بهترین چسب سفال

خیلی از شما ممکن است ندانید که چه نوع چسب‌هایی برای سطوح سفالی مناسب است. بهترین چسب سفال شامل چسب پلی یورتان، چسب سوپر، چسب اپوکسی و چسب حرارتی می‌شود. اگر قصد تعمیر کوزه یا سطوح سفالی دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان مطلب، بخوانید. در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی بهترین چسب برای سفال، به توضیح هر کدام بپردازیم.

چسب سفال

  • چسب خاک رس نوعی چسب است که از پودر خاک رس طبیعی مخلوط با آب تهیه می‌شود.
  • وقتی پودر خاک رس با آب مخلوط شد، خمیر با غلظت بالا به دست می‌آید که می‌تواند برای پروژه های مختلف صنایع دستی، سفالگری و … مورد استفاده قرار گیرد.
  • این چسب چسبندگی بسیار خوبی دارد و برای چسباندن اجسام سفالی به سطوح دیگر مناسب است.
  • چسب سفال یک جایگزین خوب، سازگار با محیط زیست و ایمن به جای چسب‌های مصنوعی و شیمیایی است.
  • از جمله مزیت‌های چسب خاک رس می‌توان به سرعت خشک شوندگی بالا، ایجاد یک سطح سخت با قابلیت سنباده خوری و رنگ پذیری مطلوب اشاره کرد.
جدول چسب سفال

چسب مخصوص سفال چیست

چسب مخصوص سفال که با نام چسب سرامیک یا چسب سفال نیز شناخته می‌شود، نوعی چسب است که به طور خاص برای چسباندن سرامیک و سفال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این چسب بادوام است و در برابر حرارت و آب، مقاومت بالایی از خود نشان می‎دهد. به طوری که می‌توان این نوع چسب را برای تعمیر یا چسباندن انواع سفال از جمله چینی، ظروف سنگی و سفالی استفاده کرد.

چسب سرامیک برای چسباندن مواد متخلخل مانند سفال و سرامیک و ایجاد یک اتصال قوی و ماندگار استفاده می‌شود.

این چسب در برابر دمای بالا و آب مقاوم است. چسب سرامیک به اشکال مختلف مانند مایع، نیمه مایع و بتونه موجود است و می‌‌توان از آن برای پر کردن شکاف‌ها، ترک‌ها و همچنین چسباندن قطعات شکسته به هم استفاده کرد.

شما می‌توانید از چسب سرامیک یا چسب سفال در صنعت سفال‌سازی، کارگاه های تعمیر وسایل سرامیکی یا سفالی آسیب دیده در خانه استفاده کنید.

چسب سفالگری

  • چسب سفالگری یا چسب سفال نوعی چسب تخصصی است که برای چسباندن سفال، سرامیک، ظروف سفالی، چینی و سایر سرامیک‎ها استفاده می‌شود.
  • این چسب معمولا دارای استحکام بالایی در زمینه اتصال دو قطعه سفالی به یکدیگر است؛ زیرا در برابر آب و حرارت مقاوم است و به گونه ای طراحی شده که بتواند در برابر سایش و پارگی مقاومت کند.

چسب آجر سفال

چسب آجر سفالی به طور خاص برای چسباندن یا ترمیم آجرهای سفالی و سایر مصالح بنایی مانند بلوک‌های سنگی، بلوک‎های بتنی و مرمر طراحی شده است.

این فرمول‌بندی برای ایجاد یک اتصال بادوام و طولانی مدت است که می‌تواند در برابر شرایط آب و هوایی سخت، رطوبت و نوسانات دما مقاومت کند.

چسب آجر معمولا برای تعمیر آجرهای شکسته یا ترک خورده و همچنین برای اتصال آجر و سایر مصالح بنایی در حین کار ساختمانی یا تعمیر استفاده می شود.

علاوه بر این، چسب آجر به اشکال مختلف از جمله مایع، خمیری و پودری موجود است. انتخاب نوع چسب آجری مناسب برای پروژه خود، بسته به نوع آجر مورد استفاده و کاربرد آن دارد.

هنگام استفاده از چسب آجر، مهم است که سطح آجر را به درستی آماده کنید و چسب را طبق دستورالعمل تولیدکننده بزنید.

برخی از عواملی که در انتخاب چسب آجر باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • استحکام چسب
  • زمان گیرش اولیه و نهایی به همراه دمای مورد استفاده.
  • اطمینان حاصل کنید که چسب آجر با مواد اطراف و شرایط آب و هوایی منطقه شما سازگار است.

چسباندن سفال به سفال

چسباندن سفال به سفال را می توان با استفاده از چسب سفال یا چسب سرامیکی انجام داد. در ادامه به مراحلی این کار اشاره می‌کنیم:

۱- سطوح را تمیز کنید: مطمئن شوید که هر دو سفال عاری از گرد و غبار، کثیفی و سایر آلاینده‌ها است. یک سطح تمیز بهترین پیوند را برای سطوح سفالی ایجاد می‌کند.

۲- چسب را بزنید: مقدار کمی چسب سفال یا چسب سرامیک را به هر دو سطح بزنید. برای این کار می‌توانید از مسواک یا خمیر دندان استفاده کنید.

۳- قطعات را تراز کنید: دو قطعه سفالی را با احتیاط تراز کنید و مراقب باشید که وقتی در جای خود قرار گرفتند، زیاد از حد جابجا نشوند.

۴- فشار دادن به هم: برای اطمینان از اتصال خوب. دو قطعه را محکم به هم فشار دهید.

۵- اجازه دهید خشک شود: در ادامه اجازه دهید چسب برای مدت زمان توصیه شده خشک شود. این موضوع بستگی به مارک چسب یا چسبی دارد که استفاده می کنید.

۶- چسب اضافی را بردارید: چسب‌های اضافی را با استفاده از یک پارچه مرطوب یا یک پنبه بردارید.

۷- زمان خشک شدن چسب: قبل از استفاده از قطعه سفالی تعمیر شده پس از خشک شدن چسب، اجازه دهید ۲۴ الی ۴۸ ساعت در محیط آزاد باقی بماند.

چسب سفال

چسباندن سفال به چوب

۱- سطوح سفال و چوب را تمیز کنید.

۲- یک چسب قدرتمند مانند اپوکسی یا چسب دوقلو را به پشت قطعه سفالی بزنید.

۳- سفال را محکم روی سطح چوب فشار دهید و آن را برای چند دقیقه در جای خود نگه دارید تا چسب سفت شود.

۴- پیش از دست زدن به قطعه سفالی، اجازه دهید چسب کاملا خشک شود. توجه: به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات چسب به دلیل تغییر دما و رطوبت ممکن است در طول زمان ضعیف شود، بنابراین بهتر است از قرار دادن سفال های چسب زده در شرایط شدید خودداری کنید.

چسباندن سفال با چسب چوب

۱- مقدار کمی چسب چوب به پشت سفال بزنید و با برس یا فوم اپلیکاتور آن را به طور یکنواخت پخش کنید.

۳- سفال را محکم روی سطح چوب فشار دهید و آن را برای چند دقیقه در جای خود نگه دارید تا مطمئن شوید که چسب به درستی کار می‌کند.

۴- اجازه دهید چسب کاملا خشک شود که معمولا حدود ۲۴ ساعت است.

نکته: چسب چوب مانند چسب های اپوکسی یا سوپر،  قوی نیست بنابراین ممکن است بهترین انتخاب برای قطعات سفالی بزرگتر یا سنگین نباشد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که چسب چوب ممکن است برای استفاده در فضای باز مناسب نباشد زیرا در معرض رطوبت و دمای شدید، می تواند خراب شود.

چسباندن سفال شکسته

۱- آماده سازی: تمام قطعات شکسته سفال را جمع آوری کنید و از تمیز و خشک بودن آنها مطمئن شوید.

۲- تراز: قبل از استفاده چسب، مطمئن شوید که تمام قطعات شکسته به درستی تراز شده اند.

۳- چسب: از چسبی استفاده کنید که به طور خاص برای تعمیر سرامیک یا سفال طراحی شده است؛ مانند اپوکسی ۲ جزئی یا سیانواکریلات (چسب سوپر).

۴- کاربرد: مقدار کمی چسب را با خلال دندان یا برس کوچک روی یکی از قطعات شکسته اعمال کرده و با دقت قطعات را به هم وصل کنید. قطعات را محکم نگه دارید تا چسب شروع به سفت شدن کند.

۵- خشک کردن: اجازه دهید خشک شود.

۶- اتمام: پس از خشک شدن کامل چسب، می توانید قسمت‌‌های ناهموار را سنباده بزنید.

انوع چسب سفال

۱- چسب پلی‌ یورتان

چسب پلی‌اورتان یکی از قدرتمندترین چسب‌های موجود برای سفال است. این چسب بعد از خشک شدن، شفاف می‌شود.

۲- چسب سوپر

چسب سوپر نوع دیگری از چسب است که برای سفال به کار می‌رود. این چسب بسیار قدرتمند و دارای خاصیت چسبندگی بالایی است.

۳- چسب حرارتی

چسب حرارتی نیز در برخی موارد برای سفال به کار می‌رود. این نوع چسب گرم به خاطر خاصیت گرمایی، چسبندگی خوبی برای سفال ایجاد می‌کند. در ضمن چسب حرارتی مقاومت خوبی نسبت به مواد شیمیایی و ضربه دارد.

۴- چسب اپوکسی

چسب اپوکسی یکی از بهترین چسب‌هایی است که برای ترمیم سفال شکسته استفاده می‌شود. این چسب به صورت دو جزئی است که به خوبی سطوح سفالی را به یکدیگر متصل می‌کند.

چسب سفال

چسب دوقلو برای سفال

بدون شک، چسب دوقلو به عنوان یک چسب دو جزئی، قابلیت‌های بالایی برای چسباندن سطوح سفالی دارد. این نوع چسب در برابر حرارت مقاوم است و رنگ پذیری بالایی دارد.

با این حال، انواع چسب دوقلو شامل چسب دوقلو شیشه، چسب دوقلو همه کاره، چسب دوقلو اپوکسی، چسب دوقلو فولاد و چسب دوقلو شفاف می‌شود. در ضمن فراموش نکنید که مدت زمان خشک شدن چسب دوقلو در سطوح سفالی، نزدیک به ۵ دقیقه در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب دوقلو برای سفال عبارتند از:

  • مقاومت آن در برابر حرارت
  • مقاومت در برابر فشار
  • مقاوم در برابر آب جوش
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف
  • آب بندی منافذ

بهترین چسب برای چسباندن ظروف سفالی

چسب‌های متنوعی در بازار وجود دارند که از آن‌ها برای چسباندن ظروف سفالی استفاده می‌شود. چسب چوب به عنوان بهترین چسب برای چسباندذن سفال شکسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله انواع چسب‌های مورد استفاده برای چسباندن ظروف سفالی عبارتند از:

بهترین چسب برای چسباندن چینی شکسته

  • برای چسباندن چینی شکسته، بهترین چسب برای استفاده، چسب اپوکسی دو جزئی است.
  • این نوع چسب‌ها می‌توانند در برابر دمای بالا مقاومت کنند و چسبندگی محکم و بادوامی را به وجود آورند.
  • فراموش نکنید که پیش از اعمال چسب، حتما سطح چینی شکسته را تمیز کنید.

بهترین چسب برای چسباندن سفال

از قدیم و ندیم گفته اند که چسب اپوکسی، قدرت بالایی برای چسباندن سطوح سفالی دارد. زیرا مهم‌ترین دشمن سفال برای ترک خوردگی، حرارت است.

به همین دلیل است که چسب اپوکسی گزینه مناسبی برای چسباندن ظروف سفالی به حساب می‌آید؛ زیرا در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت بالایی دارد.

بهترین چسب برای چسباندن گلدان سرامیکی

خیلی از خانه‌های امروزی دارای ظروف سرامیکی هستند که گاهی ممکن است با ترک خوردگی یا شکستگی مواجه شوند. با این حال برای ترمیم یا چسباندن ظروف سرامیکی، چه نوع چسب‌هایی مناسب است؟

در نگاه اول بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که چسب ۱۲۳ برای چسباندن ظروف سرامیکی، مزایای بیشتری نسبت به سایر چسب‌ها دارد. زیرا چسب ۱۲۳ در کمترین زمان ممکن، ظروف سرامیکی را به یکدیگر متصل می‌کند.

از دیگر چسب‌های مناسب برای ظروف سرامیکی، می‌توان به چسب اپوکسی دوجزئی اشاره کرد. اصولا چسب اپوکسی، قدرت عجیبی برای چسباندن انواع ظروف به یکدیگر دارد. زیرا این چسب علاوه بر مقاومت در برابر آب و رطوبت، ضد مواد شیمیایی است. یعنی مواد شیمیایی قادر نیستند به چسب اپوکسی و لایه‌های اعمال شده از آن در ظروف، نفوذ کنند.

چسب سفال

بهترین چسب برای چسباندن گلدان سفالی شکسته

  • امروزه در بازار چسب ایران، محصولات مختلفی برای چسباندن گلدان‌های سفالی شکسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اگرچه تنوع محصولات در این زمینه بالا است اما باید بر اساس نیاز خود به انتخاب چسب مناسب اقدام کنید.
  • از جمله چسب‌های مناسب برای گلدان‌های سفالی خانگی که شکسته شده‌اند، می‌توان به چسب دوقلو، چسب ۱۲۳، چسب چوب و چسب اپوکسی اشاره کرد.
  • هر کدام از این نوع چسب‌ها، مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارند. نکته‌ای که برای گلدان‌های سفالی حائز اهمیت است.

ترمیم کوزه ترک خورده

  • اگر به دنبال ترمیم کوزه شکسته خود هستید، بهترین راه استفاده از چسب پلاستیکی یا چسب مخصوص اجسام پلاستیکی است.
  • این نوع چسب علاوه بر اینکه ضد آب است در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد. به همین خاطر وقتی برای کوزه سفالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن را مثل روز اول تحویل شما می‌‎دهد.
  • دومین راه برای ترمیم کوزه شکسته، ترکیب کردن چسب مخصوص پلاستیک مانند چسب اوهو با خاک رس است.
  • مقداری از چسب پلاستیکی را با خاک رس تصفیه شده مخلوط کنید و آن را به عنوان یک چسب مقاوم در برابر آب و رطوبت برای کوزه ترک خورده استفاده نمایید.

قیمت چسب سفال

برای اطلاع از قیمت چسب سفال، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید. در صورت نیاز می‌توانید با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع چسب سفال و کاربردهای آن اشاره کردیم. برای چسباندن سطوح سفالی، سرامیکی، آجری و …، بهتر است از چسب‌‌های مقاوم در برابر فشار، حرارت، آب و شرایط محیطی استفاده کنید. از جمله چسب‌های مخصوص سفال یا سطوح سرامیکی و آجری، می‌توان به چسب اپوکسی، پلی یورتان، چسب ۱۲۳، چسب سوپر و چسب حرارتی اشاره کرد. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید چسب سفال، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

سوالات متداول

قوی ترین چسب سفال کدام است؟

چسب اپوکسی به عنوان قوی ترین چسب سفال شناخته می‌شود.

چسب سفال چه ویژگی‌های دارد؟

مقاومت در برابر مواد شیمیایی، آب، رطوبت و حرارت، از جمله ویژگی‌های چسب سفال به حساب می‌آید.

پس از اعمال چسب بر روی سفال، چه مدت زمان می‌برد تا به طور کامل خشک شود؟

حدود ۲۴ ساعت زمان برای خشک شئددن نهایی وجود دارد.

انواع چسب سفال را نام ببرید؟

چسب پلی یورتان، چسب سوپر، چسب حرارتی، چسب ۱۲۳ و …، از جمله انواع چسب مخصوص سفال به حساب می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید