روش‌های جدید رنگ آمیزی داشبورد خودرو

رنگ آمیزی داشبورد خودرو یک گزینه عالی برای  زیباتر کردن جلوه داخلی خودرو شما است. پرایمرها، رنگ‌ها و لاک‌های اسپری خودرو روی هر دو بخش پلاستیکی سفت و انعطاف‌پذیر داشبورد به خوبی کار می‌کنند؛ البته تا زمانی که برای کار آماده‌سازی وقت بگذارید و از تکنیک‌های رنگ‌آمیزی مناسب استفاده کنید. نتایج نهایی دقیقا شبیه رنگ آمیزی کارخانه‌ای نیست اما قطعا می‌تواند به اندازه کافی خوب به نظر برسد تا بتوانید داشبورد خودرو خود را با افتخار به نمایش بگذارید. در این مقاله به نحوه رنگ آمیزی داشبورد خودرو می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ کردن داشبورد خودرو

داشبورد خودرو یک بخش تزیینی مهم است که توجه سرنشینان ماشین را به خود جلب می‌کند. رنگ آمیزی داشبورد خودرو به دو صورت حرفه‌ای و خانگی انجام می‌شود. شما می‌توانید با تهیه ابزار و رنگ مناسب، داشبورد خودروی خود را رنگ آمیزی کنید. با این حال، بردن خودرو پیش نقاش و رنگ آمیزی داشبورد به وسیله متخصص، می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی شما باشد.

استفاده از اسپری رنگ می‌تواند رنگ داشبورد خودرو را یکنواخت کند. حتی پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ‌های مکمل نیز استفاده کنید تا جذابیت بصری داشبورد بیشتر شود.

اگر چه می‌توان رنگ آمیزی داشبورد خودرو را در داخل ماشین انجام داد اما توصیه می‌شود که برای جلوگیری از پاشیدن رنگ، در فضای بیرونی رنگ‌ آمیزی کنید. همچنین از تمیز بودن داشبورد اطمینان حاصل نمایید.

جدول رنگ آمیزی داشبورد خودرو
نام قطعهمرحله اول رنگ آمیزیمرحله دوم رنگ آمیزیمرحله سوم رنگ آمیزیمرحله چهارم رنگ آمیزی
داشبورد ماشینجدا کردن قطعات داخلی پنل مرکزی و … به همراه تمیز کردن داشبورد با دستمال میکروفیبراعمال پرایمر یا پولیش در ۳ تا ۴ لایهاعمال اسپری رنگ در ۳ تا ۸ لایهاعمال اسپری لاک یا اسپری براق‌کننده در یک لایه

نقاشی و ترمیم داشبورد خودرو

در صورتی که داشبورد خودرو شما نیاز به تعمیر داشته باشد، حتما آن را تعمیر کنید. همچنین می‌توانید این کار را به یک متخصص واگذار نمایید. قبل از تعمیر داشبورد، پنل مرکزی و داشبورد را جدا کنید تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید. در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که ترمیم داشبورد و نقاشی آن به چه شکل انجام می‌شود.

مراحل رنگ آمیزی داشبورد خودرو

بخش اول: جدا کردن قطعات و پانل‎‌های داخلی خودرو

مرحله ۱: قطعات داشبورد را جدا کنید

در صورت تمایل، قطعات داشبورد را برای رنگ آمیزی، محافظت یا تعویض آن‌ها بردارید. اگر می‌خواهید قطعات کوچک‌تری مانند قطعات اطراف ضبط و دریچه‌های هوا را رنگ کنید، معمولا جدا کردن آن‌ها راحت‌تر است. همچنین رنگ‌ آمیزی داشبورد خودرو زمان خوبی برای تعویض قطعات آسیب دیده یا فرسوده است که می‎‌تواند جلوه ماشین شما را تغییر دهد.

مرحله ۲: جدا کردن باتری خودرو

قبل از جدا کردن قطعات داشبورد، باتری خودرو را جدا کنید. برای احتیاط عینک ایمنی بزنید و مطمئن شوید که برق خودرو خاموش است. اگر درپوش‌های پلاستیکی روی نقاط منفی (-) و مثبت (+) وجود دارد، درپوش منفی را بالا ببرید. مهره‌ای را که کابل را روی آن نقطه محکم می‌کند با آچار باز کنید، سپس کابل را به خوبی از باتری و هر فلزی جدا نمایید. در صورت نیاز انتهای کابل را روی یک حوله تمیز قرار دهید.

ممکن است وسوسه شوید که از این مرحله بگذرید، اما ارزش حداقل تلاش را دارد. سیم‌کشی زیادی در پشت قسمت‌های داشبورد وجود دارد که می‌خواهید آن‌ها را جدا کنید.

مرحله ۳: مطالعه دفترچه راهنمای خودرو

دفترچه راهنمای خودرو خود را برای برداشتن قطعات تزئینی بررسی کنید. قطعات داشبورد خودروی شما احتمالا با چیزی بیش از یک پیچ گوشتی و مجموعه‌ای از ابزارهای حذف خودکار به راحتی بیرون می‌آیند. اما قطعا نمی‌خواهید هیچ یک از قسمت‌هایی را که قصد رنگ‌آمیزی دارید، بشکنید. اگر دفترچه راهنمای خودرو را ندارید، حتما با یک تعمیرکار خودرو مشورت کنید.

مرحله ۴: استفاده از ابزارهای پیچ گوشتی

از ابزارهای پیچ گوشتی برای بیرون آمدن هر گونه قطعات داشبورد که به صورت ضربه‌ای وارد می‌شوند، استفاده کنید. بسیاری از قطعات قابل جابجایی داشبورد شما به سادگی داخل و خارج می‌شوند. اگر نوک یک پیچ گوشتی سر صاف را در درز لبه یک قطعه قرار دهید و حداقل نیروی اهرمی را اعمال کنید، باید به درستی بیرون بیاید.

برای داشتن ابزارهای لازم، حتما با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور تماس بگیرید. کارشناسان ما به شما در تکمیل رنگ آمیزی داشبورد خودرو کمک می‌کنند.

بر خلاف پیچ‌گوشتی، ابزارهای برش‌کن دارای نوک‌های کمی منحنی و دوشاخه‌ای مانند یک خرطومی هستند. به سادگی نوک منحنی ابزار را زیر لبه یک پانل قرار دهید و با استفاده از یک حرکت اهرمی آن را آزاد کنید.

اگر قطعه‌ای با حداقل نیرو بیرون نمی‌آید، دوباره دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید که قطعه را به‌درستی جدا می‌کنید. ممکن است یک پیچ مخفی وجود داشته باشد که آن قطعه را در جای خود نگه داشته است.

مرحله ۵: استفاده از پیچ گوشتی برای جدا کردن قطعات داشبورد

از یک پیچ گوشتی برای جدا کردن سیم کشی یا قطعات داشبورد پیچ ​‌دار استفاده کنید. برخی از قطعات داشبورد با پیچ در جای خود ثابت می‌شوند، بنابراین به سادگی پیچ‌ها را با چرخاندن آن‌ها در خلاف جهت عقربه‌های ساعت با پیچ گوشتی جدا نمایید. قطعات آزاد شده را بیرون بکشید و حتما پیچ‌ها را برای نصب مجدد، نگهداری کنید.

از پیچ گوشتی خود برای جدا کردن سیم‌های متصل به قطعاتی که جدا کرده‌اید نیز استفاده کنید. یا پیچ‌هایی را که دسته سیم‌ها را در پشت یک قطعه نگه می‌دارند، باز و ذخیره نمایید.

رنگ آمیزی داشبورد خودرو

بخش دوم: آماده‌سازی داشبورد

مرحله ۱: شستشوی قطعات

آنچه را که می‌خواهید رنگ کنید با آب و کمی صابون ظرفشویی بشویید. یک پارچه تمیز را به آرامی مرطوب کنید، با استفاده از آب گرم و کمی مایع ظرفشویی ترکیب نمایید.

اگر قطعات داشبورد جایگزینی را خریداری کرده‌اید که می‌خواهید قبل از نصب آن‌ها را رنگ کنید، آن‌ها را به همان روش تمیز کنید. هدف در اینجا حذف تمام کثیفی‌ها و زباله‌های سطحی است.

مرحله ۲: استفاده از الکل ایزوپروپیل

بخش‌‌های شسته شده را با الکل ایزوپروپیل پاک کنید. پس از خشک شدن تمام اجزایی که با آب و صابون شستید، یک پارچه میکروفیبر را به آرامی با الکل ایزوپروپیل مرطوب کرده و قطعات را به وسیله آن تمیز نمایید. پاک کردن با الکل ایزوپروپیل، شما را از شر کثیفی‌های روغنی، مانند آن‌هایی که توسط اثر انگشت باقی می‌ماند، خلاص می‌کند.

اگر هر دو بخش از فرآیند تمیز کردن شامل آب و صابون و الکل ایزوپروپیل را کامل کنید، رنگ شما بهتر به نظر می‌رسد و دوام بیشتری خواهد داشت.

الکل ایزوپروپیل به طور گسترده در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و خرده فروشی عمومی موجود است.

مرحله ۳: سنباده زدن داشبورد

در رنگ آمیزی داشبورد خودرو، مهم است که قسمت‌های مختلف داشبورد را با کاغذ ۱۵۰۰ سنباده بزنید. از یک بطری اسپری کوچک برای مرطوب کردن قسمت مورد نظر برای سنباده زدن استفاده کنید.

با حرکت دایره‌ای سنباده بزنید و از فشار بسیار کم استفاده کنید. به اندازه‌ای فشار دهید که کاغذ سنباده از جای خود لیز نخورد. هنگامی که همه چیز خشک شد، تمام گرد و غبار سنباده را با یک یا چند پارچه چسبناک پاک کنید.

سنباده ۱۵۰۰ یک ابزار سایشی دارای بافت بسیار ریز است. هدف در اینجا فقط صاف کردن سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی داشبورد خودرو است تا به رنگ بهتر بچسبد.

بیشتر بخوانید: خرید سنباده ۱۵۰۰

مرحله ۴: کاور کردن دریچه و دستگیره‌ها با چسب کاغذی

وسایلی مانند دریچه‌ها و دستگیره‌ها را با چسب کاغذی بپوشانید تا از آن‌ها در برابر رنگ محافظت کنید. چسب کاغذی را محکم فشار دهید تا از چسبندگی کامل و تمیز کردن خطوط اطمینان حاصل شود. به همین ترتیب، برای جدا کردن ۲ قسمت از داشبورد (یکی که می‌خواهید رنگ کنید، یکی که نمی‌خواهید) چسب را روی درز بین دو قسمت و داخل درز بکشید. در نهایت آن را محکم به سمت پایین صاف کنید.

اطمینان حاصل کنید که چسب کاغذی اعمال شده دارای چسبندگی کامل و بدون چین و چروک است. در غیر این صورت، اسپری رنگ ممکن است زیر نوار نفوذ کند.

مرحله ۵: کاور کردن شیشه جلو، صندلی‌ها، فرمان و غیره

از چسب کاغذی، کاور پلاستیکی و روزنامه باطله برای محافظت از شیشه جلو، صندلی‌ها، فرمان و … استفاده کنید. به عنوان مثال، یک کاور پلاستیکی را روی فرمان و ستون فرمان قرار دهید، سپس چسب کاغذی را در تمام قسمت‌های پایه فرمان بچرخانید. از روزنامه باطله برای کاور کردن شیشه جلو، لاستیک کف پیش از رنگ آمیزی داشبورد خودرو استفاده کنید.

یک قانون سرانگشتی خوب این است که هر چیزی را که در خودرو نمی‌خواهید رنگ کنید و حداقل در فاصله یک متری داشبورد قرار دارد، بپوشانید. بنابراین در مورد چسباندن و پوشاندن فضای داخلی خودرو ریسک نکنید. کمی کار بیشتر در حال حاضر می‌تواند شما را از چالش‌های بعدی نجات دهد.

بخش سوم: رنگ آمیزی داشبورد ماشین

مرحله ۱: خرید پرایمر یا پولیش و اسپری رنگ

قوطی اسپری پرایمر خودکار، پوشش رنگی و پوشش لاکی با کیفیت بالا بخرید. اسپری پرایمر، پوشش رنگی و لاک خود را در یک خرده فروش معتبر رنگ خودرو خریداری کنید.

یا چند رنگ را انتخاب کنید که با رنگ اصلی داشبورد خودرو شما مطابقت داشته باشد، یا چیزی کاملا جدید را امتحان کنید. در هر صورت، روند رنگ آمیزی داشبورد خودرو یکسان است.

بیشتر بخوانید: خرید اینترنتی اسپری رنگ

شما ممکن است به ۲ نوع پرایمر نیاز داشته باشید اما هر دو به یک شکل عمل می‌کنند. اگر اجزای داشبورد پلاستیکی سفت و سخت شما خراشیده شده است، یک پرایمر پرکننده بگیرید. این محصول به پنهان کردن خراش‌ها کمک می کند.

یک پرایمر دارای چسبندگی بالا را برای قطعه پلاستیکی داشبود خودرو انتخاب کنید. مثلا قسمت اصلی داشبورد شما ممکن است دارای روکش وینیل با انعطاف‌پذیری پایینی باشد. این نوع پرایمر را می‌‍توان روی پلاستیک سفت نیز استفاده کرد اما خراش‌‌ها را به خوبی پوشش نمی‌دهد.

از پرایمر پرکننده بر روی قطعات پلاستیکی انعطاف‌پذیر استفاده نکنید. زیرا ممکن است ترک بخورد، شکافته و پوسته پوسته شود.

مرحله ۲: وسایل ایمنی فراموش نشود

در یک منطقه تهویه شده کار کنید تا بتوانید از ریه‌ها و چشم خود محافظت نمایید. اسپری رنگ، دودهای ناخوشایند و بالقوه خطرناک زیادی ایجاد می‌کند. بنابراین همیشه در مکانی با تهویه مناسب کار کنید.

علاوه بر این، حتما از ماسک بخار یا ماسک تنفسی (نه فقط ماسک گرد و غبار) و عینک برای محافظت از چشمان خود استفاده کنید. برای سهولت در نظافت، از پیراهن آستین بلند و دستکش یکبار مصرف استفاده نمایید.

اگر هوا خیلی مرطوب نیست و دمای آن بین ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتیگراد است، می‌توانید در فضای باز رنگ آمیزی داشبورد خودرو را انجام دهید. هنگام رنگ آمیزی از نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

اگر در پارکینگ خانه خود کار می‌کنید، در اصلی و سایر درها و پنجره‌های بیرونی را باز نگه دارید. یک یا چند فن جعبه‌ای را برای خروج هوا و دود از پارکینگ تنظیم کنید.

مرحله ۳: پرایمر بزنید

یک لایه پرایمر یا پولیش سبک و یکنواخت بزنید. قوطی پرایمر را حداقل به مدت ۱ دقیقه تکان دهید، سپس آن را در فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر از سطحی که می‌خواهید رنگ کنید نگه دارید. اسپری را در فواصل زمانی ۱ ثانیه‌ای انجام دهید و در حین اسپری کردن، قوطی را به طور پیوسته با یک حرکت رفت و برگشت ثابت حرکت دهید.

اگر در مورد تکنیک اسپری خود مطمئن نیستید، روی تکه‎های ضایعاتی مقوا، چوب، یا در حالت ایده آل بر روی پلاستیک تمرین کنید. سعی کنید پرایمر را در دو لایه به فاصله زمانی ۴ تا ۵ دقیقه بزنید.

اگر پرایمر هنوز مرطوب به نظر می‌رسد، فاصله بین دو لایه را ۱۵ دقیقه در نظر بگیرید. روی لایه دوم پرایمر را به همان روش اول اسپری کنید و قبل از افزودن لایه سوم، ۵ دقیقه دیگر صبر کنید. همیشه از حداقل ۲ لایه پرایمر استفاده کنید اما در صورت امکان ۳ یا ۴ لایه بزنید استفاده از چندین لایه نازک و یکنواخت باعث چسبندگی و دوام بهتر رنگ می‌شود.

مرحله ۴: رنگ آمیزی داشبورد خودرو

یک لایه نازک و یکنواخت از رنگ را با همان روش اسپری قبلی اعمال کنید. قوطی را حداقل به مدت ۱ دقیقه تکان دهید و آن را ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر از سطح نگه دارید. مانند پرایمر، همزمان با استفاده از یک حرکت رفت و برگشت ثابت، به صورت ناگهانی اسپری کنید. لایه اول را آنقدر نازک بزنید که بتوان رنگ پرایمر را دید.

۳ تا ۸ لایه رنگ به فاصله ۵ دقیقه بر روی داشبورد بزنید. قبل از افزودن لایه دوم صبر کنید تا لایه اول خشک شود و یک بار دیگر از همان فرآیند اسپری استفاده نمایید. سپس این روش را تکرار کنید تا حداقل ۳ لایه رنگی اضافه کنید. ترجیحا سطح رنگ آمیزی داشبورد خودرو را در ۸ لایه انجام دهید.

اگر می‌خواهید داشبوردتان براق باشد، از اسپری براق‌کننده استفاده کنید، یا اگر سطح براق کمتری را ترجیح می‌دهید، از لاک مات استفاده نمایید. استفاده از لاک خودرو باعث می‌شود که دوام رنگ شما افزایش پیدا کند.

قبل از برداشتن چسب کاغذی و نصب مجدد هر کدام از قطعه‌ها، بیش از ۴ ساعت صبر کنید. حداقل ۴ ساعت به لاک نهایی زمان دهید تا خشک شود. اگر بتوانید آن را به مدت ۲۴ ساعت رها کنید، خیلی بهتر است.

چسب کاغذی و کاور پلاستیکی پوشش دهنده را با دقت جدا کنید.. هر قطعه یا پانل‌هایی را که جدا کرده‌اید، با بازگرداندن آن‌ها در جای خود، دوباره نصب کنید.

برای حفظ دوام رنگ خود، گهگاه داشبورد را با چیزی جز یک پارچه مرطوب شده با آب گرم و مقدار کمی صابون ظرفشویی تمیز نمایید.

رنگ آمیزی داشبورد خودرو

احیای رنگ داشبورد

در این مرحله، نیازی به رعایت تمام مراحل رنگ آمیزی نیست. شما می‌توانید با استفاده از یک اسپری بازسازی پلاستیک، سطح داشبورد را اسپری کنید. قبل استفاده از این اسپری، حتما سطح داشبورد را تمیز نمایید. در نهایت با دستمال میکروفیبر سطح داشبورد را تمیز کنید.

اسپری رنگ مخصوص داشبورد

اسپری رنگ داشبورد در انواع برندهای مختلف تولید می‌شود که عبارتند از:

خرید رنگ داشبورد

تغییر رنگ داشبورد می‌تواند در تزیینات داخلی خودرو شما نقش مهمی ایفا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه نقاشی و ترمیم داشبورد خودرو، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور تماس بگیرید. گروه کارشناسان مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله به نحوه رنگ آمیزی داشبورد خودرو پرداختیم. برای رنگ کردن داشبورد ماشین، ابتدا باید داشبورد را تمیز کنید. سپس پرایمر یا پولیش بزنید و در نهایت، رنگ را بر روی آن اعمال کنید. شما می‌توانید خودتان به صورت خانگی رنگ داشبورد خودرو را تغییر دهید.

سوالات متداول

آیا می‌توان داشبورد را در داخل ماشین رنگ کرد؟

در صورتی که ملاحظات فنی را رعایت کنید، مجاز به این کار هستید. با این حال توصیه می‎شود که رنگ آمیزی داشبورد خودرو را در فضای بیرونی انجام دهید.

مراحل رنگ کردن داشبورد ماشین چگونه است؟

ابتدا قطعات پنل مرکزی را جدا کنید. سپس پرایمر بزنید. پس از خشک شدن پرایمر یا پولیش، با استفاده از اسپری رنگ، رنگ آمیزی داشبورد خودرو را انجام دهید.

برای براق کردن داشبورد خودرو چه محصولی مناسب است؟

براق‌کننده یا اسپری لاک، بهترین گزینه برای براق کردن داشبورد خودرو است.

ممکن است شما دوست داشته باشید