روش‌های جدید پاک کردن چسب از روی چوب

برای پاک کردن چسب از روی چوب دو روش خانگی و صنعتی وجود دارد. روش خانگی شما می‌توانید با استفاده از محصولاتی مانند سرکه، روغن، سس مایونز و پوست پرتقال، چسب چوب را پاک کنید. در روش صنعتی، سه محصول وجود دارد که شامل الکل دناتوره، استون و الکل معدنی است. در این مقاله به روش‌های جدید پاک کردن چسب از روی چوب به روش صنعتی و خانگی می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

حلال چسب چوب چیست؟

چسب چوب یک محصول پر کاربرد در صنایع چوب و mdf است که اغلب در دست نجاران قرار دارد. گاهی پیش می‌آید که شما قصد دارید چسب چوب را از روی سطوح مورد نظر جدا کنید. برای این کار، اولین گام استفاده از حلال چسب چوب است. 

اگرچه حلال چسب چوب یک ماده شیمیایی است اما زمینه را برای جدا یا از بین رفتن چسب بر روی سطوح چوبی فراهم می‌کند. انواع حلال چسب چوب عبارتند از:

  • استون
  • الکل دناتوره شده
  • الکل معدنی

بیشتر بخوانید: خرید سیلر و کیلر چوب

جدول انواع روش پاک کردن چسب از روی چوب
محصولروش‌های پاک کردن چسب چوب به روش خانگیروش‌های پاک کردن چسب چوب به روش صنعتی
چسب چوبسرکه سفید، روغن، پوست پرتقال، سس مایونز و وازلینالکل دناتوره، الکل معدنی و استون

پاک کردن چسب از روی چوب در خانه

بهترین حلال‌ها برای پاک کردن چسب از روی چوب در خانه عبارتند از:

۱- الکل دناتوره

برای اینکه بتوانید به راحتی چسب چوب را پاک کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از حلال چسب چوب استفاده نمایید. بهترین حلال برای این کار، الکل دناتوره شده است. این محصول یه ماده شیمیایی مایع مانند است که ظاهر شفافی دارد.

الکل دناتوره از ترکیب دناتوره و اتانول به دست می‎آید. از این محصول برای پاک کردن چسب از روی چوب استفاده می‌شود. اگرچه این حلال نیز به مانند سایر حلال‌ها می‌تواند آسیب به سطح وارد کند اما آسیب الکل دناتوره کمتر از سایر مواد شیمیایی است.

۲- استون

گزینه دوم برای پاک کردن چسب از روی چوب به ویژه در خانه، استفاده از استون است. استون نیز یک محصول قدرتمند شیمیایی است که برای محصولات چوب و mdf مورد استفاده قرار می‎گیرد. برای استفاده از استون، حتما با احتیاط برخورد کنید و دستکش و ماسک بزنید.

۳- الکل معدنی

یکی از حلال‌های مناسب برای چسب چوب، الکل معدنی است. این محصول بر پایه نفت تولید می‎شود که اغلب برای چربی زدایی و تمیز کردن مورد استفاده قرار می‎گیرد.

مهم‌ترین مزیت الکل معدنی نسبت به الکل دناتوره، سرعت پایین تبخیر شدن است. یعنی این محلول دیرتر از الکل دناتوره تبخیر می‌شود. همین نکته زمینه این محصول را برای پاک کردن چسب از روی چوب با اهمیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برندهای تولید کننده چسب چوب

مراحل پاک کردن چسب از روی چوب

برای پاک کردن چسب از روی چوب، چهار روش وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

روش اول: استفاده از محصولات خانگی

مراحل سه‌گانه استفاده از محصولات خانگی برای پاک کردن چسب از روی چوب عبارتند از:

مرحله اول: از سرکه سفید استفاده کنید

برای انتخاب طبیعی، سرکه سفید را روی چسب بزنید. یک پارچه تمیز را در نصف  فنجان (۱۲۰ میلی لیتر) سرکه سفید خیس کنید. پارچه را فشار داده و چسب را با آن بمالید. حواستان باشد که به یکباره سرکه زیادی بر روی پارچه نریزید. به مقدار کم روی آن بزنید تا چسب نرم و شل شود. سپس با انگشتان خود چسب را به آرامی بغلتانید.

سرکه یک گزینه طبیعی خوب برای از بین بردن چسب است، به خصوص اگر نگران خراب شدن سطح چوب با محصولات شیمیایی هستید.

مرحله دوم: لکه‌های کوچک چسب را با سس مایونز نرم کنید

لکه ‌های کوچک چسب را با سس مایونز نرم کنید. روغن موجود در سس مایونز می‌تواند چسب را نرم کرده و جدا کردن آن را آسان کند. مقدار کمی سس مایونز را با انگشتان خود روی چسب بزنید. اجازه دهید مایونز به مدت ۱۵ دقیقه بماند. سپس مایونز و چسب را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

اگر با اولین استفاده از سس مایونز چسب جدا نشد، ممکن است لازم باشد یک لایه دیگر بمالید تا جدا شود.

مرحله سوم: پوست پرتقال بر روی چسب چوب بگذارید

اجازه دهید پوست پرتقال روی لکه‌های کوچک چسب چوب بنشیند تا چسب به مرور تجزیه شود. اسید موجود در پوست پرتقال می‌تواند به شکستن چسب کمک کرده و جدا کردن آن را آسان‌تر کند.

پرتقال را پوست بگیرید و پوست آن را بر روی چسب چوب قرار دهید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس پوست پرتقال را جدا کرده و با استفاده از یک پارچه چسب را پاک کنید.

روش دوم: سنباده زدن چسب چوب

مراحل چهارگانه استفاده از سنباده برای پاک کردن چسب از روی چوب عبارتند از:

مرحله اول: از سنباده ۱۰۰ روی چسب ضخیم استفاده کنید

روی چسب ضخیم از کاغذ سنباده ۱۰۰ استفاده کنید. یک تکه کاغذ سنباده به اندازه کافی برای ساییدن چسب تهیه نمایید. سپس سنباده بزنید تا چسب چوب صاف شود. از حرکات سبک به جلو و عقب با فشار متوسط به سطح مورد نظر استفاده کنید.

مرحله دوم: استفاده از کاغذ سنباده ۱۸۰

از کاغذ سنباده ۱۸۰، چسب باقی مانده را بردارید. چسب چوب باقی مانده را با دقت سنباده بزنید. مطمئن شوید که فقط نقاطی را سنباده زده‌اید که چسب بر روی آن‌ها وجود دارد.

مرحله سوم: سطح را با یک پارچه نرم پاک کنید

سطح را با یک پارچه نرم پاک کنید. تکه‌های چسب چوب را با یک پارچه نرم از روی چوب جدا نمایید.

مرحله چهارم: از یک روکش چوبی برای بازسازی چوب استفاده کنید

برای ترمیم چوب از روکش چوبی استفاده کنید. اگر چسب مقداری از روکش را جدا کرد یا به طور تصادفی روی چوب را کمی سنباده زدید، روکشی را اعمال کنید که با پوشش اولیه مطابقت داشته باشد. بهترین محصول استفاده از سیلر و کیلر است. همچنین می‌توانید لایه‌ای از لاک چوب بزنید تا ناحیه را براق کرده و کمتر کدر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: خرید انواع سنباده از فروشگاه اینترنتی مینیاتور

پاک کردن چسب از روی چوب

روش سوم: استفاده از محصولات تجاری

مراحل دوگانه استفاده از محصولات تجاری برای پاک کردن چسب از روی چوب عبارتند از:

مرحله اول: از استون روی چوب‌های فرآوری نشده یا ناتمام استفاده کنید

استون را می‌توان روی چوب‎هایی که رنگ و فرآوری نشده است، استفاده کرد، زیرا می‌تواند به لاک و رنگ آسیب برساند. سعی کنید از استون تنها در دور چسب چوب استفاده کنید تا استون روی سایر نقاط چوب نشت نکند.

ساب پنبه ای یا پارچه را با مقدار کمی استون خیس کنید. آن را مستقیما روی چسب بمالید. هنگام استفاده از استون از دستکش و ماسک صورت استفاده کنید تا بخار آن استنشاق نشود. یک پنجره را باز کنید یا چوب را در فضای باز تمیز کنید.

علاوه بر این، اجازه دهید استون به مدت ۱ دقیقه بر روی چسب چوب باقی بماند. از یک پارچه نرم استفاده کنید و چسب را به آرامی بکشید تا جدا شود.

مرحله دوم: استفاده از وازلین

لکه‌های کوچک را در طول شب با وازلین نرم کنید. وازلین می‌تواند به نرم شدن چسب چوب کمک کنند و راحت‌تر از بین برود. اجازه دهید یک شب روی چسب بماند. روز بعد از انگشتان خود برای پاک کردن چسب به آرامی استفاده کنید. مواظب باشید وقتی چسب را جدا می‌کنید زیاد خراش ندهید.

روش چهارم: اعمال گرما در چسب چوب

مراحل چهارگانه استفاده از روش اعمال گرما برای پاک کردن چسب از روی چوب عبارتند از:

مرحله اول: از سشوار یا فن حرارتی استفاده کنید

از تنظیم حرارت کم روی سشوار یا فن حرارتی استفاده کنید. قرار دادن حرارت مستقیم روی چسب چوب می‌تواند به نرم شدن آن کمک کرده و حذف آن را آسان‌تر کند.

مرحله دوم: استفاده از خشک کن یا فن

خشک کن یا فن را به مدت ۱۵ ثانیه روی چسب قرار دهید تا نرم شود. خشک کن یا پنکه را در فاصله ۵ تا ۷ سانتی‌ متر از چسب قرار دهید. حرارت باید چسب را ذوب کند و خراشیدن آن را آسان تر کند. 

اگر یک لایه چسب ضخیم وجود دارد یا چسب خیلی چسبناک است، شاید لازم باشد خشک کن یا فن را برای ۲۰ تا ۲۵ ثانیه اعمال کنید. آن را بیش از ۳۰ ثانیه در یک زمان استفاده نکنید، زیرا می تواند به چوب آسیب برساند. بنابراین همیشه از کمترین میزان تنظیم روی خشک کن یا پنکه استفاده کنید تا خطر آسیب رساندن به چوب را نداشته باشید.

مرحله سوم: استفاده از سوهان پلاستیکی

از یک سوهان پلاستیکی یا انگشتان خود برای جدا کردن چسب نرم شده استفاده کنید. سوهان را بردارید و با احتیاط آن را زیر چسب قرار دهید. سوهان را چند بار به آرامی زیر چسب بلغزانید تا از جایش جدا شود.

مرحله چهارم: محل را با یک پارچه نرم پاک کنید.

محل را با یک پارچه نرم پاک کنید. پس از برداشتن چسب، محل را پاک کنید تا مطمئن شوید که چسب باقی نمانده است.

پاک کردن چسب از روی چوب

جمع‌بندی

در این مقاله به روش‌های جدید پاک کردن چسب از روی چوب پرداختیم. برای اینکه بتوانید چسب چوب را از روی سطوح چوبی و MDF پاک کنید، ابتدا لازم است که سطح مورد نظر را تمیز کنید. سپس بین یک گزینه صنعتی و خانگی، یکی را انتخاب کنید. گزینه‌هایی مانند الکل دناتوره و معدنی می‌توانند به عنوان گزینه صنعتی شناخته شوند. در حالی که روغن، وازلین و سرکه به عنوان گزینه‌های خانگی پاک کردن چسب از روی چوب به حساب می‌آیند.

سوالات متداول

حلال چسب چوب چیست؟

الکل دناتوره، استون و الکل معدنی، به عنوان حلال چسب چوب شناخته می‌شود.

انواع روش پاک کردن چسب از روی چوب به روش صنعتی کدام‌اند؟

محصولات صنعتی مانند انواع الکل، استون و … قابلیت پاک کردن چسب از روی چوب را دارند.

انواع روش پاک کردن چسب از روی چوب به روش خانگی کدام‌اند؟

سرکه، روغن، وازلین، پوست پرتقال و سس مایونز، بهترین گزینه‌ها برای پاک کردن چسب چوب به روش خانگی هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید