جدیدترین روش‌های نو کردن وسایل چوبی

بدون پیش زمینه به سراغ جدیدترین روش‌های نو کردن وسایل چوبی برویم. کمتر کسی پیدا می‌شود که وسایل چوبی نداشته باشد. محبوبیت وسایل چوبی باعث شده که بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای نو کردن آن‌ها باشند. نو کردن وسایل چوبی یا چگونه وسایل چوبی را نو کنیم، به راحتی با محصولاتی مانند شاپان، سنباده، رنگ و … انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به روش‌های نو کردن وسایل چوبی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

اهمیت نو کردن وسایل چوبی قدیمی

تعویض وسایل چوبی، آخرین راه برای خلاص شدن از خرابی یا کهنه شدن آن‌ها است. بنابراین نباید در همان ابتدا به سراغ تعویض یا دور انداختن وسایل چوبی باشید. شما به راحتی با استفاده از روش‌های جدید، می‌توانید وسایل چوبی را نو و تازه کنید.

پس ابتدا اگر وسایل چوبی قدیمی یا کهنه در خانه یا محل کار دارید، هرگز آن‌ها را دو نیندازید بلکه به فکر نو کردن آن باشید. وسایلی مانند کمد، کابینت، زیر تلویزیونی و …، جزو وسایل چوبی هستند که سالانه باید آن‌ها برای یک بار هم که شده، ترمیم کرد. در ادامه به شما خواهیم گفت که جدیدترین روش‌ها نو کردن وسایل چوبی چیست و چگونه می‌توان وسایل چوبی را نو کنیم.

بیشتر بخوانید: خرید رنگ چوب پارس اشن

جدول نو کردن وسایل چوبی
نام محصولوسایل لازمرنگ مناسبروغن مناسبکاربرد
وسایل چوبیرنگ، بتونه، روغن، غلطک، قلم مو، کاور رنگ، سنباده و …اکریلیک و شاپانوارنیش، پولیش، واکس چوب و شلاکوسایل چوبی مانند مبلمان، میز، صندلی، درب، پنجره، زیرتلویزیونی، دراور و …

چگونه وسایل چوبی را نو کنیم؟

راه‌های مختلفی برای نو کردن وسایل چوبی وجود دارد اما بهترین روش برای این کار، استفاده از رنگ و سنباده است. رنگ آمیزی وسایل چوبی، هم سطح شما را زیبا می‌کند و هم از خوردگی آن جلوگیری به عمل می‌آورد. بنابراین برای رنگ آمیزی سطوح چوبی، ابتدا آن را سنباده بزنید و در نهایت، رنگ مورد نظر خود را اعمال نمایید.

رنگ کردن وسایل چوبی در خانه

اگر به دنبال نو کردن وسایل چوبی هستید، باید تاکید کنیم که شما به راحتی می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید، برای رنگ آمیزی یا نو کردن وسایل چوبی قدیمی، ابتدا مطمئن شوید که همه ابزارهای لازم را در اختیار دارید. وسایلی مانند رنگ، بتونه، سنباده، قلم و غلطک رنگ، جزو مهم‌ترین وسایل برای رنگ کردن وسایل چوبی در خانه هستند.

در صورت رنگ آمیزی وسایل چوبی در خانه، حتما از تهویه مناسب استفاده کنید. همچنین می‌توانید با باز کردن پنجره و درب، تهویه مناسبی برای رنگ آمیزی وسایل چوبی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: رنگ آمیزی درب چوبی در ۱۰ گام

نو کردن وسایل چوبی

لوازم مناسب برای نوسازی وسایل چوبی

  • رنگ
  • سنباده
  • بتونه
  • واکس چوب
  • روغن چوب
  • قلم مو
  • غلطک رنگ
  • دستکش
  • ماسک
  • پارچه نخی

روغن کاری لوازم چوبی قدیمی

اولین راه برای نو کردن وسایل چوبی، خرید روغن مناسب است. روغن کاری لوازم چوبی قدیمی باعث می‌شود که قطعه شما براق و جدید به نظر برسد. این راهکار بیشتر برای چوب‌‎های ام دی اف تیره مناسب است. بنابراین تا جایی که می‌توانید روغن از روغن مخصوص چوب برای وسایل چوبی mdf استفاده کنید تا جلوه بهتری در خانه شما پیدا کند. همچنین باید اشاره کنیم که واکس‎‌های مخصوص چوب نیز راهی مناسب برای نو کردن وسایل چوبی است.

برای این کار، ابتدا سطح مورد نظر قطعه چوبی خود را از هر گونه چربی، گرد و خاک، جای اثر انگشت و … تمیز کنید. این کار باعث می‌شود که ماندگاری واکس چوب افزایش پیدا کند. وقتی از تمیز شدن وسیله چوبی خود مطمئن شدید، نوبت به روغن کاری چوب می‌رسد.

روغن کاری وسایل چوبی مانند مبلمان با استفاده از قلم مو یا غلطک انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که اجرای روغن کاری مستلزم صاف بودن سطح چوب است. برای صاف کردن سطح چوب، از سنباده استفاده کنید. با توجه به جنس چوب، حتما گرید یا نمره سنباده را درست انتخاب نمایید تا مشکلی برای بافت وسیله چوبی شما ایجاد نشود. معمولا برای باف چوب ام دی اف، از سنباده با نمره بالا یا سنباده مخصوص ظریف‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی روغن را بر روی سطح چوب اعمال کردید، اجازه دهید تا یک شبانه روز یا ۲۴ ساعت، خشک شود. در آخر سطح مورد نظر را با یک پارچه نخی، تمیز کنید و از وسیله چوبی خود در خانه یا محل کار، استفاده نمایید.

نو کردن وسایل چوبی

پولیش کاری چوب

پولیش (پارافین) یک محصول کاربردی برای نو کردن وسایل چوبی است. یکی از مزایای پولیش مخصوص چوب، رفع خط و خش موجود بر روی وسایل چوب است که به راحتی انجام می‎شود. برای انجام پولیش کاری چوب، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا سطح چوب را تمیز کنید تا هیچگونه چربی یا گرد و خاکی نداشته باشد.
  • سپس سنباده بزنید تا سطح چوب یکنواخت شود.
  • در مرحله بعد، سطح چوب را تمیز کنید تا پرز یا گرد حاصل از سنباده از بین برود.
  • از پارچه بدون پرز برای تمیز کردن سنباده استفاده نمایید.
  • در نهایت سطح چوب را پارافین بزنید.
  • با استفاده از پارچه بدون پرز، پارافین را بر روی سطح چوب بکشید.

استفاده از رنگ و سنباده

رنگ و سنباده یک ترکیب جادویی برای نو کردن وسایل چوبی است. اگر بدانید که چقدر این روش، کاربردی و پر مصرف است، لحظه‌ای زمان هدر نخواهید داد. بنابراین پیشنهاد ما این است که از ترکیب رنگ و سنباده برای نو کردن وسایل چوبی استفاده کنید.

خب، حالا چطور با استفاده از رنگ و سنباده می‌توانیم وسایل چوبی را نو کنیم؟ در مرحله اول، انتخاب سنباده مناسب را در برنامه داشته باشید. هر چقدر نمره سنباده بالاتر برود، شما می‌توانید از آن برای پرداخت چوب‌های ظریف یا ظریف کاری چوب استفاده کنید. مثلا سنباده ۱۲۰ نسبت به سنباده ۴۰۰، زبرتر و زمخت‌تر است. بنابراین برای صاف کردن عمق بیشتری از چوب استفاده می‎شود.

در مرحله دوم، رنگ مناسب چوب نیز در اولویت است. بهترین رنگ‌ها برای چوب شامل رنگ برند پارس اشن و شاپان مخصوص رنگ چوب می‌شود. رنگ پارس اشن برای رنگ آمیزی چوب به رنگ سفید مناسب است اما شاپان گزینه مناسبی برای چوب‌های تیره، قهوه‎ای و مشکی است.

این روش برای نو کردن وسایل چوبی به صورت ساده است. یعنی اگر نخواهید که چوب شما طرح خاصی به خود بگیرد، از این روش استفاده کنید. حتما پیش از رنگ‌آمیزی چوب، سطح آن را سنباده بزنید و سپس با قلم مو یا غلطک رنگ نمایید.

بیشتر بخوانید: خرید شاپان

نو کردن وسایل چوبی

رنگ کردن کمد چوبی قدیمی

بسیاری از افراد به دنبال نو کردن کمد چوبی قدیمی خود هستند. برای این کار، ابتدا سطح آن را به وسیله پارچه نخی تمیز کنید. پس از آن سنباده بزنید تا سطح کمد چوبی، بافت یک دست به خود بگیرد. در صورت نیاز، استفاده از بتونه نیز مناسب است. بتونه می‌تواند چاله‌ها و ترک‌های چوب را مرتفع نماید. وقتی بتونه خشک شد، نوبت به رنگ کردن کمد چوبی می‌رسد. این روش باعث می‌شود سطح کمد چوبی شما صیقلی شود.

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی کمد چوبی، رنگ‌های پایه آب اکریلیک است. این نوع رنگ‌ها، نه تنها ضد آب و خوردگی هستند بلکه در برابر عوامل شیمیایی نیز مقاومت بالایی دارند. در ضمن از شاپان قهوه‌ای یا مشکی نیز می‌توانید به جای رنگ استفاده کنید.

نحوه نو کردن وسایل چوب سفید

احتمالا همه ما یک کمد، دراور، زیر تلویزیونی و میز سفید در خانه داریم. گاهی این وسایل آنقدر کهنه و فرسوده می‌شوند که لازم می‎شود آن‌ها را با استفاده از متریال مخصوص چوب، نو کنیم. اولین اشتباه در زمینه تمیز کردن وسایل چوبی سفید، استفاده از مواد شوینده چند منظوره است. هرگز از مواد شوینده یا اسپری‌های شیمیایی برای تمیز کردن چوب استفاده نکنید. زیرا این کار باعث از بین رفتن بافت چوب می‎شود.

برای نو کردن وسایل چوبی سفید، دو راه پیش رو دارید. ساده‌ترین راه، استفاده از پارچه نمدار است. مقداری آب به پارچه اضافه کنید و وسایل چوبی را تمیز نمایید. دومین راه، استفاده از پولیش‌های روغنی است که باعث می‌شود سطح چوب شما براق شود. بنابراین با استفاده از مواد مخصوص چوب، وسایل چوبی را نو کنید.

پتینه کاری وسایل چوبی قدیمی

برای پتینه کاری وسایل چوبی قدیمی، نیاز به وسایل خاصی دارید. مهم‌ترین وسایل برای پتینه کاری شامل شاپان قهوه‌ای، قلم مو، کاور رنگ، رنگ اکریلیک، رنگ پتینه مسی، روغن جلا، روغن برزک، پارچه نخی، ماسک، دستکش، اسپری فیکس کننده (مات یا براق) است.

روش اجرای پتینه کاری وسایل چوب قدیمی به شرح زیر است:

  • ابتدا کاور را بر روی وسایل غیر ضروری پهن کنید تا گرد و خاک، رنگ و … بر روی آن نریزد.
  • همزمان که دستکش و ماسک می‎زنید، سطح چوب را تمیز کنید.
  • نوبت به سنباده کاری می‌رسد. سطح چوب را با سنباده مناسب، تراش دهید.
  • پیشنهاد ما این است که ابتدا یک سنباده زبر بزنید و سپس برای ایجاد یک سطح یکنواخت، از سنباده نرم استفاده کنید.
  • با یک پارچه تمیز، سطح چوب را تمیز کنید.
  • حال نوبت به رنگ آمیزی سطح چوب می‎رسد.
  • وقتی سطح رنگ شد، نوبت به لایه دوم رنگ با استفاده از ابزارهای پتینه کاری می‌‍رسد.
  • ابزارهای پتینه کاری برای ایجاد بافت در سطح چوب است.
  • سپس بر روی سطح، شاپان بزنید. با استفاده از قلم مو، شاپان قهوه ای را بر روی سطح وسایل چوبی بزنید.
  • در نهایت بر روی سطح رنگ شده با شاپان، یک رنگ پتینه مسی بزنید.

بیشتر بخوانید: خرید قلم مو و غلطک رنگ

جمع‌بندی

در این مقاله به جدیدترین روش‌های نو کردن وسایل چوبی پرداختیم. نو کردن وسایل چوبی، نه تنها باعث افزایش عمر آن‌ها می‎شود بلکه ظاهر انواع چوب را بهتر و زیباتر می‎کند. برای نو کردن وسایل چوبی کهنه، می‌توانید از رنگ مخصوص چوب مانند شاپان، سنباده، پارچه نمدار و … استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور مشورت کنید. گروه کارشناسان مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

بهترین روش برای نو کردن وسایل چوبی کدام است؟

با استفاده از رنگ و سنباده، می‌توانید وسایل چوبی را در خانه نو کنید.

چه نوع رنگی برای نو کردن وسایل چوبی مناسب است؟

رنگ‌های پایه آب اکریلیک و رنگ شاپان قهوه‌ای و مشکی، وارنیش، واکس چوب و شلاک، بهترین نوع رنگ برای درست کردن وسایل چوبی قدیمی است.

وسایل مورد برای رنگ آمیزی وسایل چوبی چیست؟

از جمله مهم‌ترین وسایل برای رنگ کردن وسایل چوبی شامل رنگ، بتونه، سنباده، قلم مو، غلطک و … است.

ممکن است شما دوست داشته باشید