم مو ساده یا غلطک رنگ اجرا کرد.

عایق رطوبتی پلی یورتان

عایق رطوبتی پلی یورتان بسیار بادوام است. این محصول مواد مناسب برای عایق رطوبتی است که در اکثر فرآیندهای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصولات عایق رطوبتی پلی یورتان از ساختمان‌ها به ویژه سقف در برابر آب و رطوبت محافظت می‌کنند و همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، مقاومت بالایی دارد.

عایق رطوبتی پلی یورتان به عنوان یکی از انواع عایق پشت بام، مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده، شیمیایی و روغن دارد. با این حال این یک ماده مضر برای پوست انسان است. بنابراین باید در حین استفاده از آن، نکات ایمنی را رعایت کنید.

مهم‌ترین کاربردهای عایق رطوبتی پلی یورتان می‎توان به پشت بام، سقف، استخر، حوض، مخازن آب و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

عایق رطوبتی آسفالت لاستیکی

عایق ضد آب آسفالت لاستیکی، ترکیبی از مواد جامد آسفالت، پلیمرهای لاستیک مصنوعی و پرکننده‌ها است که برای ایجاد چقرمگی با انعطاف‌‌پذیری و نفوذ بخار کم رطوبت تولید می‌شود. این سیستم عایق رطوبتی امکان ایجاد غشاهای یکپارچه را بر روی سطح پشت بام فراهم می‌کند که می‌تواند سطح وسیعی را پوشش دهد.

آسفالت گرم لاستیکی را روی بسترهای مشخص شده پشت بام و سطوح مجاور با ضخامت ۹۰ میلی‌متر پهن کنید. تعبیه پارچه تقویت‌کننده، ورق‌های روی هم ۲ اینچ؛ لایه دیگری به ضخامت ۱۲۵ میلی‌متر را پخش کنید تا غشای یکنواخت، تقویت شده و بدون درز به ضخامت ۲۱۵ میلی‌متر در پشت بام به وجود آورید.

آسفالت لاستیکی به عنوان یکی از انواع عایق پشت بام، نه تنها سختی بالایی دارد بلکه بسیار انعطاف‌پذیر است. به طوری که کمتر پیش می‌آید که عاملی مانند بخار بتواند به آن نفوذی داشته باشد. مهم‌ترین کاربردهای آسفالت لاستیکی علاوه بر پشت بام و سقف، می‌توان به ساختمان‌ها، پارکینگ، میادین شهر و پل‌ها اشاره کرد.

عایق رطوبتی پوشش قیری

پوشش ضد آب قیری در محافظت از پشت بام در برابر آب و فلز در برابر خوردگی پایدار و قدرتمند است. به دلیل خاصیت آبگریز این محصول، مانع از عبور آب شده و رطوبت در تماس با بستر مورد نظر را مسدود می‌کند.

همچنین ضد آب و هوا و خاصیت چسبندگی بالایی دارد و می‌تواند به عنوان پوشش آسفالت شناخته شود. در ضمن قادر به مقاومت در برابر مواد شیمیایی پر تنش و اشعه UV است. این محصول را می‌توان به راحتی با استفاده از ترکیبات آلی و سازگار با محیط زیست تولید کرد.

معایب عایق رطوبتی پوشش قیری به چند دسته تقسیم می‌شود. اول اینکه فقط در رنگ مشکی موجود است. به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما و دما، ممکن است رنگ به مرور زمان کمی محو شود. همچنین به دلیل ویسکوزیته بالا، اعمال آن در شرایط آب و هوایی سرد با دشواری همراه است.

عایق رطوبتی پوشش ضد آب PVC

پوشش پلی وینیل کلراید یا PVC، یک ماده پوششی جایگزین برای پوشش پلاستیزول است. رزین پی وی سی به طور معمول سخت و غیر قابل انعطاف است و در عین حال وقتی با یک افزودنی نرم کننده مخلوط می‌شود، انعطاف‌‎پذیری بیشتری به دست می‌آورد. با این حال یک ماده محبوب برای پوشش ضد آب پشت بام است.

پوشش‌ PVC به عنوان یکی از انواع عایق پشت بام بر پایه اکریلیک یا پوشش کوپلیمری اتیلن/وینیل استات (EVAc) است که حاوی کربن سیاه برای محافظت پشت بام در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند.

مهم‌ترین مزیت پوشش PVC به عنوان عایق پشت بام، می‎توان به ضد آب بودن آن اشاره کرد که ماده مناسبی برای عایق بندی سقف و پشت بام، استخرها و سازه‌های زیرزمینی است.

عایق پشت بام پلیمری

پلیمرها به عنوان یکی از انواع عایق پشت بام ساخته شده از مولکول‌های بلند و زنجیره مانند، عایق‌های بسیار خوبی برای گرما و الکتریسیته هستند. این ماده به راحتی کنده نمی‌شود و در برابر نفوذ رطوبت و آب مقاوم است. در ضمن، برای گوشه‌ها و کنج‌های سقف، گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

عایق ترموپلاستیک پشت بام

یکی از انواع عایق پشت بام، ماده‌ای به نام ترموپلاستیک است. TPO (پلی اولفین ترموپلاستیک) یک غشای سفید تک لایه است که در پشت بام‌های تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. به دلیل سفید بودن غشای TPO، گرما را به جای جذب آن منعکس می‌کند. اگر سقفی مسطح یا خوابگاهی با شیب کم روی اتاق خواب دارید، TPO یک گزینه مناسب است.

مهم‌‎ترین مزیت عایق ترموپلاستیک برای پشت بام، دوام بالای آن تا حدود نیم قرن است. زیرا این ماده در برابر             ضربه مقاوم است و در صنایعی همچون نفت، گاز، درمان، ساختمان و غذا استفاده می‌شود. با این حال، ترموپلاستیک نسبت به سایر عایق‌های پشت بام، گران‌تر است.

عایق پشت بام سیمانی

یکی از انواع عایق پشت بام، ترکیب سیمان، آهک و اکریلیک است. وقتی سیمان با آهک ترکیب می‌شود، خاصیت ضد آب به خود می‌گیرد؛ به طوری که وقتی بر روی سطح پشت بام قرار بگیرد، می‌توان تا چند سال دوام بیاورد. با این حال، سیمان غیر قابل انعطاف است و به همین خاطر، کار کردن با آن با سختی‌های خاص خود همراه است.

شما می‌توانید از عایق سیمان برای پشت بام، پیاده روها، دیوارها، سطوح بتنی و غیره استفاده کنید.

انواع عایق پشت بام

انواع عایق حرارتی پشت بام

انواع عایق پشت بام به ویژه از نظر مقاومت در برابر حرارت، معمولا از جنس پلی یورتان، فیبر طبیعی، سلولز، پرلیت، الیاف چوبی، فایبرگلاس، پلی ایزوسیانورات، پشم سنگ، پشم معدنی و غیره هستند.

انواع عایق حرارتی پشت بام عبارتند از:

  • عایق حصیری
  • عایق فومی
  • عایق سد تابشی
  • عایق دمنده

بهترین عایق حرارتی پشت بام

یکی از بهترین انواع عایق رطوبتی پشت بام به ویژه از نظر حرارتی، استفاده از عایق تولید شده از جنس فایبرگلاس است. زیرا این ماده، مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف از خود نشان می‌دهد.

عایق پشت بام رنگ

رنگ‌های اکریلیک بهترین نوع غشای ضد آب را برای پشت بام تشکیل می‌دهند. آن‌ها به مقاومت در برابر انواع آسیب‌های آب و رطوبت معروف هستند و عمر طولانی دارند. با این حال، عایق پشت بام باید چه رنگی باشد؟ معمولا برای عایق پشت بام و سقف، از رنگ زرد، سفید، سبز یا صورتی استفاده می‌کنند.

بهترین عایق رطوبتی پشت بام

علاوه بر عایق پلیمری، عایق اپوکسی، پلی یورتان و عایق PVC نیز به عنوان بهترین انواع عایق رطوبتی پشت بام هستند.

بهترین روش عایق پشت بام

برای سقف‌های شیب‌دار سنتی، سه گزینه اصلی برای عایق‌ کاری از داخل وجود دارد که شامل نصب تخته‌‌های عایق جامد بین تیرچه‌های پشت بام، نصب چوب‌های عایق پشم شیشه یا پشم معدنی در داخل تیرچه‌‎ها و یا نصب عایق فوم اسپری بر روی سقف است.

با این حال برای فضای بیرونی پشت بام، استفاده از عایق پلیمری یکی از بهترین روش‌های عایق کردن پشت بام به حساب می‌آید.

عایق برای پشت بام موزاییک

بهترین عایق برای پشت بام موزاییک، استفاده از چسب آب بندی است که به راحتی می‌تواند، بندهای موزاییک را پوشش دهد.

عایق پشت بام در شمال

یکی از بهترین انواع عایق پشت بام برای مناطق پر باران و مرطوب مانند شمال ایران، استفاده از عایق پلی ایزوسیانورات است. این نوع عایق، نه تنها در برابر آب و رطوبت مقاوم است بلکه نسبت به حرارت نیز می‌تواند، مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع انواع عایق پشت بام پرداختیم. یکی از بهترین عایق سقف شامل عایق اپوکسی، پلی یورتان و پلیمری است که سازگاری بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختف دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عایق پشت بام، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید. در صورت نیاز و ثبت سفارش، با کارشناسان مینیاتور تماس بگیرید.

سوالات متداول

انواع عایق پشت بام چیست؟

انواع عایق پشت بام شامل عایق پشت بام سفید، عایق پشت بام اپوکسی، عایق رطوبتی پلی یورتان، عایق رطوبتی آسفالت لاستیکی، عایق رطوبتی پوشش قیری، عایق رطوبتی پوشش ضد آب PVC، عایق پشت بام پلیمری، عایق ترموپلاستیک پشت بام و عایق پشت بام سیمانی می‌شود.

انواع عایق حرارتی پشت بام چیست؟

عایق حصیری، عایق فومی، عایق سد تابشی و عایق دمنده.

بهترین عایق حرارتی پشت بام کدام است؟

عایق دمنده و عایق فوم، بهترین عایق‌های حرارتی پشت بام هستند.

بهترین عایق رطوبتی پشت بام کدام است؟

عایق پلیمری.

برای مناطق شمالی و مرطوب ایران، چه نوع عایق پشت بام مناسب است؟

بهترین عایق رطوبتی در مناطق شمالی ایران، عایق پلی ایزوسیانورات است.

ممکن است شما دوست داشته باشید