معرفی ۸ کاربرد چسب PVA

چسب PVA یکی از چسب‌های پر کاربرد است که به عنوان چسب پلی وینیل استات شناخته می‌شود. این نوع چسب در دو نوع پلی وینیل استات و پلی وینیل الکل تقسیم‌بندی می‌‎شود که در صنایع کاغذسازی، چرم، بسته‌بندی کتاب، قطعات چوبی و …کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم تا درباره چسب PVA یا چسب پلی وینیل استات، انواع، کاربردها و مزایای آن صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب پلی وینیل استات چیست؟

چسب PVA یا همان چسب پلی وینیل استات، نوعی چسب سفید است که از پلی وینیل استات ساخته می‌شود. این محصول معمولا در صنایع دستی، صحافی، نجاری و سایر کاربردهایی که نیاز به پیوند قوی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن PVA  در اشکال مختلف از جمله مایع، ژل و خمیری تولید می‌گردد.

علاوه بر این چسب PVA، شفاف و به صورت محلول در آب است؛ به همین خاطر تمیز کردن آن به راحتی انجام می‌شود. چسب PVA یک انتخاب محبوب برای سطوح مختلف مانند کاغذ، چوب و پارچه است.

مشخصات چسب PVA
نوعرزینانواعمزایاکاربرد چسب PVA
چسب PVAپلی وینیل استاتچسب PVAc (چسب پلی وینیل استات)، چسب PVA (چسب پلی وینیل الکل)استحکام بالا، چسبندگی و سرعت خشک شدن بالاچسباندن پارکت، کاغذ دیواری، ساخت وسایل چوبی وکاردستی، صحافی کتاب، پارچه، بسته بندی کتاب، ساخت وسایل تزئینی و کادویی، چسباندن کاغذ و مقوا، قطعات چوبی

چسب pva شفاف

چسب PVA شفاف نوعی چسب پلی وینیل استات است که علاوه بر سرعت خشک شدن بالا، برای پروژه هایی که چسب نیاز به نامرئی بودن دارد، ایده‌آل به نظر می‌رسد.

این نوع چسب از نظر فرمولاسیون شبیه چسب PVA معمولی است؛ با این تفاوت که برای از بین بردن ناخالصی‌هایی که باعث کدر شدن چسب در هنگام خشک شدن می‌شود، مراحل بیشتری را طی می‌کند.

چسب پلی وینیل استات شفاف به عنوان چسب شفاف کریستالی نیز شناخته می‌شود که در صنایع دستی، آب بندی یا چسباندن سطوح شفاف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به توضیح است که این چسب به مانند چسب PVA معمولی، محلول در آب است و به راحتی تمیز می‌شود.

چسب پلی وینیل استات

چسب پلی وینیل استات که با نام چسب PVAc نیز شناخته می‌شود، نوعی چسب ساخته شده از پلیمر پلی وینیل استات است. این چسب به دلیل زمان خشک شدن سریع، خاصیت چسبندگی خوب و مقاومت در برابر آب پس از خشک شدن، یک چسب پرکاربرد به حساب می‌آید.

چسب PVAc معمولا در صنایع چوب، مقوا، صحافی کتاب و بسته‌بندی استفاده می‌شود که به راحتی می‌توان آن را با قلم مو، غلطک رنگ یا اسپری اعمال و اجرا کرد.

این نوع چسب همچنین به عنوان چسب در تولید منسوجات و فیلم های پلیمری استفاده می‌شود. استفاده از این نوع چسب آسان، غیر سمی و سازگار با محیط زیست است که آن را به یک انتخاب محبوب در بین کاربران تبدیل می‌کند.

چسب PVA

کاربرد پلی وینیل استات

چسب پلی وینیل استات (PVAc) کاربردهای گسترده‌ای دارد که عبارتند از:

۱- نجاری: چسب پلی وینیل استات معمولا برای اتصال قطعات چوبی در صنعت نجاری استفاده می‌شود. همچنین برای چسباندن قطعات مبلمان، قاب پنجره‌، در و لمینت‌ها، این نوع چسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- صنعت کاغذ و بسته‌بندی: چسب PVAc در صنعت کاغذ و بسته‌بندی برای صحافی محصولات مقوایی، کارتن، کیسه و جعبه‌ها استفاده می‌شود.

۳- صحافی: از چسب پلی وینیل استات در صنعت صحافی برای جلد کتاب و … استفاده می شود.

۴- نساجی: این نوع چسب در صنایع نساجی به عنوان چسب برای تولید پارچه و … کاربرد دارد.

۵- ساخت و ساز: چسب پلی وینیل استات در ساخت و ساز برای چسباندن کاشی، کفپوش و مواد عایق پر کاربرد است.

۶- هنر و صنایع دستی: چسب PVAc معمولا در پروژه‌های هنری و صنایع دستی برای پاپیه ماشه، کلاژ و مدل سازی خاک رس استفاده می‌شود.

۷- الکترونیک: چسب پلی وینیل استات در صنعت الکترونیک برای کپسوله کردن قطعات الکترونیکی کاربرد دارد.

۸- خودرو: چسب در صنعت خودروسازی برای چسباندن قطعات داخلی خودروها مانند کنسول، پانل در و پوشش سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزین پلی وینیل استات

رزین پلی وینیل استات (PVAc) یک پلیمر مصنوعی است که از مونومر وینیل استات مشتق می‌شود. این محصول یک رزین ترموپلاستیک است که به دلیل خاصیت چسبندگی بالا و تشکیل فیلم، در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شود.

رزین PVAc در تولید چسب‌ها استفاده می شود؛ جایی که به عنوان پوشش یا لایه چسب بر روی یک یا هر دو سطح اعمال می‌‎شود و سپس سطوح به هم متصل و فشرده می‌شوند. پس از خشک شدن چسب، یک پیوند قوی و بادوام به وجود می‌آید.

رزین پلی وینیل استات همچنین در تولید رنگ‌های امولسیونی، لاک‌ها و پوشش‌ها نیز استفاده می‌شود. این چسب علاوه بر خاصیت چسبندگی و تشکیل فیلم و در برابر آب مقومت بالایی دارد.

سایر کاربردهای رزین پلی وینیل استات عبارتند از:

۱- پوشش کاغذ: رزین PVAc برای پوشش دادن سطوح کاغذ به منظور افزایش براقیت، امکان چاپ و استحکام سطح آن‌ها استفاده می‌شود.

۲- نساجی: رزین پلی وینیل استات به عنوان یک عامل اندازه‌گیری در تولید پارچه برای بهبود سفتی، مقاومت در برابر چروک و ظاهر پارچه استفاده می‌شود.

۳- فایبرگلاس: این محصول به عنوان یک عامل اندازه‌گیری در تولید فایبرگلاس جهت افزایش استحکام، دوام و مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

۴- پزشکی: رزین پلی وینیل استات در کاربردهای پزشکی به عنوان جزئی در پانسمان‌های جراحی، محصولات مراقبت از زخم و کپسول‌های دارویی استفاده می‌شود.

به طور کلی، رزین PVAc یک پلیمر همه کاره است که طیف وسیعی از خواص را ارائه می‌دهد و آن را در طیف گسترده‌ای از کاربردها مفید می‌کند.

چسب پلی وینیل الکل pva

چسب پلی وینیل الکل یک چسب محلول در آب است که از پلیمر پلی وینیل الکل (PVA) ساخته شده است. این یک چسب سفید، بی بو و غیر سمی است و معمولا برای مصارف خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. چسب PVA دارای چندین ویژگی برجسته است که می‌توان به اتصال به سطوح مختلف، استحکام، اتصال عالی و سهولت استفاده اشاره کرد.

چسب PVA معمولا برای چسباندن کاغذ، چوب، مقوا، چرم و پارچه استفاده می شود. این یک چسب ایده‌آل برای پروژه‌های صنایع دستی، کتاب‌خوانی و پروژه‌های کلاسی است؛ زیرا استفاده از آن آسان است، به سرعت خشک می‌شود و در حالی که هنوز مرطوب است به راحتی با آب و صابون تمیز می‌شود.

چسب PVA همچنین در صنعت ساخت و ساز به عنوان چسب برای مخلوط سیمان کاربرد دارد. استحکام و ظرفیت اتصال مخلوط سیمان و ملات را بهبود می‌‌‌بخشد و آن‌ها را در کاربردهای مختلف ساختمانی کارآمدتر می‌کند.

چسب PVA

چسب چوب pva

چسب چوب PVA نوعی چسب پلی وینیل استات (PVA) است که به طور خاص برای چسباندن چوب فرموله شده است. این یک چسب مبتنی بر آب است که دارای خواص چسبندگی عالی به شمار می‌آید.

یکی از مزایای اصلی چسب چوب PV،  سهولت استفاده از آن است. این چسب را می‌توان به راحتی با استفاده از برس یا غلطک اعمال کرد و چسب اضافی را قبل از خشک شدن به وسیله یک پارچه مرطوب تمیز کرد.

چسب چوب PVA همچنین در برابر آب مقاوم است. این محصول برای کاربردهای نجاری که احتمالا چوب در معرض شرایط مرطوب یا مرطوب قرار می‌گیرد، ایده‌آل است.

خواص ضد آب چسب چوب PVA، آن را برای پروژه‌های چوبی در فضای باز مانند مبلمان یا سازه‌های باغ ایده‌آل می‌کند.

چسب pva همان چسب چوب است؟

چسب PVA و چسب چوب هر دو از رزین پلی وینیل استات (PVA) تولید می‌شوند اما ممکن است فرمولاسیون و کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

چسب چوب PVA به طور خاص برای چسباندن چوب فرموله شده است؛ در حالی که چسب PVA را می‌توان برای انواع مواد مانند کاغذ، مقوا، پارچه و غیره استفاده کرد.

چسب‌های چوب PVA معمولا دارای الیاف چوب یا سایر پرکننده‌ها هستند که برای بهبود استحکام و چسباندن چوب به الیاف و تضمین یک اتصال قوی، اضافه می‌شوند.

چسب PVA نسبت به چسب چوب استحکام کمتری دارد و ممکن است برای کاربردهای نجاری سنگین به خوبی کار نکند. اگرچه چسب PVA را می‌توان برای چوب استفاده کرد، اما ممکن است قوی‌ترین چسب را در مقایسه با نوع چسبی که به طور خاص برای چوب ساخته شده است، مانند چسب چوب، ایجاد نکند.

فرق پلی وینیل استات با پلی وینیل الکل

پلی وینیل استات (PVAc) و پلی وینیل الکل (PVA) هر دو پلیمرهای مصنوعی هستند، اما ساختار شیمیایی، خواص و کاربردهای متفاوتی دارند.

پلی وینیل استات (PVA) یک پلیمر مصنوعی مبتنی بر آب است که از پلیمریزاسیون مونومرهای وینیل استات ساخته می‌شود. این محصول معمولا به عنوان چسب سفید، چسب مدرسه یا چسب کاردستی شناخته می‌شود.

از جمله مزایای چسب PVA می‌توان به شفافیت مایع آن، چسبندگی و سرعت خشک شدن آن و پرکاربرد در صنایع مختلف مانند چسباندن کاغذ، مقوا و چوب است.

پلی وینیل الکل (PVOH) نیز یک پلیمر مصنوعی محلول در آب است که از هیدرولیز پلی وینیل استات ساخته می‌شود. معمولا به عنوان یک ماده تشکیل دهنده فیلم، مواد پوشش دهنده و بیومتریال استفاده می‎شود.

PVOH دارای استحکام کششی بالا، خاصیت بازدارندگی عالی اکسیژن و مقاوم در برابر روغن و گریس است. از جمله کاربردهای پلی وینیل الکل می‌توان به تولید منسوجات، فیلم ها، پوشش‌ها، چسب‌ها و کاغذ اشاره کرد.

تفاوت اصلی بین PVA و PVOH ساختار شیمیایی آن‌ها است. PVA یک کوپلیمر از وینیل استات است، در حالی که PVOH یک فرم نیمه هیدرولیز شده PVA به حساب می‌آید.

PVOH به دلیل وجود گروه‌های هیدروکسیل (-OH) در ساختار شیمیایی آن، نسبت به PVA در آب محلول تر است که آن را برای کاربردهای مورد نیاز به حلالیت در آب، ایده‌آل به نظر می‌رسد.

به طور خلاصه، هر دو چسب PVA و PVOH، پلیمرهای مصنوعی با خواص و کاربردهای منحصر به فرد هستند. PVA یک چسب معمولی مبتنی بر آب است که برای چسباندن کاغذ، مقوا و چوب طراحی شده است، در حالی که PVOH یک فرم نیمه هیدرولیز شده PVA است که در کاربردهای مختلفی مانند فیلم، پوشش‌ها، چسب‌ها، کاغذ و موارد دیگر استفاده می‌شود.

چسب PVA

از کجا چسب pva بخریم

راه‌های مختلفی برای خرید چسب PVA یا چسب پلی وینیل استات وجود دارد که شامل خرید حضوری و آنلاین می‎شود. برای خرید چسب  PVA می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید تا علاوه بر قیمت مقرون به صرفه، از تخفیف‎های قابل توجه این فروشگاه بزرگ و قدیمی بهره‌مند شوبد.

در صورت نیاز می‌توانید سفارش خود را به صورت تلفنی ثبت کنید. برای این کار، کافی‌ است که با شماره تلفن ۰۲۱-۴۴۰۰۰۳۷۳ تماس بگیرید.

چسب pva قیمت

قیمت چسب PVA بسته به برند، مقدار و نوع چسب PVA می‌‌تواند متفاوت باشد. قیمت‌ها ممکن است بین فروشگاه‌های آنلاین و خرده فروشان فیزیکی نیز متفاوت باشد.

مهم است که قبل از خرید کمی تحقیق و قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. برای دستیابی به یک خرید آسان و راحت، پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه رنگ مینیاتور مراجعه کنید.

خرید چسب pva

چسب PVA یا چسب پلی وینیل استات در انواع مختلفی تولید می‌شود که شامل چسب مخصوص قطعات چوبی و چسب مخصوص کاغذ، مقوا و سایر محصولات مشابه است. برای خرید چسب pva همین حالا با ما تماس بگیرید.

در صورت نیاز می‌توانید از اپلیکیشن مینیاتور خرید خود را انجام دهید. خرید از اپلیکیشن مینیاتور، علاوه بر دریافت تخفیف، محصول مورد نظر شما را به صورت رایگان ارسال می‌کند.

چسب PVA

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع چسب PVA یا چسب پلی وینیل استات صحبت کردیم. این نوع چسب در انواع مختلفی تولید می‌شود که بسته به نیاز شما، می‎توانید آن‌ها را تهیه و خریداری نمایید. از جمله مزایای چسب پلی وینیل استات، چسبندگی و استحکام بالا به همراه زمان خشک شدن پایین است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در مجله مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

چسب پلی استات چیست؟

به طور کلی، چسب پلی وینیل استات یک چسب همه کاره است که به دلیل اتصال عالی و سهولت استفاده، به طور گسترده در صنایع مرتبط با چوب و کاغذ کاربرد دارد.

فرق پلی وینیل استات با پلی وینیل الکل چیست؟

چسب PVA یا چسب پلی وینیل استات یک چسب مبتنی بر آب است که برای اتصال کاغذ، مقوا و چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که چسب PVOH یا چسب پلی وینیل الکل یک فرم نیمه هیدرولیز شده PVA است که در کاربردهای مختلفی مانند فیلم، پوشش‌ها، چسب‌ها، کاغذ و … کاربرد دارد.

شباهت چسب PVA و چسب چوب چیست؟

چسب PVA و چسب چوب هر دو از رزین پلی وینیل استات تولید می‌شوند.

مهم‌ترین مزیت چسب PVA چیست؟

سرعت بالای خشک شدن و استحکام بالا در برابر ضربه، از جمله مزایای مهم چسب پلی وینیل استات است.

ممکن است شما دوست داشته باشید